{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

Huske den ridehjelm {{forumTopicSubject}}

HUSKE RIDE HJELM!!!!
Igår faldt min hest og jeg. Jeg slog hoved direkte ned i jorden. Jeg blev så hentet med ambulance med det samme.

Har fået en slem hjernerystelse, igår var jeg ca et år tilbage i min hukommelse men idag er det så kommet lidt tilbage. Jeg er sluppet så mega heldigt. Kan ikke huske noget fra styrtet men ved bare at jeg kunne komme så slemt af sted.

Så det kan gå så hurtigt, hele ens liv kan vende på et øjeblik, det har jeg så først opdaget nu. Så pas nu på jer selv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huske den ridehjelm
  • #1   16. okt 2016 God bedring! smiley
    Syntes faktisk at det er sørgerligt, at så mange ikke bruger hjelmen, det kan så nemt gå galt.

• #2   16. okt 2016 Godt der ikke skete mere, selv om det er slemt nok.

Brug af ridehjelm er en af min kæpheste, og jeg synes folk der rider uden køre på energispare-hjerne.
    Man kan snildt dø af at ride uden hjelm. Og jeg synes faktisk at man er en kæmpe røv når man sætter andre mennesker i en situation, hvor de risikere at skulle skrabe ens hjernemasse op. smiley

• #3   16. okt 2016 Anne Julie F: Lige præcis. Og så er det ligemeget om man bare gør det for billedernes skyld, man skal altid huske hjelmen!

• #4   16. okt 2016 Jeg styrtede for 2 år siden - havde jeg ikke haft hjelm på, så havde jeg nok endt med mere end bare en hjerneskade ... smiley

Hjelmen er så pokkers vigtig ... God bedring til dig!!

• #5   16. okt 2016 Jeg styrtede som 20 års, MED hjelm, og fik en så kraftig hovedskade at en del af mit hukommelsescenter døde. Jeg kan stort set ikke huske noget af mit liv fra før jeg styrtede. Havde jeg ikke haft hjelm på var jeg død. Så ja, husk den hjelm!

• #6   17. okt 2016 Godt at du er i god behold! (udover hjernerystelsen)

Er også blevet reddet af hjelmen tideligere fordi jeg for et par år siden blev kastet af hesten i galop og landte med ansigtet i jorden.

pga. hjelmen slap jeg med en lille hjernerystelse og skærmen på hjelmen reddede mig fra en brækket næse xD

• #7   17. okt 2016 Men pas nu på med den hjernerystelse! Det kan vare virkelig længe... suk nu er det snat 5,5 uge siden jeg fik en og har stadig problemer

• #8   17. okt 2016 Godt du slap "billigt". Ja hjelmen skal man altid huske hvis man har en hjerne smiley så er man i hvertfald ikke hjernedød smiley

Mvh TT

• #9   17. okt 2016 Og husk sikkerhedsvest og sikkerhedssko nu vi er igang. Ja, bliv faktisk gerne helt væk fra hesten, så slipper man for de fleste ulykker smiley

Eller man kan også lære at bruge sin sunde fornuft omkring heste. Lære hvor grænsen går og kende sin hest. Skridter fx gerne hesten af uden hjelm efter longering, også selvom jeg bruger hjelm til dagligt

• #10   17. okt 2016 Jeg vil så mene, at hjelmen er en del vigtigere, end sikkerhedssko og vest.

Men jeg vil så os meget hellere passe på min hjerne, end på min storetå.

• #11   17. okt 2016 En tå kan reddes. Det kan en hjerne ikke.

Man er ikke selv herre over, hvornår hesten falder!!

• #12   17. okt 2016 Heldigvis er der nu regler for at hjelmen er obligatorisk i rideklubber under DRF. For 10 år siden red jeg i en klub, og lige så snart tøserne blev 18, så blev hjelmen hængende i skabet.

