Hjælp min hest taber sko! {{forumTopicSubject}}
Hej alle jeg har det problem at min islænder hoppe Elva bliver ved med at tabe sin højre forsko. Første gang hun tabte den var i starten af december efter en tur på asfalt hvor jeg i pt red med klokker (så der giver det mening at hun tabte den). 2. gang det skete var også på tur, men en lille skovtur uden klokker ca 3 dage efter første gang hun tabte skoen.
3. Gang var på folden hvor hun ikke havde klokker på heller, så derfor foreslog min smed at jeg kunne have klokker på både når jeg red og på folden (det gjorde jeg så)
4. Gang hun tabte den var så i dag på folden igen, men der havde hun klokker på.
Hun går i løsdrift og der er meget mudder, så det kan jo være grunden, men hvordan kan jeg så forebygge det?
Elva er også en ret utålmodig hest, og når man strigler hende, eller hun står i boks skraber hun med hoven (jeg lagde mærke til at hun tabte et søm pga det en dag)
Kan det være pga det?
Dagen inden hun tabte sko nr 4 lagde jeg mærke til at hun manglede 2 søm i hoven.
Håber i kan hjælpe mig
aug 2013
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 700
Ellers plejer vi at bruge boots, hvis det er meget slemt
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
Ligeså snart vores egen kom tilbage, stoppet hun med at smide skoene, så måske i i skulle prøve en anden smed, som et forsøg
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.452
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 412
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
Begge mine går med 4 sko og vi har mega meget mudder og der er heldigvis igen af dem der nogen sinde er komme ind med løse sko eller uden sko. Og de går uden klokker
aug 2013
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 5 Emner: 21 Svar: 47
Tak for hjælpen
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
http://www.pegasusrideudstyr.dk/produkter/4-til-hesten/1127-shoesecure/
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 490
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Sidste år og i starten af året, bøvlede jeg meget med tabte sko.
6 på 5 uger, forskellige sko.
Efter jeg har fået den gamle tilbage, har jeg ik haft problemer, selv om der stadig er mudder.
Så måske en anden smed er en to ide..
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Men men som en skriver, når skoen først har været af en og to gange, begynder hullerne de sømmer i, at være ret store
Hvis din hest står lidt fugtigt i boks, vil det i denne tid hjælpe med den står tørt. Jeg står på halm, men bruger pt lidt halm piller i bunden af halmen, så er min boks altid dejlig tør. Kan anbefales hvis du står på halm altså.
maj 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 19 Svar: 200
Så er problemet løst
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Vores folde er ikke slemt mudderet. Og de går faktisk på en sandbane.
+så fik jeg afvide at det kun var min hest der smed sko i stalden.
Så prøvede jeg en anden smed. Han beskar hesten lidt anderledes og gav ham nogle andre sko på.
Nu venter jeg så spændt på at se, om det har været det rette at gøre.
Især fordi min hest ikke kan gå uden sko. Han hove flækker og flosser. Og for hver gang han smider en sko, bliver hovene bare værre.
aug 2013
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 5 Emner: 21 Svar: 47
Sandra N: banker du bare sømmene i selv med en hammer?
Elva går i løsdrift døgnet rundt (jeg sætter hende nogen gange i boks en 30 minutters tid), og hun er underhest så hun står meget ude i mudderet.
maj 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 19 Svar: 200
Hvis den for lov at gå uden sko bliver hovende sundere og hestens ben har flere leve år, idet at en sko låser hovens fjeder mekanisme og lader stødet gå up i benet.
Så hvis du vil blive ved med at ride på din hest på længere syntes jeg du skal skifte til barfod.
Det bland andet billigere i smed da den langt sjældnere skal beskæres.
okt 2012
Følger: 1 Svar: 2
Hjælp min hest taber sko!