Hest uren i bøjeprøve - hvad gør jeg nu? {{forumTopicSubject}}
Kære HG
Jeg håber I kan hjælpe mig lidt i den her sag. Det er sådan at jeg er ved at købe en 6-års hoppe, som blev sent tilredet som 5-års og derfor kun har været redet let i et års tid.
Den skal igennem en ny handesundersøgelse her på mandag, da den ikke gik igennem bøjeprøven på bagbenene (1/2 grad på det ene ben og 1 grad på det andet) første gang. Det skal lige siges, at den et par dage inden havde været oppe at toppes med en anden hoppe på folden, og dyrlægen anbefalede derfor at lade den gå et par dage og så starte den op igen, og derefter en ny handelsundersøgelse to uger efter.
Det er så her vi er nu, og forhåbentlig er der ingenting i morgen. Men hvad hvis der er? Jeg har overvejet at få røntgen af benene, men hvis der ikke er noget der, ville jeg stadigvæk være nervøs for at der er noget længere oppe. Den har før været låst oppe ved krydset, da den ikke førte det ene bagben ligeså langt frem som det andet, og det forsvandt efter kiropraktik/osteopati. Det kunne jo også være noget a la det igen.
Så hvis bøjeprøven er positiv men røntgen ok, hvad er næste skridt så? Skal den så igennem en større udredning og hvem betaler hvad?
Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne have den hest, ellers ville jeg bare sige nej tak hvis det det er samme resultat på mandag..
Og jeg ved godt at der ikke er grund til at bekymre sig for meget nu, men jeg vil gerne have en form for plan B på hånden.
Håber I har nogle erfaringer med lignende situationer at dele ud af
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
. I røntgen med den
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Rgt billeder der tages er så få, og i så få plan, at det kun vil afslører grelle "fejl" - og ud af disse "fejl på Rgt" vil de færreste betyde noget for brugen af hesten.
Bøjeprøven er relevant for, hvorvidt leddet/leddene fungerer under maksimalt pres - og om der er noget galt.
Hvis bøjeprøven er positiv/hesten bliver halt, så kan man begynde at snakke om, hvorvidt man vil undersøge med fx Rgt.
I det tilfælde her, hvor hesten kan være øm efter et slagsmål på folden, ja så er det igen relevant at vente 2-3 uger, og så gentage bøjeprøven, i håb om at den så er negativ i bøjeprøven/går igennem bøjeprøven.
Personligt ville jeg ikke gå videre med yderligere udredning, hvis hesten ikke går igennem bøjeprøven denne gang.
Ejeren/sælgeren af hesten må selv vælge om vedkommende ønsker at sætte sin hest i Rgt, og betale dyrlægen for at finde ud af hvad hesten evt fejl.
Der er ingen grund til at købe sig til problemer - og en ung ubrugt hest skal bare være klinisk i orden i handelsundersøgelse, og er hesten i en prisklasse hvor Rgt er relevant, skal den selvfølgelig være i kat. 1 eller 2.
Mvh Charlotte
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
jan 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
Hippie..: Altså jeg synes jo kun det er positivt at den er tilredet som 5 års, men i fht. hvad andre gør så er det jo "sent". Problemet her er, at den sådan set endnu ikke har vist at den kan holde til at være ridehest. Havde den været et par år ældre og redet regelmæssigt uden problemer på et hvis niveau, så ville jeg nok være mindre bekymret..
Line: Nej ikke så vidt jeg ved
dec 2007
Jeg giver intet for en bøjeprøve
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 341
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Så kig også efter andre heste
Mvh TT
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Min tidligere hest gik igennem bøjeprøven uden problemer, jeg valgte at få taget røntgen (ben inkl. hovseneben, nakke og ryg) og jeg lyver ikke når jeg siger at der ikke var et eneste billede uden 'fejl'. Havde jeg ikke fået taget røntgen havde hesten været solgt til en stakkels intetanende pige for tkr. 75 - i stedet blev hun selvfølgelig rådet til at købe en anden da ingen kunne give sikkerhed for at hesten fortsat kunne holde til at være ridehest.