Min mand (kun fordi han intet valgt fik af mig) og jeg var 2 af de 4 over 18, der faktisk havde hjem på, resten red uden.

Så brugen af hjelm er heldigvis mere udbredt, men så længe ALLE ikke bruger den, er emnet aktuelt.

Godt du fortæller din historie, og kan den bare få EN mere til at tage hjelmen, så er det en succes. Og rigtig god bedring til dig, og meget heldigt der ikke skete mere, men sørge nu for at få den ro det skal til. Hjernen er et vigtigt og kompliceret organ, som vi skal værne om.

• #13   18. okt 2016 Jah hjelmen er vigtig. Og det meste af tiden er den da også på.
    Men fortrækker et kort og godt liv. End et langt og kedeligt liv smiley

Så ind i mellem hopper jeg op uden hjelm for billederne skyld smiley

• #14   18. okt 2016 Bettemus, hvad med et langt liv hvor du sidder og savler ned af dig selv fordi du ikke døde, men "kun" blev handicappet? Eller du bliver helt eller delsidigt lam? Eller du glemmer hvem du er, hvad du hedder, hvordan dine bedsteforældre så ud og hvordan man lægger 2 og 2 sammen? Risikoen er ikke nødvendigvis at dø. Risikoen for permanente og alvorlige skader er større.

• #15   18. okt 2016 Ja, for alle ved jo, at hvis man bruger fornuften og passer på sin hjerne, så får man et kedeligt liv..

• #16   20. okt 2016 Trine:
    Så er jeg nok også så skadet at jeg ikke opdager hvilket liv jeg går glip af smiley

Gider ikke rende og være overforsigtig med alt ting.
    Cykler heller ikke med cykel hjelm. Går også ind til hesten i sandaler. Bære heller ikke sikkerhedsvest.
    Bære ikke hjelm under jordtræning.

Ja man kan passe på sig selv noget af vejen. Men helt at opgive noget bare pga sikkerhed fordi risikoen for at komme alvorligt til skade er der.
    Svare lidt til at man så skal droppe ridningen fordi der er en risiko.

Mine billeder (også uden hjelm) betyder lige så meget for mig. Som ridningen generelt gør for andre.

Folk er villige til at løbe risikoen ved at blive alvorligt skadet ved at ride. Fordi glæden de får ud af det er større end risikoen ved at komme til skade.
    Sådan har jeg det med mine billeder smiley

• #17   20. okt 2016 Guldhesten:
    Ville dit liv være kedeligt hvis du ikke red?
    - I så fald ved du hvordan jeg har det hvis jeg skulle undvære mine billeder. smiley

• #18   20. okt 2016 Jeg rider slet ikke, så smiley

• #19   20. okt 2016 Bettemus - en lidt sjov sammenligning.. Billeder er noget "dødt" noget..ridning indebærer kommunikation og samarbejde med et andet levende væsen..

Mvh TT

• #20   20. okt 2016 Jeg har, som jeg allerede har skrevet, næsten ingen erindringer fra før jeg havde det styrt. Men jeg er da absolut ikke så skadet at det ikke påvirker mig. Tro mig det er ikke fedt, og jeg er heller ikke ligeglad med at jeg f.eks ikke kan huske min mormor. Jeg er fuldt ud klar over hvad jeg har mistet og det gør ondt.

• #21   20. okt 2016 Jeg har os slået hovedet kraftigt i et fald. Ridehjelmen flækkede og jeg har stadig, på trods af at det er 5 år siden, mén efter det.
    Min hukommelse er virkelig dårlig, ALT skal skrives ned, for ellers er det glemt. Jeg har bla. glemt at slukke for vandhanen, låse hoveddøren, slukke komfuret, krøllejern osv kan ikke huske helt basale ord og hvordan man staver dem og så får jeg i perioder voldsomme hovedpiner. Lige efter faldet, kunne jeg fx. ikke huske min fødselsdag og byttede rundt på min alder.

