Hesten er for tyk! Hesten er for tyk!
Ja, selvom min søsters og min hest er på efterskole (med min søster, who else?), så bliver jeg jo stadigvæk taget med på råd omkr. beslutninger om foder osv. osv.
Anyhow, hesten er altså gået hen og blevet for tyk. Hun får wrap (8 kg), og der er ikke mulighed for andet og om en måned skal hun alligevel flyttes og få hø.
Derudover får hun naturmüsli fra st. Hippolyt, som alle de andre heste i stalden. Det har vi dog nu skåret lidt ned på, da hun har været halt og, for nu, kun må skridtes. Hun har også adgang til en saltsten, men den her hun aldrig rørt.
Men min søster og jeg er bange for, at hun - ved at vi har skåret ned på foderet - ikke får nok vitaminer og mineraler, så derfor vil vi gerne høre: hvad kan man give ekstra lige nu? Har hørt der findes sådan nogle godbidsagtige mineral/vitamin "piller" til heste, men kan ikke finde dem nogen steder.
Det er dog kun til midlertidigt brug, da hun som sagt bliver flyttet om en måned, hvor hun skal fodres med lucerne og vitaminer fra nye opstaldningssted.
Men hvad gør man? Kommer hun til at mangle vitaminer og mineraler, når hun bliver fodret (krybbefoder) som en hest på 500 kg?
jun 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 84
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
jun 2009
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
jul 2014
Følger: 23 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 69
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.882
Mere i forhold til hvis hestene fodres samtidigt. Så får den også fornemmelsen af at få foder i krybben.
Billig foder af god kvalitets
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Tjek lige hvad der er af stivelse i lucernen også. Brogaarden laver den med mindst unødigt i.
jun 2009
Selvfølgelig skal man veje sig frem til det rigtige til sin hest, men nu i vores tilfælde får hestene en lille håndfuld dagligt i en håndfuld lucerne, og udfra dette er der taget flere test via blodprøve og de er alle dækket fuldt ind i alle kanter og kroge, så jeg stoler nu på hvad blodprøverne (og dyrlægerne) har vist og fortalt mig ud fra det foder/de vitaminer de har fået.
I vores hesteflok får de wrap ad libitum, en lille bitte smule lucerne og så en lille håndfuld multicobs (svarende til mængden 5-6 stykker)
Antallet af bolcherne kommer selvfølgelig også an på hvornår man har købt sækkende. De påbegyndte at lave bolsjerne mindre for lidt tid tilbage, så man kunne bruge dem bedre til foder end i bolsjeform, så det er klart hvis bolsjerne kun er 1/2 cm i længden at så er 5-6 bolsjer ikke nok, men er de 4-5 cm lange så er det nok
Vi køber flere sække af gangen til vores "lager", da vores ene opstalders mor er forhandler af horselux og vores opstalder er uddannet jordbugsteknolog med speciale i heste foder og er foderkonsulent for miljøfoder som forhandler horselux..
Det gode ved horselux multicobs er at de også er super nemme i løbet af sommeren når hesten går på døgngræs og ingen foder skal have ved siden. Det er så nemt lige at stikke en håndfuld vitaminer i lommen og give på sommerfolden
Håber du finder det rigtige til din hest og rigtig god sommer
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
Det kostede under 200 kroner, og min kræsne pony gider endda æde dem!
Hesten er for tyk!