{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.865 visninger | Oprettet:

Astma hos hest - behandlig {{forumTopicSubject}}

Jeg mistænker desværre min gamle herre for måske at kunne have udviklet astma.

Var i starten i tvivl om de kunne være en forkølelse, men min mistanke om astma er blevet værre.

Han er endnu ikke tjekket af dyrlæge, så ved jeg derigennem kan få svar på spørgsmål også. Men da dyrlægen endnu ikke ha været her, søger jeg lige lidt erfaringer her først.

Han er pensionist, og laver derfor ikke andet end og stå g se sød ud, og holde min unghest med selskab.
Fordi han er gammel, og har været rigeligt igennem i hans liv, vil jeg ikke trække ham igennem diverse behandlingsforløb med masker osv, som jeg har læst nogle behandler med.

Mine spørgsmål er herefter som følgende:

Er der noget foder/tilskud, der kan bruges til en astmatisk hest? - Som også virker.

Er hø off limit, eller skal dt bare vandes?

Hvad med halm/frøgræs på fold? (Han tåler ikke grovfoder ad libitum grundet EMS), men ser helst heller ikke at han står en hel dag uden noget jo. Så spørgsmålet er om det kan gå an, så længe det er udendørs?

Er der overhovedet nogen udsigter for en astmahest, hvis man vil medicinere minimalt? Han er som sagt pensionist, og han hoster ikke hele tiden, men han kan godt komme med nogle. Og det er selvfølgelig generende for ham, men når jeg intet forlanger af ham er han jo i hvert fald ikke generet af det under arbejde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Astma hos hest - behandlig
  • #2   10. okt 2016 Tak for svar Charlotte. Som sagt er min bekymring bare, hvordan jeg holder ham beskæftiget uden at have noget at gumle på... Den sparsomme mængde grovfoder han må få dagligt, er ikke nok. I hvert fald ikke efter min personlige mening. Så vil han jo resten af tiden bare stå og kukkelure smiley

• #4   10. okt 2016 Min tidligere pony havde astmatisk bronkitis. Jeg prøvede diverse tilskudsfoder og urter, men det, som helt klart havde bedst effekt, var Dilaterol, som fås som en sirup, der tildeles i foderet.
    Mht. grovfoder kan jeg anbefale hønet/slowfeeder. Det fungerer super fint her og holder hestene beskæftiget i længere tid

• #5   10. okt 2016 Månehestene: Tak for svar. Han får allerede sit grovfoder i hønet om natten når han står inde. Det holder ham nogenlunde beskæftiget natten over. Men så er der også den tid han står på fold. Da får han normalt frøgræs.

• #6   10. okt 2016 min astma hest hun får noget der hedder ventilator og det hjælper hende, hun hoster ikke mere og fået normal vejrtrækning igen ???? hun får det hverdag morgen og aften

• #7   10. okt 2016 Jeg giver min dreng rød solhat. Det er en urt.
    Han er ikke asmatisk, men sart.
    Efter jeg er begyndt at give ham rød solhat er han helt stoppet med at hoste smiley

• #8   10. okt 2016 Kender godt rød solhat, og tænker også at urter måske kan være vejen frem for ham. Mynte skulle også være godt for luftvejene jo.

• #10   10. okt 2016 Hø, halm og frøgræs duer ikke!
    Jeg giver min rød solhat og breathe free, hvilket virker til at hjælpe ham smiley

• #11   10. okt 2016 Maja, tak for svar. Måske jeg skulle prøve det. Har læst om det flere steder, og det er da udelukkende naturprodukter der er i, hvilket passer mig glimrende! smiley

Guldhesten, nej det er hvad jeg kan forstå når jeg ser mig omkring. Men som tidligere skrevet - hvad gør gør jeg så for at han ikke skal stå en hel dag og glo uden mad? Det vil jeg på ingen måde byde ham.

At give ham hans grovfoder i små mængder mange gange om dagen kommer ikke til at ske, det kan ikke lade sig gøre, når man har arbejde og ikke har ham hjemme, plus det tager ikke længere tid at spise. Det fordeler bare tyggetiden.

