Stoppe med foder om sommeren? {{forumTopicSubject}}
Jeg købte min haflinger (meget spinkelt bygget) da han blev tre år. Efter jeg fik ham hjem, kunne jeg kun lige holde huld på ham. Uanset hvad eller hvor meget han fik proppet indenbors, lignede han en ko! Han har også været utrolig langsom til at sætte muskler!
Han bliver 7 år nu her, og i vinters begyndte han så at sætte muskler. I løbet af de sidste på måneder er han begyndt at tage på og begyndt at få fedt-depoter. Hans gjord-omkreds er blevet omkring 6 huller større.
Det hele er gået så hurtigt, at jeg ikke har reguleret i hans foder endnu.
Pt får han 600 g hippolyt naturmusli og 3 dl majsflager (istedet for majsflagerne har han dog fået horsespeed fra Dangro Nordic for indtil ca 14 dage siden. Samme mængde).
De har spist meget hø i vinters, og fået det ad libitum. De får stadig ad libitum, men spiser næsten ikke noget mere pga græs.
De har græsset en mindre fold ned i løbet af den sidste måned, og vi har to store græsstykker mere, som de skal på her hen over sommeren.
Skal jeg fodre ham færdig med den sæk jeg har nu, og så stoppe med at give ham foder hen over sommeren (bare købe vitaminpiller). Eller skal jeg bare stoppe med majs og kun give hippolyt eller hvad tænker i?
Syntes det er SÅ svært, når han altid har været så tynd, og han nu lige pludselig tager så meget på - selvom at det er rigtig dejligt!
Han bliver redet intensivt ca 4 dage om ugen.
Det første billede her er fra ca en måned efter at jeg havde fået ham hjem (altså næsten 4 år siden), og så ligger jeg lige et par billeder mere i kommentarene
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
aug 2008
aug 2008
aug 2008
Men det har selvfølgelig også meget med muskler at gøre
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Det er svært når man en gang har oplevet hesten blive undervægtig, jeg kan sagtens følge det. Jeg går også og tjekker min hoppes huld i tide og utide selvom hun har været stabil de sidste 6 år x)
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 62 Svar: 215
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Du kan sagtens bruge din Naturmusli færdig evt sæt den ned til 400 gr. Jeg synes ikke du skal være nervøs for vægten jeg ser ikke en tyk hest endnu
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.714
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Så har jeg min "cykel", min altid åhhhh så slanke dv'er - og jeg har altid måtte hælde foder i ham, samtidig med at han gik på fuld græs om sommeren. Om vinteren var han på ad lib hø/wrap og fuld skrue foder.
I år er han blevet 8 år, og for første gang er han blevet "småfed" på græs Det er FANTASTISK, når man altid har fået kommentarer på hvor slank han er.
Så nu bliver han rent faktisk skåret ned - og får 750 gr Horselux plus, 75 gr vit/min tilskud, og så selvfølgelig al det græs han gider. Han går på MB niveau.
Så jeg ville uden at blinke skrue ned for fodret nu - og så holde øje med hvornår hesten evt begynder at tabe sig i slut juli/august.
Mvh Charlotte
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Men jeg ville dog være lidt obs på formen og foderet hen sommeren. Giv den vitaminer og mineraler, evt med en lille håndfuld foder.
Hvis de alligevel ikke spiser af deres hø, så ville jeg droppe det.
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Jeg ser ikke en desideret tyk hest på billederne, men hvis de får mere græs ville jeg nok helt undlade foderet
aug 2008
Og hvor er det bare skønt at høre, at andre også har prøvet at stå i samme situation med en hest som er alt for slank, og så pludselig efter nogle år tager på
Jeg fodre færdig nu med det jeg har tilbage, og derefter køber jeg kun naturmusli (evt sat ned + lidt ekstra vit/min) og ser hvordan han fungerer på det
Lisa og Losanna: Hvad foder giver du så de dage de rider?
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Den har rigelig mad på folden, som de fleste heste i Danmark er dit motionsniveau stadig under vedligehold/let ridning
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.714
Stoppe med foder om sommeren?