{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
714 visninger | Oprettet:

Frederikke I
Frederikke I
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Hvilken håndtering er bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Jeg har part på en super sød hest, som er lige lidt for tung, er foruden muskler pt.
Jeg rider hende så vidt muligt 5-6 gange i ugen, ikke hårdt, men så hun bliver rørt.
I stalden er der en anden opstalder, som ønsker at få lov at ride en tur på hesten jeg har part på.
Jeg har redet hesten i 4 år, og i de fire år, har det kun været ejer og jeg der har redet seriøst på hesten. Mine brødre har fået nogle enkelte trækture.
Hende der gerne vil prøve tur, er en halvtung pige. Altså, jeg synes hun er for tung, til at ride hesten.
Hun er normalt en 17,5"-18" sadel, og min part går med en 16"-16,5" sadel, og så må den ikke være længere.
Da jeg blev spurgt første gang sagde jeg blot at jeg selv skulle ride den pågældende dag, og at hun skulle spørger ejer om lov, og ikke mig.
Hun har så spurgt ejer og fået tilladelse, og nu har hun spurgt igen.
Det falder sammen med hestens ene fridag, i den pågældende uge, og det har jeg også sagt.
Hvordan får jeg sagt på en pæn og venlig måde, at jeg ikke ønsker at hun rider hesten, tildels fordi at jeg synes hun er for tung, og fordi at det er mig der rider hesten, og ikke hende?
I sidste ende er det jo ejer der bestemmer, så måske man burde starte med en snak der? Og evt. hvordan?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken håndtering er bedst?
  • #1   20. sep 2016 Det er ejer der bestemmer så desværre må du bare makke ret og lade hende ride den. Så må du evt. Tage diskussionen med ejer.. Dog tænk på hvordan du ordlægger dig så du ikke står uden part lige pludselig. For jeg som ejer ville ikke acceptere at en part troede hun skulle bestemme smiley

Mvh TT

• #2   20. sep 2016 Jeg har heller ikke sagt at jeg vil bestemme, men hende den anden har jo sin egen hest at ride på, så kan ikke se hvorfor hun skal ride på den part jeg betaler for? smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #3   20. sep 2016 Der er ikke noget du kan gøre, selvom du betaler for parten så er det ejer der bestemmer og nu har hun givet lov, øv for dig men det er nu en gang konditionerne ved at have part smiley

• #4   20. sep 2016 Det må du jo snakke med ejer om smiley kan se at det ikke er fair.. smiley

Mvh TT

• #5   20. sep 2016 Bliver blot en anelse frustreret og ked på hestens vegne. Hun er ikke typen der siger fra, og der er bare så mange faktorer, jeg selv synes der indikere at hende den anden ikke skal ride hesten.

Min part er 143, lille og rund. Hendes egen hest er omkring 175, og er en kraftigere type, som er god til de lidt tungere ryttere.

Og når min part i forvejen bærer rundt på 100+kg ekstra...

• #6   20. sep 2016 Har som sådan ikke et problem med at hun rider en enkelt dag, hvor jeg ikke selv kan nå det. Jeg tager også hendes hest, hvis hun ikke kan nå den.
    Men hun forlanger, at jeg undlader at ride hesten, for at hun kan komme til at ride den.
    Hun må hjertens gerne tage en tur i ny og næ, men først når hesten er slank og har musklerne til at bære hende. På nuværende tidspunkt er hun bare ikke klar til det, i mine øjne.

Men jeg tænker at jeg tager en snak med ejer i eftermiddag.

• #7   20. sep 2016 Det er godt nok et ømt emne. Har ejer sagt ja, så har du ikke rigtig så meget at sige, om du er enig eller ej.
    Jeg tror ikke din hest tager skade af en enkelt gang at gå med en der er lidt større.

• #9   20. sep 2016 Jeg har dog heller ikke hørt et ja fra ejer selv, men kun fra hende der vil ride hesten smiley

• #10   20. sep 2016 Jeg har sagt til hende der ønsker at ride, at hun må ride hende i skridt og trav, i morgen, fordi at hendes veninde skal ride hendes hest. Men at hun ikke måtte rides hårdt, da vi skal springe på torsdag. smiley

Men synes der er rimelig stor forskel på en rytter på 50kg, og en rytter på 100-120kg, særligt når hun selv rider i 17,5-18". Og min part maks kan bære en 16,5" sadel, og hendes nuværende er en 16" smiley

• #11   20. sep 2016 Frederikke - men det er KUN din part. Du kan egentlig ikke tillade dig at sige hvad hun må og ikke må! Det er der ejer der skal medmindre ejer har sagt at du har den ret.. Og hvis det var min part ville jeg gå til ejer og sige noget ala: "Jeg hører fra. .... At hun har fået lov at låne. .... Det ville være fint hvis du kunne bede hende om ikke at ride så hårdt da vi jo skal starte stævne lørdag. Har du tænkt over hendes vægt og sadel str. Osv?"
    Sådan en part ville jeg som ejer være glad for, for parten viser stor omsorg for min hest uden at forsøge at bestemme noget! smiley

