{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.574 visninger | Oprettet:

Ridning og skoliose {{forumTopicSubject}}

Hej. Er der nogen herinde med skoliose som rider?

Jeg har altid haft rygsmerter, og er nu for nylig blevet diagnostiseret med skoliose. Jeg synes ikke at smerterne er hverken værre eller bedre ved ridning, men jeg har bemærket at det langt fra er alle sadler og heste jeg kan holde ud at sidde i/på.
Jeg har dage hvor jeg er helt låst i ryggen, men faktisk først opdager det når jeg prøver at ride, fordi jeg ikke kan indvirke ordentligt på hesten, og jeg har rigtig svært ved nedsidning i trav.

Andre der kender disse problematikker og evt har en løsning?

Hesten får jævnligt kiropraktik for at forhindre at jeg rider den skæv, og så er jeg selv startet i fysioterapi, core træner ofte, og skal også starte kiropraktor.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning og skoliose
  • #1   15. okt 2015 Jeg har ikke skoliose, men jeg har haft et biluheld, der har gjort at nogle af mine ryghvirvler sidder lidt skævt, plus jeg har et piskesmæld der går igennem hele rygsøjlen.

Selv har jeg et problem med både sadler og heste.. Jeg kan fx ikke ride trav i flere dage i træk, heste der har en hård gangart kan jeg heller ikke ride, sadler uden støtte kan jeg ikke bruge og jeg kan jo fortsætte..
    Jeg har i forvejen ondt i min ryg hver dag, og det vil jeg nok have resten af mit liv, men hvis jeg rider på en forkert hest, så sætter min ryg sig fast i op til 1 uge efter.

Jeg har også knæ og hofteproblemer, der gør at heste med stort rygsving, stor gang osv er svært at ride på, og dsv kan jeg heller ikke ride små ponyer der har en ultra kort gang smiley

Jeg har dog heldigvis fundet en race der gør at jeg kan ride mere end 1 dag om ugen, det er nemlig Islænder, og i det hele taget med heste der har gangarten tölt, da den aflaster min ryg, hofter og knæ smiley Desuden er sadlen for det meste ultra lægger at sidde i, da der er meget støtte i smiley

• #2   15. okt 2015 Jeg har skoliose og min rygsøjle er skæv sideværts og mangler s-form for oven.
    Jeg rider dagligt og det hjælper rigtig meget på smidighed og styrke. Men det kræver den rigtige sadel, en hest der er nem at ride og en underviser, der hele tiden er obs på skævheder.

Jeg har haft stor glæde af en CR instruktør, som har hjulpet mig med at finde måder, så jeg kan holde ud at ride uden det går ud over hesten.

Og så dyrker jeg s-formstræning, som virkelig har fokus på at støtte og korrigere rygsøjlen.

• #3   15. okt 2015 Jeg har en scoliose, og det har aldrig tilbageholdt mig fra at ride! Til trods for at jeg har haft dage hvor jeg ikke har kunnet komme ud af sengen pga smerter og låsninger i ryggen.
    Før i tiden gik jeg meget ofte til kiropraktor for at holde orden i min ryg - men efter jeg for små 2 år siden begyndte at styrketræne har jeg kun været ved kiropraktor omkring 2 gange. Det har virkelig gjort alt for mig at være begyndt med styrketræning, jeg har nu meget sjældent ondt i ryggen og mine låsninger er forsvundet mere eller mindre. Det sker da at den sætter sig fast, men der skal ikke ret meget til at løsne den igen smiley

Så god træning, både core men også hele ryggen har virkelig gjort underværker for mig!

Og før hen spiste jeg faktisk ret mange smertestillende for at kunne holde ud at sidde på en stol en dag ad gangen, det gør jeg virkelig sjældent mere smiley

• #4   15. okt 2015 Vil anbefale dig at læse Sally Swift: Centreret ridning. Hun døjede selv med alvorlig skoliose og byggede hele ride'systemt' op omkring hendes oplevelser ud fra netop den sygdom smiley

• #5   15. okt 2015 Jeg har selv haft skoliose i 13 år som har medført degenerede discs nederst i ryggen i løbet af de seneste år. Både overlægerne og fysioterapeuterne siger jeg for guds skyld skal blive ved med at ride. Ridning styrker dine core muskler og sørge for at der er styrke omkring din rygrad.
    Selv hvis jeg har smerter i ryggen oplever jeg at en halv times skridt på hesten kan gøre underværker da det får varmet musklerne igennem.

Du skal self være opmærksom på om du oplever ubehag ved heste med stort rygsving eller lignende. Du kan evt. få et gele overtræk til sadlen for at mindske stød i ryggen.
    Selv har jeg en sadel med cair og syntes at luften lige tager toppen af stødene.

Men, men, men træning af core musklerne er vejen frem! jeg går selv til træning hos min fysioterapeut 3 gange om ugen for at træne core muskler og rider min halvpart ca 2 gange om ugen...

Husk at hvis du har været sengeliggende pga af smerter tager det minimum 3 gange så lang tid som du har været sengeliggende at træne ens muskler op igen..

• #6   15. okt 2015 Min søster har det og rider. Tror ikke hun har de vilde problemer med det. Kun udmugning og tunge løft/slæbe arbejde.

• #7   15. okt 2015 Tak for de positive tilbagemeldinger smiley Jamen det lyder som om jeg er på rette vej så. Jeg har haft daglige smerter så længe jeg kan huske, så jeg håber da at de bliver mindre (eller helt forsvinder) når jeg får alvor har fået trænet ryggen op. Men det er da skønt at jeg ikke skal slippe hesten og ridningen, og så vil jeg få kigget på det centrerede ridning, det kunne være dejligt hvis hesten også kunne slippe for at kompensere for mine skævheder smiley Jeg tør jo dårligt andet end skovture for ikke at lave skader på ham

• #8   24. okt 2015 Jeg har aldrig haft smerter i min ryg. Jeg har snart redet i 6 år, og lægerne mener, at jeg ingen smerter havde, da min ryg er så stærk. Jeg blev opereret D. 15/9 fordi min ryg var kommet op på 59 grader. Så jeg må ikke ride i 6 måneder. Jeg bryder mig ikke om at ride i kunstsadler, altså sadler der ikke er lavet af rigtigt læder, da jeg syntes de er føles billige at ride i. Men det er ikke pga. min ryg, bare en holdning. smiley
    Jeg kan godt blive træt i ryggen hvis jeg laver hård arbejde eller bevæger mig meget i løbet af en dag. smiley

profilbillede
  • Stina W
    Stina W Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #9   5. mar 2019 Jeg har skoliose 55 grader, og ligger med smerter i nakke og mellem skulderne. Jeg rider på børnehold med min søn på 10 og vi hygger os, jeg har haft en alt for lille sadel og skal på onsdag over på en bred hest med større sadel. Jeg dropper galop indtil jeg er ovenpå igen, og så må jeg se om jeg kan være med igen,

Kommentér på:
Ridning og skoliose

Annonce