{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Forventninger til/fra en part? {{forumTopicSubject}}

Ja, det evige ømme emne - Part...

Jeg har flere parter til mine 5 ponyer/hest og fra dem meget forskellige holdninger til hvad man skal/må/vil som part.

Eks:
Part 1 vil kun ride, passer stald opgaver af tvang og kommer ikke, hvis ikke der kan rides.
Part 2 kommer altid som aftalt og nogen gange også bare for at hilse og se ridning/arbejdet med hestene, hun kan bruge timer på staldopgaver og er længe om at strigle før ridning. Hun bruger gerne tid på jordtræning og det sker ofte hun ikke kommer ud at ride, fordi hun fordyber sig i noget andet med hesten.
Part 3 kommer som aftalt, står altid klar til en ekstra opgave, passer sine staldopgaver og er altid med på at lære noget nyt, hvad enten det er ridning eller andet. Dog stryger hun let henover strigling og mere travlt med at komme ud at ride. Hun foretrækker at ride, men gør det hele uden brok/afbud.

Det var MEGET groft skitset, men for ligesom at stille det groft op.
Mit spørgsmål er så hvad du som PART forventer/ønsker/kræver eller hvad du som EJER forventer/ønsker/kræver?

Start venligst med at skrive PART eller EJER smiley

Tak for inspiration smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forventninger til/fra en part?
  • #1   20. jan 2016 Som ejer forventer jeg kun at personen er sød ved min hest, ved mig og de andre heste/opstaldere. Jeg søger lige nu part til min lille pony, og om man er hyggerytter, kun vil træne fra jorden e.l. er for mig ligegyldigt, så længe man er sød og rar :). Jeg har ingen krav om at man deltager i staldarbejdet, dog skal man rydde op efter sig selv og efterlade tingene som da man kom, og passe på mine ting. Vil man frivilligt hjælpe til med at muge ud eller sætte foder frem, er de mere end velkomne til det.

Så personligt er jeg egentlig meget large. Dog vil jeg også sige, at en part som din nummer 1 ville ikke falde i min smag. Der er så meget mere end kun ridningen i omgangen med hestene :).

• #2   20. jan 2016 Jeg har ikke de helt store krav til parten udover at vedkommende skal være villig til at lære og så selvfølgelig behandle hesten ordentligt. Der er lettere staldarbejde men det er ikke noget der tager mere end 5 minutter den ene af dagene parten har hende og ellers skal man selvfølgelig rydde op efter sig selv.

Din part nummer 1 havde været for meget for mig .. Der er andet med heste end bare at ride smiley

• #3   20. jan 2016 som PART vil jeg gerne kunne ride flere gange om ugen, har intet imod staldarbejde :3
    ville også gerne kunne komme ud og hygge om hesten, selvom jeg måsk ikke skal ride pågældende dag smiley

• #4   20. jan 2016 Og som du beskriver part 2 , synes jeg helt klart lyder som en fantastisk part smiley
    hvis det var mig der var ejer og skulle have part ville je helt klart foretrække nr 2...

• #5   20. jan 2016 Ejer. Ville elske part to har pt en hjælper der som part. To-tre da jeg er gravid smiley part 1 ville jeg ikke egne mig til.

• #6   20. jan 2016 Da jeg havde part på Macho, altså havde en der kom og red ham nogle gange om ugen. Der var frit spil hvad hun ville lave med ham. Stedet han var opstaldet var der intet staldarbejde til pensionærene og derfor heller ikke opgaver..

Jeg har haft lånt to heste, som begge var opstaldet hos ejerne selv.
    Her var der som sådan ikke noget jeg skulle ud over at ride, men det var da en selvfølge at hjælpe med stalden hvis man kom når den skulle ordres, eller man lukkede alle hestene ind når jeg skulle hente den jeg skulle ride. - Hvis det altså var hen omkring hvor de alligevel skulle ind..

Hvis jeg havde hest herhjemme, og havde parter på hestene, så ville jeg stille spørgsmålstegn til en som part nr. 1.. Hvis ikke man vil lave noget ud over at ride, så skulle aftalen måske ændres.. Jeg har aldrig rigtig brugt det der med penge for parten, men havde jeg en som part 1, så ville hun skulle betale for det, selvom eventuelle andre - som part 2 og 3,- fortsat ville have gratis part.

Men det kommer vel også meget an på hvilken alder partene har. Jo ældre man bliver, jo mere ansvarsbevidst bliver man også, og ved der også er noget der hedder at der er noget man bør gøre, og der er nogle ting der bliver en sølvfølge at gøre.

• #7   20. jan 2016 PART

syntes nr. 3 minder mest om min holdning, altså bortset fra at jeg går grundigt igennem strigling.

