846 visninger
|
Oprettet:
Opereret for mus... {{forumTopicSubject}}
Ville du købe en hest der var blevet opereret for mus?
Hvis nej.. Hvorfor ikke?
Mvh TT
dec 2011
Følger: 108 Følgere: 138 Heste: 7 Emner: 521 Svar: 3.102
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
Personlig har jeg oplevet alle tre muligheder, heste uden mus, heste med mus og heste med fjernet mus.
For mig ville jeg få det fjernet hvis muligt, og så ikke tænke mere på det
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Dog vil jeg sige det kommer lidt an på hvor gammel hesten er..
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
De skader der kan opstå ved operationen ses ganske kort tid efter normalt; og er oftest et problem ved mus i bagknæ.
I det hele taget synes jeg at forskrækkelsen over diverse røntgenfund har nået et helt hysterisk niveau. Langt de fleste heste på topplan går med en eller anden skavank på røntgen. En hest der er god nok kan sagtens sælges med småting, det være sig tætsiddende torntappe, mus og tilsvarende hvor dyrlægen vurderer at det med al sandsynlighed nok skal gå.
Skal man derimod sælge en amateurhest til 40.000 så skal den gennemlyses fra næse til hale og hvis den ikke havner i røntgengruppe et, så vil folk have den til slagteprisen og nærmest have opstaldningen betalt de næste fire år. På trods af at hesten har været gående i sporten på La niveau med sin mus i 5 år.
Hvis de nu også skal være et problem at man har fjernet omtalte mus for at hesten bliver ren i røntgen, så ved jeg snart ikke hvordan man skal kunne sælge en hest som bare ikke er god nok til grand prix.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
På topplan vil man hellere have en hest fungerer, og har vist den kan klare de krav som stilles, end om den er kat 1-2 og kun godkendt i Rgt.
Til skovtur og la brug skal hesten så lige pludselig være total ren i Rgt !?! Og skal så sælges til ingen penge ? Her skal den kliniske undersøgelse veje rigtig tungt ifht Rgt.
Rgt er total overvurderet da det kun er nogle enkelte skud fra hver vinkel, og kun så man kan se de aller groveste fejl. Herefter er det sandsynlighedsberegning - hvor man % med denne form for Rgt fejl bliver ikke rideheste, men man kunne jo lige så godt gøre det omvendt - for nogle heste fungerer glimrende som rideheste med diverse grove rgtfejl.
At tage en hest igennem handelsundersøgelse og Rgt er kun et "her og nu" billed - hesten kan reelt skvatte død om 2 min efter, hvis uheldet er ude.
Så at være ren i Rgt giver "ingen garanti" for andet end at den lige nu og her på denne dato umiddelbart ikke har nogle fejl, som måske kunne give gener på sigt.
Tag sådan en hest hjem, og fejlbeskær den i et par måneder så vil du have problemer med fx hovseneben. Ride den forkert og med en forkert sadel og den kan få forandringer alle mulige steder i kroppen.
Mit "yndlingseksempel" var en veninde som købte en skøn unghest, som gik igennem fuld handelsundersøgelse og -Rgt, og 9 måneder efter blev aflivet med forandringer i kronragede, ryg og i kraniet pga en udefrakommende sygdom, der gav øget knoglevækst rundt omkring. Hun nåede at ride på den et par uger.
Og hvis det ikke var at det var den samme dyrlæge der havde taget handelsrgt, som efterfølgende også var med til at forsøge at behandle hesten, ja så havde han ikke troet på handelsrgt. var korrekte.
Mvh Charlotte
maj 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.710
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 483
Købte tilbage i 2004 en oldenborg der havde mus ved haseleddet, men vi valgte så at købe hende og få den fjernet med det samme, så man var sikker på det ikke ville få betydning senere. Hun blev først forsikret med forbehold for musen, og det fik vi så fjernet efter hun var opereret og kommet sig helt.
Derefter havde man så en total fejlfri hest.
(Hun blev solgt i 2009 og følger hende stadig)
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 11 Emner: 87 Svar: 758
Hvis man kan stå bag ved hesten og se at den ene hase er lavere end den anden, nej så ville jeg ikke.
er hesten ren i røngen, og man ikke kan se noget på det pågældende ben, ja så ville jeg godt.
maj 2009
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 4 Emner: 38 Svar: 59
Opereret for mus...