Succes historier? {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg søger som overskriften siger nogen succes historier mht. at have købt en hest hvor det bare ikke går godt fra starten af. For jeg er virkelig ved at miste håbet med min hoppe derhjemme, siden jeg købte hende i november er det bare gået ned af bakke og alt jeg høre er at jeg bare har brug for succes oplevelser men det får jeg ikke, lige meget hvor små mål jeg stiller for mig selv ender jeg altid enten med at være blevet i dårligt humør/sur så jeg er nødt til at stoppe med at arbejde med hende for jeg får jo ikke noget godt ud af det når jeg ikke er positiv, eller også ender jeg i tårer og så er det heller ikke så nemt at få nogen succes oplevelser. Så er der nogen der ligesom mig har købt en hest som lød perfekt til jer og så bare er endt med en masse uoverskuelige problemer og hvordan løste i dem hvis i gjorde det?
Man må også godt fortælle hvis man har ikke succes historier, hvilken beslutning i så tog? Jeg er virkelig i syv sind for vil virkelig nødigt sælge hende igen men har godt nok heller ikke meget tro på jeg nogensinde for den ridehest/ven ud af hende som jeg havde brug for..
Vedsætter lige et billede med den eneste gang for nyligt hvor det lykkedes at få en succes oplevelse, men havde heller ikke et større mål med dagen en lidt fold hygge og gode billeder.. og på folden er det eneste sted jeg ikke har haft problemer med hende.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Hvis du i forvejen har en dårlig dag, så lad være med at arbejde med hende, for som du selv siger, skader det mere end det gavner hvis der i forvejen er et ikke så godt forhold. Hvis du allerede når du skal afsted tænker åh nej, hvad bliver det så i dag, så tag en dyb indånding og ryst det af dig og tag afsted med et positivt sind
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Han var helt vildt dominerende og bed for et godt ord. Ejeren havde konstant blå mærker fordi hesten nappede hende dagligt. Hun havde hesten hjemme, men valgte at sende ham i træning, der hvor min hest står opstaldet. Det er derfra jeg kender dem
Herude fik hesten hurtigt øgenavnet satan (ment på en kærlig måde haha), fordi han bare var så slem Ikke kun overfor ejer, men også en bisse på folden.
Træneren gik så i gang med ham fra jorden. Han var faktisk så slem i starten at han
angreb, hvis man pressede ham, men allerede efter en måned var der stor forbedring. Tror han var ude ved os i lidt over ½ år før ejer tog ham hjem og der kunne han rides og var fuldt ud håndterlig. Og nu er han bare den sødeste, dejligste hest.
Så hvis "satan" kan blive en dejlig og nem hest, så er der håb for alle Her krævede det bare en erfaren træners håndelag af få gjort en engel ud af ham
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 7 Heste: 5 Emner: 14 Svar: 136
apr 2011
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Jeg får undervisning af samme træner, som jeg nævnte, og 50 % af det jeg får at vide går på mig selv. Fx træk vejret, drej ikke din krop så hurtigt, ros din hest, slap af i skulderne, osv.
Det kunne jo være du kunne finde en lignende underviser, der også har fokus på dig og ikke kun hesten
apr 2011
apr 2014
Følger: 38 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 53 Svar: 179
Hun var blevet slået og vejede ALT for lidt
Jeg begyndte horseman ship og hun begyndte at blive bedere dsv blev jeg dårligere psykisk og blev anbragt og måtte ikke se hende men så en dag kom jeg endelig derud. Hun var blevet så agressiv at jeg blev bange faktisk angst , men så trænede jeg hende op igen på laaang tid så blev jeg så hjemgivet det gik fremad og vi kunne ride i skridt og trav .Så nåede vi længerr så blev jeg tvangsanbragt og nu er vi nået til hvor vi er nu, hun er en super dejlig hest der ikke sparker eller bider hun kan godt stadig stejle
apr 2014
apr 2011
apr 2014
jan 2009
Følger: 148 Følgere: 2046 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 351
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Så det første du må gøre er at sætte dig i respekt over for din hest, evt når du strigler og renser hove. Du skal vise den at du ikke er bange for den, evt hvis den ligger øre af dig. Så skal du sige " øv " til den, med en bestemt stemme. Måske med et hårdt klap med flad hånd på hesten. Ikke i hovedet, men på halsen eller eller et andet sted. Og det skal du gøre hver gang den er slem. ALDRIG med andet end flad hånd. Når den så opdager at den ikke kan komme igennem med det den vil, så kan du se hvordan den reagere når du vil ligge sadel og trense på. Er den stadig slem, så igen " øv " med bestemt stemme.
