Part til unghest? Er det muligt? {{forumTopicSubject}}
Da jeg har nogle personlige udfordringer og beslutninger der skal træffes, så er jeg interesseret i at høre om hvad jeres erfaring er med at få en part til en unghest?
Calypse er pt. 2 år og planen er at hun skal starte sin tilridning til sommer, men selvfølgelig have pause til at vokse i og alt det der en unghest nu kræver. Hun er en cool, fornuftig og glad unghest, det elsker at hygge og opleve nye ting.
Er det noget som du kunne forestille dig at få part på? En unghest, som der selvfølgelig skal formes. Hun står pt i Ringsted.
Det er lidt vigtigt for mig at vide i forbindelse med den beslutning der skal træffes :0)
- men det er også vigtigt for mig at tingene går ordentligt til, selvfølgelig. Arg, den er sq svær!
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
Havde det været min hest, så havde jeg valgt at vente med tilridning til at jeg selv kunne ride den og have mulighed for at fuldføre den. Det er SÅ vigtigt, at det gøres rigtigt og at man ved hvad man laver, for det er den tid der former hesten og danner grundlag for den. Og så har jeg det selv bedst med, at jeg gør det, så jeg ved, at det bliver gjort som jeg ønsker det.
sep 2011
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 628
Jeg ville self ikke tage penge for det, det er klart. Men betale, det vil jeg hellere ikke. Ville jeg betale, så havde jeg sendt den i træningsstald, hos en jeg var sikker på ville gøre arbejdet ordentligt.
Og hun skal self kun tilrides hvis det foregå ordentligt og jeg ville være med det jeg kunne sammen med parten. (Og hvis hun er helt klar)... Jeg har muligvis bare ikke mulighed for at være så meget med i et langt stykke tid.. Så en part fra jorden, det har hun brug for, uanset om hun skal rides til sommer eller næste sommer.
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Jeg krævede ingen penge for det - det var gratis
Så min erfaring er, at det ikke rigtig kan lade sig gøre..
sep 2011
Men tak, for din erfaring. Tænker lidt at det nok forholder sig sådan og bliver svært.
okt 2006
Følger: 98 Følgere: 117 Heste: 4 Svar: 731
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Lige præcis de unge er noget mere sensible og det vil altid være at foretrække, at de kun har en enkelt rytter, indtil de er mere kendte med ridningen. Og gratis-parter, som jeg umiddelbart fornemmer, du tænker på (??) vil det ofte være noget mere rutinerede ryttere. Og det er jo ikke optimalt, hvis der ikke er nogen til at bistå ridningen
Så helt kort: vent til du selv er ovenpå, så hesten får den bedst mulige start på sin ridekarriere!
sep 2011
Calypse eeeeeelsker mennesker og menneskekontakt, så hun kan helt sikkert klare den, det er jeg slet ikke itvivl om. Jo flere jo bedre :0)
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Men jeg synes stadig, du bør vente og se tiden an. Min holdning omkring ungheste er den samme, og hvis du får en anden til at tilride den, vil det tage lang tid at få den vænnet hen på ens egne signaler, hvis det er meningen, det skal være din egen ridehest på sigt. Det er ret uheldigt at stå med en unghest i den situation, hvor du selv er så usikker på din fremtid, men tiden frarøver dig jo ikke noget på nuværende tidspunkt, når den ikke er ældre igen; det gør jo ikke den store forskel for dig, om den bliver tilredet som 3 eller 4 års.
sep 2011
Ja, det har du selvfølgelig ret i. HM. Den var værd at tage til eftertragtning. Tak
Og ja, det er ret uheldigt at tingene ramler sammen.
sep 2011
Hvis hun har Lyst selvfølgelig.
sep 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 108
Men der er nok langt imellem... De fleste vil helst have noget de bare kan sætte sig op og ride Men du kan da forsøge at finde en
sep 2011
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Men tror ikke man skal have alt for høje forventninger, til sådan en part, for dem der kan en masse, de går jo også gerne efter en hest der kan noget. Til gengæld har jeg aldrig haft svært ved, at finde yngre parter, der ikke kan en hel masse, men som til gengæld virkelig gerne vil selv de små ting, og så kan man altid lære dem det man nu synes.
