{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

Kan hingste gå sammen? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley
Ja, overskriften siger sig selv - kan hingste gå sammen på samme fold?

Nogle siger ja, andre siger nej og så er der dem der siger, at det kun kan gå sammen med vallakker...
Hvad har I oplevet? Og hvis I kender nogle eller selv har hingste der går sammen, hvordan gør I så med hensyn til bedækning af hopper?

Jeg spørger kun af ren nysgerrighed. smiley

Mvh Emma

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hingste gå sammen?
  • #1   31. aug 2016 min dreng går med en islænder hingst, islænderen har bedækket. wassem er 2 og islænderen er 3, de leger rigtigt meget og for lidt knubs med det er godt de har selv skab.
    dig gik waseem sammen med 3 andre hingste der hvor jeg hentede ham.
    og på folden ved siden af går der en hoppe. find evt AWA waseem på facebook, der er der billeder af samsætningen.

• #2   31. aug 2016 Ja det kan rigtig mange hingste. Især hvis de er vokset op sammen. Der er jo også deciderede hingste sommerfolde, så hvis du har en hingst kan du få den på sommergræs der.. smiley

Mvh TT

• #3   31. aug 2016 Kender flere, som har 2-3 hingste gående sammen smiley
    De kan godt få nogle knubs - særligt, hvis der er hopper i nærheden.
    Men hos dem jeg kender går det helt fint smiley
    Det er jo også lidt en temperamentssag på hingstene.
    Der er jo ikke meget andet at gøre end at prøve ad smiley
    Selvfølgelig - jo bedre og jo længere de har kendt hinanden, jo nemmere er det som regel

• #4   31. aug 2016 Tak for svar! smiley
    Altså nu skal min hingst kasteres når han på et tidspunkt bliver klar til det, så jeg spurgte egentlig bare fordi jeg blev nysgerrig og fordi jeg har fået lidt af hver at vide! smiley

Så når man skal bedække med en hingste der går sammen med andre hingste, kan jeg lidt regne ud at det er håndbedækning, eller putter man bare den hingst der skal bedække ud på en anden fold med hoppen/hopperne?
    Og hvad med bagefter en bedækning, putter man så bare hingsten ind til de andre hingste igen, uden der kommer vildt slagsmål ?

hypsen: hvor ser det godt ud, og et dejligt eksempel på at det kan fungere ! smiley

• #5   31. aug 2016 Nogle hingste kan, andre kan ikke. Min overbevisning er dog at har de altid været vandt til det, er det ikke så enormt et problem.
    Min dreng gik med vallaker da han var hingst. Han blev dog lige varm nok omkring hopperne, så af med bærene for hans vedkommende.

Man kan dog ikke undgå heste slås lidt, pg tænker bestemt ikke hingstene er nemmere smiley

• #6   31. aug 2016 Er helt med på at alle heste slås lidt, men jeg tænker bare når man lukker en hingst der lige har bedækket en hoppe ind til sine foldkammerater som også er hingste, om det ikke ville skabe slåskamp, når nu hormonerne suser rundt i ham efter at være sammen med en dame?

• #8   31. aug 2016 Hingste kan sagtens gå sammen, hvis ellers man tager hensyn til deres hierakidannelse.
    Faktisk så får hingst på fælles fold/mark langt mindre skrammer en hoppedullerne, da de egentlig er uhyre fredelige, når først rangorden er sat fast. Men derfor netop vigtigt ikke at ændre væsentligt på hierakiet - og her taler jeg af erfaring. Men skal ikke uden videre flytte en alfahingst ud af flokken også tro, at de fortsætter ganske fredeligt med at gå sammen. Der kan blive kamp om alfapladsen, og det kan komme til at gå voldsomt for sig, hvis man er uheldig.
    Men jeg foretrækker, at hingstene går sammen i flok, da de er flokdyr. Dog holder jeg dem på afstand af hopperne.

• #9   31. aug 2016 Golden: foretrækker også helt klart at hingste går sammen, lige som alle andre heste smiley tak for erfaring! smiley Kan selv de hingste som er meget præget af deres hormoner gå i flok med andre hingste, eller er det kun de roligere af dem? Og hvad nu hvis man ville tilføje en ny hingst i flokken? er det et no go eller kan det godt lade sig gøre?

• #10   31. aug 2016 Det kommer ofte an på, om den nye hingst er villig til at underkaste sig Alfaen. Vil den det, har jeg oplevet, at det går ganske fredeligt. Ellers må man skille dem igen.

• #11   31. aug 2016 okay, tak for hjælpen smiley Nu ved jeg det, til en dag det måske bliver nyttig smiley

• #12   31. aug 2016 Min vallak Gik med en 2 års hingst, det gik super fint, men da de så var adskilt i en års tid og vi lukkede dem sammen igen gik det slet ikke de fløj simpelthen på hindanden

• #13   31. aug 2016 min nabos to avlshingste går altid på fold sammen, men de er også vokset op sammen..
    Har også kendt der har hingste kunnet gå sammen om vinteren
    Kender til gengæld også hingste som slet ikke kan tolerere synet af hverken hingste eller vallakker og som ville ryge lige i struben på dem hvis de fik chancen og igen kender jeg hingste der fint enes med vallakker men ikke hingste, så der er virkelig ikke noget ja eller nej svar på det spørgsmål.. Det kommer fuldstændigt an på hingstenes temperament

• #14   31. aug 2016 Min islænder gik sammen med en unghingst ( fra den var 3-5). Hingsten begyndte at blive magtfuld, og da min hurtigt underkaster sig fungerede det ikke mere.
    Vi har en anden hingst på gården som går sammen med en ældre hoppe. Hoppen kan ikke længere komme i fol smiley

• #15   1. sep 2016 Vores hingste går sammen og lige pt består vores drengeflok af 2 hingste og en vallak. Ved os går hopperne ved siden af hingstene (et lille mellemrum på ca 1 m) og de har ikke givet problemer. Vi bedækker i hånd. Den ældste hingst som har bedækket kan bedre sammen med vores unge hingst end med vores ældre vallak, men de kan alligevel godt alle sammen. På billedet er de to hingste og vores vallak

profilbillede
  • #16   1. sep 2016 fedt! Hvor gammel er jeres hingste? smiley

• #17   1. sep 2016 Dem vi har nu er 2 år (den brune) og 1 år (den røde i midten) og vallakken er vidst 6 smiley

Kommentér på:
Kan hingste gå sammen?

Annonce