{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.222 visninger | Oprettet:

Aflivning af hest pga astma :( Hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hej derude..

Jeg skriver fordi jeg er i et stort dilemma med mig selv angående min elskede 20 års hoppe.

Hun fik før jul konstateret astma, og kom på en kur igennem dyrlægen. det hjalp, men da kuren stoppede fik hun det slemt igen.. Jeg ændret foder, og hun kom fra hø til wrap. Hun står ude fra morgen til aften.

På stedet hvor hun står er der ikke mulighed for at stå ude året hele døgnet!

Sagen er den at hun hoster, selv når hun står på folden, og når hun spiser sit fuldfoder.
Hun virker frisk trods det.

Hun har haft fri fra ridning i en længere periode, men hoster i skridt og det bliver helt slemt hvis jeg prøver at trave.
Ergo hun kan ikke rides på! Det er synd. Nogen dage lyder det som om hun har sådan nogen slim bobler også.

Udover det har hun fået hævede bagben ved koden.

Beslutningen er så svær for mig, for har håbet og håbet at hun vil få det bedre. Desværre er der ingen fremskridt. Hun er en glad hest, og virker ikke dårlig!?

Ved jeg har muligheden at give hende medicin, men det er altså utrolig dyrt og det kan min økonomi ikke bære, det er Ca. 1000 om måneden oveni, foder og opstaldning.

Dyrlægen skal jo også først finde ud af hvilket medicin, blodprøver osv. og det render op som de siger.

Så hvor langt skal man lige gå?

Har i andre måtte tage det sure valg? Og hvornår tog i valget?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af hest pga astma :( Hvornår?
  • #1   31. mar 2016 Min pony har også astma. Han hoster af og til men han får noget specielt astmafoder som hedder "moculyt" som hjælper RIGTIG meget (: han hoster kun en enkelt gang eller to under ridning. Kan har haft astma hele sit liv så vidt jeg ved og det har ikke udviklet sig til mere efter han for Moculyt(: du kan jo prøve det(: men ellers tror jeg man bliver nød til at vælge det bedste for hesten(: så den ikke går og har ondt(: mvh Oline.

• #2   31. mar 2016 Det er en hård beslutning, men det er DIN beslutning. Jeg synes bestemt, at det lyder som en fornuftig tanke, at aflive dine kære hest, mens "legen er god", og hun ikke har det værre. Men jeg ville måske snakke med din dyrlæge, fortælle hvordan du har det, og hvad h*n siger til det.
    Jeg ønsker dig i hvert fald rigtig meget held og lykke, og mange tanker. smiley Har selv en hest med en mild form af IAD, som ligger lidt op af asma. Men hun fungerer heldigvis fint pt, men frygter da også den dag det går ned af bakke....

• #4   31. mar 2016 Det er en super svær beslutning. Og synes lidt du svare på den selv... når hestens livskvalitet bliver så forringet at den knap kan stå stille uden at hoste. Og får følger. hesten er gammel og får det kun værre.

kæmpe kram.

• #5   31. mar 2016 Nu har jeg aldrig haft en hest med astma, men jeg ville nok finde et sted hvor den kan stå i løsdrift, så kan den nemlig selv bestemme om den vil ud eller ind plus det er MEGET billigere. en løsdrift er også mere naturligt for hesten da heste ikke står inde i en boks hvis det var ude i naturen. Det ville jeg I hvert fald gøre:)

• #6   31. mar 2016 Jeg har haft en hest med astma, mucolyt havde ikke effekt på hende, ej heller det der pasta dyrlægen anbefalede, kan desværre ikk huske hvad det hed, men der imod havde hun god effekt af secreta Pro. Jeg købte det i England og gav ca 200kr for en måneds forbrug, det er ofte noget billigere end og købe herhjemme. Secreta Pro kostede dengang 550kr (+moms mener jeg) ved min egen dyrlæge, så det var både nemt og billigere og få det leveret lige til døren.

Jeg tror det kommer an på din hest, hvad der vil virke, alt efter hvad det er der udløser astmaen. Min var meget påvirket hele året.
    Jeg fik af vide astma ku blive forværret af dårlig kondi, så jeg blev faktisk anbefalet og holde hesten let igang, selvfølgelig i det omfang den ku holde til uden overbelastning.

• #7   1. apr 2016 Hvis den fungerede på medicin og det løber op i 1000kr mere om måneden, så havde jeg fundet en løsning indtil medicinen ikke virkede mere.
    Og nydt vores sidste tid sammen. Om det var en måned 1 år. Hvem. Ved, det dyrt med syge heste, min gamle med gigt havde jeg lidt samme dilemma. Gode dårlige dage, hvor meget kan man hjælpe hesten med. Medicin i mit tilfælde gigt var der også dyre sko smiley

Men ja når hestens livs kvalitet ikke længere er optimal, det kun går en vej. Hellere aflive mens den har det godt. End vente og den har lidt en masse i stilhed. Din hest dit valg, og ja der også økonomi. Dyrt at holde hest og skal gerne være en glæde og fornøjelse, ihvertfald det meste af tiden.

• #9   1. apr 2016 hvordan kunne du se hun havde det så dårligt.? hvordan gav det sig til udtryk?

• #10   1. apr 2016 Jeg synes et eller andet sted du selv har svaret på dit spørgsmål når du skriver at din økonomi ikke er til at skulle betale 1000 kr. til medicin hver måned.
    Jeg synes ikke beslutningen var svær at tage da min tydeligt viste smerter selv på smertemedicin (ikke astma hest).
    Det værste synes jeg er afsavnet bagefter når hesten er væk.

• #12   2. apr 2016 Jeg har brugt 2,5 år på min, der endnu ikke er hoste fri. Hun hoster, hele året og har en sygdom, der gør at hun hoster under ridning, Derudover har hun allergi. Hun hoster slim og lyder som en kaffe maskine. Hun har fået binyrebak hormon kur, der virker, men når kuren er slut, kommer det tilbage. Hun skal nu starte et behandling s forløb på 6 uger, der skulle kunne holde hende hostefri et års tid. Det hedder RGT og er basseret på hendes eget blod. Hvis det ikke virker, overvejer jeg også aflivning. Men hun er også kun 11. Havde hun været 20, var jeg måske ikke gået så langt.

• #13   10. apr 2016 åh piger tak for jeres svar. min beslutning er så sindsygt svær. nogen dage ser hun jo godt ud. andre dage er hun plaget meget ??

• #14   14. apr 2016 Når dagene hun har det træls bliver for mange, er det en god ide at sige stop. Hvis du Synes det er synd for hende for ofte. Er det nok på tide. smiley

• #17   14. apr 2016 Det er helt i orden at aflive en ældre hest, fordi man ikke har økonomi til at betale for medicin. Og det er også helt i orden at aflive en hest, fordi den ikke kan opfylde de ønsker man har mht ridning o.l.

Jeg har selv aflivet min 18 årige gamle hest, fordi han begyndte at være generet af sin gigt.

Så gamle og/eller syge heste, dem beholder man og så enten behandler man så dyret ikke lider, eller så afliver man.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Aflivning af hest pga astma :( Hvornår?

Annonce