{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

Heste skal på fold... {{forumTopicSubject}}

... for de har brug for den fysiske kontakt.

Fysisk kontakt er vigtigt- også for heste, det fastslår en undersøgelse, men hvilken form for fysisk kontakt de foretrækker, er forskerne ved at afdække i et forsøg.

Agronom og forsker, Eva Søndergaard, fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, var blandt andre bidragsyder ved Hestens Værn's temadag om "Heste På Fold". Her plæderede hun for, gennem videnskabelige argumenter, at hestens trivsel er helt og aldeles afhængig af trygheden som flokdyr.

Den første del af den refererede undersøgelse viser blandt andet, at heste lærer af hinandens adfærd og reaktioner fra hinanden gennem social kontakt, og det understreger behovet for at heste skal gå sammen med artsfæller, ifølge Eva Søndergaard. Mindst 2 sammen som det er lagt op til i lovforslaget fra arbejdsgruppen "Hold af Heste" nedsat af Justitsministeriet, og som ventes fremlagt for Folketinget snarest.

"Det er ikke nok at hesten kan se en anden hest gennem tremmer eller på den anden side af folden, fysisk kontakt er påviseligt bedst for hestens psyke", forklarede Eva Søndergaard til Hestens Værn's temadag, og fortalte, at det næste forsøg i undersøgelsen faktisk går ud på at udrede, hvilken specifik kontakt heste foretrækker. Forsøget er stadig under udførelse.

Det foregår ved at bruge en såkaldt arbejdstest, og kendes fra andre husdyr såsom kvier, kalve og grise, hvor dyrene sættes på en opgave, så man dermed kan finde ud af, hvor meget de er villige til at "arbejde" for at opnå et mål. Ved denne metode er det muligt at skelne mellem et egentlig behov og om noget blot er rart at have, men ikke er absolut nødvendigt.

Arbejdet består i at trykke på en knap med mulen, og belønningen er således at få kontakt med en anden hest på en bestemt måde. Herefter kan man tælle sammen, hvor mange gange hesten har trykket på knappen og derved måle, hvilken kontaktform hestene vil arbejde mest for at opnå.

Resultaterne fra forsøget ventes at kunne få betydning for lovudkastet, hvor det endnu ikke er nærmere defineret hvordan og hvilken social kontakt, man vil anbefale at heste skal have adgang til.

"Her kan resultaterne af vores forsøg komme til gavn", siger Eva Søndergaard.

Kilde : Heste-nettet.dk

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste skal på fold...
  • #1   21. mar 2007 Ja hestene SKAL på fold. Simpelthen så synd at nogen heste bare står inde smiley -- kan selvfølelig godt forstå hvis den er skadet.. men ellers skal man da lade hesten nyde sin frihed os .

• #2   21. mar 2007 Heste skal på fold, hvis de skal stå inde skal det kun være pga. skade .. Det er så vigtig at de kommer på fold, både for det sociale, men det hjælper os på deres humør ..

• #3   21. mar 2007 Enig .
    Synes også at heste skal på fold hver dag .
    Der hvor Fusentast står lige nu, er jeg så heldig,
    at alle hestene bliver lukket ud og ind, men han
    skal flyttes her den 1. maj, og der skal man selv lukke
    sin hest ud . Så det er bare noget med at komme nogle
    timer tidligere, så han lige kan komme udenfor og lege lidt.
    - Kender en hest der har været på fold omkring fire gange på en måned smiley Synes jeg bestemt ikke er i orden!

• #4   21. mar 2007 Hvor mange timer synes i hesten skal være på fold dagligt ?
    Er der egentlig nogle regler for det ?

• #6   21. mar 2007 Jeg synes de skal ud mindst 4 - 5 timer, gerne meget mere! Jeg har desværre det problem, at Halla meget tit bryder ud af folden for at finde bedre græs, så mine er kun ude de der 3 - 6 timer mens folden er mudret og der ikke er så meget græs.

• #8   21. mar 2007 Men de kommer ikke ud i stormvejr, islag og specielt snestorm pga. sikkerheden.

• #9   21. mar 2007 Om sommeren er mine også ude hele døgnet.

• #10   21. mar 2007 Jeg fatter heller ikke dem, der tror hesten har bedre af at stå inde altid, det er der MANGE der gør der hvor mine heste står, bl.a. ham der ejer stedet! Vi er vist 5 hvis heste går på fold mere end en halv time om dagen, og der står vel omkring 70 heste. Jeg synes, det er for dårligt! og med hensyn til dem der kommer meget sjældent ud, så kender jeg tre heste, der i hvert fald ikke har været på fold det sidste halve år, måske slet ikke hele det sidste år!

• #11   21. mar 2007 Kender en, der fik at vide af smeden, at det var bedst for hovene, at hesten stod inde ?
    Synes jeg godt nok er underligt ...

• #12   21. mar 2007 Kender desværre til nogle heste som ALDRIG kommer på fold.. De får heller ikke lov til at løbe løs i ridehallen.. Det synes jeg simpelthen er dyreplageri..
    Ejerne siger at hestene ikke "kan finde ud af" at gå på fold.. Sikke noget pjat.. Det er sgu da fordi de er glade for at komme ud at de hopper rundt..

