Separationsangst {{forumTopicSubject}}
Min haflingerhoppe på nu 16 år lider af separationsangst. I temmelig slem grad endda.
Hun har altid haft det i mild grad, men solgte hende for 3 år siden og købte hende tilbage for lidt over 1 år siden og syntes det er blevet værre end før jeg havde hende. Hun har de sidste 3 mdr stået opstaldet hos en veninde, sammen med hendes to heste, hvor den ene har mobbet hende rigtig meget. Når vi har redet sammen har der ikke været noget, men min hoppe har været helt manisk for at følge med den anden, hvilket jeg jo syntes der er mærkeligt når det er denne der har mobbet hende! Og da denne er en hest og derfor tager længere skridt, har min hoppe stresset og danset af sted for at følge med den og det har faktisk ikke altid været særlig sjovt at ride!
For et par dage siden flyttede jeg hende til et nyt opstaldningssted sammen med min venindes hest og her er hun blevet endnu mere manisk efter at skulle være tæt på venindens hest. Hun tripper på staldgangen og kigger og lytter hele tiden efter den anden hest. De står ikke sammen da stalden er delt op i pony og heste bokse. Er vi i ridehuset stresser og vrinsker hun helt vildt. Kommer venindens hest ind, slapper hun af og tøffer af sted. Men bare der er nogen der åbner døren til ridehallen, stresser hun og sætter farten op for at komme hen og se om der er nogle heste der kommer ind eller ud.
Jeg er selvfølgelig klar over at hun lige skal have tid til at falde til det nye sted.
Men mit spørgsmål er så, hvad jeg skal gøre ved hende for at få en mere selvsikker pony, der hviler i sig selv? Jeg forstår ikke hvorfor hun er blevet så afhængig af venindens hest, når den nu har mobbet hende sådan.
Er det godt for sådan en pony at være i en stor stald, hvor der sker noget og der er flere forskellige heste/ponyer? Eller har hun brug for den lille flok for ikke at stresse? I en lille flok risikerer jeg bare at hun knytter sig endnu mere til en enkelt hest
Jeg er ved at lægge min træningsstil fuldstændig om, da jeg ikke syntes det har fungeret det jeg gjorde før med hende.
Så er i gang med at læse om hestens anatomi, biomekanik og fysiologi og vil se om jeg ikke kan spore mig ind på den akademiske ridekunst, for på den måde at få en mere afbalanceret pony. Men det er for nyt endnu til at jeg kan sige om det hjælper hende.
Det skal også lige tilføjes at der ingenting er når jeg rider tur alene på hende. Det er kun den første km hun kalder lidt, men så slapper hun ellers af.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Før bukkede og stejlede hun i boksen, hvis hun stod alene, eller hvis de andre bare blev lukket ud før hende. Nu kan hun stå helt mutters alene i stalden, uden overhovedet at vippe øret over det.
Så for mig hjalp det at få hestens flyttet.
Hun har også ændret sig fra ikke at kunne blive redet 10 meter væk fra stalden, uden at give sig til at stejle uhæmmet, og på tur stejlede hun hvert 3. sekund. På banen kunne hun ikke rides alene, og slet ikke hvis andre heste blev trukket ud af banen eller forbi hende. Det har også ændret sig efter hun blev flyttet, og så naturligvis træning, træning, træning.
Men hun er ihvertfald meget mere afslappet nu, også fordi der er mere rutine i det, at tingene sker på de og de tidspunkter, og det hjælper stressede heste meget, at tingene sker på samme tid hver dag, og tingene foregår ens - hvilket det ikke gjorde der hvor jeg havde hende før.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Måske har hun godt af, at se hvad der sker omkring hende, og finde hendes plads i flokken. Det har min også haft rigtig godt af, at kunne finde sin plads i ranglisten.
Måske noget massage kan hjælpe lidt?
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 165
Har aldrig fået kursus i massage til heste, men er ved at uddanne mig til fysioterapeut og prøver at anvende det på hende, men problemet er bare at hun har svært ved at slappe af og stå stille til det. Har pt opgivet at strigle hende på staldgangen, da det eneste hun gør er at gå frem og tilbage, fra side til side og kigge efter de andre heste, som står stille i deres bokse! Så nu flytter jeg det ind i hendes boks i håb om at hun kan finde lidt mere ro derinde.
Havde hende alene i ridehallen i morges og efter 30 min med vrinsk, uopmærksomhed og generel uro, faldt hun lidt til ro og lod hovedet synke ned og fik da trænet en del fra jorden af. Så det kræver vist bare en stor mængde tålmodighed! Vil gerne hun med tiden kan se mig som ligeså godt selskab som de andre heste, så hun ikke skal kalde på dem hele tiden.
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
jul 2008
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
jul 2008
Separationsangst
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside