Undervise 8 årig - hjælp!! {{forumTopicSubject}}
Hej!
Dem, der følger mig eller har set mine statusopdateringer ved måske nok, at jeg underviser en pige på 8 år på min pony.
Jeg er ved at køre død i det, for hun har svært ved at tage det seriøst.
Det eneste, vi laver er at hun traver i longe, skridter over bomme, skridter slalom og rider på tur i skridt..
Hun vil ikke rigtig trave og galoppere, specielt ikke på tur. Hvad kan jeg mon lave med hende, som ikke er ridning?
Hvad kan man lære en 8 årig af jordtræning?
Nogle med inspiration til, hvad vi kan lave, når hun kommer igen?
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 5 Svar: 180
Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har undervist hende pigen, men hvis hun er rigtig usikker kan det være derfor du føler hun bare tager det useriøst og ikke vil prøve noget nyt. Derfor skal man være virkelig pædagogisk og flytte grænser på en god måde. Lad være med hele tiden at presse på "skal vi ikke trave nu så?!", men at være meget mere forstående og oversætte det til børnesprog som fx "ponyen plejer at trave her, og han keder sig rigtig meget hvis han ikke får lov til det, så skal vi ikke trave lidt?". Og så tage det i små bidder
Håber det hjalp lidt
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 5 Svar: 180
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.124
dec 2014
Følger: 18 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 104
maj 2013
Følger: 19 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 60
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Men undervisning på det niveau er bare kedeligt. Det måtte jeg også erkende da jeg havde haft 5 forskellige elever.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
2) spørg hende om hvad hun godt kan lide og gå med (indenfor rimelighedens grænser). Forklar hvorfor det er vigtigt at lære alt det "kedelige" - giv forklaringer undervejs og sørg for at imødekomme hendes ønsker.
Min erfaring er at de er ret vilde med tricks, gymnastikøvelser fra ryggen, at sidde baglæns osv - det kræver selvfølgelig en pony som passer til det
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Jeg er faktisk ret pædagogisk, og sidst hun var her, spurgte jeg hende endda, om der var en speciel grund til, at hun ikke så gerne ville trave og galoppere. Jeg spurgte, om hun var utryg ved det, eller sådan noget, men hun svarede bare, at hun i Legoland og sådan nogle steder heller ikke ville prøve de vilde ting. Så spurgte jeg, om jeg skulle løbe med hende i et tov, når vi var på tur, så det ikke blev helt så vildt, og det gjorde vi så den dag.
Har undervist hende siden starten af november.
Eva K
Jeg har prøvet at foreslå, at hun skulle prøve at slippe tøjlerne, men hvis hun slipper tøjlerne, så vil hun holde fast i hornet på min westernsadel i stedet. Ellers et godt forslag!
N&N
Det er også det, jeg allerede har gjort. Lagt bomme som labyrinter og bomme som skulle skridtes over, bomme som var højere end bare på jorden og alt muligt. Endda lavet et mål med trillebørshjul og så har hun skudt min fitnessbold i mål.. Men hun bliver ved med at sige: "Koooom nu Mini, du er så kedelig!" når vi er på ridebanen i skridt, og stadigvæk har hun ikke lyst til at lave andet end det..
Mitane
Det er et godt forslag, men indtil videre har hun ikke lyst til at slippe tøjlerne!
Bettemus
Jeg har lavet agilitybaner mange gange! Stort set hver gang, og det har i lang tid været 1 gang i ugen siden start november....... :b Det bliver bare virkelig langsommeligt!
Maria J
Tjaaa, det er bare supersvært at komme udover hendes grænser, for så snart man foreslår andet end en skridttur eller "agilitybane" på ridebanen, så gider hun ikke
F&F
Det er ikke så meget sådan noget, der gør at hun ikke kan koncentrere sig. Det er fordi hun bruger tid på at slå mig med pisken eller ramme min kæreste med benet, når hun rider forbi ham. Hun vil hele tiden være "slem" - og det er såååå svært at få hende til at koncentrere sig. Når man beder hende om ikke at slå med pisken eller sparke andre mennesker, så holder det i cirka 2 minutter, så gør hun det igen.
