Erfaringer søges til hest med hornsøjle/keratom Erfaringer søges til hest med hornsøjle/keratom
Vores pony har en hornsøjle i højre forhov. Det har den haft siden vi købte den for 2 år siden. Vi vidste ikke at den havde denne hornsøjle ved købet.
Smeden bemærkede den ved første besøg hos os. De fleste heste er efter sigende ikke generet af dette.
I starten var vores hest heller ikke særlig generet, men ofte øm og uren gående efter smede besøg.
Nu er det oftere og oftere at hun er ømtået on/off. Især på små volter.
Vi har derfor været forbi dyrlægen og få hendes grundigt gennemundersøgt med bøjeprøve, blokader og røntgen mm.
Hun fejler umiddelbart ikke andet end denne hornsøjle. Så vi antager at det er den der gør hende øm og uren.
Vi har prøvet med ringsko og såler for at aflaste det ømme område. Dette blev hun endnu mere dårlig af. Så nu prøver vi en anden slags sko uden såler. (smeden kommer i morgen tidlig)
Alt dette sker efter vejledning fra dyrlægen som også taler med vores smed, så smeden gør som dyrlægen anbefaler.
Hvis den nye skoning ikke hjælper, så er der kun operativ indgreb tilbage.
Denne type operation er der åbenbart ikke så mange af og jeg kan ikke finde meget på nettet om det. De få eksempler der er, er med dårligt resultat og en hest der må aflives.
Jeg søger derfor nogen der kender til dette fænomen og som måske kan bidrage med lidt information og erfaring med både operationen og tiden efter.
I følge dyrlægen er hesten klar igen efter 6 uger. Det lyder jo som en succes. Men jeg sidder alligevel med en tvivl i maven om man kan få en ridehest til en seriøs dresssur rytter ud af en hest med kunsthov.
Alle der kender bare en lille smule til denne lidelse eller bruger en smed der kan svare, må meget gerne melde sig på banen
Vil jo gerne have at vores pony er i gode hænder og får den bedst mulige hjælp, uden unødig smerte ved en operation og efterfølgende genoptræning.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
http://www.hestegalleri.dk/bruger/84324-natural_horse_games#statusmessages
jul 2011
Følger: 28 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 21
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
jul 2011
Følger: 28 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 21
jan 2012
Følger: 3 Svar: 1
Jeg har en islænder som blev røgten på Ansager også en keratom. Han skal opereres til januar. Så jeg krydser fingre.
Andre med gode resultater?
Erfaringer søges til hest med hornsøjle/keratom