{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

At "gå flot" - Banen vs tur {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg prøvede at finde en overskrift som ville beskrive hvad dette forum handlede om, men faktisk sværere end som så.

Sagen er den, at jeg har denne super skønne lille hest, som har en masse i bagagen. Da jeg fik ham hjem havde jeg endnu ikke prøvet at ride ham, og nu kan vi både ture, bane, springe, you name it. Dog er baneridning generelt ikke noget vi har gjort meget af - for oftest orker jeg simpelthen bare ikke kampen der tilhører.
Han vil SÅ gerne please, men sagen er den, at han har super svært ved det "at gå pænt". Og her mener jeg, at han bare tager hovedet ned - han bruger på ingen måde resten af sin krop, han bøjer simpelthen bare nakken. På tur er han SÅ god til at strække sig og løfte ryggen, men så snart vi kommer på banen kan han slet ikke. Hver gang han går ned, får jeg hans hoved op - men det forstår han jo ikke, for han tror det er det han skal. Han bliver rigtig frustreret, og samme tid med, at han er én kæmpe energibombe, har vi ikke særligt gode oplevelser på banen sammen.
Jeg fik i perioden inden det blev tidligt mørkt, og vådt og glat, undervisning af en rigtig dygtig rytter, og vi rykkede os skam også. Men problemet er ikke blevet mindre, alt andet blev bare bedre, så at sige - hvilket jeg ikke brokker mig over! Men jeg vil jo IKKE have han bare bøjer nakken. smiley
Desuden, hvis ikke han bøjer nakken fuldstændigt, så går han med hovedet høøjt i sky. Så jeg synes det er svært at finde balancen med, hvor meget kontakt han skal have.

Jeg vil rigtig gerne høre om nogen har erfaringer med det samme, eller bare har nogle gode råd. Jeg er lidt i vildrede nemlig. smiley
Det er mest i traven at det er et problem. Og skal siges vi rider bidløst smiley

Og selvfølgelig skal vi have den fulde oplevelse med et billede af fyren smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At "gå flot" - Banen vs tur
  • #1   7. feb 2016 Og nåja skal siges, at jeg er meget opmærksom på, at han hverken har kondition, form eller muskler til meget pt. Men derfor vil jeg gerne have nogle værktøjer, så vi kommer godt fra start, som vi starter med ridningen igen smiley

• #2   7. feb 2016 Hvis han værker har kondition, form eller muskler pt. Har han garanteret heller ikke nogen særlig god form. Og det er jo altid nemmere at gå ligeud på en tur end at sno sig rundt på banen. Træn noget balance med ham, evt fra hånden hvis det giver dårlige oplevelser at ride smiley

• #3   7. feb 2016 Tine - Nej han har bestemt ikke en god form som jeg skrev smiley Og jeg ved godt hvad du mener med det er lettere på tur. Men jeg har bare den oplevelse af, at han bøjer nakken på banen fordi han tror det er det han skal - ikke fordi han ikke ved, hvad han ellers skal. Ved ikke om det lød for kludret smiley

• #4   7. feb 2016 Mangel på muskler smiley Min kan også gå noget så pænt ude i skoven, men fact er at det bliver sværere når man kommer ind på en bane og skal koncentrere sig.... En hest kan ikke bære sig og gå ordentligt, hvis den ikke har musklerne til det smiley Og bunden er desuden også sværere at gå i end den ude i skoven smiley

• #5   7. feb 2016 Jeg tænker at tempovekslinger kunne være godt, for at få noget mere aktivering bag fra smiley Jeg starter altid med at korte hesten ned og beder den derefter om at gå i højere tempo, for så at korte ned. Dette kan gøres i alle gangarter smiley

• #6   7. feb 2016 Gud hvor jeg sovser! ja du er selvfølgelig godt klar over at han er i dårlig form når du selv har skrevet det smiley Der skulle have stået balance smiley

• #7   7. feb 2016 Jeg ville gøre som Anne-Sofie siger, lave tempoveksling.
    Dette virker for mig og min hest (vi er også bidløse): Slap helt af, træk vejret dybt og brems hesten med din sæde (brug kun tøjlen, hvis du virkelig ikke kan få bremset hesten på anden vis). Når hesten så har kortet sig ned og er afslappet, tænder du for motoren ved at lægge schenklen til og lader hesten gå i det mere energiske tempo i hvad der svarer til en langside (afhængig af gangarten) og så slap helt af igen, kort hesten ned igen og gentag, gentag, gentag smiley

• #8   7. feb 2016 Tusind tak skal i have! Ligegyldigt hvad, er det egentligt bare nogle værktøjer jeg kan bruge til at arbejde videre med jeg søger, og det kommer i jo noget så fint med!
    Problemet på banen er bare pt, at hvis ikke jeg har ordentligt "fat" i ham, går resten rodeo, fordi den har lyst til at galoppere smiley Når banen i forvejen keder ham, han elsker fart, og har så meget energi, så er det svært at lave noget ordentligt.

Nu er det REN nysgerrig jeg spørger, for at få den ordentlige forståelse, men virker det ikke nærmere forvirrende for hesten? Jeg tænker bare personligt med min, at han ikke kan kapere så meget i hovedet, og ved ikke om han bare bliver frustreret, hvis jeg forlanger sådan nogle tempovekslinger? Ved ikke hvad i har af erfaringer? smiley

• #9   7. feb 2016 Jeg ville efter at have skridtet varm lade ham galopere lidt og øve på galoppen indtil han slapper mere af. Det var jeg nødt til med Tindur da han havde for meget energi til at starte i traven. Bagefter gik han rigtig godt. Øv i galoppen at han lytter til dig ved temposkift og gerne overgange smiley

Mvh TT

• #10   7. feb 2016 Næ, min erfaring er faktisk, at de synes, det er sjovere end bare at gå frem. Det aktiverer deres hjerne (de skal self have ros, når de gør det godt, ligesom ved alt andet smiley Jeg forlanger aldrig noget af min hest uden at bestikke ham med godbidder, også fra ryg smiley ). Mange heste keder sig, hvis de bare skal gå rundt og rundt uden at blive aktiveret i hovedet og temposkift giver dem noget at tænke over.

Og hvis min hest var så fresh, tror jeg jeg ville smide ham i longe før jeg red, i hvert fald indtil der er mere styr på sagerne. Det er jo fedest, hvis man kan undgå at skulle slås og hive alt for meget smiley Min er tit frisk i starten af trav, men så får han bare lov til at løbe stærkt i trav i et par runder (han sætter ikke i galop), så er han til at arbejde med bagefter smiley

• #11   7. feb 2016 Som Sibo skriver, så får de noget at tænke over, når de skal lave tempovekslinger smiley Desuden er det med til at få hesten til at bruge bagparten, da energien gerne skulle komme bag fra, og derved vil den, i hvert fald i de første skridt efter presset fremad, skubbe af med bagbenene, og få noget mere aktivering i dem smiley Det vigtige er, at man kan mærke hesten svare frem så snart den bliver bedt om det smiley

• #12   7. feb 2016 Det giver rigtig god mening hvad i skriver. Tak fordi i tager jer tid!
    Havde også overvejet det med longen, han forstår det desværre bare ikke helt. Det eneste tidspunkt han faktisk "kan" longeres er når han er noget nær panisk, og det er jo heller ikke en god oplevelse. Igen skal det selvfølgelig bare trænes, men da jeg skal starte forfra med en del ting, er det jo lige at overveje hvilke kampe der er de vigtigste at tage i starten smiley

Kommentér på:
At "gå flot" - Banen vs tur

Annonce