Forsko - Erfaringer {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG
Imorgen skal min basse meget muligt have forsko på, og det er nok første gang han prøver det. Hans hove er på meget kort tid begyndt at ligne noget fra en vanrøgtssag så nu skal der gøres noget ved det.
Jeg kunne dog godt bruge nogle erfaringer, jeg har nemlig ingen erfaring med sko overhovedet, måske også derfor mine spørgsmål kommer til at lyde helt begynderagtige
Men hvor mange døjer med at hesten taber sko? Ville det være en idé at investere i klokker allerede nu? Han har ingen gang at prale af, faktisk går han meget kort og under middel. Så behøver han det måske ikke engang?
Kom gerne med jeres gode og dårlige erfaringer hvad angår sko. Og han får det på uanset hvad hvis smeden anbefaler det, så holdninger kan jeg ikke bruge til så meget, kun erfaringer
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tabte sko har ofte en årsag, som ligger i beskæringen, måden skoen er sat på, hest på forparten, en låsning e.l
Den periode Fleur havde sko på, havde jeg ikke noget problem med tabte sko. Hun trådte en skævt en gang, men ellers ikke. Klokker var udelukkende pynt og er stadig nu hun ikke har sko på :o)
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.272
jul 2014
Følger: 60 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 95 Svar: 214
1. Som krikken siger, fejlen kan ligge hos smeden.
2. Mudret terræn, kan også nemt være synderen.
3. At hesten træder skoen af selv.
4. Hestens hove kan være for bløde, til at sømmene kan blive siddende.
Der er mange grunde, min egen går med 4 sko da han ikke kan gå uden grundet bløde/skrøbelige hove. Dog var han inde i en periode hvor jeg havde smed hver 3-4 uge simpelthen fordi han ikke kunne holde sine sko på grundet hans hove ikke var særlig stærke - samtidig med at jeg brugte flere 1000kr på forskellige kurer -.-
Samt han kan ikke gå i for mudret terræn, men det må man tage med
Det er heldigvis meget bedre nu og smider sjældent sine sko og får dem udskiftet hver 8. uge.
Klokker er kun hvis hesten træder op i sig selv. Pøj pøj
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Men de kan godt være at din hest får lidt mere gang, nu den får sko på.
Hvis hesten har været lidt ømtået og den så får sko på, så vil den bevæge sig mere frit.
aug 2007
Følger: 272 Følgere: 270 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 664
Men man skal ikke bare give smeden skylden! Min Bobber er kæmpe gående, og ranglet, Her kan let ryge en sko hvis han lige mister balancen
Pride har da også tabt sko, Først da vi købte hende, hun var fuld af surstråle, og vil valgte at fille skoene af tros dårlige hove, Så fik vi styr på surstråle, og stærkere hove, Hun har lige haft sko på igen, og tabte kun 1 fordi de gik i mudder op til knæene. ( Glemte at tage grimen af så hun kom ud)
Så har din hest gode stærke hove, og balance, vil der nu sæjent ryge en sko.
mar 2014
Følger: 215 Følgere: 31 Heste: 8 Svar: 60
men hun har lige fåret lagt nogen andre sko på og dem har hun ikke trådt af endnu, så det kan sagtens være noget med skoen at gøre hvis de træder den af
feb 2014
Følger: 59 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 232
mar 2008
Følger: 219 Følgere: 181 Heste: 5 Emner: 144 Svar: 1.345
nov 2012
Følger: 35 Følgere: 38 Heste: 2 Svar: 42
jul 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 65
- Hvis jeg var dig ville jeg se tiden an og se om det er nødvendigt at smide klokker på den, for hvis den kan gå uden klokker er det unødvendigt at give dem på.
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.160
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Nu har han fået sko på, nu må jeg bare vente og se hvor længe han beholder dem på
Et spørgsmål mere:
Hvordan ændrede jeres hest sig efter den fik sko på? (Både forsko og 4 sko)
Min har aldrig gået bedre end han gjorde idag. Sikken balance og selvtillid han kunne præstere! Håber han bliver ved med at være sådan, for så kommer vi da hurtigt langt. Tænker om det kan være skoene? Han plejer trods alt at være 'lettere ømtået'
feb 2014
Følger: 59 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 232
jul 2014
Min har ikke ændret det helt vilde, udover at sliden nu går udover hans sko og ikke hans fusser. Og så er han ikke ømtået længere.
jul 2014
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Jeg rider mest tur, og hovene voksede meget langsomt. Så ja startede med forsko så glad hest, så blev han øm bagtil, så de sidste år har vi nu haft 4 sko på. Og virkeligt dejligt på tur, at hesten er ligeglad med underlaget. Dog kan asfalt visse steder være møj glat med 4 sko.
Prøv dig frem, optimalt er jo en hest uden sko. Men fungere det ikke så må man jo finde en løsning, dejligt din tydeligt lyder til at være blevet gladere. Så noget øm har den nok været
Forsko - Erfaringer