{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.401 visninger | Oprettet:

Hvis hesten slår med hovedet... {{forumTopicSubject}}

Med fare for at få hele HG på nakken - som det jo oftest sker, når man opretter den her slags emner -, så gør jeg det nu alligevel.

Jeg har et problem. Et stort problem. Om sommeren (og UDELUKKENDE om sommeren/foråret) kyler min hest rundt med hovedet, som en vanvittig. Hun gør det kun udendørs, men da man nærmest altid rider udendørs om sommeren, så er det jo et problem.

Hun ER iført fluemaske med et ekstra mulestykke på, for at holde alle insekter væk.
Hun ER smurt ind i insektspray fra top til tå.
Hendes tænker ER tjekket af en rigtig hestetandlæge, og ikke bare en dyrlæge, og der er ikke noget at komme efter der heller.
Vi har prøvet med bid og uden, og der er ingen effekt.

Hendes hovedomkylen synes at være årstidsbestemt, da der intet er om vinteren, tidligt forår og sent efterår. Ingenting overhoved. Men hvad pokker kan være galt? Hun burde ikke være generet af insekter, for hun er som sagt dyppet i insektspray, og har alt på, som hun overhoved kan, for at holde insekterne væk..

Så hvad pokker kan være galt? Hvad kan vi gøre ved det? For hun er altså ret svær at ride, når hun kyler rundt med det :3

Mvh den frustrerede Hippie
PS. Hold en ordentlig tone tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis hesten slår med hovedet...
  • #1   2. feb 2016 Åh Hippie, vi havde en hest stående, som gjorde nøjagtigt det samme - kastede rundt med hovedet om sommeren. Det var SÅ frustrerende for den stakkels ejer. Dyrlægerne mente, det var noget soleksem eller sådan noget - jeg kan ikke helt huske det!!
    Jeg skriver lige til ejeren og hører, hvad det nu lige var med ham smiley

• #2   2. feb 2016 Det må du rigtig gerne Hollaender! Så kan jeg måske få løst mit problem i samme åndedrag smiley

• #3   2. feb 2016 Har du overvejet Headshaking? Det kan skyldes allergi - prøv at Google det.

• #4   2. feb 2016 Mimre: Headshaking skulle - så vidt jeg har forstået - være en helårsting, derfor tænker jeg ikke, at det kan være det?

• #5   2. feb 2016 Hippie: ikke nødvendigvis - det kommer an på årsagen.
    Skyldes det fx polleallergi, vil det naturligvis kun vise sig i pollensæsonen, derfor er det da værd at overveje.

• #6   2. feb 2016 Dog ikke helt: følger du JEANETTE med Lotus på facebook? Hendes hest er sæsonbetonet headshaker - han gør det også om sommeren.
    Prøv at gå på facebook og søg "life with Lotus esprit W" og læs nogle af de opslag hun har skrevet om det:-)

• #7   2. feb 2016 Mimre: Hmmm... har altid troet, at det var noget helårs...

Ida: Hvad hundrede gør man så ved sådan noget sæsonbetonet headshaking? Kan man få noget medicin til det eller noget i den stil?

• #8   2. feb 2016 Headshaking er noget rigtigt træls noget, som kan opstå pga forskellige ting, bla allergi.

Hvis det er allergi, så kan man undersøge hvad det evt er hesten reagerer p, samt forsøge at "vaccinerer" hesten mod det. Det er dyrt, besværligt og langvarigt, og jeg har endnu ikke set rigtige gode resultater på det smiley

Headshaking kan også skyldes fx sollys, reaktion på støv fra ridehusbund, trigeminus nervegener osv.

Det er invaliderende for hesten, og betyder ofte at de ikke kan bruges særlig godt som rideheste.

Prøv at føre dagbog over hestens reaktioner ifht vejr, pollen, ride udendørs/indendørs, skift trense osv.

Mvh Charlotte

• #9   2. feb 2016 Jeg tænker os headshaking smiley

• #10   2. feb 2016 Men man kan ikke rigtig gøre noget ved det, ud over at gå den lange, meget dyre vej? Så man skal bare leve med det?

• #11   2. feb 2016 Headshaking kan være symptom på 47.000 forskellige ting.
    Vi har en hest i stalden som er headshaker, og da der var dyrlæge ude for at vaccinere, stod de og snakkede om det, hvor han fortalte, at det kunne skyldes øjets måde at "reagere" på lys, generelle øje problemer, gener i kroppen (fx nakke, ryg osv), hesten bliver generet af vinden, osv osv osv, som han sagde, det var umuligt, at kunne huske alle årsager til det, da der er så mange. smiley

• #14   2. feb 2016 Alisa: Det skal jo bare tjekkes hos dyrlægen, men det må jeg tage derfra, når hun kommer hjem igen.

