Aflivning af hest pga astma :( Hvornår? {{forumTopicSubject}}
Hej derude..
Jeg skriver fordi jeg er i et stort dilemma med mig selv angående min elskede 20 års hoppe.
Hun fik før jul konstateret astma, og kom på en kur igennem dyrlægen. det hjalp, men da kuren stoppede fik hun det slemt igen.. Jeg ændret foder, og hun kom fra hø til wrap. Hun står ude fra morgen til aften.
På stedet hvor hun står er der ikke mulighed for at stå ude året hele døgnet!
Sagen er den at hun hoster, selv når hun står på folden, og når hun spiser sit fuldfoder.
Hun virker frisk trods det.
Hun har haft fri fra ridning i en længere periode, men hoster i skridt og det bliver helt slemt hvis jeg prøver at trave.
Ergo hun kan ikke rides på! Det er synd. Nogen dage lyder det som om hun har sådan nogen slim bobler også.
Udover det har hun fået hævede bagben ved koden.
Beslutningen er så svær for mig, for har håbet og håbet at hun vil få det bedre. Desværre er der ingen fremskridt. Hun er en glad hest, og virker ikke dårlig!?
Ved jeg har muligheden at give hende medicin, men det er altså utrolig dyrt og det kan min økonomi ikke bære, det er Ca. 1000 om måneden oveni, foder og opstaldning.
Dyrlægen skal jo også først finde ud af hvilket medicin, blodprøver osv. og det render op som de siger.
Så hvor langt skal man lige gå?
Har i andre måtte tage det sure valg? Og hvornår tog i valget?!
feb 2014
Følger: 59 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 232
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
Jeg ønsker dig i hvert fald rigtig meget held og lykke, og mange tanker.
jun 2007
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 1.992
kæmpe kram.
feb 2016
Følger: 25 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 7
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
Jeg tror det kommer an på din hest, hvad der vil virke, alt efter hvad det er der udløser astmaen. Min var meget påvirket hele året.
Jeg fik af vide astma ku blive forværret af dårlig kondi, så jeg blev faktisk anbefalet og holde hesten let igang, selvfølgelig i det omfang den ku holde til uden overbelastning.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Og nydt vores sidste tid sammen. Om det var en måned 1 år. Hvem. Ved, det dyrt med syge heste, min gamle med gigt havde jeg lidt samme dilemma. Gode dårlige dage, hvor meget kan man hjælpe hesten med. Medicin i mit tilfælde gigt var der også dyre sko
Men ja når hestens livs kvalitet ikke længere er optimal, det kun går en vej. Hellere aflive mens den har det godt. End vente og den har lidt en masse i stilhed. Din hest dit valg, og ja der også økonomi. Dyrt at holde hest og skal gerne være en glæde og fornøjelse, ihvertfald det meste af tiden.
aug 2011
Følger: 45 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 298
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Jeg synes ikke beslutningen var svær at tage da min tydeligt viste smerter selv på smertemedicin (ikke astma hest).
Det værste synes jeg er afsavnet bagefter når hesten er væk.
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.326
aug 2011
Følger: 45 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 298
jun 2007
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 1.992
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg har selv aflivet min 18 årige gamle hest, fordi han begyndte at være generet af sin gigt.
Så gamle og/eller syge heste, dem beholder man og så enten behandler man så dyret ikke lider, eller så afliver man.
Mvh Charlotte
Aflivning af hest pga astma :( Hvornår?