{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.619 visninger | Oprettet:

For gammel hest?? {{forumTopicSubject}}

Hej, står i en lidt svær beslutning.

Det drejer sig om at jeg er igang med af finde en til hest.
Jeg har så lige fundet en nu, men der står at han er 18 år.
Jeg vil bruge ham til spring og stævner, der står at man på ingen måde kan mærke at han er så gammel og at han er meget frisk i spring og under ridning gearalt.

Så mit spørgsmål er om det ville være "dumt" at købe ham når kan er 18??
Han koster dog "kun" 5000 kr.

Tak på forhånd! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For gammel hest??
  • #1   15. mar 2016 Hvis jeg var dig ville jeg helt klar ud og prøve ham.. Og hvis der tilfældigvis var en god kemi osv. Ville jeg købe ham.. En 18 årige hest kan stadig have en masse gode år endnu man skal selvfølgelig bare tage en smule hensyn til hesten er 18:) men jeg synes helt klart du skal prøve ham hvis han er det du søger smiley

• #2   15. mar 2016 Jeg købte en 18 årig pony sidste år, så kan ikke se at det skulle være et problem hvis den ikke er gammel af sig.
    Dog er det vigtigt at du tager hensyn til at den kan have noget med benene i den alder, fx gigt eller noget med ledende også selvom den måske ikke giver tegn på det.
    Jeg giver min pony tilskud til at 'smøre' ledene, og skridter hende varm i lang tid (mindst 20 minutter) før jeg traver. Hun er en rolig pony med er ikke gammel af sig og har fået et skud af dyrlægen til at hun har omkring 8 år tilbage som ride hest.

• #4   15. mar 2016 nej sorry 8000, har skrevet forkert, men der er alligevel ikke den store forskel smiley

• #6   15. mar 2016 Det kommer jo helt an på hvad dine behov er, og hvor mange år du forventer at din nye hest skal holde, og hvor "aktiv" du tænker at være smiley

Det skader jo ikke at se den og prøve den! smiley

Har oplevet et par heste pludselig stå af lige omkring 20 års alderen, pga sygdomme som gigt, "sukkersyge" (nyrersvigt) mv. Men har også set heste gå til 25 - 30 år og være friske og frejdige.

Så køber man en hest på 18 år, skal man være indstillet på at nyde det så længe det varer, og ikke have en forventning om at den kan holde 3,5 år endnu, til ponyårene er slutte (der står på din profil at du er 13) smiley
    Men det kan også sagtens være, at den kan holde de år.

Typisk er heste i den alder rigtig gode til det de nu kan, og fantastiske rutinerede! Så det kan simpelthen være den bedste investering man kan gøre, når man har din alder!

Så vej fordele og "ulemper", og tag ud og se den.
    Og er kemien der, og du køber, så tag hensyn til alderen, som de andre siger smiley

Held og lykke med det!

• #8   15. mar 2016 vi købte min hest på 6 år til 10.000, men han var heller ikke aldersvarende uddannet smiley

• #9   15. mar 2016 Jeg ville ikke betale mere for en hest der er så gammel, så det er nok derfor den kun står til 8000,-. Min veninde har en hest på 20 år, og den springer stadig stævner på LA niveau. Hvis det er en hest du vil beholde altid, kan jeg ikke se noget problem med det, jeg ville i hvert fald ikke sælge den videre smiley

• #10   15. mar 2016 tak ,men han er 170 , jeg har ikke redet pony siden jeg fik min egen for snart 3 år siden smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #11   15. mar 2016 Jeg gad personligt ikke investere penge i en 18 årige hest. - og slet ikke hvis det er med henblik på stævner.

en ting er at lotte på 15 anskaffer sig en 18 årige pony for at kunne ride sit sidste pony år, men der er tankerne også tit at den skal sælges hurtigt igen.
    .for mig så køber jeg hesten for at kunne have den så længe som muligt, også er 18 års simpelthen for gammelt i forhold til 8 eller 10 års.

