{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.231 visninger | Oprettet:

Ridning med hund {{forumTopicSubject}}

Nogle her, der rider med deres hund(e)? smiley

Har en Border og vil rigtigt gerne i gang med ridningen igen. Men det forudsætter lidt, at han kan komme med på nogle af turene. Selvfølgelig skal han også trænes til at kunne med heste, men vil gerne høre fra nogen med erfaring først smiley

Det er slet ikke sikkert, at det bliver aktuelt, da det også kræver, at jeg finder en, hvor jeg må have hunden med. Og det begrænser det jo en del smiley Desuden ved jeg slet ikke, om det kan lade sig gøre.

Nå, men er der nogen herinde?
Er det dårlig/god ide? Hvordan foregår det bedst? Hvordan reagerer alle parterne på hinanden?
Vil rigtigt gerne høre erfaringer, oplevelser og også gerne hvilken hund I har.

Tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning med hund
  • #1   16. okt 2016 Altså en af dem jeg rider hos deres hund er tit med hendes mor med på tur. Nogen gange springer den også sammen med dem. (Altså bag ved) så det kan godt lade sig gøre

• #2   16. okt 2016 Jeg gør engang i mellem. Men hun lystrer ikke så godt, når jeg sidder på hesten - det er som om hun ikke helt forstår, hvor lyden kommer fra - så jeg har for det meste altid en anden med, når hun er med smiley
    Men er sikker på det sagtens kan læres. - Det er i hvert fald hyggeligt smiley

profilbillede
  • #3   16. okt 2016 Har holdt pause fra ridningen og savner det bare SÅ meget smiley
    Vil meget gerne ride igen, men har ikke tiden, medmindre hunden kan få klaret lufteture på mine rideture. Og så kunne det være mega hyggeligt smiley Har altid ønsket mig det med min hest.
    Tre fluer med et smæk. Eller nowet smiley

• #4   16. okt 2016 Jeg rider ikke i landskabet pt, derfor har jeg ikke lært min hund op til det endnu.
    Men dette er det jeg er blevet tilrådet til.

Først og fremmest skal hunden lære at være fortrolig og afslappet omkring heste. Inklusiv, må ikke have tendens til at jage eller hyrde heste.
    Dernæst skal hesten være tryg ved hunde.

Du skal have en hund, hvor grundlydigheden er godt indarbejdet. Især et godt tilkald. Det skal også virke når der er noget spændende at rende efter. Harer, fært af fasaner, søde børn, biler. Dit tilkald skal være stærkere end alt dette.
    Evt via hundefløjte. Så er lyden nemlig ikke afhængig af om du er stresset, irriteret eller almindelig afslappet.
    Jeg ville nok vælge "sit, på stedet hvor du er" og "kom til hest" og "kom til dit menneske" (hvis du er til fods.)

Dernæst, så skal det prøves af under kontrollerede forhold. Egen mark langt fra trafik, ridebane eller hvad du har.
    Og gerne afslappede skridtture, du til hest og hund i snor sammen med hjælper.
    Hvis du kan kontrollere hund og hest samtidig, så ønsker jeg jer god tur ud i landskabet.

Pas godt på hinanden.

• #5   16. okt 2016 Åh kan godt forstå, tror slet ikke jeg ville kunne klare mig uden heste smiley
    Ja det er altså lidt smart, hvis man kan få det til at fungere. Gad også godt, at jeg kunne tage Holly med når jeg var alene, men så bliver det kun til trækture, det er nu også meget hyggeligt smiley

• #6   16. okt 2016 Doktor who, det var nogle gode råd!
    Du skal have tak smiley

Emma&Sif, kunne nemlig være mega smart smiley
    Skal på ridetur snart og glæder mig utroligt meget efter den pause smiley

• #7   16. okt 2016 Ih hvor spændende, håber du får en god tur smiley

• #8   16. okt 2016 Tak! smiley

• #9   16. okt 2016 nu har jeg ikke redet hesten mens jeg har haft hund med, da hun simpelhent ikke er tryk nok ved heste smiley men har haft hende med ude og longere alle hestene smiley har en veninde der altid har hendes hund med ude og ride, den er såå sød XD

• #10   16. okt 2016 Er det egentligt tilladt? At ride med sin hund? For det er jo først og fremmest det vigtigste smiley smiley

• #11   16. okt 2016 Men...
    Gør forarbejdet grundigt.
    Hunden må ikke lære at løbe vildt op. Både fordi det er uacceptabelt overfor vildtet, det skræmte vildt kan ophidse hesten men også fordi en hund, der har lært fornøjelsen ved at jage alene kan være svær at gå uden snor med senere.
    Hunden skal også være under kontrol, så den ikke påføres af en bil.

Hvis du har lært en sikker kommando for sit, hvor den er, kan du bede den sitte og blive siddende. Det ser blæret ud, så folk omkring dig tror på, at du har styr på hunden og stoler på dig. Men det vigtigste er, at hvis noget er så spændende at du ikke kan kalde den til dig, så kan du få den til at sidde hvor den er, og se på det derfra, indtil du når hen til den.

