2.148 visninger
|
Oprettet:
Grundregler for dækken {{forumTopicSubject}}
Jeg ville høre folk herinde, om I kan stille en form for "grundregler" op, ved brug af dækken på en almindelig hest der rides...
Fx. Hvornår der bruges regndækken/100g, 200g, 300g osv, ved de forskellige vejrforhold, og ved hvilke temperaturer
Gerne både til klippet og ikke-klippet hest
dec 2008
Følger: 73 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 1.348
Mærk på hesten, den giver et præcis svar, lige præcis for den!
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 168
Der er jo store forskelle på de enkelte hestes behov, og deres følsomhed overfor kulde og fugt, ligesom der også er store forskelle på heste der er vant til at gå med dækken og heste der er vant til at gå uden dækken.
At følge et sæt fastlagte grundlæggende regler ville i mine øjne være uklogt.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Mærk på hesten og hold øje med pelsen.. Sætter den mere pels, skal den have mere dækken på, sveder den skal den have mindre på..
sep 2015
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
Så kan man også fra dag til dag vurdere om den har det for koldt/varmt.
maj 2008
Følger: 47 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 206 Svar: 1.294
- Nu spurgte jeg jer, for, at få en lille idé om, hvad andre plejer at gøre og for, at spare lidt penge, hvis nu det ikke er nødvendigt med mere end 3/4 dækkener.
Jeg er ikke interesseret i, at få dumme input om, at det er uklogt, at sætte en ''regl'' bog op omkring dækken-valg. Det er jeg udemærket klar over, at der IKKE er. Jeg ønsker min hest det bedste og vil selvfølgelig altid mærke efter hendes behov, MEN som udgangspunkt er der jo en ''grundregel'' for, hvornår man bruger et 100 gram og hvornår man bruger et 400 gram dækken. Der står mange ting på nettet og på webshops, så derfor spørger jeg mennesker, som jer, der nok har jeres individuelle erfaringer med dækkener.
På forhånd tak
Blogger
For nogle år begynder der at være frost i oktober, andre år er det som i år, hvor der stadig er halvvarme dage..
Jeg plejer: Når hesten så småt begynder at sætte pels, så får han 150 g. overgangsdækken på.. Så fælder han som regel lidt af. Når pelsen på halsen bliver mere end 1 cm. så bliver han klippet over alt, krop, ben , hoved... Og så får han vinterdækken 300 g. på.. Og så fylder jeg på som det bliver koldere.. evt. klipper igen i januar/februar.. Og så gradvist tager dækken af som det bliver varmere.. Men igen.. Nogle år har der været sne i marts, andre år næsten 15 grader varmt..
sep 2015
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
Plejer også først at klippe lidt sent
Blogger
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
vores konkurrence hest, er endnu ikke klippet, og han går med et kraftigt regn dækken med fleece fóer, for han begynde at svede i sit overgangsdækken på 200g.
han vil først blive klippet når/hvis han får så meget pels. at han får svært ved at tørre.
Men så har vi en hygge 2èr hjemme, den har bjørnepels nu, og vil ikke undvære sit 300g dækken. han har ikke underuld og fryser fra den dag sommerferien slutter, han går med dækken ca. 9 måneder af året, og har gjord det i de 10 år vi har ejet ham.
Den sidste 1èr pony ( fjordhest ) ligner en bjørn, og han vil blive klippet, måske bare jagt model i år, og så vil han blive iført et regndækken, og når det bliver omkring frost, får han et stalddækken under, han fryser aldrig.
så dækken "helvede" har desværre ingen regler. der lige så mange regler som heste og hesteejer...
se og "lyt" til din hest, så finder du hurtigt ud af hvad der er bedst for den....
mar 2009
Følger: 40 Følgere: 831 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 372
Hvor min mor's den går med 200 gr og har tynd pels min har normal pels.
Men hoppen skal have jagt klip snart da hun sveder enormt.
maj 2007
Følger: 133 Følgere: 137 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 542
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 754
Første hest; lille DV der er lidt godt i stand blev klippet omkring december og fik 100 gr. på 200 gr omkring jul og gik med det resten af vinteren. hun klarede sig med det.
anden hest; HV vallak på 165cm for tynd 500g da han svedte vanvittigt og var klippet sidst i november .
tredje hest; stor DV hoppe på 176 og topform . 1200 g. sidst i december og resten af vinteren. klippet første gang i slut oktober, anden gang i slut dec
mar 2009
mar 2007
jeg er sgu ik typen der pakker mine heste ind i vat med 45 dækkener og gamacher og andet gøgl. . men hende her kunne simpelthen ik holde varmen... ja så måtte jeg jo give den mere på...
mar 2009
mar 2007
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
man behøver ikke at købe en masse dækner. jeg har til hver hest
1 regndækken
1 150 stalddækken/linier
1 300 vinterdækken
+ div fleece og uld
dette er kun for folk som IKKE er bange for at bruge mere end et dækken af gangen - jeg gør det nemlig. med disse dækner ja så har jeg endnu ikke haft problemer med at de ikke kan holde varmen. en vinter gik de med 300+150+ uld, men der var det virkelig også mega koldt.
nu er mine ikke klippet - den ene får dækner på fordi hun ikke sætter pels nok, den anden fordi han ligner en islænder med oldenborgpas hvis han får lov til at sætte pels. så kan jeg lidt bedre styre det.
men der er ikke nogen regler - jo dem kender hesten desværre kun selv. Ved godt at dette ikke er særlig brugbart, men jeg kender heste som fryser lige så snart temperturen kommer under 20 grader, og andre heste som kan gå uden dækken ved -20 grader.
den eneste regle jeg kender og bruger, er 10 grader døgnet rundt, så kommer dækner på eller af. i år har jeg været nød til det før, pga regn og blæst (bor tæt på vandet, så det blærer en del, og mangler læ på den ene side af folden)
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Kan klart anbefale et dækken med underdyner. Fx Rambo/Amigo, Bucas Supreme el. lignende. Det fungerer super og man slipper for en million dækkener
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
jeg har følgende dækkener jeg kan ligge på ham regn med fleece, 100 gram, 200 gram, 300 gram og 400 gram - jeg har 2-3 af hvert dækken og skifter efter hvordan vejret er og hvordan min hest føles.
Han blev klippet i starten af oktober hvor han fik de 100 gram på, nu når vejret så småt er begyndt at blive ringere og koldere får han de 200 gram på.
Når vi kommet ned omkring frysepunktet og ligger stabilt der får han 300 gram på - og skulle det blive enormt koldt får han de 400 gram på.
Men mærker efter på min hest hver eneste dag for at vurdere hvordan han har det under sit dækken og hvad han har behov for
Grundregler for dækken