913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Hesten er for tyk! Hesten er for tyk!

Ja, selvom min søsters og min hest er på efterskole (med min søster, who else?), så bliver jeg jo stadigvæk taget med på råd omkr. beslutninger om foder osv. osv.

Anyhow, hesten er altså gået hen og blevet for tyk. Hun får wrap (8 kg), og der er ikke mulighed for andet og om en måned skal hun alligevel flyttes og få hø.

Derudover får hun naturmüsli fra st. Hippolyt, som alle de andre heste i stalden. Det har vi dog nu skåret lidt ned på, da hun har været halt og, for nu, kun må skridtes. Hun har også adgang til en saltsten, men den her hun aldrig rørt.

Men min søster og jeg er bange for, at hun - ved at vi har skåret ned på foderet - ikke får nok vitaminer og mineraler, så derfor vil vi gerne høre: hvad kan man give ekstra lige nu? Har hørt der findes sådan nogle godbidsagtige mineral/vitamin "piller" til heste, men kan ikke finde dem nogen steder.

Det er dog kun til midlertidigt brug, da hun som sagt bliver flyttet om en måned, hvor hun skal fodres med lucerne og vitaminer fra nye opstaldningssted.

Men hvad gør man? Kommer hun til at mangle vitaminer og mineraler, når hun bliver fodret (krybbefoder) som en hest på 500 kg?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hesten er for tyk!
  • #1   6. maj 2016 Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt hun kommer til at mangle vitaminer - men jeg ved at horselux forhandler vitamin bolsjer i store sække. Hvis de får en 5-6 bolsjer hver dag så er de dækket ind, og de kan enten puttes i deres mad eller bruges i fx træning som godbidder.. De hedder vidst nok multi vitamin Cubs.

• #2   6. maj 2016 Mia: Dem her? -> http://miljoefoder.dk/horselux-hestefoder/horselux-multivit.html

• #3   6. maj 2016 Lige præcis ja. Min store dreng på 1000 kg lever af wrap og af de bolcher smiley

• #4   6. maj 2016 Great! Så ringer jeg til min søster med det samme, for horselux forhandler også lucerne - har jeg lige fundet ud af - og så kan man jo lige så godt slå to fluer med et smæk smiley

• #5   6. maj 2016 Vores får nogle fra Equsana. Der kan man få nogle til både sommer og vinter smiley Vores får kun dem og wraphø om sommeren smiley

• #6   6. maj 2016 Ellers kan du også få vitaminer som pillefoder fra Horsepro (Horsepro Elite hedder den. )
    Mere i forhold til hvis hestene fodres samtidigt. Så får den også fornemmelsen af at få foder i krybben. smiley
    Billig foder af god kvalitets

• #7   6. maj 2016 Jeg bruger dem fra Horselux, altså multicobs, og det med en 5-6 stykker passer ikke. De skal afmåles i vægt ligesom alt andet smiley
    Tjek lige hvad der er af stivelse i lucernen også. Brogaarden laver den med mindst unødigt i. smiley

• #8   9. maj 2016 Det med en 5-6 stykker passer nu ved vores hesteflok, så vil nu ikke direkte sige det er forkert, men klart hver hest er forskellig smiley
    Selvfølgelig skal man veje sig frem til det rigtige til sin hest, men nu i vores tilfælde får hestene en lille håndfuld dagligt i en håndfuld lucerne, og udfra dette er der taget flere test via blodprøve og de er alle dækket fuldt ind i alle kanter og kroge, så jeg stoler nu på hvad blodprøverne (og dyrlægerne) har vist og fortalt mig ud fra det foder/de vitaminer de har fået.
    I vores hesteflok får de wrap ad libitum, en lille bitte smule lucerne og så en lille håndfuld multicobs (svarende til mængden 5-6 stykker)
    Antallet af bolcherne kommer selvfølgelig også an på hvornår man har købt sækkende. De påbegyndte at lave bolsjerne mindre for lidt tid tilbage, så man kunne bruge dem bedre til foder end i bolsjeform, så det er klart hvis bolsjerne kun er 1/2 cm i længden at så er 5-6 bolsjer ikke nok, men er de 4-5 cm lange så er det nok smiley
    Vi køber flere sække af gangen til vores "lager", da vores ene opstalders mor er forhandler af horselux og vores opstalder er uddannet jordbugsteknolog med speciale i heste foder og er foderkonsulent for miljøfoder som forhandler horselux..
    Det gode ved horselux multicobs er at de også er super nemme i løbet af sommeren når hesten går på døgngræs og ingen foder skal have ved siden. Det er så nemt lige at stikke en håndfuld vitaminer i lommen og give på sommerfolden smiley
    Håber du finder det rigtige til din hest og rigtig god sommer smiley

• #9   9. maj 2016 Jeg har lige købt en 10 kg spand med Sempercubes fra St. Hippolyt til min hoppe, der er for fed.
    Det kostede under 200 kroner, og min kræsne pony gider endda æde dem! smiley

Kommentér på:
Hesten er for tyk!

Annonce