{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.013 visninger | Oprettet:

Forfangenhed/tæt beskæring? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

I mandags havde jeg smed til min hoppe. Hun var lidt langtået og der er blevet taget godt af hende.
Hun har gået på fold i alle dags timer hele året, og er i den sidste uge også begyndt at være ude om natten. Der er ikke ændret fold siden december, har gået på græsfold siden januar.

I mandags var hun ude og springe, efter der havde været smed, og der var intet at bemærke. Hun ligger dog mere ned på fold, lader jeg mig bemærke, men tænker det nok har noget at gøre med at at hun også er ude om natten nu.

Tirsdag har hun fri, da det har været en hård weekend med stævne og springning mandag. Onsdag tager jeg hende ind, hun løber på folden, lader ikke til at halte. Da jeg strigler og renser Hove er der intet, og hun hviler på et bagben da jeg strigler.

jeg kommer over i hallen og kan godt fornemme hun ikke er ret glad for at gå på gruset påvirk derover. Da jeg kommer op, synes jeg hun går lidt stikkende, og kontakter en der lige kommer over og kigge. Hun er halt.

Hun står normalt på alle 4 ben, har dog lidt puls i begge forben. Fik ikke mærket hovene desværre om de var varme. Hun spiser sit hø, og er kommet på boks for natten - for at få lidt ro.

Jeg tror måske beskæringen har været lige en tand for tæt, men forfangenhed er en mulighed.
Er der nogle der har prøvet lidt ala det samme?

PS. Er det ikke bedre i morgen bliver dr.dyr kontaktet:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed/tæt beskæring?
  • #2   25. maj 2016 nogle siger man kan tjekke om hesten er forfangen ved at få den til at bakke. hvis den er forfangen vil den nærmest sætte sig ned

• #3   25. maj 2016 Regitze; jeg tror(håber) at det er fordi han har taget for meget af. Jeg kender ikke hestens græsningsvaner fra før da hun er købt fra holland via en hestehandler sidst i efteråret '15.

Chastine: hmmm.. Det lyder øjensynligt.. Men jeg synes bare symptomerne er "milde" taget i betragtning hun skulle sætte sig hvis hun bakkede, af netop forfangenhed?:/

• #4   25. maj 2016 I min verden burde en hest altså fungere upåvirket efter en beskæring - så synes det fis det smeden fyre af, for at give en undskyldning for hans arbejde. Man skal ikke beskære en hov så tæt at den bliver øm.

Min hest er barfods, og selv efter beskæring, påvirker grus/sten/hårdt underlag ham overhovedet ikke - i min verden = gode hove/ godt smede arbejde (:

• #5   25. maj 2016 Amalie: min hest er også barfodet, men var faktisk ret langtået da smeden kom mandag, hvor han så fik taget ret meget af, kan jeg desværre godt se lidt nu.

Min gamle dreng som også er barfodet er også altid øm på grus et par dage efter.

• #6   25. maj 2016 Hvor ofte bliver hun trimmet? Da jeg brugte alm smed gik der ofte for lang tid imellem og så taget smeden jo bare rigtig meget af uden hensyn til at der er sål og stråle nok til at støddæmpe og beskytte op til hovbenet. Det gør rigtig avs især hvis hesten har været langtået og man så bare skærer af fortil. Ved langtået heste er lamellerne mellem hovvæg og hovben trukket fra hinanden og man skal være nænsom og påpasselig med hvilken metode man beskærer efter. Vil til enhver tid anbefale en Barfodstrimmer til at løse dit problem fremfor en smed, hvis ikke du bruger sko på hesten selvfølgelig. Men det er bare min erfaring. smiley barfodstrimmere trimmer hoven på en helt anden og mere skånsom og anatomisk korrekt og underbyggende måde så du ikke kommer til at stå i den situation hvor tåen er blevet for lang og hovbenet har drejet sig og gør ondt når smeden bare skærer uhæmmet af sålen og
    Der ikke er nok til at beskytte.

Men græsset stresser også helt vildt pt og opbygger en masse sukker fordi vejret pludselig har været så skiftende. Kunne forestille mig at det er en kombination der er skyld i at din hest har ondt. Ville anbefale virkelig at begrænse den mængde græs din hest kan komme til pt.

• #7   25. maj 2016 Jeg får min trimmet hver 6-8 uge, netop for at hovene altid er optimale. Og ikke bliver for lange.

Men så er de jo blevet beskåret for meget, og det er i min verden stadig ikk godt arbejde fra smedes side.

Inden jeg fik en trimmer, lavede min gamle smed noget lorte arbejde og min hest fik lange hove. Min trimmer beskar dem oftere end normalt, istedet for at tage det hele på engang, netop for at hoven kunne rettes mere op, og ikke ville blive så lang i tåen. Nu er hovene super flotte, bliver ikke lange eller laver "flapper" - trimmeren tager ikk ret meget når hun er ude, de bliver bare rettet til (;

• #9   25. maj 2016 Lige præcis Amalie J!! smiley det er i min verden meget mere holdbar løsning.

