{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
652 visninger | Oprettet:

Når den drægtige hoppe bliver overvægtig... {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har en drægtig hoppe i 10ende måned, som er blevet en anelse for tyk. Har haft dyrlæge som siger at hun ikke må blive tykkere. Så skal prøve at finde en balance nu her, hvor hun helst ikke taber sig for meget, men bestemt ikke bliver tykkere. Det er enormt svært, især fordi at hun er bliver tyk nærmest af at kigge på græsset smiley

Sidste år før bedækningen, gik hun på jordfold, hvor hun gik lidt græs hver dag ellers hø. Efter hun er blevet bedækket og kom hjem, kom hun på en fold med ikke så meget græs med de andre heste og tog langsomt på og har været i rigtig god stand hele vinteren over.

Nu hvor det også er blevet så godt vejr, så er hestene kommet på døgn. De har gået på samme mark i meget lang tid og der forbliver nogenlunde samme længde græs på folden, men det bliver grønnere og folden er meget stor i forhold til de 3 heste der går der.

Jeg er bange for at nu hvor hun er kommet på døgn, at hun så bliver tykkere som hun ikke må blive. Derfor søger jeg svar og evt forslag til om jeg burde gøre noget, og i så fald om HVAD jeg burde gøre.

Det er desværre ikke en mulighed at flytte fold pt. og vil gerne have at hun skal blive i flokken. Jeg har tænkt på en mundkurv og har hørt at man kan købe i forskellige str. alt efter hvor meget de have begrænset mængden af mad. Nogle anbefalinger og tanker hertil?

Hun får kun græs og selvfølgelig sit drægtighedsfoder smiley

Mvh Sandra

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når den drægtige hoppe bliver overvægtig...
  • #1   9. maj 2016 Kan du ikke motionere hende noget mere? Ud og gå nogle gode lange ture - det vil være godt for både hoppe og føl smiley

• #2   9. maj 2016 Min hoppe har både under hendes drægtigheder og med føl ved siden gået med mundkurv. Hun har i hvert fald ikke hørt, at man ikke bliver fed, når man har føl ved siden.

Af samme grund har jeg været nødt til at droppe diverse avlsfoder og i stedet fodret med vitaminer og evt. lidt sojaskrå.

• #3   9. maj 2016 En mundkurv er en super god løsning. Du har ikke mulighed for at have ende inde om natten? For det formindsker også hendes indtag af græs. Ellers ud at gå nogle ture, det er også super godt for hendes muskulatur nu når hun bærer rundt på følle smiley

• #4   9. maj 2016 Jeg vil også sige mundkurv, jeg har en shetlænder, som også bare tager på af at kigge på græsset, og det hjælper virkelig med mundkurv! Specielt fordi den heller ikke får særlig meget motion og samtidig går på døgnfold smiley

• #5   9. maj 2016 Hun bliver allerede motioneret 4-5 gange om ugen, i både skridt, trav og tølt, så motion mangler hun ikke smiley

Mette B - Har fået at vide af en foderkonsulent, at det drægtighedsfoder jeg giver hende kun er med vit/min/pro osv som ikke bidrager til huld.

Sandra - Jo, kunne sagtens tage hende ind om natten, men synes det er synd, især fordi at hun så skal stå alene og det tror jeg bestemt ikke damen er tilfreds med, det ville nok stresse hende mere end højst nødvendigt.

• #6   9. maj 2016 Jeg forslår en mundkurv. Jeg ved at mange mener at man er ond og dyreplager, men på den måde kan hun både gå på græs med de andre, få lidt græs uden at blive for tyk. Min gamle pony fik den på i periode, hvor der enten blev lukket op for mere græs, eller i den periode hvor der var mest sukker i græsset. Han var endelig kommet ned i en pæn vægt efter at have vejet 620 kg da vi købte ham, og nu var han kommet til skade og måtte endelig ikke tage på igen. Da vi regulerede det sådan var min pony både glad og tynd smiley

Kommentér på:
Når den drægtige hoppe bliver overvægtig...

Annonce