• #12   15. mar 2016 Den er lidt svær, men vil helt sikkert tage ud at prøve den.
    Jeg solgte min gamle pony, da den var 18, og han var i rigtig fin stand, bedre end da jeg købte ham som 16 årig. Jeg red efterfølgende en hest, der var et år ældre, altså 19, som var så stiv, og man skulle bruge meget lang tid på opvarmning.. Fandt ud af her fornyligt, at den har redet og vundet adskillige PSG'er, så der har måske været tale om en hest, der burde være gået på pension, fordi den var slidt op. Så det afhænger jo også af hvilken træning, den har modtaget igennem sit liv, og er derfor meget forskelligt fra hest til hest smiley

• #13   15. mar 2016 Jeg ville aldrig købe så gammel en hest.
    Min var 10, da jeg købte hende. Nu bliver hun 17 år.
    Og selvom hun stadigvæk forhåbentlig har mange år tilbage. Og er både frisk og klar på alt. Så kan man godt mærke på hendes sind at hun er blevet en ældre dame. Og hvem ved hvor længe der går før hendes krop følger med.
    Så det var ikke et sats jeg ville vælge smiley

• #14   15. mar 2016 Det kommer an på hesten, fik min gamle hest da den var 21 og den havde ingen problemer, den havde gået som LA + dressur hest og havde gået jagter, der var ingen slinger i valsen med hende. Det kommer som sagt an på hesten. Dog syntes. Jeg virkelig det er en skam så mange mennesker her inde ikke ville købe en ældre hest, jeg fik 9 år med min hest, det er mere end rigtig mange får med deres heste der er 8-10 år. Syntes det er grotesk at 'ældre' heste ikke får en chance, havde alle det syn på ældre heste( at de ikke vil røre dem med en ildtang) så ville de blot blive aflivet når de potentielt har 10 år mere i dem smiley Lad ikke alderen stoppe dig, du kunne finde din drømme hest i en ældre hest lige som jeg gjorde smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   15. mar 2016 ida: hvad er der grotesk ved at man har forskellige kriterier når det gælder anskaffelse af dyr. ? smiley

• #16   15. mar 2016 Min gamle købte jeg omkring 12 havde ham i knapt 3 år måtte aflive med gigt smiley så jeg vil ikke selv personligt vælge købe en på 18 lært selv hvor hurtigt man knytter sig, bruger tid kræfter på at knytte bånd. Og så det hårdt at aflive sige farvel. En på 18 kan have mange gode år, kan også kun have måneder man ved det aldrig.

Passer den til hvad du kan og søger, må du jo bare være bevidst om du kommer til at sige farvel en dag. Er du afklaret med det, så nyd den mens den er frisk smiley

• #17   15. mar 2016 AMT: jeg siger bare at hvis ingen vil anskaffe sig en ældre hest, så bliver de jo enten slagtet eller aflivet, også får vi en gennemsnits alder der ligger på 16 år fordi folk ikke vil købe heste der er der over. Mener bare at det virkelig er en skam folk er så kritiske overfor ældre heste, snakker absolut ikke om dette forum så der er ingen grund til at føle sig stødt. Har bare i rigtig mange tilfælde fået kritik af min gamle hest, på diverse opstaldningsteder smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#18   15. mar 2016 ida: men det er vel klart at folk ikke vil investere en masse penge i en gammel hest, som kun holder x antal år.

