{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.942 visninger | Oprettet:

God rideskole for 6årig nær Herlev, Ballerup, Værløse, Hareskoven? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har ingen forstand på ridning eller heste, men jeg har en 6-årig søn som meget gerne vil begynde til ridning.

Jeg havde satset på Herlev Rideskole, da den ligger dejlig tæt på og jeg har hørt godt om den i lokalområdet, men den er desværre overbooket.

Så har jeg luret lidt på Ballerup Ridecenter og Stald König, men begge lader til at få lidt tvivlsom omtale herinde.

Er der nogle steder i kan anbefale inden for en acceptabel køreafstand fra Herlev?

Det må meget gerne være et sted, hvor underviserne har tid og giver god personlige kontakt, da det ellers nok ikke vil være et hit hos min noget generte søn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God rideskole for 6årig nær Herlev, Ballerup, Værløse, Hareskoven?
  • #1   4. apr 2016 Prøv at tage ud på en rideskole og få en prøvetime. Så finder i ud af om den passer jeres krav. smiley

  • #3   4. apr 2016 @Cecilie: Tak for tippet. Det er også planen, men ville gerne have lidt tips og råd først (da vi intet ved om "hesteverdenen" inden, ikke mindst så vi kunne koge det lidt ned til et par stykker inden vi tager ud og kigger.

    @Antonie: Takker - den vi kigge på, selvom afstanden ganske rigtig lige er det længste (0:



  • #4   4. apr 2016 Synes i skal prøve dem der er tæt på først. smiley

  • #5   4. apr 2016 Stutsborg i lynge? har super søde ejer samt ridelærer og et godt udvalg af ponyer/heste, var selv glad for at gå der for år tilbage smiley

  • #6   4. apr 2016 ledøje-smørum rideskole. Super til mindre børn smiley

  • #7   4. apr 2016 Exmoor (ligger ved Frederiksdal), min kusine på 10 er super glad for at gå der og hestene har det super med massere
    af foldtid smiley


  • #8   4. apr 2016 Må jeg sige noget ??

    Jeg har været ridelærer i mange år på en almindelige rideskole. Jeg har haft massevis af elever og børn i alderen fra 4 til 18 år. Jeg har haft mange mange forældre som intet anede om heste, men som alligevel lod deres små børn gå til ridning. Når man er mellem 4 og 8 år, sådan ca, jeg ved der er forskel på børn, så er man fysisk ikke stor til at håndtere en hest, eller at sætte sig igennem over for hesten, at bede den om noget, samtidig med at man kordinere arme og ben og hjælper. Ofte er benene så korte at de ikke kommer rundt om hesten og det er næsten umuligt for barnet at give signal til hesten om at gå frem i skridt og trav. Børn i den alder kan ikke holde på tøjlerne og har ingen kræfter til at holde dem, hvis hesten hiver den ud af hænderne, jeg har ikke tal på hvor mange grædende børn jeg har haft, fordi de konstant fik hevet tøjlerne ud af hænder, ikke kunne få hesten i trav, ikke kunne kodinere at holde hesten i gang selv. Børn i den alder " sidder der bare", altså de rider ikke og kan ikke forventes at kunne ride. Desværre tror man forældre at et barn i den alder, både kan styre hesten, holde den og få den i feks trav, det kan børn ikke. Jeg har haft uendlige mange råbnede forældre og grædende børn på den konto. Jeg har haft mange samtaler med forældrene om at de forventer alt for meget.

    Når man som forældre ville lade sit barn på mellem 4 og 8 år gå til ridning, skal man være indstillet på at man selv aktivt deltager, man går selv med ridelærer og barn ud på folden og henter hesten, man strigler selv hesten, særligt en mudret hest, kan et barn ikke strigle grundig nok. Man renser selv hove, barnet kan ikke hverken løfte eller holde en hestehov. Man sadler selv op, barnet kan på ingen måde hverken løfte eller ligge en sadel på, spænde gjordt eller give hesten bid i munden. Er barn i den alder, kan hellere ikke trække en hest selv.


    Dette er kommet som en chok for mange forældre, men som ridelærer kan man ikke rende og sadle 5 heste op, mens man selv står inde på banen og underviser holdet før. Det er forældrene og det er også forældrede der skal trække hesten og barnet rundt i laaaannng tid. Mange tror det drejer som om en eller to gange, men børn i den alder, skal forventes at trækkes rundt i næsten et år, før de selv er i stand til at styre hesten i skridt. Dette er ikke fordi hesten er vild eller dum, men simplethen fordi barnet ikke endnu er i stand til at kodinere sin krop og dermed styrer en hest. Så forældrene skal forvente at løbe med rundt i trav og skridt i lang tid.

    De færreste rideskoler har økonomi til at ansætte nogen til at gøre det og det er ikke altid der lige er en sød ung pige til at hjælpe.

    Med overstående erfaring gennem flere år, droppede jeg at undervise så små børn, det gav alt for mange grædende børn og sure forældre og udmattende undervisning, hvor hestene det meste af tiden stod på midten og jeg sprang rundt som en gazelle. Så nu hedder det mindst 8 år, skal skelne mellem højre og venstre og have en voksen ansvarlig med de første par gange.

    Så mit råd til dig, er at vente til din søn bliver større, hvis ikke, så find en rideskole hvor der er hold dicieret for hans alder, dvs hold hvor det hedder såkaldte trækker hold. Hvor hestene er sadlet op, og barnet bliver trukket rundt i skridt, på bane eller i skov, i en halv time ( mange børn ville ikke ride længere end det, særligt ikke om vinteren hvor de hurtig bliver kolde, netop fordi de bare sidder på hesten og ikke rider ) og det kan godt være dig som forældre der trækker.