Miss: Så skulle den jo kun have mider om sommeren, og de skulle forsvinde igen om vinteren. Det giver jo ikke mening smiley

• #15   2. feb 2016 Nu tillader jeg mig lige at smide hendes svar ind her:

"Jo lidt . Men Jørgens hoved kaster i var enlig ikke årstids bestemt lige som hende på hg . Tror mere hendes har noget allergi af en slags . Men kan få noget homøopati mod allergi . Det ville jeg nok prøve."

Jørgen er den hest, der smed med hovedet. smiley

• #16   2. feb 2016 Hollaender: Hvad er homøpati?

• #17   2. feb 2016 Vist sådan noget naturmedicin smiley

http://www.heste-nettet.dk/forum/5/541862/541862/

• #18   2. feb 2016 Okay, tak smiley

• #20   2. feb 2016 Miss: Det ville bare være lidt underligt, hvis det kom og så forsvandt af sig selv igen, ikke? Men har kigget i hendes ører, for at tjekke om der var noget, men der var ingenting. Det var faktisk det første jeg gjorde smiley
    + der er ingenting, hvis jeg - om sommeren - rider inde i ridehallen. Så tror ikke det er mider. Det må være noget, der er udenfor.

• #22   2. feb 2016 Jeg har en pony, som kan finde på at ryste med hovedet under ridning. Det er ikke headshaking. Jeg har efterhånden lært at se årsagen.
    Nogle gange gør hun det, fordi tøjlerne er for stramme (her specielt når børn rider hende). Hun gør det også, hvis hun bliver holdt tilbage, og hellere vil fremad. Og hun gør det sommetider, hvis jeg inden en bakke nedad ikke har fået gjort det klart for hende, at vi kun skal skridte ned - her handler det simpelthen om manglende balance. Flere andre ting gør også, at hun ryster med hovedet.
    Altså, som du kan læse, er det en adfærd, hun får, når hun siger fra, bliver frustreret eller usikker på mine signaler.

Det hjælper mig, at jeg en gang i mellem tager en træning klikkertræning fra ryggen. Hver gang hun sænker hovedet mod jorden, får hun klik. Indtil hun begynder at forstå, at hun skal sænke hovedet. Så rider vi sådan igennem et par træninger, og så kan jeg begynde at samle hende op fra jorden igen.

Det hjælper virkelig! Det ser forfærdeligt ud når hun støvsuger sådan, men det er bedre end at hun stiver sig helt op og går med rystende hoved. Hun kan så godt finde på at "dykke ned" under almindelig træning, men det plejer at være nemt at samle hende op til normal, afslappet højde igen.

Men det er selvfølgelig kun en hjælp, hvis din gør det af samme årsag, og det lyder egentlig ikke sådan smiley Mit svar er vist i virkeligheden lidt ubrugeligt for dig smiley

profilbillede
  • #23   2. feb 2016 Kan det være blæsten, Hippie?

• #24   3. feb 2016 Jeg tænker også på synet..at der måske er noget med sollyset.. Men headsheaking høres også ud som en mulighed. Men kunne du prøve med skyklapper og se om det hjalp... For hvis det er noget med solen og synet så burde skyklapper hjælpe.. Så er evt den mulighed ude af verden.

Mvh TT

• #26   3. feb 2016 Søholm: Vil da prøve at få dyrlæge ud, når hun kommer hjem og få hende testet igennem. Der kommer massør på hende, også når hun kommer hjem, så må vi se om det er smertebetinget smiley

Madsen: Tror heller ikke det er grunden til, at min gør det. Bevars hun gør det også, hvis hun bliver ivrig, men kan sagtens se forskel på hvornår det er det ene eller det andet. Desuden rider jeg altid med slasketøjler ^^'

TT: Det er faktisk en god idé! Men hvor hulen skaffer man skyklapper henne?

• #28   3. feb 2016 Ellers kan du sikkert få fat i nogle brugte i markedet smiley det kunne være et godt step 1 ...

• #29   3. feb 2016 Det kunne være det skulle prøves. Har hørt at skyklapper også kan hjælpe heste der er spooked, så det ville jo være rigtig godt, hvis hun også kunne blive mindre spooked på den konto smiley

Kommentér på:
Hvis hesten slår med hovedet...

Annonce