{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.456 visninger | Oprettet:

Uren galop {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Nu vil jeg høre om nogen af jer har haft samme problem som jeg står i.
Det drejer sig om min hest Quinton. Jeg har haft ham i 3,5 år. Han er 8 år og har ALDRIG fejlet noget. Sidste år gik jeg på efterskole med ham. I løbet af efterskolen har han haft to uheld i starten af sidste skoleår. Han har haft en fald ved stranden og han er styrtet inde i en ridehal til springundervisning. Han har ikke været halt eller vist at han har haft ondt på nogen måde derefter.
I slutningen på skoleåret begyndte han at blive mærkelig i galop. Det føltes som om at han ikke kunne finde ud af at galopere på bagbenene i højre galop. Der var ingen problemer i venstre, kun højre.
Han ser hverken halt ud i skridt eller trav. Så han fik fri et par uger og så startede jeg ligeså stille op igen for at se om det var blevet værre. Det var det samme igen, så jeg fik dyrlægen ud for at se ham.

Dyrlægen lavede en bøjeprøve på hans bagben og så ham i longe. Han mente ikke at hesten var halt, så jeg skulle fortsætte med at ride.

Det bliver absolut ikke bedre. Jeg får massør til ham. Hun kunne ikke finde noget som helst på ham overhovedet. Så tager jeg op til min underviser, for at hun kunne se hvad hesten gjorde. Hun var næsten sikker på at han var låst i bækkenet, så han fik nu fysioterapeut. Det viste sig at han var mere eller mindre låst over hele kroppen- specielt meget i bagpartiet. (måske en gammel mindre skade fra hans styrt et halvt år tilbage, som har udviklet sig) Hesten skulle holde fri i to dage og så skulle jeg ride ham i "hyggeridning" det første stykke tid. (for ikke at presse ham) Han gik rigtig godt de første par uger, men begyndte med samme problem igen. Så han fik behandling af fysioterapeuten igen. Holder fri i to dage. rider skovture i tre uger uden galop. Begynder derefter at galopere ca. 50 m. til at starte med og bygge ligeså stille op. Stadig på tur.

Det er gået rigtig godt i mange uger, men den anden dag gjorde han det igen på en lige græsvej på ca. 100 meter.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, fysioterapeuten mener ikke at det er en "skade" hun kan rette op på hvis ikke det er blevet bedre efter to behandlinger. Hun plejer at kunne låse heste op på en, ma to behandlinger. Dyrlægen kunne ikke se noget på ham. Har overvejet at få dyrlægen ud igen, men nu vil jeg lige høre om nogen af jer har haft samme problem. Jeg ønsker bare at han skal blive klar igen og jeg ønsker selvfølgelig heller ikke at han går og har ondt. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uren galop
  • #1   29. okt 2015 Dyrlæger plejer desværre ikke at kunne se sådan noget.. Har en hest der låser i lænden, og bliver "firtaktet" i galoppen. Han kan på nuværende tidspunkt lave en ualmindeligt flot og rentaktet kort galop i et par runder, hvorefter han falder tilbage i firtakten igen. Med kraniosekral terapi takter han rent i et par uger, og bliver så firtaktet igen... Det er skønt.
    Havde dyrlæge for et års tid siden, der var intet overhovedet på halthedsundersøgelsen. Min kiropraktor siger, at hun godt kan se det, kan rette ham, og så falder han tilbage igen lige som med kraniosekral.
    Det eneste der har "holdt", er at ride ham samlet, tage et par galop rundter, tilbage i trav for at arbejde, og så galop igen. Men helt optimale burde han jo galopere rent heletiden.

Så hvis du finder et mirakelmiddel må du endelig sige til! For jeg er i samme situation, har bare stået med det i halvandet år.

• #2   29. okt 2015 Du kan overveje at få ham undersøgt for facetsledsartrose. Det kan opstå pga et uheld. Min hest har det og han har aldrig været halt eller vist smerte, men han har svært ved at galopere. Man undersøger ved at scanne lænden. http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/hestens-laend.aspx
    Jeg ville også få taget røntgen af ryg og nakke, hvis jeg var dig.

• #3   29. okt 2015 NB: Min hest fungerer normalt nu på trods af hans facetsledsartrose. Det har dog taget et år med en god underviser og brug af en behandler at få ham til at fungere. Behandleren er dyrlæge/kiropraktor/osteopat og bruger kranio sakral terapi og akupunktur.
    Det tog 10 behandlinger at få min hest i orden. Så 2 behandlinger er ingenting!

• #4   29. okt 2015 Min kan firtakte, hvis jeg rider for samlet og/eller langsomt.
    Når din hest nu har stået stille, kan det være den har tabt muskelmasse og derved skal den samles endnu mindre, end inden smiley

• #5   30. okt 2015 Nogle dyrlæger er ikke gode til at se svage bagbenshalteheder. Jeg ville kontakte en anerkendt dygtig halthedsudreder og tage den derfra.

Det at hesten falder tilbage til at blive dårlig efter en behandling tyder på, at der er en udløsende faktor, som ikke sidder i noget fyssen kan klare. Og den skal der ledes efter. En gaffelbåndsskade på et bagben giver fx relativt ofte "svage galopproblener" og sådan en skade vil uden tvivl give spændinger, låsninger osv, som kan gøre, at han falder ind i et tydeligt dårligere bevægelsesmønster(du kan mærke / se galopproblemerne )

Jeg ville tage en dyrlæge, som er dygtig til haltheder som næste skridt smiley

• #6   30. okt 2015 Min venindes hest døjede også med lidt halthed i et bagben, og de kunne heller ikke finde ud af hvor det kom fra. Der blev blot symptombehandlet på bagbenet, men det blev bare ved..
    Hesten havde styrtet i et spring et halvt års tid inden, og havde on/off haft problemer med det ene bagben..

Da de ikke kunne finde ud af hvad det var herhjemme, kørte hun til Tyskland og fik lavet en termografisk undersøgelse,
    Den viste meget lille udslag i bagbenet og lidt i hasen.. Men der hvor der virkelig var knald på den røde farve var i panden og nakken - der hvor den havde landet da den styrtede.. Og det havde givet løsninger i hele kroppen, og havde forplantet sig i bagbenet. Da de begyndte at behandle det rigtige sted gik der ikke længe før den var haltfri og den er nu helt fit for fight igen..

Så med den sygehistorie den hest har, med de to fald, så ville jeg måske overveje at se bort fra bagbenet og se om der skulle være en årsag et andet sted i kroppen.
    Mener også du kan få lavet termografiske undersøgelser herhjemme..

Kommentér på:
Uren galop

Annonce