Tilridning kan jo så altid vente, hvis ikke man kan finde en part til den del, og man ikke selv har muligheden.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 983
min gamle pige på 17 har også søgt part fra jorden.. eneste spørgsmål dertil var omk 200 der spurgte hvorfor de ikke måtte ride den , hjalp ikke jeg skrev den kun søgte en fra jorden,. den har ikke været redet d sidste 3-5år, endte med at tilføje at man godt kunne få ridepart men så selv skule betale sko, ekstra foder osv.. sjovt nok var ingen int i det..
begge de parter jeg søgte var gratis og man kunne have hesten som sin egen, syntes det er svært at finde part idag,
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Man kan man godt det, så ser jeg ingen problemer i at have en part - heller ikke til en ung.
Men du kommer nok til at skulle lede.
Jeg mener bestemt ikke at det er uden gavn at have sådan en, men det kræver selvfølgelig at man har erfaring - og det kan godt blive svært at finde sådan en, der ikke vil have penge for det.
Men når man er gravid kan man altså ikke altid alle de ting man gerne ville med sin hest, så jeg synes at du skal tage det med i overvejelserne, hvis du kan finde dig en sød part.
Kan du ikke, ville det ikke være jordens undergang
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Sådan HELT seriøst.
Jeg kender altså flere, der har givet dem minimum et år mere. Jeg har faktisk også kendskab til et par stykker hvor ejeren har ladet dem vente til de næsten var 5 før de så en rytter.
Hestene er dog blevet forberedt meget grundigt fra jorden (læs: Minimum 3 måneder med indlongering - derudover den tid det tager at tilvænne til sadel m.m.). En tilridning er en LANG proces, og jeg synes de fleste har ALT for travlt med at den partou skal være 3 når den bliver tilredet.
Der sker INTET ved at de får ildt længere tid. Tværtimod har de vækstmæssigt kun godt af at være mere end 3.
sep 2004
Følger: 48 Følgere: 52 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 189
sep 2011
Selvfølgelig vil jeg komme derud, men Calypse elsker mennesker og at få nye oplevelser. Min staldejer og jeg joker tit med at hun mere minder mere om en hund end en hest.
Flokken kan gå ud på folden, mens Calypse står inde hos os i løsdriften, for at Være sammen med os.
Så det jeg søger er mest en der har lyst og tid til at bruge på en hest som hende - med stort set frie tøjler. (her tænker jeg tricks, gå ture, stigle og alt det man kan lave fra jorden af fornuftige ting)
I længden er det nok - ihvertfald medmindre man er ret heldig eller måske kender en veninde der har lyst - urealistisk at holde på en part i den tid det tager før "jeg er klar til at være med igen" eller hesten fylder 5 år.
Så hvis Calypse virker til at være klar og ikke er helt forvokset og sølle at se på.. Så har jeg ikke noget imod at hun vænner sig til at have rytter på ryggen. Jeg tænker ikke stævner, eller hård ridning. Men at have en rytter på ryggen. Frem - stå. De små signaler.. Og så får hun en lang(!) pause til at suge det nye til sig og være hest og vokse færdig.
Heldigvis har vi alle sammen forskellige mål/principper/planer for hvordan vi vil træne vores heste. Jeg har f.eks. Fra hun var lille vænnet hende til at tabe stigler så de rammer jorden hårdere end normalt, for at forberede hende på situationer med pludselige lyde og ting ved benene kan opstå, uden hun skal blive urolig og jeg vil selv påstå at jeg har fået mig en rigtig cool unghest, som tager en masse situationer rigtig godt.
Jeg prøver bare at være realistisk for mine planer for min hest, som jeg ønsker alt det bedste, i en situation jeg ikke helt havde forestillet mig. Det vigtigste i min plan vil altid være at have en glad og tilfreds hest.
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 93 Heste: 21 Emner: 1 Svar: 10
sep 2011
Part til unghest? Er det muligt?