1.406 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Hest er tynd. What to do? Hest er tynd. What to do?

Hej alle. Jeg løber desværre snart tør for ideer, så ville lige høre, om der er nogen herinde der har andre ideer.

Først vil jeg sige, at der er tale om en hest, som fylder 4 år til juni, han er købt i januar som 169 høj, og vokser højst sandsynligt stadigvæk jo. Han er en blanding af pinto og fuldblod (fuldblodsprocent på over 50%). Han begyndte, ifølge tidligere ejer, at tabe sig sommeren 2015, da han fik begyndte at vokse og fik voksepause. Han bliver brugt ca. 3x 15-20 minutter om ugen og går på fold 8-12 hver dag.

Han får følgende at spise;
1,25 kg. Build Up fra Brogaarden
750 g. fuldblodsblanding
1 spsk. salt
30 ml. B vitamin.
^^ Dette fordelt på tre måltider; ca. kl. 7, 12 og 18-19.
Derudover får han ca. 300 g. Speedi-beet fordelt på to måltider med en dl olie i hver. Disse får han ca. kl. 15-16 og 21.30-22.
Til sidst får han selvfølgelig al den wrap han kan spise, både på fold og i boks. I behøver ikke komme med forslag til foder, da foderplanen er udarbejdet af foderkonsulent med henblik på præcis ham. Hvis der desuden ikke sker noget indenfor den næste måneds tid, bliver Build Up skiftet ud med Trotting Cubes, også fra Brogaarden til en start.

Dyrlægen kommer torsdag, og jeg regner med at få taget en blodprøve, for at se, om han eventuelt er i underskud af noget. Smed siger, at jeg skal få dem til at være ekstra opmærksomme på Zink, Selen, Jern og Kobber, også i henhold til hans hove.

Han skulle have fået ormekur efteråret 2015 - jeg købte ham januar 2016. Og dyrlægerne skulle gerne komme og tage gødningeprøver på hele rideskolen, når frosten om natten er helt væk, da det ellers ikke kan lade sig gøre, hvoraf dem som har for mange orm, får den kur de har brug får.

Er der nogle herinde, som har et forslag til, hvad jeg ellers kan gøre/være OBS på? Eller skal jeg bare se tiden an og håbe at han snart tager på igen?
Jeg har desværre ikke et opstillingsbillede, hvor man kan se hvor tynd han er og hvordan det hele sidder fordelt. Han er ikke sygeligt tynd, og et opstillingsbillede kan vedhæftes senere i dag. Men ribbene er for tydelige, hofte og skuldre også alt for tydelige, meget spidst kryds osv.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest er tynd. What to do?
  • #1   4. apr 2016 Hvis din hest er dækket ind med den den skal have, hvilket det lyder tid og den er fri for orm, så vil jeg lade den være. Den vokser og ser naturligvis lidt tynd og ranglet ud. Ellers hvad med lidt olie i foderet? smiley

• #2   4. apr 2016 Han får allerede to til to½ dl olie og må ikke få mere end tre dl pr. dag, så selvfølgelig kan han sættes en halv dl mere op, men mere kan der ikke gøres i forhold til olien smiley
    Selvfølgelig vil han være ranglet at se på, og han bliver aldrig en stor og muskuløs hest, da der er så meget fuldblod i ham. Han vurderes ikke til, at være for tynd til den smule ridebrug han bruges til, men vurderes alligevel til at være for tynd, også selvom han er unghest og naturligvis er ranglet. smiley

• #3   4. apr 2016 Åh hov, det havde jeg ikke lige set. Ved ikke så meget omkring stråfoder, men måske hø er bedre end wrap?

