{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
473 visninger | Oprettet:

Forsko - Erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG smiley

Imorgen skal min basse meget muligt have forsko på, og det er nok første gang han prøver det. Hans hove er på meget kort tid begyndt at ligne noget fra en vanrøgtssag så nu skal der gøres noget ved det. smiley

Jeg kunne dog godt bruge nogle erfaringer, jeg har nemlig ingen erfaring med sko overhovedet, måske også derfor mine spørgsmål kommer til at lyde helt begynderagtige smiley

Men hvor mange døjer med at hesten taber sko? Ville det være en idé at investere i klokker allerede nu? Han har ingen gang at prale af, faktisk går han meget kort og under middel. Så behøver han det måske ikke engang?

Kom gerne med jeres gode og dårlige erfaringer hvad angår sko. Og han får det på uanset hvad hvis smeden anbefaler det, så holdninger kan jeg ikke bruge til så meget, kun erfaringer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forsko - Erfaringer
  • #1   6. jun 2016
    Tabte sko har ofte en årsag, som ligger i beskæringen, måden skoen er sat på, hest på forparten, en låsning e.l

Den periode Fleur havde sko på, havde jeg ikke noget problem med tabte sko. Hun trådte en skævt en gang, men ellers ikke. Klokker var udelukkende pynt og er stadig nu hun ikke har sko på :o)

• #2   6. jun 2016 Jeg har aldrig haft problemer med sko der er faldet af, men nogle er selvfølgelig uheldige at have en der taber konstant. Tror bare du må vente og se om det bliver et problem, og hvis det gør, må du proppe et par klokker på. Det er dog heldigvis ikke så mange der er så uheldige smiley

• #3   7. jun 2016 Tabte sko, kan ske på baggrund af forskellige ting.

1. Som krikken siger, fejlen kan ligge hos smeden.
    2. Mudret terræn, kan også nemt være synderen.
    3. At hesten træder skoen af selv.
    4. Hestens hove kan være for bløde, til at sømmene kan blive siddende.

Der er mange grunde, min egen går med 4 sko da han ikke kan gå uden grundet bløde/skrøbelige hove. Dog var han inde i en periode hvor jeg havde smed hver 3-4 uge simpelthen fordi han ikke kunne holde sine sko på grundet hans hove ikke var særlig stærke - samtidig med at jeg brugte flere 1000kr på forskellige kurer -.-

Samt han kan ikke gå i for mudret terræn, men det må man tage med smiley
    Det er heldigvis meget bedre nu og smider sjældent sine sko og får dem udskiftet hver 8. uge.

Klokker er kun hvis hesten træder op i sig selv. Pøj pøj

• #4   7. jun 2016 Om hesten har brug for klokker må tiden vise.

Men de kan godt være at din hest får lidt mere gang, nu den får sko på.
    Hvis hesten har været lidt ømtået og den så får sko på, så vil den bevæge sig mere frit.

• #5   7. jun 2016 Selvfølglig har smedens arbejde noget at sige.
    Men man skal ikke bare give smeden skylden! Min Bobber er kæmpe gående, og ranglet, Her kan let ryge en sko hvis han lige mister balancen smiley Han har klokker på hele tiden, da han træder op i sig selv grundt manglende balance, dette er bedre og køber ikke længere nye klokker hver uge smiley
    Pride har da også tabt sko, Først da vi købte hende, hun var fuld af surstråle, og vil valgte at fille skoene af tros dårlige hove, Så fik vi styr på surstråle, og stærkere hove, Hun har lige haft sko på igen, og tabte kun 1 fordi de gik i mudder op til knæene. ( Glemte at tage grimen af så hun kom ud)
    Så har din hest gode stærke hove, og balance, vil der nu sæjent ryge en sko.

• #6   7. jun 2016 Altså jeg rider en hest der konstant taber sine sko! smiley næsten hver gang jeg rider hende taber hun dem igen!
    men hun har lige fåret lagt nogen andre sko på og dem har hun ikke trådt af endnu, så det kan sagtens være noget med skoen at gøre hvis de træder den af smiley smiley

• #7   7. jun 2016 Min pony går med forsko. Han tabte dem 4 gange på et par måneder. Vi købte nogle neopren klokker fra horze som han har på, og han har ikke tabt dem siden smiley

• #8   7. jun 2016 Isabella har gået med forsko on/off i perioder i de otto år jeg har haft hende. Men de perioder hvor hun har forsko (det har hun nu, og skal blive ved med at have) har hun ALDRIG tabt en eneste sko smiley

• #10   7. jun 2016 Min var barfods hest men måtte lægge forsko på ham han trådte en gang skævt og smeden anbefalede klokker men gav ham på en gang i nogle dage men tog den af og igen problemer jeg har dog ikke haft. Har valgt at vil gå over til boots næste gang men de skal være målt på nybeskåret hov

• #11   7. jun 2016 Jeg har selv en hest, som går med fire sko. Hun har ingen klokker på, på fold og jeg har aldrig oplevet at hun har smidt en sko.

- Hvis jeg var dig ville jeg se tiden an og se om det er nødvendigt at smide klokker på den, for hvis den kan gå uden klokker er det unødvendigt at give dem på. smiley

• #12   7. jun 2016 Vi skiftede fra de "gammeldags" alm. sko til letvægts/aluminium sko, siden har vi kun haft to tabte sko, i stedet for 10. smiley

• #13   7. jun 2016 Tak for alle jeres svar smiley
    Nu har han fået sko på, nu må jeg bare vente og se hvor længe han beholder dem på smiley

Et spørgsmål mere:
    Hvordan ændrede jeres hest sig efter den fik sko på? (Både forsko og 4 sko)
    Min har aldrig gået bedre end han gjorde idag. Sikken balance og selvtillid han kunne præstere! Håber han bliver ved med at være sådan, for så kommer vi da hurtigt langt. Tænker om det kan være skoene? Han plejer trods alt at være 'lettere ømtået'

• #14   7. jun 2016 Det kan jo sagtens være han føler sig lettere til bens når det ikke gør "ondt" at træde på sten i gruse osv. smiley

• #15   7. jun 2016 Der er jo kommet "vægt" på hovene så at sige, så det kan ændre hestens måde at gå på.

Min har ikke ændret det helt vilde, udover at sliden nu går udover hans sko og ikke hans fusser. Og så er han ikke ømtået længere.

• #16   7. jun 2016 Mange gør jo faktisk også det at når de skal kåre deres unge heste, 3-4 års så venter de gerne helt op til dagen forinden at lægge sko på dem for første gang netop fordi det kan gøre at de bevæger sig lidt "bedre"

• #17   8. jun 2016 Vi have en del tabte sko en periode. Skiftede smed så var det løst. Aldrig brugt klokker, og dem der har brugt, har jeg set flere problemer med dem end de gavner. Så medmindre der en rigtig god grund. Ville jeg ikke begynde med klokker på.

Jeg rider mest tur, og hovene voksede meget langsomt. Så ja startede med forsko så glad hest, så blev han øm bagtil, så de sidste år har vi nu haft 4 sko på. Og virkeligt dejligt på tur, at hesten er ligeglad med underlaget. Dog kan asfalt visse steder være møj glat med 4 sko.

Prøv dig frem, optimalt er jo en hest uden sko. Men fungere det ikke så må man jo finde en løsning, dejligt din tydeligt lyder til at være blevet gladere. Så noget øm har den nok været smiley

Kommentér på:
Forsko - Erfaringer

Annonce