Den skal opdage at den ikke kan løbe om hjørner med dig. Lær den at kende så du kan se hvornår den er på vej til at blive slem. Kom den i forekøbet, for så vil den efterhånden opdage at den ikke kan komme igennem med at sine forsøg på at skræmme dig. Men pas på du ikke straffer den unødigt. Det er vigtigt at du er helt sikker på den er på vej til at blive slem, før du retter på den.
Når du så kan ligge udstyr på den uden at den er slem, så brug lidt tid på at longere den. Ikke for længe første gang. Før den sætter dig på prøve, stopper du.
Byg lidt længere tid på hver dag. Husk at rose hver gang der er noget at rose. Også når du bare strigler og renser hove.
Held og lykke
apr 2011
apr 2011
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 253
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 253
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 247
Nogle af vores gode venner avler isheste og sælger dem. Nogle de troede var super søde og rigtige heste mennesker viste sig nærmest at være mishandlere.
Así (den lille smuk sak) er en hest man skal arbejde med men dem der havde købt ham kan ikke på nogen måde ride. De tror at man bare kan site sig op på hesten og gøre ingenting og så gør hesten lige hvad de vil have den til.
Men da lille Así skal som sagt arbejdes rigtig meget med mente de at han bar kunne stå på en mark med nogen meget stride heste hvor han på ingen måde var en del af flokken.
Efter et par år mente ejerne at de ville af med ham og ringede til dem de havde købt ham af (vores gode venner ) og sagde at de bare kunne sælge ham. De kom ud for at se hvorfor at ejerne mente at der var noget galt med ham og kunne se at han var så tynd at man kunne tælle hans ribben uden at røre ham.
De år de har haft ham...
- er han aldrig brugt = ingen muskler
- har han ikke fået ormekur = han var mega tynd
- er han blevet forfanget = en virkelig syg og dårlig hest
Det ender med at han bliver fjernet og står faktisk bare til aflivning men min mor spørger om hun ikke må prøve om hun kan få en rigtig hest ud af ham igen.
Det ender med at han kommer hjem til os at stå (vi er så heldige at have plads til selv at have heste her hjemme) og bare blive nusset om det første stykke tid.
I starten havde han næsten ingen tillid til mennsker, min mor turde næsten ikke at give ham mad fordi hun var bange for at han skulle blive mere syg end han var.
Han bliver hurtigt en del af flokken (min hest Snepill og min nabos hest Glenur) og stod kun en gang i mellem for sig selv men ellers var de to andre gode til at have ham med.
Efter noget tid, en masse hygge og et par gå ture begyndte min mor med lidt bane træning. I starten var det svært fordi han blev bange for ALT.
I dag:
I dag har vi det modsadte problem med at han var så tynd han er en tyk lille bamse som der kan stå et glas vand på og han er så menneske glad.