Det er enormt træls og jeg havde endda hjelm på, tør slet ikke tænke på, hvordan det havde været, hvis jeg ikke havde haft hjelm på.

• #22   20. okt 2016 Guldhesten: Ej hvor er jeg glad for at du nævner det med at glemme basale ord. Jeg troede jeg var mærkelig for at glemme ord. xD

• #23   20. okt 2016 Det er vist desværre ikke helt unormalt og det er virkelig frustrerende!

• #24   20. okt 2016 Det kender jeg også alt for godt! Min mand er blevet virkelig god til at gætte hvad "den der dims man bruger til blah blah" betyder

• #25   20. okt 2016 TT:
    Kan ikke se hvad forskellen er?
    Død eller levende.

• #26   20. okt 2016 Bettemus; Kan du ikke se forskellen mellem et billede af en hest og mennesker, og den kommunikation og kropsprog der opstår mellem et menneske og en hest, altså to vidt forskellige dyr som ikke forstår hinandens sprog, når man træner?

• #27   20. okt 2016 For en gang skyld er jeg 100% på din side Luna smiley
    Hvis dine billeder betyder noget for dig og du føler hjelmen vil ødelægge dem, så smid du den bare de gange du får taget billeder. De 30 minutter et par gange om året sætter vidst ikke dig i højere risiko end de som rider dressur/spring/tur 6 dage om ugen med hjelm smiley
    Og selvfølgelig må du elske en død ting, lige såvel som andre må interessere sig for biler og lign. smiley

• #28   21. okt 2016 Døde ting må da automatisk være kedeligere end levende ting.. En levende ting kommunikerer man med og den er i Konstant forandring.. Et billede forandrer sig ikke..
    At kigge på samme billede i 10 år er da meget mere kedeligt end at kigge på samme hest i 10 år smiley

Mvh TT

• #29   21. okt 2016 TT: Ærgeligt for dem som ikke har en hest som verdens centrum og istedet har andre interesser smiley

• #30   21. okt 2016 Jeg elsker at tage billeder og få taget billeder osv., men hvis man har et billede af en hest, som man ikke elsker lige så højt som selve billedet, er der vel ikke noget indhold i selve fotoet? Eller hvad. Jeg ville bare ikke have et billede hængende af en hest, som ikke siger mig noget

• #31   21. okt 2016 Islænder:
    Hvem har sagt noget som helst om det? Er da sikker på Luna elsker Bette selvom hendes interesse ligger i hendes billeder og ikke i ridningen. smiley
    Jeg har hest for ridningens skyld blandt andet, men derfor kan jeg godt forstå hvordan andre har det.

• #32   21. okt 2016 Fint nok med det. Jeg kan bare ikke forstå at holde hest for billedernes skyld smiley

• #33   21. okt 2016 Så lad du være med det. At bruge hesten i sin billedinteresse og kreativitet er vel lige så rigtigt som at bruge hesten til dressur og spring. Tvivler på der findes nogen der bare lige har købt en hest fordi den ser pæn ud på billeder, men fordi de også kan finde andet at lave med den og knuselsker den selvom billeder er en vigtig interesse. smiley

• #34   21. okt 2016 Mine billeder viser min træning fra sin bedste side. Det er dem der viser udviklingen og dem der har givet mig forskellige jobs med hest. Bla. Kontaktet af DR1 2 gange hvor de har villet bruge hende.

Så derfor betyder mine billeders udtryk bare helt igennem meget. De har fortjenesten af rigtig mange fede oplevelser. Uden denne kontakt til omverdenen ville jeg ikke have hest. Det ville være alt for kedeligt for mig.