• #12   10. okt 2016 Jeg giver min noget urtetilskud der hedder Secreta pro max, det virker hvis hun får wrap og står meget ude. Men om vinteren hvor de desværre får hø på folden og står mere inde, begynder hun at hoste. Så derfor får hun astmamedicin i maske om vinteren.
    Så hvis den har astma eller noget med luftvejene, ville det nok være godt at skifte høet ud med wrap smiley ved desværre ikke hvad du skal gøre for at holde ham beskæftiget, når du allerede giver i net, har selv det samme problem smiley

• #13   10. okt 2016 Det hjælper ikke at lave et ordenligt slowfeedernet, og så vande høet/wrappen så det bliver Støvfrit?
    Hæng det så op mellem 2 pæle, og så er der nogle gode timers beskæftigelse. :)?

Har ikke selv erfaring med astamaheste. Men det er vel et bud?

• #14   10. okt 2016 Find noget wrap med analyse på og så i en slowfeeder, så der altid er adgang.

mht rød solhat er det på tilbud i netto til 25 kr smiley

• #16   10. okt 2016 Line, helt sikkert et bud. Men han er rimelig kvik med et hønet. Så selv når det hænger og dingler får han det hurtigt spist. (Han må kun få maks (! ) 9 kg i døgnet), hvilket også desværre besvarer dit indlæg Guldhesten. Det er ikke nok til at beskæftige ham en hel dag smiley

Men har skrevet til et foderfirma og forhørt mig angående mulighederne.

• #17   10. okt 2016 Maja: Havde egentlig tænkt at vande hønettet dagen før, så det ligger i 24 timer før udfodring. Så det burde kunne gå an mht sporerne tænker jeg. Ved at wrap er bedst, men skal jo lige hitte noget. Og indtil da kunne vanding måske være en løsning smiley

Han er pt på boks fra 20 aftnen til 7 morgen.
    Det kommer til at ændre sig desværre med mere boks tid henover vinteren.
    Jeg er i gang med at undersøge mulighederne for alternativer. Men dem er der desværre ikke mange af i mit nærområde.

• #18   10. okt 2016 Til min astma hest ligger jeg høet i blød dagen før også får hun om vinteren kamille og pebermynte i sit foder. Her om efteråret og vinteren igennem får hun Blue Hors Ventilator i foderet, det virker super godt på hende. Der er selvfølgelig nogle dage, hvor hun godt kan hoste lidt, men det er sjælendt og hun er også oppe i alderen smiley

• #19   10. okt 2016 Jeg har selv haft en astma hest og det bedste var helt sikkert da han kom i løsdrift ;).
    Han fik ventilation fra Blue horses i fodret morgen og aften ;).
    Wrap i slowfeeter ude på folden smiley så stort set tykke tid hele tiden smiley

• #20   10. okt 2016 For min hjalp det overhovedet ikke at vande høet smiley

• #21   10. okt 2016 Min har også noget astma og er også en gammel dame. Hun har det dog værst de varme dage og hvis det er alt alt for koldt. Sommeren er derfor det værested tidspunkt på året for hende ( vinter får hun dækken på)
    Vi giver ikke hende så meget. Hun får bare noget hø når hun er inde og så noget foder hvor i hun også får noget hoste/forkøelse pulver (hvidløgspulver). Vi valgte at lade vær med den helt store behandling da hun var gammel og kun var selskabspony og stå og se sød ud smiley

• #22   11. okt 2016 Tak for svar alle sammen smiley

Indtil videre er jeg startet op på at vande hans hø, fundet nogle urter i køkkenskabet, der skulle være gode mod astma, og hans bund bliver vandet igennem lidt mere end hidtil, så den ikke støver.

Det var hvad jeg lige kunne gøre for ham i går. Vil fortsat have et øje på løsdrift, men som sagt hænger de ikke på træerne, og der er rigtig god udluftning i stalden hvor han står nu, trods alt. Wrap vil jeg se om jeg kan finde noget af, han kan tåle. Og så når temperaturene siger at jeg kan have en balle stående åben uden at brænde sammen begynder han på det.
    Derudover et tilskud af urter fx fra CDVet som en foreslår, eller Ashkim.

Håber det hjælper ham lidt! smiley

Kommentér på:
Astma hos hest - behandlig

Annonce