Håber at det lykkedes for det er så fedt at tænke tilbage på at det ikke var så godt i starten men så at man ved at det er lykkedes.
apr 2011
apr 2011
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Min araber købte jeg i december 2011, og efter sommeren 2012 gik det hele ned ad bakke simpelthen fordi jeg begyndte at interessere mig for faktisk at kommunikere med hesten og opbygge et lidt dybere forhold til den. Det i sig selv er jo en god ting, men på det tidspunkt var jeg uerfaren og vidste egentlig ikke ret meget om heste når det kom til stykket. Det troede jeg, så jeg gik bare i gang og forventede en hel masse fra dag 1. Selvfølgelig skete der ikke ret meget, for sådan noget tager tid, men jeg oplevede det som en kæmpe fiasko og blev SÅ sur på ham fordi han ikke "gad" at samarbejde og lytte til mig. Og dengang havde jeg også lidt af et temperament, så det hjalp ikke ligefrem på det hele. Jeg endte med slet ikke at gide ham fordi han bare var en dum hest. Arbejdede (som regel red jeg) med ham en eller to gange om ugen når min mor var med, ellers gad jeg ikke have noget med ham at gøre. Tog derud og mugede, det var det. Jeg hadede ham og ville bare af med ham til den første der ville tage ham. Sådan var det i flere måneder indtil vi flyttede dem og jeg fik hjælp til trailerlæsning. Og de par gange ændrede alt! Ikke så meget selve trailertræningen men mere det jeg fik af vide. "Vær lige så hård mod hesten som den er mod dig." - og omvendt selvfølgelig, hvis hesten er blød er jeg blød. Samt "Vinder hesten, mister du 10 point. Vinder du, får du 1 point", forstået på den måde at hvis hesten vinder én gang skal jeg altså vinde 10 gange før vi er lige igen. Det fik mig virkelig til at tænke over tingene, og jeg lærte endelig at blive konsekvent! Og det manglede han.
Jeg bruger ikke de to råd bogstaveligt mere fordi jeg er kommet videre med ham og ikke behøver dem mere på den måde. Men det fik virkelig skudt det hele i gang, og de er gode at have i baghovedet alligevel. Nu har jeg omskrevet dem en smule, så det egentlig bare handler om at hænge i og være konsekvent
Jeg har haft ham i lidt over 4 år nu, og det er faktisk først i løbet af det sidste år jeg faktisk har kendt ham. Og det er alt sammen fordi jeg har givet efter og ladet ham være min lærer, i stedet for at jeg er hans.
Har fået en masse erfaring af ham, både i forhold til heste, men sandelig også livserfaring!
Du får lige et af mine yndlingsbilleder med Det skal lige siges at træne i liberty har været min største drøm i flere år, og jeg havde faktisk opgivet at den drøm skulle gå i opfyldelse med ham. Men det gjorde den
apr 2011
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Jeg fik hende hjem, og hun var VIRKELIG utryg. Tænkte at hun bare skulle have tid til at falde til.
Efter 3 dage prøvede jeg så at ride hende let i ridehuset. Har aldrig siddet på en hest der har bukket så højt og mange gange i træk...
Vi prøvede igen nogle dage efter, men det samme skete, dog lidt mildere.
Det gik ikke godt med hende, kun i longe. Hun var også hoved/nakke sky.
Så fik vi en BBH underviser ud, og derfra gik det bare frem af! Det var en fantastisk udvikling der skete.
Hun blev så rolig og sød, og efter 4 måneder begyndte vi at springe igen.
Men vi havde dyrlæge ude, og hun havde en gammel skjult skade, så derfor måtte vi efter 6 måneder sende min elskede pony tilbage...
Vi havde fået et virkelig stærkt bånd. Jeg turde ride hende uden sadel, i grime.
