{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Hjælp?! Hest taber sko igen, igen og igen??? {{forumTopicSubject}}

Hej, håber I har nogle gode råd eller kan hjælpe mig smiley

Jeg har en stor vallak, som har meget dårlige hove, men ikke nok med det taber han også rigtig meget sine sko (mest højre). Han tabte for alvor en sko på højre ben, da vi red mini jagt, hvor han rev rigtig meget af hoven af smiley Så han havde stået stille i ca. 2 måneder til den voksede lidt ud igen. Nu var jeg så begyndt at ride ham lidt op igen, men bare en lille trav fik ham til at tabe skoen igen smiley Vi fik sat den på igen og jeg tog afsted på ferie, da jeg så kommer hjem har han tabt den igen...

Jeg aner ikke hvad jeg kan gøre?!

Han får noget der hedder "EquiForce Foog", som understøtter hele hovkomplekset.
Han har også fået smurt dem med noget fiske olie.

Men det jeg ville høre jer om, var om I evt. har nogle råd til hvad man kan give ham for at han får bedre/stærkere hov, og måske hvad jeg som rytter kan gøre for han forhåbenligt i fremtiden ikke taber den så ofte?

Det ville hjælpe mig inderligt hvis du ville give dig tid til at skrive og hjælpe mig smiley Vi har en masse drømme vi gerne vil udleve med stævner og meget andet smiley

Lidt om ham:
- Han står på halm og hans boks er lidt våd
- Han går på fold med 5 andre i ca 12 timer
- Han er en hest med 4 ben i alle verdens hjørner, på den måde sagt at han er en hidsig hest, der ikke altid ved hvor han selv er

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp?! Hest taber sko igen, igen og igen???
  • #1   1. aug 2016 Bruger du klokker på den? Hvis ikke, så kan det måske hjælpe. Det skal dog være klokke der går ned og dækker skoen (bagpå). Jeg har god erfaring med PC klokker, fordi at de sidder godt på hoven /benet.

Det tager lang tid inden at du kan se resultatet af fodertilskud til hovene.

Har den altid tabt sko? eller har du skiftet smed?

• #2   1. aug 2016 prøv evt shoesecure. det er noget silikone/gummi sko/klokke (ja ved ikke helt hvad jeg skal kalde den) den bliver sat på skoen og så går den op over ballen

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11062101_339838239546779_7947316838991025641_n.png?oh=cc779803d64196896406a6a0aa16f0b5&oe=582A9386

• #3   1. aug 2016 Prøv boots. Hovfokus. dk

• #4   1. aug 2016 Ja som #1 skriver, prøv klokker smiley Jeg oplevede det også med min tidligere smed, min hest havde nogle gange kun sin sko på i 2 dage. Det blev for dyrt i smed regning, så jeg skiftede smed. På det halve år jeg har haft ham nu, har han kun trådt sin ene sko skæv en enkelt gang. Så måske lægger din smed lidt for store sko på? Så kan man nemlig opleve de problemer, og det er jo ikke godt for hoven i længden smiley
    Jeg har hørt at biotin skulle hjælpe hvis de har tendens til hovbylder, men om det også kan styrke hoven i den forstand du søger, er jeg lidt i tvivl om, så ikke hæng mig op på det smiley

• #5   1. aug 2016 Meget ofte ligger problemet i beskæringen eller skoningen. om det er intervallet, måden osv der er mange årsager.

• #6   1. aug 2016 Ville måske prøve en anden smed. Samt prøve at Gi en biotin kur. Min ponys Hove blev meget pænere pg sprækkede mindre af at få biotin smiley

• #7   1. aug 2016 Karin J
    Ja bruger klokker på ham, og har også prøvet anden smed. Ved ikke helt om han har haft det sådan før, jeg har ikke haft ham så langtid smiley Det fodertilskud har vi kørt på i snart over et halvt år, men det er kun højre hov, efter at han tabte den til mini jagten og rev rigtig meget hov af. Siden da er det bare gået ned ad bakke, selvom han har stået stille.

Men tak, det vil jeg prøve at købe de klokker smiley

• #8   1. aug 2016 Dolly den sorte prinsesse
    Tak, det kunne også være en mulighed, men som sagt så tror jeg ikke han træder den af med bagskoen, da han jo har klokker på? Men jeg tror den bliver hivet af det er lidt fugtige vejr med lidt mudder smiley

• #9   1. aug 2016 Camilla R
    Kan man også benytte sådan en, selvom hesten har sko på? Så den kan gå med bootsen og en sko indenunder? For så ville det jo være en mulighed, tak smiley

• #10   1. aug 2016 Passer dine klokker? Altså går de langt nok ned bagpå?

De kan godt træde sko af selv om de har klokker på, men det skulle helst ikke være så tit.

PS det tilskud du allerede bruger indeholder biotin.