Efter min mening skulle sådanne folk ikke have lov til at holde dyr..

• #13   21. mar 2007 Er nok lidt dobbelmoralsk, for selvfølgelig synes jeg heste skal på fold hver dag !
    Men min kommer nok kun på fold 1-2 gange i ugen
    Han er dog ude HVER dag, da vi har "grisseren" som er en fold med muslinger smiley der er han ude når han ikke er på mark smiley

• #14   21. mar 2007 Leda går ikke på fold alene, tør simpel hen ikke lukke hende ned til hopperne, har valget mellem at lade hende stå alene eller hos hopperne.
    Leda er ikke en særlig klog hest på nogle punkter, hvis en hest stå og blotter tænder og truer hende går hun hen til dem alligevel, selvom hun er blevet sparket bliver hun ved. Og det tør jeg sku ikke da der er mange sure hopper på den fold, der er 2 der har fået brækket nogle knogler i benene og mange har stået i længere skadeperioder i sommers blev 3-4heste jagtet igennem hegnet af de andre hopper.
    Så lader jeg sku hellere min hest stå alene, vi har søgt om vi ikke selv om vælge 1 og så lade dem gå 2 og 2 eller 3 og 3 sammen på foldene, men det må vi ikke så har ikke andet valg end at lade hende stå alene.

Hun kommer en gang i mellem løs i ridehus med andre heste så hun får noget kontakt med andre heste.

• #15   21. mar 2007 Enig!
    De har os bruge for at komme af med energien smiley
    Santos kommer også på fold hver dag bare ikk i øjeblikket pga. muk smiley

• #16   21. mar 2007 Ja heste SKAL på fold!

• #17   21. mar 2007 Jeg kan blive helt dårlig når jeg hører om heste der ikke kommer på fold - eller kun kommer på fold et par timer om dagen...

Heste er bygget til at bevæge sig stille og roligt det meste af døgnet - IKKE til at stå på 9 eller 16 eller 30 m2 i mange timer dagligt!!!

Hvis man vender den om så står en hest der er på fold i 2 timer dagligt altså i sin boks 22 timer dagligt - JEG gad ikke ligge på sofaen så længe!!! Den tid der bruges på soignering og ridning kan ikke sidestilles med fold - for VI bestemmer (forhåbentlig!) hele tiden hvad den skal gøre der og i hvilket tempo.

Små folde med mudder er ingen undskyldning - et ordentligt lag stabilgrus på noget af folden kan gøre underværker og det koster ikke en hel formue.

Så længe der er stråfoder på folden er det til enhver tid bedre med begrænset plads at løbe på ude end at stå inde - om ikke andet så får den frisk luft og mulighed for at lege, kigge og strække sig i den retning den vil!

At folk VIL have heste til at gå sammen der tydeligvis ikke kan enes - den fanger jeg SLET ikke! Ikke på vilkår om jeg ville byde min hest at skulle bo sådan et sted - og da slet ikke hvis den kom til at mangle fold pga. dette...

Trine

• #18   21. mar 2007 Sommer: hele døgnet
    Vinter: Så længe det er muligt

• #19   21. mar 2007 Jeg kender nogle der har 2 fjordheste, de står inde i deres bokse HELE TIDEN S:!
    Har kun set dem ude et par gange om sommeren. Faktisk er det vores naboer :/. Trist..

• #20   21. mar 2007 Ej , Kan slet ikke have hvis heste ikke kommer ud på fold

• #21   21. mar 2007 sommer: døgn fold.
    Vinter: de er ude hver dag, hvis vejret er godt lukker min far dem ud når de har spist deres for middag foder klokken 9. og så lukker jeg dem ind mellem 14 og 14.30 fordi så skal jeg ud at ride. og hvis det stadig er godt vejr så lukker jeg dem ud igen så de er udenår jeg ordner stald.
    hvis vejret er ækstremt dårligt kan de godt blive inde men ellers er de altid ude n¨år jeg ordner stald finder foder, fodre kørende og kaninerne og så kommer de ind, så har de ca været ude i 45 minutter - 1 time og 30. minutter.

• #22   21. mar 2007 tja. ja selvfølgelig

• #24   23. mar 2007 Trine E - fuldstændig enig!
    Man har altid et valg, hvis ikke ens hest har gode vilkår hvor den er så må man vælge at flytte.
    Hvad skal man bruge to baner og to haller til hvis ens hest ikke kan gå på fold hele dagen sammen med andre?
    Vores går pt. ude mellem 10-12 timer om dagen, de har det sådan at de kan gå ind i ridehalllen og ud på folden som det passer dem og der er altid strå foder.
    Naturligvis kan det ikke undgårs folden er pænt mudret oppe foran men længere nede bagved er den fin.
    Vi har endnu ikke haft en dag hvor vejret har været for dårligt til de kunne gå ude og skulle den dag komme kan de gå frit i hallen hele dagen.
    Jeg synes en hest skal gå ude min. 5-6 timer om dagen - absolut minimum!
    Vi stiller det ofte op som om vi intet valg har men der er altid et valg... hestenes forhold og behov bør altid komme i første række så må vores som ryttere komme sidst.

Kommentér på:
Heste skal på fold...

Annonce