Hun var ikke længere sky, og hun var den dejligste pony. Men desværre havde hun den skjulte skade...
apr 2011
feb 2014
Følger: 31 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 135
Når men jeg (normal rideskoleelev) startede (lidt over et år siden) men at springe en 4 års vallak (fjordglimts galliano hot shot) 137 cm høj nu, vi sprang sammen og han havde en rytter som red dressur på ham. Men ligeså snart jeg begyndte at springe ham (stort talent for både dressur og spring) begyndte det at gå dårligere og dårligere med dressurrytteren til ham, der skete nogle ting og så red hun ham ikke mere, så begyndte jeg at ride både dressur og spring på ham 3 gange om ugen. vi fik tilbudt talenthold, og sagde self. ja og jeg red ham 6 gange om ugen, vi startede nogle stævner og vandt dem alle.
nu rider jeg ham stadig, han er gået fra LD2 til at gå LB1 til stævner og træner la1 til daglig. vi har lige startet vores første udestævne og vandt både LC3 mod 9 andre til 71,000% og LB1 mod 15 andre til 70,000% jeg er LYKKELIG for at ride ham, han er FANTASTISK.
dec 2008
Hvis jeg havde været klogere dengang ville jeg have gået en masse ture med ham - det gjorde jeg ikke, desværre. Men så ville jeg have taget ham med ALLE steder! Har jeg glemt noget i stalden? Ja, så skulle han da med i stedet for måske at parkere ham alene udenfor. Alle de små ting!
Desværre kunne jeg ikke se det dengang, så havde det nok gået lidt hurtigere
Kender godt den følelse af at det nok ikke går, og de kunne få det bedre osv. Men du skylder dig selv at det går godt! Så lad være med at give op - bliv stædig!
apr 2011
feb 2014
Følger: 31 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 135
dec 2008
mar 2008
Følger: 119 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 161 Svar: 1.534
Efter jeg købte hende, fik jeg arbejde i en stald og hun var selvfølgelig med. Jeg var ikke så klog den gang, som jeg er nu
Men hun var mildeste talt ustyrlig! Hun var øresky, ville ikke have rørt ben og meget andet.
Hun begyndte at vende røven til, i boksen når hun skulle have grime på, stak af når hun skulle på fold. Så min chef sagde at jeg skulle aflive hende eller sælge hende, for hun var skudt i bolden.
Jeg satte hende til salg, efter hun havde smidt mig noget så grusomt af, der var mange der var intra, havde flere aftaler, men der dukkede aldrig nogle op.
Sagde mit job op, og hun kom i ridning, det bedste jeg har gjort!
Jeg var stadigvæk ikke inde i varmen, men nu kunne hun rides, og begyndte at stole på hende, hun var i ridning i 1 måned, og 14 dage efter hun kom hjem, sadel jeg op og red tur
Jeg begyndte at bruge lang tid på hende, snakke med hende, bare komme og nusse, og ikke altid forlange noget, begyndte at lytte på hende og se hvad hun ville! Efter 2 år, havde vi det stærkeste bånd!
Har haft hende i 5 år til oktober, og der har været mange op og ned ture med hende, men hun er den jeg stoler mest på, og jeg ved altid hvor jeg har hende.
Jeg er også den eneste der kan ride hende, alle andre smider hun af.
Så synes selv der er kommet noget godt ud af det - og hun er helt klart min drømme hest ?
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
Når det så er sagt...
Jeg har aldrig prøvet at købe hest (vi har avlet i familien, så min har jeg selv avlet) MEN.. Det har bestemt været en kamp (og er det stadig)..
Min hest er knap 3 år og en rigtig bølle - men samtidigt den største charmetrold!
Indtil hun var et halvt år gammel var ALT fryd og gammen. Vi puttede på folden, snakkede, nussede osv - det var "drømmen"...
Hun begyndte så at komme i trodsealderen, og da hun var knap 1 år begyndte jeg at blive utryg ved hende.. Hun var ikke til at gå med, stak af, bed, sparkede, stejlede op ad mig osv. Det var et rent helvede.. Måtte have hjelm og sikkerhedsvest på, for bare at give hende foder..
Siden da er hun jo kun blevet større og stærkere.. Mange dage har jeg haft det ligesom dig, hvilket også har gjort at jeg i perioder ikke har gjort andet end at sige hej til hende og tage hjem igen..