At i ikke forstår det er helt okay. At i finder det kedeligt er også helt okay. Ber ikke engang om at i forstår det. Ville bare ønske i ville acceptere det smiley

• #35   21. okt 2016 Mit absolutte ynglingsbillede. Selvom det er ved at være nogle år gammel smiley

profilbillede
  • #36   21. okt 2016 Jeg kan da godt forstå man smider hjelmen på nogle billeder. Det gør jeg selv. Og jeg selv elsker at få taget billeder af mine heste. Dette så jeg en dag når de ikke er her mere stadigvæk kan kigge på vores fantastiske øjeblikke sammen smiley
    Men for mig er hesten og ridningen nok i sig selv. Jeg behøver ikke hesten til andet end samværet og samarbejde. Den er for mig ikke et middel til noget som helst.

Sarah - hvorfor? De har da nok ikke interessen for heste. De har andre interesser og det er da ligeså godt. Ikke alle egner sig til at træne og omgås heste. Så er det bedre de laver andet. smiley

Jeg ville bestemt have hest lige meget om jeg boede dybt inde i Norges skove..så var mit behov for hestene nok endnu større smiley

Mvh TT

• #37   21. okt 2016 Øv altså det skete også for mig, jeg havde et godt og kort liv, men da jeg så besluttede mig for at sætte en ridehjelm på hovedet så fik jeg pludselig et langt og kedeligt liv!

Ej men det jeg hæfter mig ved er kommentarer som "Eller man kan også lære at bruge sin sunde fornuft omkring heste. Lære hvor grænsen går og kende sin hest."
    Hmm, så tror jeg sådan set slet ikke man har forstået, hvordan diverse ulykker kan opstå - ja ja det er altid godt at bruge sin sunde fornuft, men din fornuft redder dig altså ikke når det er ANDRE mennesker som opfører sig idiotisk eller hesten snubler, vejret er dårligt osv.
    Så kan man mene at risikoen for dette ikke er stor nok til at man vil bære hjelm, okay så, men at tro at man dybt seriøst selv er herre over vejret, andres tankegang, opførsel, tilfældige hændelser o.l, det har jeg godt nok meget meget svært ved at godtage som et voksent argument.

• #38   21. okt 2016 TT:
    Det er jo fint for dig. Undre mig bare over at du ikke kan acceptere at jeg føler det anderledes. smiley

• #39   21. okt 2016 Jeg accepterer da at du føler det anderledes, jeg kan bare ikke forholde mig til den tanke, og desuden var det din sammenligning der var sjov da jeg ikke kan se hvordan levende og dødt kan sammenlignes.. Det er jo to fuldstændig modsætninger af hinanden smiley

Mvh TT

• #40   21. okt 2016 Vi er fra naturens side rigtig dårlige til at bedømme en risiko ved en given handling, og hvis vi gentagende gange har udført handlingen med held, har vi en klar forventning til at dette er reglen.
    ( og heldigt for ellers havde vi nok ikke udviklet den verden vi har i dag)

Vi er også fra naturens side udstyret med forskellige behov for sikkerhed. De af os som tog de største risici kom hjem med mest mad, tilgengæld døde de personer også af og til i forsøget. Modsat de mere forsigtige, som fik mindre mad men overlevede. Smart af modernatur at satse på flere genotyper.

Så når vi diskutere hjelm/ ikke hjelm kommer vores genetiske og tidligere erfaringer i spil.

En person som trives med stor usikkerhed og som aldrig har oplever fare ved at ride uden hjelm, har bare svært ved at se problemet ved det, i forhold til den mere sikkerheds orienteret person, som i dag har hukommelses problemer pga. et styrt, syntes det er vandvittig at ride uden.

Ikke dermed sagt at det er smart at ride uden, bare som en forklaring hvorfor vi har forskellige opfattelser, og hvorfor det synes rigtige for begge partner.

Har lige været på ferie på Rhodos, hvor alle grækerne køre rundt flere på en skuder / motercykel, ret hurtigt og uden hjelm. Så er vi faktisk kommet ret langt i Danmark smiley

Kommentér på:
Huske den ridehjelm

Annonce