• #4   4. apr 2016 Har du overvejet at få den undersøgt for mavesår?
    Du kan evt snakke med dyrlægen om det når hun alligevel kommer ud:-)

• #5   4. apr 2016 Det burde det ikke være. Der er taget prøver på det - dem har jeg selvfølgelig ikke, da jeg får fra en anden i vores stald på rideskolen. Men det burde det heller ikke være rent generelt, da wrap er mere næringsrigt end hø. smiley

• #6   4. apr 2016 Prinsessen; nej det har jeg ikke overvejet, da årsagen til mavesår jo primært er fordi maven ikke bliver holdt igang, hvilket jo slet ikke er tilfældet her smiley Men det kan da godt være, at jeg lige skal vende den med hende smiley

• #7   4. apr 2016 Vi har en i stalden med kraftigt mavesår selvom den altid har fået fri wrap og foderplan fra Brogården.. Men det skyldes stress.
    Men syntes da du skal snakke med dyrlægen om det i hvert fald:-)

• #8   4. apr 2016 Ja, selvfølgelig kan det opstå af andre årsager end ligepræcis, at maven ikke holdes igang. Dog er det primært dette, der er grunden til mavesår. Han har ingen tegn på hverken stress eller mavesår. Han er en unghest der er utrolig meget nede på jorden og ikke bange for noget - på trods af hans forædlingsprocent. Men når dyrlægen alligevel kommer forbi, vil jeg selvfølgelig vende den med hende smiley Tak.

• #9   4. apr 2016 Ved godt du skriver du ikke ønsker forslag til foder, men tænker alligevel på om der er analyse på det wrap han for. smiley der kan være RIGTIGT meget forskel på indholdet, selvom det virker godt.

• #10   4. apr 2016 Som skrevet i en tidligere kommentar, skulle der meget gerne ligge en analyse for (af hvad jeg ved), for at sørge for, at det er godt nok det de får også fordi det er hjemmedyrket - men ikke en jeg har adgang til. smiley

• #11   4. apr 2016 Hvis hesten ikke fejler noget (efter dyrlægetjek), så er Linamix fra Equifirst fantastisk til at fede op med!

• #12   4. apr 2016 Jeg tænker MAVESÅR! smiley Han får ret meget stivelse, og sukker via sin mad, og det er simpelthen en af de store syndere vedr. mavesår.

Hvis du får ham gastroskoperet, behandlet, fjerner alle stress faktorer, og giver ham en stivelses/sukker fattig diæt vil du hurtigt se resultater smiley Jeg taler af egen erfaring.

Hvis han har mavesår kan han slet ikke optage alle de gode næringsstoffer, mineraler og vitaminer han tilføres smiley Så det er værd at undersøge før man fortsætter med at proppe de gode intentioner ned i et sort hul smiley

Min erfaring er: bedre/mere wrap/hø, linamix fra equifirst, equi-jewel fra brogaarden, lucerne m. olie, olie (omega 3-6-9 olie - http://www.rideudstyr.com/equioil-omega-369-1-liter-2954?gclid=CKey--yH9csCFYHhcgodALoC1g).

• #13   4. apr 2016 Det hjalp gevaldigt på min hest da den fik løsnet sine låste ribben - ifølge fysioterapeuten kan det have en effekt op udnyttelsen af foderet, men husker desværre ikke den mere videnskabelige forklaring omkring det smiley

• #14   4. apr 2016 Min den brune vallak er DV med høj forædlingsgrad, og han har altid været svær at få til at se "tyk" ud.
    Han er fodret efter alle mulige forskrifter. Er opvokset hjemme på min gård, med fri adgang til wrap/hø, rolige omgivelser, som plag døgnfold, som voksen ridehest mellem 8-16 timer fold, fodres stivelsefattigt, fodres i mange små omgange, fodret med mavesårskur, ormebhandlet ect. Fejler ikke en dyt, men en Duracell-kanin og altid i aktivitet på folden, leger med alle ting han kan nå fra boksen ect.

Han er først nu som 8 årig ved at være vokset færdig i højden (+175), og er endelig langt om længe begyndt at blive "lidt bred".
    Han er B-hest i dressur, dvs går MB til stævner, så det er ikke fordi han mangler muskler.
    Dyrlæger og kiropraktor samt massør synes han er perfekt i huld og muskulatur - de fleste alm mennesker som ser ham synes han er slank.

Heldigvis har jeg så min ollebolleblanding på 9 år, som også er B-hest i dressur, går MA til stævner ect - og han har altid været på kur. Bollefed fra han var plag, og altid på afvejet hø, på afgrænset græsfold om sommeren, får "alt for lidt at spise" ifht at han går på højt niveau.
    Så folk kan jo se, at det ikke er fordi jeg ikke kan finde ud af at fodre en hest "fed", at den brune er slank året rundt.

