Når den drægtige hoppe bliver overvægtig... {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg har en drægtig hoppe i 10ende måned, som er blevet en anelse for tyk. Har haft dyrlæge som siger at hun ikke må blive tykkere. Så skal prøve at finde en balance nu her, hvor hun helst ikke taber sig for meget, men bestemt ikke bliver tykkere. Det er enormt svært, især fordi at hun er bliver tyk nærmest af at kigge på græsset
Sidste år før bedækningen, gik hun på jordfold, hvor hun gik lidt græs hver dag ellers hø. Efter hun er blevet bedækket og kom hjem, kom hun på en fold med ikke så meget græs med de andre heste og tog langsomt på og har været i rigtig god stand hele vinteren over.
Nu hvor det også er blevet så godt vejr, så er hestene kommet på døgn. De har gået på samme mark i meget lang tid og der forbliver nogenlunde samme længde græs på folden, men det bliver grønnere og folden er meget stor i forhold til de 3 heste der går der.
Jeg er bange for at nu hvor hun er kommet på døgn, at hun så bliver tykkere som hun ikke må blive. Derfor søger jeg svar og evt forslag til om jeg burde gøre noget, og i så fald om HVAD jeg burde gøre.
Det er desværre ikke en mulighed at flytte fold pt. og vil gerne have at hun skal blive i flokken. Jeg har tænkt på en mundkurv og har hørt at man kan købe i forskellige str. alt efter hvor meget de have begrænset mængden af mad. Nogle anbefalinger og tanker hertil?
Hun får kun græs og selvfølgelig sit drægtighedsfoder
Mvh Sandra
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Af samme grund har jeg været nødt til at droppe diverse avlsfoder og i stedet fodret med vitaminer og evt. lidt sojaskrå.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.253
okt 2012
Følger: 63 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 168
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 490
Mette B - Har fået at vide af en foderkonsulent, at det drægtighedsfoder jeg giver hende kun er med vit/min/pro osv som ikke bidrager til huld.
Sandra - Jo, kunne sagtens tage hende ind om natten, men synes det er synd, især fordi at hun så skal stå alene og det tror jeg bestemt ikke damen er tilfreds med, det ville nok stresse hende mere end højst nødvendigt.
maj 2009
Følger: 47 Følgere: 373 Heste: 9 Emner: 144 Svar: 980
Når den drægtige hoppe bliver overvægtig...