Ømme dragter - hovsenebenssyndrom? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der har erfaringer med hovsenebenssyndrom?
I vinters longerede jeg min hest ved en tilfældighed, og opdagede at hesten var lidt uren på højre volte. Den blev efterfølgende undersøgt af dyrlægen, som konstaterede ømme dragter, pga. hestens ringsko. Efterfølgende fik hesten normale sko på i en smedperiode.
I foråret følte jeg at hesten var utaktet på højre volte i trav i opvarmning, og den blev undersøgt igen. Han blev visiteret på forhovene, og dyrelægen konstaterede at han var lidt øm, og mente at det ville hjælpe at få såler på. På dette tidspunkt havde hesten fået ringsko på igen.
På det seneste har jeg ikke syntes at min hest har været iorden. Det er stadig det samme, og den føles lidt utaktet i opvarmningen - dog er det ikke til at se, men man kan mærke det. Det forsvinder dog efter opvarmning. Han blev tjekket af dyrlægen igår, som konstaterede ømme dragter på forbenene, særligt venstre, efter der blev lagt en blokade. Jeg har før longeret hesten på blød bund, hvor der er en smule at se - mest på højre volte - men da dyrlægen så ham blev han longeret på et noget hårdere underlag, og gik meget stikkende rundt, og så faktisk halt ud. Hesten går med ringsko og har gjort det, det meste af dens liv og går nu også med såler. Dyrlægen mener, at ringskoene er årsag til de ømme dragter - endnu engang. Derfor mener han, at han skal have normale sko på. Men fra tidligere erfaringer synes jeg ikke det har haft en særlig stor effekt. Dyrlægen virker ikke særlig bekymret, og det virker på ham som noget der ikke er alvorligt overhovedet.
Jeg har siddet og læst om hovsenebenssyndrom og synes at flere af tingene passede med min hest...
Er der nogen som har erfaringer med hovsenebenssyndrom som vil dele ud af dem?
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
nov 2007
Følger: 75 Følgere: 68 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 17
Tak, det vil jeg prøve
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Hvorfor går den med sygebeslag ? altså ringsko ?
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
Jeg fik taget røntgen af ham på benene. Det vil jeg anbefale dig at få gjort. Både for, at finde ud af om smeden, har den helt rette vinkel på hoven og skoene. Men også for ikke at klatbehandle, eller famle sig frem i blinde.
Højgård tog 1200 kr for røntgen af ham af min, og lavede bøjprøve osv. Alt i alt kostede det mig omkring 3000 incl alt. Det tog en halvanden time for undersøgelse.
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
Ømme dragter - hovsenebenssyndrom?