Billeder af begge kan du se inde på mit galleri.

Så er du "heldig" at have fået sådan en "mager cykel", ja så skal du nok regne med at det tager en del år, før han måske begynder at blive lidt småfed.

Mvh Charlotte

• #15   5. apr 2016 Tja ved godt du ikke vil have forslag til fodder meeen. ....hvad med at tilføje linamix? min veninde har en hest på 26 år og hun kan nemlig holde huld på ham og jeg har selv brugt det til at fylde lidt på min egen :).
    Mht. til wrap/hø er det vigtigt at få en ordentlig kvalitet. sukkerstoffer nedbrydes hurtigt hvis wrappen står og bliver gammelt (ikke muggen men åben længe)

• #16   5. apr 2016 Jeg kan ikke lige læse hvor meget stråfoder din hest får. Den skal have alt det den kan æde af stråfoder i en god kvalitet.
    Også vil jeg foreslå linamix. Jeg har selv en hoppe der startede for 14 dage siden, og det kan allerede ses.
    Men du kan give din hest alt det foder du vil, men strå foder i en god kvalitet er det vigtigste

• #17   5. apr 2016 Helle: ''Til sidst får han selvfølgelig al den wrap han kan spise, både på fold og i boks.''

• #18   5. apr 2016 Han får al den stråfoder af god kvalitet han kan æde. Og da vi er mange heste om hver balle, holder den maks 2-3 dage, så den er ikke åben særlig længe.
    Jeg vil ikke have forslag til foder, hvis jeg vil det, så søger jeg blot på et af de mange andre indlæg herinde. Han er under skarp observering af foderkonsulenter, og vi skal nok finde det foder, som passer til ham smiley

Diana: Hvor ser du en hel masse stivelse henne? Det foder der er mest stivelse i er Build Up fra Brogaarden som indeholder 19%, også anbefaler du Equi-jewel som indeholder 20% det giver jo ingen mening? Desuden ser jeg ingen tegn på mavesår overhovedet, eller nogle faktorer der skulle fremkalde det. Men som tidligere nævnt, vil jeg selvfølgelig vende den med dyrlægen.

• #19   5. apr 2016 Forskellen er mængden der gives smiley

Og de ting jeg har remset op skal ikke forståes sådan, at du skal give ham det hele (og ikke nødvendigvis fuld mængde), men det er nogle produkter, som har fordele til tynde heste.

Jeg synes, helt personligt, at 19% stivelse og 8,5% sukker er lidt meget til en tynd hest. Det er ikke korn hestene burde/kan tage på af, men grovfoder (græs, hø, wrap, lucerne) smiley Når man tænker på hesten naturlige miljø, og hvordan den er bygget hertil. Jeg tænker måske ikke, at mavesåret er kommet i forbindelse med, at du har købt ham - da du faktisk har mulighed for, og giver ham, wrap ad lib. Det kan komme helt tilbage fra gammel ejer. Nogle mavesår har svært ved at hele af sig selv, kun med foderskifte/grovfoder ændring smiley

Mavesår har mange/ingen symptomer. Så det vides ikke uden en gastroskopi smiley Over hver anden hobbyhest har mavesår i følge undersøgelser af Stud. med. vet. Nanna Luthersson.

Jeg har skiftevis prøvet alverdens, og disse produkter er dem jeg har bedst erfaring med (stadig ikke det hele givet samlet).
    Heste er komplekse dyr, og det kan godt være en helt fjerde eller en ottende ting, som er sagens problem smiley

• #20   5. apr 2016 Mængden havde jeg ikke lige tænkt på - my bad smiley
    Altså pt. er ikke ikke ude i at ville skifte foder, hvis der ikke sker noget snart, prøver vi trotting cubes, men er mere opkoncentreret end build up, og derfor vil han ikke skulle have så meget.

