23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Astma hos hest - behandlig {{forumTopicSubject}}
Jeg mistænker desværre min gamle herre for måske at kunne have udviklet astma.
Var i starten i tvivl om de kunne være en forkølelse, men min mistanke om astma er blevet værre.
Han er endnu ikke tjekket af dyrlæge, så ved jeg derigennem kan få svar på spørgsmål også. Men da dyrlægen endnu ikke ha været her, søger jeg lige lidt erfaringer her først.
Han er pensionist, og laver derfor ikke andet end og stå g se sød ud, og holde min unghest med selskab.
Fordi han er gammel, og har været rigeligt igennem i hans liv, vil jeg ikke trække ham igennem diverse behandlingsforløb med masker osv, som jeg har læst nogle behandler med.
Mine spørgsmål er herefter som følgende:
Er der noget foder/tilskud, der kan bruges til en astmatisk hest? - Som også virker.
Er hø off limit, eller skal dt bare vandes?
Hvad med halm/frøgræs på fold? (Han tåler ikke grovfoder ad libitum grundet EMS), men ser helst heller ikke at han står en hel dag uden noget jo. Så spørgsmålet er om det kan gå an, så længe det er udendørs?
Er der overhovedet nogen udsigter for en astmahest, hvis man vil medicinere minimalt? Han er som sagt pensionist, og han hoster ikke hele tiden, men han kan godt komme med nogle. Og det er selvfølgelig generende for ham, men når jeg intet forlanger af ham er han jo i hvert fald ikke generet af det under arbejde.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
Mht. grovfoder kan jeg anbefale hønet/slowfeeder. Det fungerer super fint her og holder hestene beskæftiget i længere tid
jan 2007
jul 2012
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 22
mar 2009
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 10 Emner: 18 Svar: 364
Han er ikke asmatisk, men sart.
Efter jeg er begyndt at give ham rød solhat er han helt stoppet med at hoste
jan 2007
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Jeg giver min rød solhat og breathe free, hvilket virker til at hjælpe ham
jan 2007
Guldhesten, nej det er hvad jeg kan forstå når jeg ser mig omkring. Men som tidligere skrevet - hvad gør gør jeg så for at han ikke skal stå en hel dag og glo uden mad? Det vil jeg på ingen måde byde ham.
At give ham hans grovfoder i små mængder mange gange om dagen kommer ikke til at ske, det kan ikke lade sig gøre, når man har arbejde og ikke har ham hjemme, plus det tager ikke længere tid at spise. Det fordeler bare tyggetiden.
jul 2013
Følger: 15 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 148
Så hvis den har astma eller noget med luftvejene, ville det nok være godt at skifte høet ud med wrap ved desværre ikke hvad du skal gøre for at holde ham beskæftiget, når du allerede giver i net, har selv det samme problem
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Hæng det så op mellem 2 pæle, og så er der nogle gode timers beskæftigelse. :)?
Har ikke selv erfaring med astamaheste. Men det er vel et bud?
dec 2012
mht rød solhat er det på tilbud i netto til 25 kr
jan 2007
Men har skrevet til et foderfirma og forhørt mig angående mulighederne.
jan 2007
Han er pt på boks fra 20 aftnen til 7 morgen.
Det kommer til at ændre sig desværre med mere boks tid henover vinteren.
Jeg er i gang med at undersøge mulighederne for alternativer. Men dem er der desværre ikke mange af i mit nærområde.
okt 2012
Følger: 63 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 168
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 728 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
Han fik ventilation fra Blue horses i fodret morgen og aften ;).
Wrap i slowfeeter ude på folden så stort set tykke tid hele tiden
dec 2012
jul 2014
Følger: 21 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 40
Vi giver ikke hende så meget. Hun får bare noget hø når hun er inde og så noget foder hvor i hun også får noget hoste/forkøelse pulver (hvidløgspulver). Vi valgte at lade vær med den helt store behandling da hun var gammel og kun var selskabspony og stå og se sød ud
jan 2007
Indtil videre er jeg startet op på at vande hans hø, fundet nogle urter i køkkenskabet, der skulle være gode mod astma, og hans bund bliver vandet igennem lidt mere end hidtil, så den ikke støver.
Det var hvad jeg lige kunne gøre for ham i går. Vil fortsat have et øje på løsdrift, men som sagt hænger de ikke på træerne, og der er rigtig god udluftning i stalden hvor han står nu, trods alt. Wrap vil jeg se om jeg kan finde noget af, han kan tåle. Og så når temperaturene siger at jeg kan have en balle stående åben uden at brænde sammen begynder han på det.
Derudover et tilskud af urter fx fra CDVet som en foreslår, eller Ashkim.
Håber det hjælper ham lidt!
Astma hos hest - behandlig