Hest med bylder {{forumTopicSubject}}
Min hest har fået en byld på skulderen, som desværre er svær at få has på. Kunne godt tænke mig at høre om andre har oplevet noget lignende.
Allerede sidste år havde hun en bule på halsen oppe under manen. Efter at have kigget på den længe kom dyrlægen ud og stak hul. Der blev sprøjtet binyrebarkhormon ind i den og hesten fik penicillin. Derefter laserbehandling 2 eller 3 gange. Bulen forsvandt ikke helt, men blev mindre og i løbet af vinteren skallede huden ligesom af, så der nu kun er en lille bule tilbage.
Denne sommer fik hun en ny bule, denne gang på skulderen. Vi har holdt øje med den, men ikke gjort noget, da hesten ikke var generet af den. Pludselig i september begyndte den af vokse, og hesten hævede op rundt om bulen og ned i det ene ben.
Dyrlægen kom ud, skar hul og fik skyllet. Hesten kom på metacam og penicillin og de næste dage skyllede vi med saltvand, så alt pus kom ud. Efter en uges tid, kom der en ny lille bule. Vi stak selv hul og fik skyllet, og hesten fik mere penicillin.
Nu er der gået ca 14 dage, og pludselig kom der igen aktivitet i form at diffus hævelse. I aftes var det begyndt at samle sig, og her til morgen er der en tydelig hård byld.
Jeg kan slet ikke overskue at skulle igennem endnu et forløb, for hesten er nu panisk så snart man nærmer sig hals og skulder og stejler og bider efter os. Og tanken om at det er noget der bliver ved at komme igen gør mig fuldstændig desperat.
Samtidig spekulerer jeg som en gal over, hvad hun kan fejle. For der må jo være en grund til at hun danner bylder. Vi har foretaget analyse af blodværdier og lever/nyrer, som alle ser fine ud. Og mineralanalysen er også som den skal være.
Nogle af jeg der har erfaringer med heste med bylder?
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 152
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Vi har stukket hul på begge to og der er kommet bakteriel puds ud, så det er noget hun indkapsler.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Dyrlægen var der igen idag, og sagde det var meget normalt, når de sad i halsen, fordi der er så mange muskelfibre på kryds og tværs og dermed ofte rigtig mange lommer. Hun sammenlignede det med en vindrueklase
virkelig træls når man står med en hest der er livsfarlig så snart man nærmer sig skulderen på den.
Hest med bylder