Separationsangst hos heste {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Efter at have søgt nettet og HG tyndt uden at have fundet de bedste svar spørger jeg så herinde
Hvordan vil i bedst hjælpe en hest med voldsom separationsangst?
Voldsom i den grad at når hestens foldkammerat er væk, drøner han rundt og kan gennembløde et helt dækken af sved, ødelægger hegnet eller prøve at springe over boksmuren (hvis puttet i boks). I mod mennesker er han fuldstændig ligeglad, lytter ikke og bliver egenligt ret farlig da det ikke er som om han bemærker en pga. sin angst
Jeg havde måske i tankerne om at træne ham med sin foldven til stede (bare almindelige jordtrænings, tillids og tilvænnelses øvelser) først, men jeg kan simpelhent ikke se hvordan jeg kan komme videre herfra og turde tage ham ud fra folden. (Hestene går på løsdrift, der er kun disse to og hans foldven bliver desværre brugt ofte og er ovre på ridebanerne som gør at han drøner rundt, vrinsker og har denne angst.)
Hvis i har nogle gode råd, links eller egne erfarninger så sig meget gerne til!
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
https://www.youtube.com/watch?v=a1Uibq2pHrU
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 519
Camilla: Ihh kan godt huske at der var en god video omkring det jeg engang så! Tusind tak - vil lige se den godt igennem når jeg kommer hjem Problemet er måske bare at han er ikke i nærheden af rolig eller vil stå stille, godbidder sluger han nærmest i sig og jeg har desværre det selv rigtig svært med at holde roen fordi jeg bliver bange for ham når han er så voldsom
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg har ikke set Camilla sin video.. Men jeg anbefaler at du tager din hest og trækker ham væk fra sin ven (ikke ret langt, bare ind imod stalden/løsdriften) og stopper, roser, giv godbidder og slipper ham og går din vej. Næste gang går du lidt længere og gentager. Husk at hesten ikke skal blive urolig og at den skal vende væk fra sin ven når den får ros, godbidder og slippes løs. Hen ad vejen kan du tage den udenfor folden, ros, godbidder (skal vende væk fra folden) og tag den ind igen og slip den løs det tager lang tid (for nogle heste) og når du selv er utryg så må du aliere dig med nogle..
Camilla er mit bud
Mvh TT
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Som udgangspunkt synes jeg aldrig en hest skal lades alene på en fold, ikke hvis den blir så ked af det og utryg at den går helt amok
Men man skal selvfølgelig kunne tage sin hest med afsted alene, og desuden senere kunne ride afsted alene, uden at skulle frygte for liv og lemmer.
Jeg træner det på den måde, at hesten får to valgmuligheder; den adfærd jeg ikke synes er ideel betyder mere arbejde, og den adfærd der retter hestens opmærksomhed på mig, betyder ro og tryghed.
Det er svært at instruere i her, så smider et link til en video. Nu ved jeg ikke hvor meget jordarbejde du er bekendt med, men lige med denne her metode skal man virkelig vide hvad man laver. Men så kan man til gengæld nå langt. Det ser måske lidt voldsomt ud i starten, men gutten fortæller hvorfor, til sidst
https://www.youtube.com/watch?v=3Ko0vRXR0wA&spfreload=10
Se evt. nogle flere videoer af ham, både med basic horsemanship og teorien omkring seperations angst.
Håber du kan bruge det, og held og lykke
Mvh Mia
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 519
Jeg ser lige den video igennem lidt senere - har set at han har lavet flere videoer omkring seperationsangst så dem vil jeg klart kigge igennem :D!
Udfra videoen ligner det primært join up, noget som jeg faktisk har tænkt på om kunne hjælpe ham bare en lille smule, selvom jeg godt ved hvor voldsomt join up kan være mod en hest
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Ja hvis det bare er når en forlader flokken så det svært
Min første pony kunne kun rides hvis man bandt selvskabs ponyen i hjørnet af ridebanen. Dengang vidste jeg ikke bedre, (var kun 12) så da den lille selvskabshest skulle tilbage på rideskolen, gik min helt alene i en periode på 2 mnd. (Dog havde han et får til selvskab som jeg købte hos den lokale landmand)
Og det kurerede hans sep. Angst. Men det var ikke sjovt at høre staklen kalde de første 2 uger :,(
Men i dit tilfælde ville jeg nok kombinere alle de gode forslag der er kommet, så skal han nok blive fin
Separationsangst hos heste