Det undre mig {{forumTopicSubject}}
Det undre mig, hvorfor er er forskel på vigtigheden af hvordan hestene skal have det og hvilke regler vi som ryttere er underlagt.
Vores heste, skal have nøjagtig udregnet foderplaner, som er afstemt så de forskellige mineraler er rigtig i forhold til hinanden.
Der er i menneske kost oftest er et helt skævt forhold af omega 3 og 6, til skade for vores hjerner, men det er de færreste af os mennesker som har regnet på disse tal, eller tager sig af det.
Det er meget nødvendigt for os at vide, præcis hvilket indhold der er i det de hø og warp vi giver til vores heste, men der er ingen som står nede i brugsen og kræver at få ernæringsindholdet udleveret på de kartofter i køber, på trods af, der er forskel på indholdet om kartoflen er dyrket på samsø eller i Vildmosen.
Der ligger undersøgelser på at stivelsens i korn og sukker, ikke er godt for heste, så derfor undgår vi det, men der ligger endnu flere studierne der viser hvor usundt sukker og hurtige kulhydrater er for os mennesker, men det afholder ikke os selv fra at spise det.
Det er vigtigt at vores heste har muskler de rigtige steder, for at de kan holde til at blive brugt, men hvor mange af os, laver målrettet træning af vores core muskulatur, på trods af disse muskler store indflydelse på vores bevægelsesfrihed.
Vi skal leve 3-4 gange så længe som hesten, men alligevel er det vigtigere at hesten lever sundere end at vi gør.
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.388
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Og personligt vil jeg hellere leve 10 år kortere og så have nydt mit liv med slik, chips, is osv. end jeg gider at spekulere i min kost konstant og så leve 10 år længere
Hestene kan ikke selv tage det valg så det er vi forpligtet til at tage for dem
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Det kaldes sund fornuft, ligesom jeg i min egen kost også har sund fornuft
Mvh TT
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Jeg synes de andre svar er interessante, altså fordi vi selv har et valg, så er det ligegyldigt om vores kost et helt afstemt. - eller også er det bare fordi, vi rent faktisk er ganske velfungerende som menneske, selvom vores menneskefoderplan ikke er afstemt, og derfor ikke rigtig kan se pointen i at gøre dit, er mit svar.
jul 2015
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Tænk på forældrene, der siger: tag en trøje på, jeg fryser!
Men, der er også mange der viser kærlighed via handlinger man gør for andre. Min mand kan fx finde på at køre mig på arbejde, hvis jeg er ved at komme for sent, selvom der kun er 1800 meter og jeg kun sparer 2 minutter ift cykel.
Med sin handling siger han : jeg elsker dig skat!
jul 2015
Min hest er i hvert fald ikke noget topatleter
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2015
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Jeg er ikke fanatisk, hverken med min hest eller mig selv - men et lys er gået op for mig; sukker og stivelse er heller ikke den kost vores menneske-kroppe er skabt til at spise, ligeledes er det heller ikke hestens naturlige kost.
Derfor har jeg faktisk givet mig i kast med at prøve at spise på en anden måde; og se om ikke min krop får det bedre (;
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Jeg forlanger at min hest skal præstere for mig, så må jeg også sørge for at den har de bedste vilkår for denne opgave. Det hedder sig både foder, udstyr osv.
Nu er ingen af mine topatleter, og ikke engang tilnærmelsesvis, og bliver det aldrig. Men for de der er, er det da også enormt vigtigt at sammensætningen af deres foder er korrekt, det gør menneskeatleter jo også, hvis de vil være i toppen, bliver der også udarbejdet en kostplan til dem, så de kan holde til den fysiske aktivitet de udsætter sig selv for.
jul 2015
Min behøver i princippet ikke noget. De går i løsdrift og får derved næringen derfra. Så supplere jeg bare op med lucerne for at hun ikke bliver snydt når de andre fodres og i fodderet får hun så lidt vitaminer og nogle loppefrøskaller fordi de kloge siger det skulle være godt.
Må indrømme at det at bo sammen med en fodderrådgiver har givet lidt "skader" jeg bekymre mig vitterligt ikke om hvad min hest skal have eller ikke have. Loppefrøskallerne har jeg valgt. Resten har søster sagt min hest skal have og så får hun det. Kommer hun en dag og siger at de nu skal have noget andet. jamen så får de noget andet
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Jeg spiser selv både usundt og sundt, og det samme gør min hest vel. Den får også godbidder og lidt ekstra foder efter træning, ligesom jeg.
Min erfaring er så også at folk der går total op i sådan noget med foder, måler og vejer og analyserer, er oftest dem med heste der er et eller andet galt med, som de så tror de kan redde ved at fodre "rigtigt". Men som andre siger, så tror jeg at man kommer længst med sund fornuft, ligesom til sig selv
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
det er 8gså de færreste der har analyse på sit hø..
Det undre mig