SPØRGSMÅL - hvornår slår i hesten? {{forumTopicSubject}}
Hej
dette er ikke for at hænge folk ud eller at svine folk til
men fordi jeg skal bruge det til en bog
- hvor jeg bl.a. vil skrive om forskellige måder at takle problemer på (der er både negative og positive aspekter ved at slå)
Man skal IKKE svare på andres svar - de bliver alligevel slettet!
Dette er IKKE et indlæg hvor folk skal rettes på eller belæres om noget som helst!!!!!!!
- Med slå mener jeg hvor du dasker/slår for at påfører hesten ubehag (selvom det ikke er meget) -
Hvis du vil være anonym (så andre herindefra ikke kan se det så send en PB)
Slår du din hest? (hvis nej så bare drop at skrive videre :P)
Hvornår?
Hvorfor?
I hvilke situationer? (kom gerne med et eksempel)
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
Hun har givet sin hest en knyttet næve, hver gang den stejlede hun gjorte det to gange hvor hun gav den et gok oppe ved hoved skallen og siden gjorte den ikke, da den troede den ramte noget, hungjorte det af både hest og rytters sikkerhed
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 233 Svar: 1.601
Hvornår? Når jeg mener at han går hen og kan yde skade på mig.
Hvorfor? Fordi han ikke altid reagerer for stemme hvis han er blevet optaget af et eller andet.
I hvilke situationer? Hvis han klemmer mig, eller svinger ud med forbenet når jeg ligger klokker eller gamacher på, så dasker jeg ham - hvis han ikke reagerer for stemmekommando.
apr 2007
Følger: 99 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 645
nov 2005
Følger: 190 Følgere: 187 Heste: 7 Emner: 42 Svar: 525
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Men det jo egentligt ikke hårdere end man banker lidt på benent når han ikke vil løfte! Men det kommer jo and på situationen.
Mener ikke man skal slå sin hest, men igen ligesom fører hesten truer og markere, blir jeg her overhørt, ja så få han altså nu et dask.
Må jo nok erkende, at jeg har givet ham for meget frihed, og for lidt rammer, det hævner sig nu. Men vi arbejder os tilbage på ret spor nu.
Skal du skrive en bog? Eller er du bare igang med en opgave?
Du burde egentligt nok hellere tage i marken og lave rechege, for ikke sikkert tingene kommer ud her, som de er i virkeligheden.
jun 2006
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 289 Svar: 2.388
hvis hun fx: tigger( hun sparker nærmest med forbenet) så får hun et dask på skulderen..
eller hvis hun bider.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Hvis den decideret bliver farlig for mig og mine omgivelser, så slår jeg. Men det er kun sket én gang, Der er jo altid en grund til det hestene laver, og oftest er det én selv som er problemet, så jeg slår helst ikke mine heste
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.893
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
I selvforsvar ville jeg nok gøre det.
Hvornår?
Selvforsvar
Hvorfor?
fordi det sikkert er en refleks
I hvilke situationer?
hvis jeg kom i "fare"
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Jeg dasker ud efter en lille ponyplag i stalden som altid bider når den er ude. Så når den bider jeg så "bider" jeg den igen. Det ville førehesten også gøre på folden hvis den kom og bed, derfor mener jeg at det til dels er i orden. Men KUN når det er noget en anden hest også ville gøre. Og ALDRIG hvis man selv er skyld i problemet..
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.725
hvis I stiller spørgsmål som nogle har gjort så svare jeg via PB
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 35 Svar: 316
Min egen har fået slag med pisken hvis han har rejst sig eller nægtet at gå videre når vi var i skoven. Gjorde han meget i starten men ikke mere. Bruger ikke rigtig slag men nærmere nyk i grimen hvis han ikke hører efter.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Ja
Hvornår?
F.eks. hvis jeg bliver tonset ned, så kommer der instinktivt en hånd på hesten... Der kan også være andre situationer hvor jeg bare gør det som en reaktion.
Hvorfor?
Jeg tænker aldrig, nå nu vil jeg slå, jeg gør det kun i situationer hvor jeg bliver chokeret eller hesten opfører sig agrasivt (eller lignende)
I hvilke situationer?
Ja... I situtioner hvor det ville tage for lang tid at tænke, hvis man tilfældigvis står mellem hestene når de blive uenige...
aug 2005
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 57 Svar: 961
Hvis de en dag bed eller sparkede bevidst ville de også få et dask. Ellers kunne jeg aldrig finde på at slå mine heste!
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 82
sep 2007
Følger: 64 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 1.448
noget andet er at jeg vist ikke fik slået særlig hårdt, da jeg ærlig talt gik i panik. det var heldigvis nok til at aflede hans opmærksomhed.
jeg håber virkelig ikke dette gentager sig! jeg ønsker ikke at slå, men ved at det er sådan jeg umiddelbart lige vil reagere hvis jeg kommer i alvorlig fare.
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 25
Min part har fået en ide om at den skal sparke ud efter mig når den skal have klokker og lignende på .. Det kan også medføre et dask enten på bugen eller på bringen .
Men afstraffer aldrig en hest med klask bare for at slå, så bruger jeg stemmen i stedet for.
jun 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 662
Ja.
Hvornår?
I situationer hvor det bliver farligt for mig selv, eller andre omkring.
Hvorfor?
Fordi hesten er sådan en magtfuldt dyr, så når de har sat sig for at gøre noget, så har vi intet at sige. Så et dask på skulderen for lige at få hesten på rette kurs igen, skader ikke.