Det er vel lidt ligesom med biler smiley

• #19   15. mar 2016 Så alt i alt må man meget gerne have forskellige kriterier, jeg syntes bare det er skam at fravælge en ældre hest da den kan have meget at byde på som man ikke nødvendigvis finder i en yngre hest, og det fungere self også den anden vej rundt. Derfor er det er god ide at kigge på den individuelle hest smiley

• #20   15. mar 2016 Det er jo et dyr, du ved ikke hvor lang tid det holder, en hest kan blive aflivet som 7 årig eller som 18 årig eller som 30 årig smiley en gammel bil kan ofte kører ligeså godt som en ny når bare man smør den korrekt og giver den de dele den skal bruge smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   15. mar 2016 ida: netop, en hest er et dyr, og de kan ikke holde for evigt. Derfor gider folk ikke smide penge efter en hest der Max holder 5-10 år, når de kan anskaffe sig en som i gennemsnit holder længere smiley

• #22   15. mar 2016 Det er nu sådan at gennemsnits alderen på heste idag er 7 år, det siger lidt om vores tiltends til at aflive heste smiley der udover er det sådan at heste i dk generelt lever længere end nogenside før hvis vi tager os af dem. Så jo du kan sige en gammel hest er en dårlig investering(det er alle heste), men hvis vores gennemsnits alder på heste er så lav jammen så er det en dårlig investering at købe en 12 årig hest( ifølge tallene er dem jo langt over gennemsnits alderen) det dee jo bare er værd at tænke på er, hvis vi ikke havde den indstilling til ældre heste, ville gennemsnits alderen være højre? Det er der meget der tyder på. Du må ikke misforstå mig når jeg siger alt dette, respekt for at du ikke ville købe en ældre hest, det er du i din gode ret til at sige, ligsom jeg er i min gode ret til at sige min holdning er anderledes smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   15. mar 2016 ida: det har da intet med gennemsnitsalderen at gøre, det handler om at en 10 års har flere års tilbage en en 18 års.

• #24   15. mar 2016 Kan du garantere mig at hvis jeg køber en 8 års så har jeg den længere end en 18års? Nej der er ingen garanti med heste. En 8 års kan gå ud og få en skade på folden, ligsom en 18 års kan. Du kan ikke sige der er flere år i en 8 års det er helt umuligt at sige med sikkerhed. Det er nu sådan at ingen af os er uret, det er blot et spørgsmål om perspektiv. Jeg kan sagtens se det fra din side, men jeg er ikke enig smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   15. mar 2016 ida: lad være med at analyser så meget på det, du kører det alt for langt ud og gør det alt for indviklet smiley

om du vil det eller ej, så holder en gennemsnits 8 års flere år mere end en 18 års.

• #26   15. mar 2016 ATM: Det er der som sagt ingen garanti for smiley smiley

• #27   15. mar 2016 Man kan også se sådan her på det: Hesten på 18 år har bevist, at den kan holde og ikke går i stykker, det har hesten på 8 år ikke! smiley

• #28   18. mar 2016 Prøv den og hvis i passer sammen så køb den . 18 år er ingen alder hvis den er passet og redet som den skal . 8000 kr er en fin pris , det er køber´s marked pt . En hest på 8 kan lige så godt falde om at hjertestop som en på 20 '

• #29   18. mar 2016 der er aldrig garenti for noget som helst ud over at vi skal dø på et tidspunkt en 8 års kan komme til skade el have en skade og en 18 års kan være i bedere fysisk stand end en 6 års

• #31   20. mar 2016 Min pony bliver 19 til sommer og han er stadig en aktiv equipage trods hans alder. Dog under let arbejde da han har astma og med alderen er nød til at komme på medicin og får special-tilskud smiley

Han har kun været syg 1 gang i det 6 år jeg har haft ham og har stadig krudt i røven nok til en fuld galop på en stubmark.

Jeg tror det eneste du skal tænke over er at jo ældre hest du køber dig til, jo mindre år har du sammen med den.. jeg købte for 3 år siden en 21-årig dejlig trakhener-blanding, han blev aflivet af tarmslyng den 26 december, 2015..
    Det er smertefuldt at sige farvel til sine trofaste gangere og det gør kun mere ondt når man skal sige farvel efter så kort tid, tænk dig om, om en ældre hest er det du vil købe. Men dog er ældre heste er fantastiske og har en hel livshistorie og kunne fortælle dig når du binder dig til dem, så de er i sig selv utrolig dejlige! smiley

Kommentér på:
For gammel hest??

Annonce