{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Stoppe med foder om sommeren? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte min haflinger (meget spinkelt bygget) da han blev tre år. Efter jeg fik ham hjem, kunne jeg kun lige holde huld på ham. Uanset hvad eller hvor meget han fik proppet indenbors, lignede han en ko! Han har også været utrolig langsom til at sætte muskler!
Han bliver 7 år nu her, og i vinters begyndte han så at sætte muskler. I løbet af de sidste på måneder er han begyndt at tage på og begyndt at få fedt-depoter. Hans gjord-omkreds er blevet omkring 6 huller større.
Det hele er gået så hurtigt, at jeg ikke har reguleret i hans foder endnu.
Pt får han 600 g hippolyt naturmusli og 3 dl majsflager (istedet for majsflagerne har han dog fået horsespeed fra Dangro Nordic for indtil ca 14 dage siden. Samme mængde).
De har spist meget hø i vinters, og fået det ad libitum. De får stadig ad libitum, men spiser næsten ikke noget mere pga græs.
De har græsset en mindre fold ned i løbet af den sidste måned, og vi har to store græsstykker mere, som de skal på her hen over sommeren.

Skal jeg fodre ham færdig med den sæk jeg har nu, og så stoppe med at give ham foder hen over sommeren (bare købe vitaminpiller). Eller skal jeg bare stoppe med majs og kun give hippolyt eller hvad tænker i?
Syntes det er SÅ svært, når han altid har været så tynd, og han nu lige pludselig tager så meget på - selvom at det er rigtig dejligt! smiley

Han bliver redet intensivt ca 4 dage om ugen.

Det første billede her er fra ca en måned efter at jeg havde fået ham hjem (altså næsten 4 år siden), og så ligger jeg lige et par billeder mere i kommentarene smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stoppe med foder om sommeren?
  • #1   2. jun 2016 Også ca en måned efter at jeg havde fået ham hjem.

profilbillede
  • #2   2. jun 2016 De næste tre er taget i dag. Kan se det er lidt svært at se fedt-depoterne på billederne, men de er altså begyndt at komme smiley

profilbillede
  • #3   2. jun 2016

profilbillede
  • #4   2. jun 2016 Han er gået fra medium til bred kopfjern på de sidste tre måneder.
    Men det har selvfølgelig også meget med muskler at gøre smiley

profilbillede
  • #5   2. jun 2016 De første par år med min hoppe var også en kamp med hensyn til at holde hendes vægt. Hun har dog altid kunne holde vægten på græs uden foder smiley Så hvis ikke hans energi bliver påvirket af, at du fjerner foderet, så prøv det. Begynder han at tabe sig, kan du jo altid starte med at fodre ham igen smiley
    Det er svært når man en gang har oplevet hesten blive undervægtig, jeg kan sagtens følge det. Jeg går også og tjekker min hoppes huld i tide og utide selvom hun har været stabil de sidste 6 år x)

• #6   2. jun 2016 Du kan prøve at bare nøjes med at give ham vitamingodbidder eller Pavo sommerfits smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #7   2. jun 2016 Fjern majsen, den har du formentlig givet for at holde faconen men når det er opnået som nu så skal du ikke give det mere, hvis du til efteråret oplever det svært at holde huld så brug fiberpiller til at regulere huld, det er lavt på sukker og stivelse men indeholder bedre FE baseret på fibre ikke stivelse

Du kan sagtens bruge din Naturmusli færdig evt sæt den ned til 400 gr. Jeg synes ikke du skal være nervøs for vægten jeg ser ikke en tyk hest endnu smiley

• #8   2. jun 2016 Jeg har altid givet mine heste foder de dage de arbejder (ridning etc.) og ellers har de nøjes med græs og vitaminer smiley

• #9   2. jun 2016 Jeg har en ollebolle easykeeper, som altid har kæmpet med vægten. Han tager på af bare at kigge på græsset. Så han har altid levet af vit/min tilskud om sommeren på græs. Og han går dressur på MA/PSG niveau.

Så har jeg min "cykel", min altid åhhhh så slanke dv'er - og jeg har altid måtte hælde foder i ham, samtidig med at han gik på fuld græs om sommeren. Om vinteren var han på ad lib hø/wrap og fuld skrue foder.
    I år er han blevet 8 år, og for første gang er han blevet "småfed" på græs smiley Det er FANTASTISK, når man altid har fået kommentarer på hvor slank han er.
    Så nu bliver han rent faktisk skåret ned - og får 750 gr Horselux plus, 75 gr vit/min tilskud, og så selvfølgelig al det græs han gider. Han går på MB niveau.
    Så jeg ville uden at blinke skrue ned for fodret nu - og så holde øje med hvornår hesten evt begynder at tabe sig i slut juli/august.

Mvh Charlotte

• #10   2. jun 2016 Jeg ser heller ikke en fed hest endnu. Det første billede, ser jeg en rigtig unghest, smal og ikke færdig, nu ser den ud til at være færdig efterhånden.

Men jeg ville dog være lidt obs på formen og foderet hen sommeren. Giv den vitaminer og mineraler, evt med en lille håndfuld foder.

Hvis de alligevel ikke spiser af deres hø, så ville jeg droppe det.

• #11   2. jun 2016 min var indtil sidste sommer også svær at holde huld på. Men sidste sommer levede han fint af græsset og vitaminer. I år har han den sidste uge kun fået mad fordi de stadig kommer på boks om natten. Men nu er han ved at være for tyk, så jeg er bare taknemmelig for at han ikke gider æde det hø han har til natten.

Jeg ser ikke en desideret tyk hest på billederne, men hvis de får mere græs ville jeg nok helt undlade foderet smiley

• #12   3. jun 2016 Mange tak for alle jeres svar! Kan høre at der er rimelig stor enighed - hvor dejligt!
    Og hvor er det bare skønt at høre, at andre også har prøvet at stå i samme situation med en hest som er alt for slank, og så pludselig efter nogle år tager på smiley

Jeg fodre færdig nu med det jeg har tilbage, og derefter køber jeg kun naturmusli (evt sat ned + lidt ekstra vit/min) og ser hvordan han fungerer på det smiley

Lisa og Losanna: Hvad foder giver du så de dage de rider? smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #13   4. jun 2016 Med mindre du rider hårdt hele sommeren der taler vi om lange ture med megen motion, stævner ov osv udover skridt så behøves din hest kun være dækket ind med vitaminer og mineraler.

Den har rigelig mad på folden, som de fleste heste i Danmark er dit motionsniveau stadig under vedligehold/let ridning smiley

• #14   4. jun 2016 Altså... min hyps skal ikke have andet end græs, hø og vitaminer her sommeren over. Måske ikke engang hø, for det kan være hun ender på sommerfold. Og så må hun få en håndfuld müsli efter ridning, hvis hun virker sløv smiley

• #15   4. jun 2016 Jeg giver det foder han plejer at få smiley og så bare en lidt mindre dosis end han plejer. Jeg fodrer pt med suregrow fordi han kun er 4 og ikke har brug for alt muligt andet ud over vitaminer smiley

Kommentér på:
Stoppe med foder om sommeren?

Annonce