    Disse hold har flere rideskoler, flere har om lørdagen eller hver 14 dag.

    For selvom jeg har sagt overstående, så ER ridning godt for børn, det er sundt for dem at lærer at omgås dyr, at sidde på en varm hesteryg, at få bedre balance osv, men egentlig ridning er de for små til, men en trækketur i skoven eller på banen, er sjovere for dem.

    Så ja, det var bare mit råd smiley


  • #9   4. apr 2016 og nu lyder det måske som om at overstående var umulige kæmpe heste, men de fleste var små ponyer på 125 i stang, enkelte hafligner og fjordheste, og alligevel er de for store og stærke til at børn kan løfte deres hove, trække dem, styre dem osv. Men de færreste rideskoler har shetlænder, da ikke mange shetlænder er tilredet og da de kun kan bruges til helt små børn, ergo er det for dyrt for mange rideskoler, som skal kunne tilpasse et bredt udvalg og derfor ofte har kraftige ponyer, små heste osv, som passer både børn og voksne.

  • #10   4. apr 2016 Hej DT
    Jeg har også erfaring fra rideskoler, og jeg vil give Frejafin ret i det hele. En løsning hvormed din søn alligevel kan gå til ridning er at ansætte en ridepige på 12-16 år til at hjælpe. Hvis du vil give hende en 50'er pr gang, så er jeg sikker på at en af pigerne fra de andre hold gerne vil hjælpe din søn med at strigle, sadle op og ride. Langt de fleste rideskoler kræver (selvom det ikke siges højt) at nybegynderne har en med der kan hjælpe.
    Som Frejafin nævner, så vil din søn de næste mange år ikke kunne styre hesten 100% selv eller være i stand til at huske "figurerne" (fx slangegang, skråt igennem osv) men derfor kan det sagtens være god træning for motorikken og hyggeligt samvær med forældre og hest.

    Til det egentlige spørgsmål: jeg kan anbefale Exmoor og Ørholm der begge ligger i Virum


  • #11   4. apr 2016 på ledøje-smørum er der altid ( og jeg mener virkelig ALTID) nogen til at hjælpe og der er trækker hold til de mindste nybegyndere . Alle de unge parter forventes at hjælpe de nye og de mindste og det fungerer.

  • #12   4. apr 2016 Altså jeg var selv ansat til at hjælpe med at sadle op og trække børn, i 1 1/2 år på en rideskole.... Jeg har flere gange formået at sadle 5 heste op på 10 min, samt hurtigt lære forældre, hvordan man monterede hestens udstyr. Når man melder sit barn til på et begynderhold står der ofte også at forældre skal deltage som trækkere, hvis ikke man selv kan det må man ansætte en til at gøre det. 1 enkelt gang, hvor det er mormor på 70 der hjælper lille Marie til ridning er det fint, hvilket jeg også var ansat til at hjælpe med, men når man er ansat til at hjælpe og undervise skal man kunne hjælpe alle på holdet smiley

    Og så må jeg sige at en pige på 6 kunne efter at have gået til ridning i et år, ofte kunne ride selv. Man skal bare lade, hver med at opfostre sit barn til at være en tøs smiley
    Som forælder må man altså også presse på og sige at barnet skal gå med hesten ind i stalden, men man har self fast i modsatte side, men barnet styrer hesten (curling forældre dur ikke i ridning). Har kun få gange oplevet grædene børn og det har været fordi hesten blev bange, ingen fordi forældre har skældt ud eller lign. Alle de forældre jeg har haft igennem møllen har altid været super forstående og hjælpsomme og det er nok omkring de 50+ smiley
    Jeg havde kun 2 regler: Man møder i stalden (jeg havde styr på hvilken hest de skulle ride) og man kommer senest 15 min før, mit største problem var egentlig nok at de ofte kom 2 min før ridetid og så skulle jeg sadle 5 heste op, så var de 30 min hurtigt gået. Ridelæreren var typen der sagde sjældent noget og når jeg ikke løb med hestene stod jeg i modsatte ende og underviste, samt når jeg løb med ponyerne prøvede jeg at snakke så meget som muligt med barnet. Problemet med de små børn er at de ikke tør at ride selv, for de kan som oftest sagtens, noget jeg oplevede igen og igen.
    Derudover er det fantastisk konditionstræning, aldrig har jeg været så fit selvom jeg har sejlet på internationalt plan og nu rider 6 dage i ugen.
    Det blev vidst lidt langt smiley


  • #13   5. apr 2016 @Freja: Tak for input. Jeg havde bestemt heller ikke tænkt mig bare at aflevere min knægt og så forvente at han alene kunne ride rundt og lære en masse. Vi er bestemt indstillet på at hjælpe ham med alt det praktisk (for selvfølgelig kan han ikke det selv), og trække ham (efter vi er blevet ordenligt instrueret af underviseren, da vi forældre heller intet ved om det). Forventningen er egentligt ikke at han skal lære alle mulige sindssyge ting de første år, men bare det basale, og at han får en god oplevelse og hyggeligt samvær med hesten (0:

    Tak for øvrige fif om skoler. Vi vil tjekke op på ledøje-smørum og Exmoor


Kommentér på:
God rideskole for 6årig nær Herlev, Ballerup, Værløse, Hareskoven?

Annonce