I hvilke situationer?
Nu har jeg sådan en frederiksborg Hoppe med stort H, så når man tager bagben på hende kan man nemt blive losset ned. Nu er jeg 4 gange blevet sparket på benene og 1 gang i hovedet, så et ordenligt slag lige i røven, så hun bliver forskrækket har hjulpet, dog sker det stadig, men slet ikk så hyppigt som før.
Så har vi 3 heste gående, som bliver vendt til sommergræs, og de har virkelig ingen respekt for når man går hen og vil åbne, de tonser bare en ned, så der er vi nød til at have pisk med, bare i selvforsvar.
Men ellers er det et dask på skulderen/halsen hvis den napper eller bider.
sep 2007
Følger: 64 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 1.448
sep 2005
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 73 Svar: 1.535
Det eneste jeg ikk kan tilgive en hest, er hvis de bider..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jo, har vel haft 'brug' for det på en måde, har været blevet bidt i og nappet i - dog ikke af min part men andre heste, men det har jeg taget med ophøjet ro og enten ignoreret det eller puffet hestens hoved væk og sjovt nok forstod den budskabet ret hurtigt.
Ville jeg slå, så ville det være i afmagt. Da mig og vold kun hænger sammen når jeg føler afmagt ( og mener i det hele taget at vold er afmagts handling ) - samme gør det i forhold til mennesker. Jeg slår kun andre folk fx. min søster eller en fra klassen hvis jeg føler afmagt.
Så det ville være i en situation hvor jeg følte så meget afmagt at jeg ikke oppe i hovedet, på stedet kunne regne en anden måde at tackle problemet på ud end at slå.
okt 2006
Følger: 75 Følgere: 74 Heste: 1 Emner: 129 Svar: 1.522
Desuden tror jeg at alle lige har dasket til deres hest og sagt neej eller slut. ! MEN jeg snakker ikke om at slå den !
okt 2006
Følger: 75 Følgere: 74 Heste: 1 Emner: 129 Svar: 1.522
Min hest bor på sin fold og i sin boks og det er dens !! jeg ville aldrig skælde den ud eller OVERHOVED lave noget med den inde i boksen da det er hestens sted hvor den kan være i fred og bestemme !
og Derfor skal man også passe på ikke at overskride HESTENS personlige rum !
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Hvornår? Når hesten gør noget der kan påføre mig skade eller som hvis adfærden får lov at udvikle sig gør at jeg til sidst ikke kan kontrollere det..
Hvorfor? For at hestens adfærd ikke skal blive farlig for mig eller andre.
I hvilke situationer? Hvis hesten fx. bider, sparker eller "slår" med forben/hovedet..
Fx. vores pony stak hovedet ud over boksdøren med blottede tænder og tilbagelagte ører, tog fat i min lillesøsters flyverdragt og forsøgte at trække hende ind i boksen, der slog jeg hende.. Jeg har også "dasket" min hingst over muln fordi han "dansede" og lignede en der ville springe over en bokslåge ind til følhoppen, og hun ville højst sandsynlig slå ham helt eller halvt ihjel hvis han gjorde det, så der fik han en over mulen og så gik han pænt..
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Jeg har desideret slået og sparket en hoppe der overfaldt mig engang. Virkelig sippet hoppe, jeg skulle give penicilin for ejeren. Hun trak mig tre gange gennem stalden, så ind i en boks. Smed mig rundt i boksen og maste mig. Til sidst trak hun mig halvt ud gennem boksens vindue og maste min arm. Der lossede jeg hende alt hvad jeg kunne, ellers havde hun brækket min arm.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
Hvor: på halsen
Hvornår: når hun bider eller truer med at sparke efter andre heste mens jeg har hende i hænder, dog giver jeg hende advarsel først ("nej") og jeg bruger stemmen imens så den på et tidspunkt er nok
og hvis hun ikke koncentrere sig giver jeg hende et dask på skulderen mens jeg siger "hallo" og så får jeg hendes fokus igen
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
Hvornår? Hvis der er fare for mig eller for andre, eller det kan udvikle sig til fare.
Hvorfor? For ikke nogle mennesker skal komme til skade.
I hvilke situationer? Hvis han fx. er VED at mase mig elle en anden, så får han et klask, og hvis han MASER mig eller en anden, så slår jeg så han rykker sig!
^ Han har før mest mig så meget at jeg ikke har kunnet få luft og han har været ved at kvæle mmig mellem et torv og ham, så det var lige ved at gå helt galt
Jeg mener godt man må klaske/slå hesten, når der er fare for nogen kan komme til skade!
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
Så vi lige får det på det rene
nov 2007
Følger: 135 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 192 Svar: 2.559
jul 2008
Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
Det kommer HELT an på hvilken hest, jeg står med.. Men generelt KUN, hvis hesten er til fare for sig selv eller andre.. I langt de fleste tilfælde er det nok at "brumme" af dem..
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 87
hun skal sq ikke bide.
eks.
jeg skal rense hove og hun bider mig i låret.
jeg skal ligge sadel-underlag-dækken. hun hapser ud efter mig.
Hun gør det ikke ret tit, men når hun gør får hun en flad hånd over mulen!
maj 2006
Følger: 103 Følgere: 102 Heste: 1 Emner: 31 Svar: 166
fx, stamper i jorden, bakker dem, bruger min stemme osv.
Lyder spændende med din bog, helt og lykke :o)
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 147
SPØRGSMÅL - hvornår slår i hesten?