Min erfaring siger mig, at du skal finde ro i dig selv.. Tro på at du godt kan, og find lykke i den mindste lille ting - det kan f.eks være hvis den vender ørerne imod dig og ser venlig ud. Så kan det gå nok så skidt - lad være med at tænke på det dårlige - tænk tilbage på den lille gode ting du bemærkede. (det lyder tosset, men det virker på sigt!)
Derefter - spring ud i det.. Vær afslappet HELE TIDEN (selvom det er enormt svært). Hvis det hjælper dig til at slappe mere af, så kan du snakke meget med hende eller endda synge en god sang du kender. Det vigtigste er at DU er afslappet - så skal trygheden nok komme med tiden, men det kan være en lang process...
Sidste år havde jeg min med på dyrskue (da hun var 2 år) og det første hun gør torsdag aften er at stikke af med mig, hvor jeg bare hænger i et tov efter hende... Værste oplevelse med hende EVER!!! Derefter turde jeg SLET IKKE at gå med hende... Heldigvis havde jeg allerede aftalt med en meget erfaren mand at han skulle fremvise hende. Til min store lykke var han så fantastisk at han kom og hjalp med min hest både lørdag og søndag morgen kl 5... Til sidst lykkedes det mig med hjælp fra ham, at longere min hest søndag morgen (jeg havde hidtil ALDRIG kunnet longere hende!)
Han har så også givet mig en del teknikker til at håndtere min "skøre krikke"
Måneden efter tog jeg til et andet skue med hende, og kunne nu selv gå med hende (selvom det sommetider var svært at holde hende) men bare det at hun blev hos mig var en kæmpe sejr! Vi fik desuden makspoint, så det var jo skønt!!
Generelt har vi ekstremt mange nedture, og få opture - det er altid "et skridt frem og to tilbage" - men vi bliver ved!
Så ja.. Bliv ved med at kæmpe - tro på dig selv og spring ud i det
Held og lykke!
apr 2011
Frida N- Jeg kan ikke ligefrem få hende til at gå hurtigt, og der er ikke så mange oplevelser hun ikke har haft, men ja nye oplevelser er altid godt
Simone- Det lyder skønt at du fik en god hest, det er skønt at have fundet sin drømmehest
TwinHors avl & sport- Jeg gør også hvad jeg kan for at finde gode ting hver gang jeg omgås hende, det er nogen gange lettere end andre Må indrømme jeg godt nok er glad for at hun ikke er voldsom eller farlig på nogen måde, så ville jeg nok miste håbet, men tilgængeld ville jeg så nemmere kunne se hvad det er der er problemet, og hvad der skal gøres for at løse det. For det er lidt svært at stå med en ældre, egentlig sød hoppe der ikke rigtigt gør noget slemt men som man bare har små problemer med der gør det ikke fungere.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 247
Du vil gerne have selvtillid og vilje så du kan ride din hest uden at den bare løber om hjørner med dig. En hest læser dig med det samme og den er dit spejl, slap af hvil i dig selv når du er sammen med hende. Ved det kan være utrolig svært når du her haft nogle kedelige oplevelser med hende. Men læg det hele bag dig, begynd forfra.
Igen ved at mit råd ikke er lige til, det er noget der skal bygges op over noget tid. Du kan arbejde med din selvtillid alle steder: på skolen, (fritids) arbejde, med din familie og venner.
Som andre også skriver begynd måske bare med at nusse med hende, ved godt du skrev at det var en gammel hoppe men det kræver arbejde og at du VIL arbejde for det. Ellers kommer det aldrig til at gå, for sådan som jeg forstår det så er det dig selv du mener at der er noget galt med, og ja, det er nemmere at lave om på hesten og alle andre (havde en selvtillid på 0 engang, hvor jeg snakkede meget med min lære og hun blev ved med at sige: "Det er så nemt at lave om på andre, men når det kommer til en selv er det som at skulle bestige Mount Everest").
Håber at det kommer til at virke for det vil på ingen måde hjælpe at give op og sælge.
apr 2011
Succes historier?