Hø og wrap - hvad skal man kigge efter? Hø og wrap - hvad skal man kigge efter?
Jeg står og skal til at ud og købe hø eller wrap for første gang, men kan se på nettet, at folk snakker om, at noget er godt og noget er skidt? Hvordan ved man det? Er der noget man selv kan gøre for at tjekke eller noget man skal kigge efter? Det er jo nemt for sælger bare er skrive at det er førsteklasses hø
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Well. Det er svært at sige noget ud fra udseendet.
Så hvis man bare holder sig til noget der dufter fornuftigt, ikke har små sorte pletter ( hø ), ikke støver ( hø ). og ikke har hvide pletter. Så kommer man langt.
Indholdet i det, kan man intet sige om ud fra udseendet - det er ikke til at sige om der er meget sukker, lidt FE osv. i det.
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Hvis det er Warp kan en ordning, at du kan få byttet evt. dårlige balle, være en fordel.
Det kan også være en fordel at gøre op med dig selv, hvilken slags du ønske. har du en nøjsom hest, er det en fordel at få hø, som mest består af "ukrudt" og som er sent slået. Har du en hest med sart mave, kan wrap være en hård omgang. Men har du en hest som mangler energi og er der mere energi wrap end hø. Heller hvis din hest har støvallergi, er wrap også at foretrække.
jan 2010
Følger: 65 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 95
Mit råd jeg til dig købe en maskinstation som har en forsikring og er villig til at tage det tilbage/bytte det hvis Ballere , skulle være dårlig
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Vi har lavet et super 1. Slet i juni og har lige lagt ned til 2. Slet, vi har fuldstændig allergi overfor gule blomster så der sprøjtes hvert 2. År imod alt andet end græs, vi er dermed sikre på at de giftige planter ikke er på den mark der slås wrap på .
Alle folde/rabatter gennemgåes manuelt og det der ikke skal være der fjernes og brændes så det ikke spreder sig til madpakkemarken
Hvis man sælger af sin wrap er det alm. God stil at bytte dårlige baller
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.592
Wrap må efter min mening ikke være for vådt, jo mere tørt jo bedre, det skal være tæt pakket så der må ingen huller være, da det så hurtigt bliver dårligt..
Hø tørt, gerne lidt grønligt og må ikke støve
I begge dele må der ikke være en masse ukrudt i, jo mere rent jo bedre
jul 2015
Vi har en del ukrudt og forskellige græsser i vores græs, hvilket er hensigtsmæssigt når man har 2 gule fjollere MEN der er INGEN brændbære i høet.
jul 2015
Måske lige med undtagelse af hø/wrap lavet på velgødet rajgræs, men det vil jeg ikke fodre hest med, det er for kraftigt. Så trives engbrandbærer storartet på de fleste af græsmarkerne. Så kan man være heldig ikke at have dem.
Om man sprøjter dem eller manuelt graver dem op, er vel en smagssag, hovedsagen er at de bliver bekæmpet. Hvilket ikke har noget med græsset beskaffenhed, men en hel del med ejerne af marken at gøre.
apr 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 17
Men man kan også købe hø og wrap med analyse? Er det så ikke en fordel, så man er sikker på høet og er godt?
apr 2016
mar 2011
Reagerer din hest også på tørr wrap?
Mvh TT
apr 2016
mar 2011
Mvh TT
apr 2016
Der er nogen der ikke kan tåle wrap, men i dag er wrap til heste næsten lige så tørt som ikke wrappet tørt hø, for mange år siden da indpakket græs ensilage kowrap, kært barn har mange navne er det korrekt at der var rigtig mange heste der ikke kunne tåle det.
Wrap kan lettere opbevares da det kan ligge ude, tørt hø skal opbevares under helt andre forhold så de ikke går til og uanset hvor godt de opbevares så er de støvet alt for tidligt desværre.
jul 2015
Vi havde en fjoller som fik total diarre af wrap og det var også tørt, det slog total maven i stykker på ham, det lykkes mig faktisk ikke rigtigt at få den på ret kurs igen, kun periodevis. Han døde af tarmslyng efter en kolik et år efter. (han var en ældre hest)
Så Wrap er ikke altid en fordel frem for høet, det afhænger helt af hvilken hest som skal spise det. På samme måde som hø, ikke altid er godt til nogle heste. De har hver deres fordele og ulemper. Derfor er det vigtigt at se på sin hest, inden man beslutter om det skal være hø eller wrap
apr 2016
Til alle foderblandinger skal der selvfølgelig gives wrap eller hø. Grundreglen er at man altid skal bruge så meget grovfoder som muligt og så lidt kraftfoder som muligt.
En hest skal gerne tilbydes grovfoder der i tørstofmængde svarer til mindst 1 % af hestens vægt. Det betyder at en hest på 500 kg skal spise mindst 5-6 kg tørt hø eller 7 kg wrap med et tørstofindhold på 72 % (wrap skal minimum indeholde 60 % tørstof).
Wrap fordele: Støver ikke, let at opbevare, højt protein indhold og derfor velegnet til avlshopper og ungheste.
Ulemper: Når ballen er åbnet skal den bruges inden for en begrænset periode, lav PH værdi øger risikoen for diarre og kolikproblemer. Risiko for pølseforgiftning.
Hø fordele: Godt hø der ikke støver er det ideelle grovfoder til heste. Det har en stor mængde fordøjelige fibre og er velegnet til alle heste. Hø anbefales normalt til heste der lider af mave-tarm problemer som kolik og diarre.
Ulemper: Hø kan være meget svært at producere under danske forhold. Hø kan også være svært at opbevare optimalt og opbevares det ikke optimalt er risikoen for støv og skimmel stor.
På dette lyder det som om de eneste ulemper ved hø er at det er sværere at opbevare. Og ud fra denne tekst ville jeg uden tvivl vælge høet. Også når Dorthe C nu skriver det hun skriver
jul 2015
Og det wrap som slog maven total i stykker på den ene fjoller, fungere fint på den anden fjoller, som fint kunne klare det, uden maveproblemer over hovedet.
Det kommer så meget an på hesten, om den har en sart mave, eller har tendens til allergi, om man skal vælge det ene eller det andet.
Efter som du har skrevet, at din hest let får diarre, vil jeg også vælge høet frem for wrapen.
mar 2008
det har fungeret rigtig godt for mig og mange heste, min tidligere vallak havde rigtig mange problemer med dårlig mave.. wrap alene slog hans mave i stykker, hø alene gav problemer når han så skulle på græs, men begge dele så fik han en masse nærring fra wrappen, høet holdte maven i orden og han var klar til græs sæsonen fordi hans mave havde vendet sig til det lidt våde uden det var for meget
så det er klart det jeg gør i år også med mine 2nye heste
apr 2016
Hvad siger I?
mar 2008
mar 2011
Mvh TT
Hø og wrap - hvad skal man kigge efter?