30. okt 2007 Følger: 215 Følgere: 183 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.656
Helt ude af balance! {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere.
Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har mig et luksusproblem med min "nye" hest som jeg har haft i snart 6 måneder.
Han har nogle meget store gangarter, og derved har utrolig elastik i benene, og et stort rygsving.
Han smed mig af sidst i November måned, og det endte med en brækket ankel som skulle opereres.
Jeg har så ikke været oppe og ride "rigtigt" på ham siden pga. Anklen, og at jeg fik en sadelmager ud, som sagde min sadel ikke var optimal, så jeg skulle på jagt efter ny sadel, før vi kunne komme igang igen.(at ride uden sadel var udelukket, da jeg var bange for at få skadet min fod, hvis jeg gled af)
Mit problem er så: jeg har lige fået min nye sadel tilbage, og nu husker jeg "problemet" igen.
Jeg mister hele tiden balancen på ham, da han skyder så meget af når han traver. Jeg kan simpelthen ikke sidde fast, specielt i nedsidning. Men i letridning skyder han mig også ud af sædet, og så føler jeg ikke jeg kan indvirke korrekt for ham.
Er det bare rutine og mere træning der kan gøre at jeg får mere balance?
Jeg ved godt jeg lige skal tilbage og vænne mig til at ride igen, eftersom jeg ikke rigtigt har redet siden sidst i November.
Har i nogen gode råd, eller erfaringer som i vil dele ud af?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
okt 2007
Følger: 215 Følgere: 183 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.656
Og har aftalt med en underviser at starte i næste uge, selvom det er tidligt i forhold til forløbet, men vil hellere have hjælpen helt fra start så man ikke tillægger sig dårlige vaner
Vil huske den med musikken og sædebenet. Det skal afprøves i dag
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
ofså kan det godt hjælpe med lidt kortere bøjler i starten
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Tempo kan altid komme når hesten har balance nok til at bære det, og til den tid er den også blevet meget nemmere at sidde på.
jan 2012
Følger: 62 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 12 Svar: 280
Og så gik det hverken værre eller bedre end at hans sadel heller ikke passede mere. Jeg valgte så at smide et underlag og en longegjord (uden stigbøjler, da ringene til remmene var knækket af) og så måtte jeg bare værsgo lære at ride nedsidning uden sadel i en vældig fart. Jeg tog ham heeelt ned i tempo i starten, så han ikke svang så voldsomt og så har jeg langsomt øget tempo igen.
I tirsdags fik jeg så ny sadel - og vupti, sikke nemt det var at ride nedsidning
Selvom uden sadel ikke er muligt for dig, så øg gradvist tiden du rider "det svære" - dine muskler skal også blive stærkere lige så langsomt. Og se om det evt er muligt at ride nogle få trin uden bøjler hist og her. Det skal nok komme i hvert fald
okt 2007
Følger: 215 Følgere: 183 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.656
Men som i siger, så er det også musklerne som skal igang igen, og ellers er det bare øvelse og undervisning. For når jeg mister balancen falder jeg forover, og det er jo heller ikke holdbart
Men tak for jeres virkelig brugbare råd! Dejligt!
Helt ude af balance!