• #8   20. jan 2016 Hvor er det bare rart at få jeres meninger og jeg får godt med stof til mine tanker. Jeg overvejer netop at lave 2 forskellige løsninger - den billige/eller gratis for arbejde i stalden og den dyre. Men selv som betalende part, synes jeg stadig det er mere end kun ridning. Der er også longearbejde evt. Sygepleje osv...

Alle mine parter får undervisning og kun Part 2 er dygtig og gammel nok til at kunne ride uden undervisning. Ingen af de andre ville jeg lade ride uden at skulle undervises...

• #9   20. jan 2016 Så part nr. 1 longerer heller aldrig?
    Ej okay..
    Jeg tager ridning som arbejde med hesten.. Så det kan både være gåtur, longearbejde, skridttur, ridning, springning osv..

• #10   20. jan 2016 Jeg er PART og jeg forventer en hest jeg kan ride et par gange om ugen, mulighed for god, seriøs dressur undervisning og så vægter jeg samarbejdet med hesten ejer meget højt, så vi skal have god kommunikation. Alt dette har jeg hvor jeg har part, så det er jeg meget glad for!

Jeg har hesten 2-3 gange om ugen, 2 den ene uge og 3 den næste. På mine to faste dage, muger jeg hos "min" hest, giver vand til alle hestene og den ene dag giver jeg også wrap til alle hestene. Den 3 dag muger jeg kun. Jeg tager gerne ekstra opgaver, hvis der er behov for det, ligesom jeg også tager mig af hestens boks, hvis jeg får lov til at ride undervisning en dag der ikke er min. Det synes jeg hører med, nu jeg måtte tage en ekstra dag.

Jeg synes, at man som part er "hesteejer" de dage man har hesten og så skal den passes, som man ville passe sin egen hest. Altså at muge og hvad der nu ellers skal gøres, hvis hesten står på selvpas. Og selvfølgelig stadig passe hesten og gøre sine ting, selvom hesten er syg. Vi har ikke ridehus og jeg har ikke mulighed for at køre, så hesten er ikke blevet redet i januar, pga. sne og is, men stalden skal stadig passes og hesten kan da strigles og hygges om..

Hvis man holder sig for fin til at deltage i staldarbejdet, pasning og pleje, samt longering, kan man, i min optik, finde sig en anden part hvor man kan få det sådan eller betale noget mere for at andre gør arbejdet for én. Jeg betaler stadig for at ride, selvom jeg også har opgaver i stalden og det passer mig egentlig udmærket.

• #11   20. jan 2016 Nej PART 1 vil kun ride på sine faste dage...

• #12   20. jan 2016 Da jeg VAR part. Så forventet jeg at ride det jeg havde lyst til og hvor og hvor længe det passet mig. Jeg striglet hesten ren og ordentlig med hele molevitten (man, hale osv) jeg ordnede også stald hvis dette ikke var gjort, og stillet op med en hjælpende hånd ved behov. Dette har jeg gjort ved ALLE parter igennem årene.
    Det eneste jeg forlanget var at hestene havde udstyr der passede de, havde smed og fik den mad de havde behov for. Og hvis ejeren ønsket at ride på mine dage så spørge/give besked i god tid.

Som Ejer - puha..har ikke tænkt at få part men hvis.. Har jeg disse krav.
    Hesten rides efter mine principper og på den måde jeg har lært ham/de. Aftaler overholdes, hestene skal blive ordentlig striglet osv og stalden skal være ordnet. Man skal også være ryddig og efterlade stalden så det ser pænt og rent ud (til en stald at være) bliver man syg og forhindret så skal jeg informeres straks således at jeg får det passet ind i min dag. Udstyret skal tørres af efter brug og behandles pænt. smiley
    Tror det var mine regler til en part...

Mvh TT

• #13   20. jan 2016 EJER
    Jeg gad ikke en part dee kun ville ride.. Så hellere lade være. Det er vigtigt at hesten bliver omgået og opdraget også fra jorden (især fordi jeg har en drengerøv af en hest som laver ballade hvis ikke man kan sige fra) og det er en genial måde at lære hestens signaler på.
    Havde min egen part (efter hendes ønske) med til ponys behandling (massage) hvor hun jo virkelig fik set alle hans forskellige udtryk og reaktioner på forskellige grader af ømhed og smerte.
    Vi har også brugt tid på at træne farlige ting i samarbejde, så hun ved hvordan hun bedst beroliger ham og hvordan han normalt reagerer når han bliver forskrækket. Han lærer samtidig at hun sørger for at han ikke bliver spist af sabel tigre
    Vi bruger gerne over 1 time på at gøre klar og nulre inden undervisning sammen
    Og ved at hun ofte er derude bare for at hygge

Kommentér på:
Forventninger til/fra en part?

Annonce