Desuden har jeg, da jeg arbejdede i en stald, oplevet dyrlæger der kunne bøje alle heste halte og dyrlæger der lod alle heste gå igennem, selv hvis de bøjede de samme heste var udfaldet forskelligt.
For mig er usikkerheden omkring bøjeprøven for stor til at jeg gider bruge penge på den - så hellere købe i blinde. Det hele afhænger af dyrlægen der foretager den, det gør røntgen kun til en hvis grad, da der er mulighed for at få mange vurderinger af samme billeder.
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
du kan lave en bøj prøve som giver voldsom udfald på en sund og rask hest med rene røntgen billeder, og du kan lave en ren bøj prøve på en hest med spat.. - spild af penge og tid.
afsted i røntgen med hesten..
og nej, man kan ikke forvente at ejer skal betale røntgen, det er køber der vil have det lavet - ergo må det være på købers regning..
aug 2007
Følger: 272 Følgere: 270 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 664
Hvis det virkelig er hesten, så smid den i fuld røngten. Langt de fleste gange er røngten på købers regning uanset hvad den viser. Men Hvis det er HESTEN ville jeg nok smide de penge efter dem. Evt høre om sælger vil betale halvdelen hvis den ikke går igennem, eller har så slem anmærkning at du ikke tør købe
dec 2007
Han blev røntgenfotograferet på kryds og tværs i bene, uden de kunne finde det mindste
jan 2011
jan 2011
Hende der har hesten i kommission er ret sikker på at det er en låsning der gør det. Sidst det skete fik hesten kiropraktor/osteopati og hun trænede hesten efter dennes anvisninger, hvilket afhjalp problemet. Hesten blev så solgt til en ung pige som ikke fortsatte det arbejde der var blevet lagt i hesten, og har redet den for forholdt fortil og ikke rigtig dyrket frem og ned-ridning. Hun købte den på afbetaling, men havde ikke råd alligevel, så hesten kom derfor tilbage. Nu er det gode arbejde der var lagt i hesten lidt langt væk, og hesten har desværre også nået at tabe nogle muskler.
Hvis det "bare" er problemet er jeg villig til at købe hesten og selv arbejde med den, men hvad hvis det er mere?
Ejer af hesten har forslået at jeg overtager hesten og at jeg får lov til at arbejde med den selv, og så efter 3-6 måneder kan vi lave en ny handelsundersøgelse. Hvis den stadigvæk ikke går igennem kan jeg frit levere den tilbage eller vi kan blive enige om en billigere pris
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.160
Hvis ejer er med på det, så synes jeg næsten du skal prøve.
Men prøv at få ejer til at sige god for røntgen, så det kan vides med sikkerhed, at der ikke er noget der.
jan 2011
Hesten får muligvis kiropraktor i næste uge, og havde tænkt mig at høre om han/hun er enig i at det er det umiddelbare problem. Og selvfølgelig ville der skulle røntgen af benene inden hvis jeg vælger at overtage den - hvis den ikke er ren skal jeg ikke have noget med den at gøre
Og jo, der er masser af heste - bare ikke lige af dem jeg kigger efter
Og at skulle købe i udlandet ville jeg ikke være særlig tryg ved. Der er man endnu dårligere stillet, hvis der nu skulle vise sig at være noget galt med hesten.
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.160
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Men altså jeg undre mig over de ikke har haft keopraktor til den hvis de mener det er problemet inden 2 bøjeprøve.
Jeg ville ikke købe den uden den har været i røntgen. =)
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Røntgen givet dig et relativt præcist svar på om hesten kan bruges til det du vil eller ej og er altså ikke dyrt kontra boksleje x6 og kiropraktor - det er for træls at have den på prøve hvorefter du skal aflevere tilbage
jan 2011
Astrid: Jeg skriver netop at jeg vil have røntgen af den inden den skal nogen steder
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Hest uren i bøjeprøve - hvad gør jeg nu?