Men som sagt, tager jeg den med dyrlægen smiley

• #21   5. apr 2016 Hvornår har den sidst fået tjekket tænder?
    Har selv haft en polsk fuldblod der heller ikke ville tage på. Han fik foder beregnet til drægtige hopper, med det kunne han se rimelig ud smiley

• #22   5. apr 2016 Og Nanna er selvfølgelig ikke stud. Hun er uddannet dyrlæge - hovsa. Det er når man har fået dyrlæge studerende på hjernen smiley

• #23   5. apr 2016 Lovise han fik ordnet tænder samt rykket ulvetand ud d. 22 januar, så det skulle være på plads smiley

Jeg er igang med at snakke med foderkonsulent om skift af foder til trotting cubes eller equi-jewel kombineret med min fuldblodsblanding og linamix, derfor jeg ikke ville have forslag til foder, da der er styr på det smiley

• #24   5. apr 2016 Godt at der er styr på tænderne smiley Håber at I får knækket "koden" smiley

• #25   5. apr 2016 Mange tak Lovise! Det håber jeg også vi gør smiley

• #27   24. apr 2016 Tænkte, at jeg lige ville komme med en lille opdatering.
    Situationen er, at foderet er skiftet ud med brogaardens Equi-Jewel og stadig med fuldblodsblanding, salt, olie og speedi-beet ved siden af, fordelt over 5 måltider, og stadig wrap ad libitum.
    Som tidligere nævnt, blev der taget gødningeprøver, og disse er der nu kommet svar på. Han har orm - heldigvis (selvom jeg aldrig troede, at jeg skulle sige det i en sådan sammenhæng), og han har faktisk mange.
    Man siger, at der skal behandles, når tallene runder 200 udklækkede larver - min lille hyp havde 1100, så der er nu blevet givet kur, og der skulle forhåbentlig gerne ske noget nu! smiley

• #28   24. apr 2016 Det var da dejligt at der var udslag på orm *pyha*. Alternativerne kan være noget bøvlede. Pøj pøj med ham smiley

• #29   6. maj 2016 Går det fremad ?

• #30   10. maj 2016 Det gør det ja, men det er stadig svært at sige, hvorvidt det er foderet eller ormekuren smiley

• #31   10. maj 2016 Nu er alle heste ikke ens. og foderplaner er nu engang udregnet efter en standard hest, og vi er så nogle som ikke rigtig har standard heste.

Min fjoller burde kunne trives på små 4 FE i alt, men for at han ikke skal tabe sig, får han næsten 4 FE i kraftfoder om dagen + alt det hø han gider at spise. altså betydelig mere energi end han burde efter standarder.

Vi mennesker er jo heller ikke ens, selv om vi er nogenlunde samme "race", nogle skal bare kigge på en flødebolle for at tage 4 kg på, mens andre kan spise alt og stadigvæk være tynde. Hvorfor skulle det ikke være sådan også med heste - bare en tanke.

De fleste mennesker spiser jo heller ikke efter en totalt udregnet "foderplan" og det fungere jo for de fleste.

Så hvad med at bruge foderplanen som vejledende også se på din hest, og fodre der efter.

• #32   13. maj 2016 Det gør jeg jo også. Foderplanen er ikke lavet i henhold til kalorier - speedi-beet'en er fx ikke regnet med, Equi-Jewel indeholder ikke som sådan vitaminer og mineraler, og Linamix er også kun et tilskud. Foderplanen er kun lavet, for at sikre sig, at han får de vitaminer og mineraler han har brug for (sådan cirka). Resten er ren tilskud han får.
    Så jo, jeg kigger bestemt på min hest, og forsøger at finde det, som er bedst for lige præcis ham. Også derfor, jeg ikke bare låser mig på ét bestemt foder.

• #33   13. maj 2016 Jeg håber du finder din løsning, jeg kan godt huske i vinters, da jeg stod med en meget tynd fjordhest, som gik ude i løsdrift 24/7 og bare ikke gad æde noget, til sidst var jeg så desperat at jeg sovsede hans foder ind i melasse, så spiste han, men jo ikke en særlig holdbar situation.

Så løsningen blev som ovenstående st.hyppolyt, pisse dyrt, ja, men hvor trives han da godt på det foder.

Ikke dermed sagt at der er løsningen for dig, håber du løsningen som passer til din hest.

• #34   13. maj 2016 Jeg giver i forvejen 449 for bare en af de sække han får, så det kan næppe være dyrere smiley Vi har selv fodre med hyppolyt tidligere.

Kommentér på:
Hest er tynd. What to do?

Annonce