• #10   25. maj 2016 Regitze; hvis jeg havde en hest som sled sine hove skævt, ville jeg da få dem rettet oftere - netop så de ikke når at blive skæve, så bliver senerne heller ikke belastet - da hoven jo vil vokse mere jævnt istedet for at nå derud hvor den er skæv

• #11   25. maj 2016 Janni j; Jeg er i hvertfald glad for at have fået en trimmer, som kigger meget mere på hvordan den enkelte hests hove vokser, og beskære efter det (:

• #12   25. maj 2016 Jeg har stået med en hoppe, som var forfangen de sidste 2 år. Frygtede jeg forfangen, så ville jeg droppe græsset og se om det blev bedre og om pulsen forsvandt. Bakke, som tjek for forfangen ville jeg ikke benytte. Min hoppe kunne bakke selvom hun til sidst var rigtig syg.

Det kan sagtens være fordi, at der er blevet taget for meget af, men hvis det er det, så burde det snart være hærdet igen. Er hun ikke halt på græsset, men på hovslaget/banen er det nok fordi, at der er taget for meget af.

Nu skriver du, at der er (lidt) puls i begge ben, så det er højst sandsynligt ikke følgende, men puls kan også komme ved en hovbyld, samt de kan blive ømme af en knusning i hoven. Et fodbad i lunt vand kan skynde på en hovbyld og hjælpe på en knusnig.

Hvis det var min hest, så ville jeg tjekke den i morgen for puls og se, hvordan den bevæger sig på "blødt" underlag. Er pulsen væk, så ville jeg ikke mene, at der var noget at bekymre sig om. Men jeg ville nok under alle omstændigheder skære ned i græsmængden grundet det skiftende vejr, just i case smiley
    Men igen ring til dr. dyr, hvis du føler det er nødvendigt, bedre handle hurtigt, med minimale tegn end at handle for sent smiley

• #13   25. maj 2016
    Sidst min fik taget for meget af, stod hun med to hævede og varme bagben og lidt puls i bagbenene også. Smedens reaktion " det er meget normalt ".
    Æh nej. Han kom ikke igen her.

Man kan godt skære en hest så meget at den ikke kan gå, men så skal der virkelig klokkes i den - så kræver det såler og sok bagefter. Jeg har set et tilfælde hvor hesten nærmest var halt på alle 4 ben bagefter.

Jeg ville lige lure på om hesten kun er øm på sten ( om end forfangenhed kommer i mange grader, så den kan godt kun være på sten hvis det kun er i opstarten ), om pulsen forsætter, om den hæver op mm. til i morgen og for en sikkerheds skyld holde den fra græs til man er sikker på hvad det er.

• #14   26. maj 2016 Tak for alle svar. Jeg holder selvfølgelig øje med hesten og ser idag hvad vi lige gør.

Barfodstrimmer kommer ikke til at ske, da jeg har lige så dårlige erfaringer med sådan en, som nogle af jer har med en smed. Min smed er enormt dygtig, men jeg tror simpelthen der er taget for meget af denne gang.

Det er forskelligt hvor lang tid der går mellem. Det kommer an på mængden af turridning osv men som regel hver 6-8uge. Denne gang er der faktisk gået lidt længere.

Hun kommer ikke på græs idag, kommer i longe her til morgen for at se om hun er øm, og så bliver der mærket efter puls/varme i hovene.

• #15   26. maj 2016 Uh det glemte jeg at skrive. Har hesten puls i benene og man mistænker forfangenhed, så sagde min dyrlæge, at man med fordel kan skylle benene i koldt vand flere gange dagligt.

Held og lykke med hende smiley

• #16   26. maj 2016 Her til morgen er der ikke længere puls i benene. Hun er dog tyk i alle 4 ben ( måske af at stå på boks i nat?) men virker ellers frisk.

Hun er ikke øm på fliser, men på grus gør det hele meget Avs.

Jeg har tilkaldt dr. Dyr simpelthen for at få be- eller afkræftet hvad vi skal her. Er det hovknusninger/hovbylder grundet forkert beskæring eller er hun forgangen? De kommer halv 11. Jeg lader vide mere til de interesserede:)

• #18   26. maj 2016 Biomekanisk bæredygtig ridning: der kommer ikke til at gå så lang tid igen inden hun bliver beskåret. Jeg giver dig ret i at det er en stor ændring for hendes Hove og håber at det "bare" er det, og ikke en forfangenhed. Hun har haft den nemmeste indgræsning overhovedet,..

• #19   26. maj 2016 Pas på.. Jeg har forfangen hest lige nu fordi græsset er så hæftigt. Og ømme hove kan fremprovokere en forfangenhed.. Tog skoene af min inden han kom på græs.. Så måske det er derfor.

• #20   26. maj 2016 Uha Ida!! Ømme fusser er ikke til at spøge med!!

Bina er ordineret boksro til pulsen er væk i bentøjet og vandklokker. Derudover skal hun have smertestillende de næste 5 dage. Dyrlægen tror også det er smeden, og tror ikke så meget på forfangenhed. Jeg har snakket med smeden og han tog meget af siger han selv og forsøgte faktisk at rette hende lidt op, da hun åbentbart er indfodet.

Hun er taget af kraftfoderet og græs og får hø og mysli. Når pulsen er væk i benene prøver vi at sætte hende på lidt gåture og evt. Græs:)

Kommentér på:
Forfangenhed/tæt beskæring?

Annonce