Hunde forstår ikke naturligt, at den kimæra som en hest med rytter er, indeholder ejeren. Kan du lære hunden "til hest" kan hunden altid komme tilbage dertil.
    Det er også super praktisk, (også i stalden, på jagt, ved familiefester eller på shopping ture) hvis hunden kan komme hen til dig på fx kommando "find moar!" Hvis hunden gør folk utrygge/er i vejen og de ved, at de har magt til at sende den til ejer, er de langt mere tolerante ved at den er med.

• #12   16. okt 2016 Selvfølgelig skal han ikke jagte vildtet!
    Det ville da slet ikke gå og så skulle han heller ikke være løs.
    Må finde en, der kan hjælpe mig med at træne hunden til at være omkring hesten på fornuftig vis smiley

• #13   16. okt 2016 Hunde loven kræver at du til enhver tid har fuld kontrol over din hund.
    Mange tror at det betyder hunden skal være i snor altid nær andre.
    Det er ikke korrekt. Du skal altid kunne kalde hunden til dig (perfekt tilkald) eller kunne dække den af (sit eller dæk på afstand og blive nede).

Det er sjovt at træne efter, men ikke helt lette idealer.

• #14   16. okt 2016 Hvis du har kontrol over hunden, er der ikke noget i loven der forhindrer at luftning foregår til hest.

MEN hunde SKAL (uanset hvor meget kontrol du har over den) være i snor i statsskovene (og mange private skove også) samt på stranden i sommerhalvåret. Derudover skal den være i snor hvor der skiltes med det.
    SÅ mange af de steder vi typisk rider ture, skal hunde være i snor -og så er det ikke hensigtsmæssigt at sidde på hesten.

Træningen skal foregå hjemme/under sikre forhold -så den der med at slæbe en hund med, som ikke er lydig når man er på hesten, som en ovenfor gør, dur altså ikke.

• #16   17. okt 2016 Min veninde har en Border Collie der altid var med på ture, også hvis jeg red ud alene kom Siggi tit med smiley han løb pænt ind til siden på vejen, og blev liggende når vi bad om det. Han løb sammen med os.
    Jeg trænede også min egen hund som hvalp hvor han var med på en enkelt tur, dog blev han desværre kort efter bange for hestene da han ramte hegnet da de var i nærheden så han troede det var dem smiley
    Så det gik desværre i vasken..

Mvh TT

• #17   17. okt 2016 Min chefs hund går gerne med på tur. Men han vil også rigtig gerne følges med os. Og så tør han simpelthen ikke gå for langt væk, eller ind i skoven. Så han er ret nemt at have med. smiley

profilbillede
  • #18   17. okt 2016 Jeg har flere gange redet med min (nu mine forældres) hund.
    Hun er en blanding af halv lab, kvart schæfer og kvart greyhound. Hun er en meget lydig hund, og hun kan sagtens gå uden snor overalt.

Jeg har både redet med hende uden snor, hvor hun har kunnet styres fra hesten, men jeg har også redet med hende, mens jeg har haft en lang (3meter træktov?) snor i hende.

Det har fungeret godt begge dele, og min hest synes det er hyggeligt at have selskab. smiley

• #20   17. okt 2016 Spot (min hund)
    Han går aldrig mere end 10 meter væk og har et godt og stabilt indkald (vel yndlingsøvelsen heh)
    Hader selv, når andre ikke har styr på deres hunde, så jeg sørger altid selv godt for det.
    Nemlig skide irriterende at blive rendt ned af en hund, hvis man ikke bryder sig om dem.

Hvis det nogensinde kommer på tale, så vil jeg klart snakke med min træner om det.
    Han skal lære at holde sig ved den hest, som jeg rider på og så sandelig ikke forstyrre andre ryttere.

Vejen frem er en masse træning og det siger sig selv, at det ikke bliver i morgen smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #21   17. okt 2016 så længe at hunden er 110% lydig, på indkald og plads, så ser jeg intet problem i det.

dog syntes jeg at det er ubetryggende at man som ejer af hunden, ikke bare kan gribe fast i den, hvis der skulle opstå en situation hvor dette ville være nødvendigt.

desuden syntes jeg det er uforsvarligt de ryttere der lader deres hunde rende fri ved vej.

• #22   17. okt 2016 AMT, jeg forstår dig.
    Det er ikke helt opmuntrende, at man ikke lige kan få fat, skulle der ske noget.

Du har ret. Synes også det ville være uforsvarligt ved trafikeret vej eller generelt vej, hvor der er biler.

• #25   18. okt 2016 Jeg ville gerne have min hund med på tur, men der er flere grunde til, at jeg ikke gør det:
    1. Min hund er en ældre dame på 12, og kan ikke holde til lange ture længere - sådan som hun kunne, da hun var yngre.
    2. Hun er ikke glad for andre hunde, så man er nødt til at have hende i snor, hvilket er lidt for farligt til hest.
    3. Hun har 'selektiv' hørelse/hendes hørelse er ikke så god, så hun reagerer ikke altid på indkald eller at blive dækket af.

Men ville da bestemt tage hunden med, hvis den reagerer på indkald osv., og er glad for at komme med på tur smiley

Kommentér på:
Ridning med hund

Annonce