{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.575 visninger | Oprettet:

ballalaika100
ballalaika100
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18

Hest uren i bøjeprøve - hvad gør jeg nu? {{forumTopicSubject}}

Kære HG

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt i den her sag. Det er sådan at jeg er ved at købe en 6-års hoppe, som blev sent tilredet som 5-års og derfor kun har været redet let i et års tid.

Den skal igennem en ny handesundersøgelse her på mandag, da den ikke gik igennem bøjeprøven på bagbenene (1/2 grad på det ene ben og 1 grad på det andet) første gang. Det skal lige siges, at den et par dage inden havde været oppe at toppes med en anden hoppe på folden, og dyrlægen anbefalede derfor at lade den gå et par dage og så starte den op igen, og derefter en ny handelsundersøgelse to uger efter.
Det er så her vi er nu, og forhåbentlig er der ingenting i morgen. Men hvad hvis der er? Jeg har overvejet at få røntgen af benene, men hvis der ikke er noget der, ville jeg stadigvæk være nervøs for at der er noget længere oppe. Den har før været låst oppe ved krydset, da den ikke førte det ene bagben ligeså langt frem som det andet, og det forsvandt efter kiropraktik/osteopati. Det kunne jo også være noget a la det igen.
Så hvis bøjeprøven er positiv men røntgen ok, hvad er næste skridt så? Skal den så igennem en større udredning og hvem betaler hvad?

Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne have den hest, ellers ville jeg bare sige nej tak hvis det det er samme resultat på mandag..
Og jeg ved godt at der ikke er grund til at bekymre sig for meget nu, men jeg vil gerne have en form for plan B på hånden.

Håber I har nogle erfaringer med lignende situationer at dele ud af smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest uren i bøjeprøve - hvad gør jeg nu?
  • #1   25. maj 2016 Du kan bruge bøjeprøven til ikke en fis.
    . I røntgen med den

• #2   25. maj 2016 Vent lige lidt... er det betegnet som "sent", hvis en hest tilrides som fem-års? smiley

• #3   25. maj 2016 Ja jeg vil så sige lige modsat Mich - du kan ikke bruge røntgen til noget, mens bøjeprøven er relevant.

Rgt billeder der tages er så få, og i så få plan, at det kun vil afslører grelle "fejl" - og ud af disse "fejl på Rgt" vil de færreste betyde noget for brugen af hesten.

Bøjeprøven er relevant for, hvorvidt leddet/leddene fungerer under maksimalt pres - og om der er noget galt.
    Hvis bøjeprøven er positiv/hesten bliver halt, så kan man begynde at snakke om, hvorvidt man vil undersøge med fx Rgt.

I det tilfælde her, hvor hesten kan være øm efter et slagsmål på folden, ja så er det igen relevant at vente 2-3 uger, og så gentage bøjeprøven, i håb om at den så er negativ i bøjeprøven/går igennem bøjeprøven.

Personligt ville jeg ikke gå videre med yderligere udredning, hvis hesten ikke går igennem bøjeprøven denne gang.
    Ejeren/sælgeren af hesten må selv vælge om vedkommende ønsker at sætte sin hest i Rgt, og betale dyrlægen for at finde ud af hvad hesten evt fejl.

Der er ingen grund til at købe sig til problemer - og en ung ubrugt hest skal bare være klinisk i orden i handelsundersøgelse, og er hesten i en prisklasse hvor Rgt er relevant, skal den selvfølgelig være i kat. 1 eller 2.

Mvh Charlotte

• #4   25. maj 2016 Og hesten er ikke hybermobil eller andet? for så er det jo nemt at bøje den halt..?

• #5   25. maj 2016 Tusind tak for de svar der er kommet indtil videre, selvom nogle af dem er lidt modstridende smiley Men det er altid rart at høre hvad andre tænker..

Hippie..: Altså jeg synes jo kun det er positivt at den er tilredet som 5 års, men i fht. hvad andre gør så er det jo "sent". Problemet her er, at den sådan set endnu ikke har vist at den kan holde til at være ridehest. Havde den været et par år ældre og redet regelmæssigt uden problemer på et hvis niveau, så ville jeg nok være mindre bekymret..

Line: Nej ikke så vidt jeg ved smiley

• #6   26. maj 2016 Vi kan vende den om og sige hvor mange kan side på huk længe og rejse sig op og løbe?