• #11   1. aug 2016 Kathrine L
    Ja, han har klokker på, men jeg ville lige kigge lidt på det biotin, og se om jeg skal bruge en anden smed smiley Tak

• #12   1. aug 2016 Krikken (nu som ponyejer)
    Tak, jeg ville høre min smed ellers vil jeg høre andre smeder smiley

• #13   1. aug 2016 \\Sofie & Rosa//
    Jeg har prøvet to forskellige smede og det er det samme, tror virkelig det er fordi han har dårlige hove, og at der skal ingenting til før han trækker den af eller smider den, så jeg vil prøve det biotin. Tak for det smiley

• #14   1. aug 2016 Karin J
    Det går ikke helt ned, men han er ikke en der går og rammer på, tvært imod en hest med en masse energi, som ikke tager hensyn til at det er lidt vådt, glat og mudderet, så tror han får trukket den af af de mudder på folden. smiley Jeg tror jeg prøver et andet produkt med biotin smiley

• #15   1. aug 2016 Hej, jeg har selv en pony med Meget dårlige Hove, hun er blevet importeret fra Irland hvor hun ikke har være passet med smed dvs. For små sko på forbene hvor hoven var vokset ud over og hun havde slidt skævt på bagbenene så hun gik skævt... Vi har længe bøvlet med bla. Sko hun ikke kan holde på og en smed der ikke kan sætte sko på da hoven ikke var sund nok til at skoen kunne holde fast.. Vi har prøvet en masse forskellige ting, vitaminer, biotin, foder skift, klokker på fold og under ridning og nu efter ca to år har vi fundet det der virker helt fantastisk på hende!! (Biotin kan man hurtigst se virkning på efter 6 måneder.. Hjalp ikke på min)

Det vi bruger nu er noget foder fra eggermann som er super godt! De har aldrig set bedre ud end de gør nu! Jeg finder lige hurtig ud af hvad det helt præcist hedder!

• #16   1. aug 2016 Har du overvejet at hesten er skæv. Hvis det altid er samme sko?
    Jeg har en vallak der trådte sko af konstant. Max 3 uger kunne han holde hans forsko på.
    Han var skæv i den ene side. Efter han har haft kiropraktor og massør har han ikke trådt sko af, de sidste tre perioder.

• #17   1. aug 2016 Dårlige hove kan nemt kommer af ubalancer i foderet og for meget sukker.

Jeg ville tage hesten af græsset (græs kan nemt give dårlige hove, fordi der er for meget sukker i) og sikre optimal fodring med kvalitets vit/min og godt hø/wrap. Gerne udskifte halm med spåner, tørv, hamp eller lign, da det suger fugten bedre + fx tørv "neutraliserer" ammoniakken i urin (=forringer hovkvaliteten mindre).

Derudover, så ville jeg prøve en ny smed med korte intervaller og som skoer hesten efter dennes behov. Hverken for bredt, for smalt, for højt, for lavt, osv.

• #18   1. aug 2016 Jeg kan anbefale boots- min rev også skoene af igen og igen trods klokker! Jeg blev så træt af det til sidst, og prøvede derfor hovfokus.dk og købte boots.
    Det virker rigtig godt indtil videre, og det er også meget bedre for hesten end at gå med sko smiley
    Kh Mia

• #20   1. aug 2016 Min tidl hest havde VIRKELIG dårlige hove. Hun smed sko konstant. Jeg skiftede smed og gjorde følgende: Ungulat i foderet (det er dyrt, men WOW det virker) smurte med Cornuscrescine og antisvamp og to klokker på hvert forben.
    Herefter smed hesten kun sko 1gang, hvor det tidligere havde været tabt sko ca hver anden/tredje uge.
    Og forresten så gik jeg fra halm i boksen til spåner også.

• Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #21   1. aug 2016 Som flere af de andre siger, så ville jeg tage skoene af hesten, indtil der var nok horn at sømme i. Pt trækker du bare pinen, fordi hesten ødelægger sin hov mere og mere, hver gang den træder skoen af. Samtidigt ville jeg sætte ind på andre fronter, kigge på foderet, vitamin/mineralbalance, bund i boksen, trækture/træning på varieret underlag. Køb nogle boots, så kan du bruge hesten mens den vokser hoven ud igen. Det tager laaang tid, så det er bare med at bide i det sure æble og komme igang smiley

• #22   1. aug 2016 Hvorfor ikke Boots? Evt. Få limet sko på smiley kontakt Søren fra Hovfokus. Han kan vejlede dig til det rigtige produkt og smed smiley

Mvh TT

• #23   4. aug 2016 Hej! Syntes du skal prøve med en anden smed, kan anbefale dig gundorph hestebeslag Jens er super dygtig og har lavet et fantastisk stykke arbejde med diamond og min mors haflinger april og ellers så prøv med noget e-vitamin sammen med Boitin eller andet hovtilskud smiley

Kommentér på:
Hjælp?! Hest taber sko igen, igen og igen???

Annonce