Jeg spørger hver gang, hvad hun gerne vil, og det er altid det samme. Jeg har også spurgt, hvad hun gerne vil lære, men det har hun svært ved at svare på. Når vi skridter tur, og Mini er frisk, så holder hun tøjlen helt stramt hele turen, og bliver ved med at sige, at Mini går for hurtigt. Når så vi kommer op på ridebanen, hvor min hest aldrig nogensinde er frisk, så siger hun hele tiden: "Kom nu Mini, du er så kedelig!!" fordi hun går langsomt.
God ide med øvelser som at sidde bagvendt.
maj 2009
Hun kan ikke rigtig rides på ridebanen, i hvert fald ikke i trav/galop, hvis man ikke er meget efter hende, eller hvis der ikke er longe på.. I skoven er hun sådan meget cool, lytter på stort set alle signaler, bliver ikke rigtig bange normalt og hun løber ikke fra én
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Op. Af uden uden udstyr. Bare stående. Byg tilliden op stille og roligt skridt over bom, bak ind i en bås af bomme, først fra jorden senere fra ryggen. Orden udstyret
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
maj 2009
Det er smart nok at gå med hesten. Det har jeg også gjort nogle gange, men jeg kan ikke løbe og løbe - så bliver jeg forpustet. :b Og så må jeg iøvrigt heller ikke løbe faktisk, fordi jeg har en knæskade. Min pony traver sådan ok-hurtigt men galopperer rigtig langsomt, hvis man ikke beder hende løbe hurtigere. Det er faktisk en rigtig fin galop til en nybegynder, for der er ikke noget "jeg stikker af" i den. Og hun kan stoppes udelukkende for "prrr"-lyden med det samme, den bliver sagt.. Også selvom det er fra hurtig galop.
Det er bare svært, når vi ikke kommer så langt, at hun kan selv, fordi jeg ikke kan holde til at løbe så meget, at hun bliver så tryg..
Tina c
Det har jeg faktisk også tænkt, netop at det måske kan hjælpe, hvis hun laver nogle forskellige ting fra jorden med hende. Min pony er eminent til jordtræning, hvis jeg selv skal sige det. Jeg har bare ingen ide om, hvilke øvelser, pigen kan lave med min pony. Nogle ideer?
Rynkedellen
Det har jeg faktisk ikke forsøgt. Der var én gang, hvor hun havde sin bedste veninde med, som rent faktisk har gået til ridning i nogle år. Da hun kom med, rykkede Esther sig helt vildt. Hun både travede og galopperede uden hænder (hænderne ud til siden) i longe. Og travede og galopperede også uden longen, men det var alt sammen fordi hendes veninde kunne det, og så kunne hun selvfølgelig også.. Jeg har ikke siden kunne få hende til at slippe tøjlerne, uden at holde i hornet i stedet for - men det er trods alt bedre at holde i hornet, end at holde i stramme tøjler.
Maria J
Det er min svaghed. Jeg har så svært ved at sige noget, der lyder lidt hårdt. Kan faktisk næsten ikke engang bede hende stoppe med at slå mig med pisken. Det er også fordi, at jeg hele mit liv har haft rigtig svært ved at sige nej/stop. Når jeg så siger "Prøv at slippe tøjlerne lidt" på en sød og flink måde, så siger hun bare nej. Det styrker ikke min selvtillid, at hun bare siger nej til det, jeg prøver at lære hende. :b
Til gengæld er min kæreste rigtig god til det, så det kan være, jeg skal prøve at bede ham om at fortsætte med at sige, at hun skal, når jeg først har sagt noget.. Det er så svært for mig!
maj 2009
Det kan jeg måske godt i trav, men nok ikke i galop. Det er så heller ikke væsentligt endnu. Men tak, kan da se, om det kan lade sig gøre!
maj 2009
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
F.eks. skulle hun lave hænderne på hoften øvelse, men når hun mistede balancen måtte hun tage fat med den ene hånd - ikke begge.
Hende du underviser kunne jo starte med en masse succes med en hånd på saddel og den anden ude og så skifte hænder undervejs. Så er der stadig følelsen af kontrol jo
maj 2009
maj 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.710
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
Undervise 8 årig - hjælp!!