Jeg giver intet for en bøjeprøve

• #7   26. maj 2016 Du skal ikke købe problemer, der er så mange heste til salg , så find en anden smiley

• #8   26. maj 2016 Hvis det der virkelig er hesten, så få nuværende ejere til at få den igennem røntgen, til Osteopat og den skal kunne gå igennem bøjeprøven. Du skal overhovedet intet betale. Hvis de ikke ønsker at ofre de penge på hesten, så er det slettes ikke de du skal handle med! Det kan jo bare være at hesten er låst smiley
    Så kig også efter andre heste smiley

Mvh TT

• #9   26. maj 2016 Jeg vil erklære mig enig med Mich.

Min tidligere hest gik igennem bøjeprøven uden problemer, jeg valgte at få taget røntgen (ben inkl. hovseneben, nakke og ryg) og jeg lyver ikke når jeg siger at der ikke var et eneste billede uden 'fejl'. Havde jeg ikke fået taget røntgen havde hesten været solgt til en stakkels intetanende pige for tkr. 75 - i stedet blev hun selvfølgelig rådet til at købe en anden da ingen kunne give sikkerhed for at hesten fortsat kunne holde til at være ridehest.

Desuden har jeg, da jeg arbejdede i en stald, oplevet dyrlæger der kunne bøje alle heste halte og dyrlæger der lod alle heste gå igennem, selv hvis de bøjede de samme heste var udfaldet forskelligt.

For mig er usikkerheden omkring bøjeprøven for stor til at jeg gider bruge penge på den - så hellere købe i blinde. Det hele afhænger af dyrlægen der foretager den, det gør røntgen kun til en hvis grad, da der er mulighed for at få mange vurderinger af samme billeder.

• #10   26. maj 2016 Alt afhængig af dyrlægen man bruger til til bøje prøven samt hesten under rytter ville jeg også sige sats på rgt. min dyrlæge sagde første gang jeg stod med en bøje prøve at at han kunne bøje prøve alle heste halt. det handler om hvor meget vægt man lægger i at få den bøje prøvet. og er den en halv til en grad halt pga bøje prøve men ellers rengående ville jeg tage det i stiv arm da det er en voldsomt unaturlig bøjning af leddet og 99% af alle heste der bøje prøves er en halv til 1 grad halt efter men det har aldrig nogen betydning for brugen..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #11   26. maj 2016 bøj prøve viser intet om hestens sundhed..

du kan lave en bøj prøve som giver voldsom udfald på en sund og rask hest med rene røntgen billeder, og du kan lave en ren bøj prøve på en hest med spat.. - spild af penge og tid.

afsted i røntgen med hesten..

og nej, man kan ikke forvente at ejer skal betale røntgen, det er køber der vil have det lavet - ergo må det være på købers regning..

• #12   26. maj 2016 Jeg giver personligt intet for en bøjeprøve, Alle heste, sunde og raske kan bøjes halte..
    Hvis det virkelig er hesten, så smid den i fuld røngten. Langt de fleste gange er røngten på købers regning uanset hvad den viser. Men Hvis det er HESTEN ville jeg nok smide de penge efter dem. Evt høre om sælger vil betale halvdelen hvis den ikke går igennem, eller har så slem anmærkning at du ikke tør købe

• #13   27. maj 2016 Da min pony skulle sælges gik han ikke igennem bøjeprøven.. Han blev bøjet af 3 forskellige dyrlæger, og halt på 3 forskellige ben.

Han blev røntgenfotograferet på kryds og tværs i bene, uden de kunne finde det mindste

• #15   27. maj 2016 Dejlig med så mange svar! smiley Jeg krydser fingre for at den går igennem på mandag og hvis ikke, har jeg i hvert fald jeres svar med mig i baghovedet smiley

• #16   1. jun 2016 Nå men den gik heller ikke igennem anden gang - den var stadigvæk ikke ok på det ene bagben. Hesten er ikke voldsomt dyr - +30.000, men dyrere end at jeg er villig til at tage alt for mange chancer. Dyrlægen kunne selvfølgelig ikke sige hvad der var galt, men siger at det godt kan være det samme med en låsning i krydset. Uanset hvad anbefalede hun i hvert fald røntgen.