Mvh TT

• #12   20. sep 2016 Jeg var blevet tosset hvis jeg betalte penge for at ride en hest, som jeg så ikke kunne ride alligevel, fordi den var blevet lånt ud

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #13   20. sep 2016 pas på med at du ikke får for meget ejerfornemmelse over hesten - den er kun din part.

nu kender jeg intet til aftalen mellem dig og ejer, men ejer er i sin fulde ret til at have alle de parter hun vil, også selvom det det ville kræve at i skulle ride samme dag, og hesten derfor skulle bruges 100 gange dagligt.

hvis det virkelig er et stort problem for dog, så tal med ejer.. men husk, det er EJER du taler med, derfor spørger du ind til det, virker nysgerrig, ikke noget med at begynder og ret på ejer eller lignende for sårisikere du at stå uden part hurtigt.

en af ulemperne ved at have en part er at man ikke er enerådende over hesten, som hvis den var udlånt eller man selv ejede den.

• #14   20. sep 2016 Malene - det er snak om en enkelt gang, ikke flere gange ugentlig smiley

Mvh TT

• #15   20. sep 2016 Jeg synes du skal bide det i dig. Sådan er det at være partrytter, desværre. Evt. vær tilstede og hjælp, så du ved hvordan hesten bliver håndteret. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #16   20. sep 2016 få det bedste ud af det, vær imødekommende, åben og venlig.
    tilbyd din hjælp uden at virk bedre vidende, og uden at virke arrogant..
    det kan være at det faktisk ikke er så slemt smiley og tænk hvis parten bare er helt vildt sød

• #17   20. sep 2016 Jeg er muligvis uenig med majoriteten.

Tal dog med ejer. Jeg går ud fra at I begge er voksne, behageligt modne mennesker der kan tale sammen.

Som jeg forstår det, er der to spørgsmål.
    1) den anden vil ride hesten på "din dag".
    2) den anden rytter vejer 100 kg, kan ikke være i sadlen og hesten kan ikke bære større saddel.

Jeg synes det er ærlig snak, hvis du fx føler dig utryg, hvis der stilles spørgsmål til om du har adgang til ridehest, på de tidspunkter det er aftalt.
    Men selvom hesten kun er i moderat form, tager den næppe skade af let ridning x2 på en dag.

Det med saddel er jo et objektivt problem. Det kan være at ejer ikke har tænkt over det. Det kan også være, at ejer mener at rytteren bare må mase sin numse ned i vanlig saddel og ride lidt let ridning. Og for øvrigt vurderer at hesten på ingen måde skades af en tung rytter rider en kort tur.

Ulempen ved part systemet er, at selvom man rider, omgåes og ender med at knytte sig til en hest, ændrer det ikke på at det er en andens hest. Ejer har det endelige ansvar og retten til de afgørende beslutninger.
    Der er grundlæggende tre muligheder.
    1) Tal jer til rette. Måske bliver alle glade - eller alle får nok indsigt til at acceptere de andres holdninger / handlinger.
    2) Vælg at respektere ejers beslutning. Du behøves ikke at være enig, bare loyal nok til at acceptere.
    3) Sæt din fod ned og sig fra. Det eneste magtmiddel du har er at opsige parten - og det er også ejers eneste magtmiddel.

Selv havde jeg talt min sag.
    Og ellers mumlet "de er tossede de romere", frit citeret efter Asterix,og levet videre selvom jeg er uenig.

• #18   20. sep 2016 Jeg er ligeglad om det er 1 enkelt gang smiley Hvis jeg betaler for at ride, forventer jeg også at have hesten til rådighed.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #19   20. sep 2016 Malene, der er ikke tale om at tage en dag fra TS det skriver hun ihvertfald i sit første indlæg, det er en dag som hun kalder fridag, dvs det går ikke ud over hendes dage, en hest i let ridning kan sagtens ride hverdag uden at gå i stykker og nu er den ikke så meget længere end at ejer har sagt ok til EN ridetur på hesten, nu skal det heller ikke blæses helt ud af proportioner smiley

• #20   20. sep 2016 Som alle andre siger ville jeg tale med ejer om det, men selvfølgelig spørge nysgerrigt indtil det og tænke over hvordan det bliver sagt smiley
    Det kommer selvfølgelig an på dig og ejers aftale om det at ride hesten, altså om du bestemmer hvem der må ride den osv.
    For jeg har også part, men det er mig der vælger hvem der må ride hende, dog er det stadig ejer der bestemmer i sidste ende smiley
    Så ja, tal med ejeren eller evt sige pænt til rytteren, noget i stil med "Jeg synes ikke det er fair at ride hesten, på dens fridag", men det kommer selvfølgelig også an på om det er 1 eller flere gange smiley

• #21   21. sep 2016 Okay, havde ikke lige fået fat i at det var hestens fridag, min fejl smiley

Kommentér på:
Hvilken håndtering er bedst?

Annonce