Hende der har hesten i kommission er ret sikker på at det er en låsning der gør det. Sidst det skete fik hesten kiropraktor/osteopati og hun trænede hesten efter dennes anvisninger, hvilket afhjalp problemet. Hesten blev så solgt til en ung pige som ikke fortsatte det arbejde der var blevet lagt i hesten, og har redet den for forholdt fortil og ikke rigtig dyrket frem og ned-ridning. Hun købte den på afbetaling, men havde ikke råd alligevel, så hesten kom derfor tilbage. Nu er det gode arbejde der var lagt i hesten lidt langt væk, og hesten har desværre også nået at tabe nogle muskler.
    Hvis det "bare" er problemet er jeg villig til at købe hesten og selv arbejde med den, men hvad hvis det er mere?
    Ejer af hesten har forslået at jeg overtager hesten og at jeg får lov til at arbejde med den selv, og så efter 3-6 måneder kan vi lave en ny handelsundersøgelse. Hvis den stadigvæk ikke går igennem kan jeg frit levere den tilbage eller vi kan blive enige om en billigere pris

• #17   1. jun 2016 Så ejer skal have dig til at træne hesten gratis... smiley

• #18   1. jun 2016 Tja, det er vel som at have hesten på prøve. smiley
    Hvis ejer er med på det, så synes jeg næsten du skal prøve.
    Men prøv at få ejer til at sige god for røntgen, så det kan vides med sikkerhed, at der ikke er noget der.

• #20   1. jun 2016 Jeg ser det netop som en prøvetid - kan den holde til det jeg vil bruge den til? Men jeg er stadigvæk i tvivl, for en ting er tid og penge som man bruger, noget andet er følelserne.
    Hesten får muligvis kiropraktor i næste uge, og havde tænkt mig at høre om han/hun er enig i at det er det umiddelbare problem. Og selvfølgelig ville der skulle røntgen af benene inden hvis jeg vælger at overtage den - hvis den ikke er ren skal jeg ikke have noget med den at gøre smiley

Og jo, der er masser af heste - bare ikke lige af dem jeg kigger efter smiley Det er ret specifikt hvad jeg søger efter mht. racen (og lige der er jeg altså ikke så villig til at gå på kompromis), og en hest af den race som er redet, går nogenlunde stabilt og kan rides ud alene og ikke har nogen nykker/en ukompliceret hest er rigtig rigtig svært at finde her i DK. Udover det er hesten jeg har kig på den eneste jeg har følt nogen som helst kemi med, allerede fra da jeg så den stå i boksen. De andre har på papiret været ok eller kunne blive det jeg søger, men de har overhovedet ikke sagt mig noget. Var jeg villig til at købe noget utilredet ville udvalget være en del større, men det synes jeg ikke lige jeg har mod på..
    Og at skulle købe i udlandet ville jeg ikke være særlig tryg ved. Der er man endnu dårligere stillet, hvis der nu skulle vise sig at være noget galt med hesten.

• #21   1. jun 2016 Jeg ville ikke nøjes med røntgen af ben, men af hele ryggen også. Det er absolut ikke givet, at fordi den ikke er ren i bøjeprøve, så det benene der er gale. smiley

• #22   1. jun 2016 Må man sprger hvad det er for en hest (race ) ? bare af ren nysgerighed =)

Men altså jeg undre mig over de ikke har haft keopraktor til den hvis de mener det er problemet inden 2 bøjeprøve.

Jeg ville ikke købe den uden den har været i røntgen. =)

• #23   1. jun 2016 Jeg kan ikke forstå du gider bruge tid og penge på en hest der måske fejler noget i så lang tid fremfor at få taget røntgen? Nok er hesten billig, men du kan finde mange ikke halte heste til samme pris...

Røntgen givet dig et relativt præcist svar på om hesten kan bruges til det du vil eller ej og er altså ikke dyrt kontra boksleje x6 og kiropraktor - det er for træls at have den på prøve hvorefter du skal aflevere tilbage

• #24   1. jun 2016 Det er en PRE der er tale om smiley

Astrid: Jeg skriver netop at jeg vil have røntgen af den inden den skal nogen steder smiley

• #25   1. jun 2016 Ah okey. smiley

Kommentér på:
Hest uren i bøjeprøve - hvad gør jeg nu?

Annonce