20. mar 2007 Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Når barnet bliver for stort til shetteren {{forumTopicSubject}}
Vi har efterhånden samlet os en god portion shettere og en islænder her hos os. Vi kører med dem, udstiller dem osv. og når mine piger bliver for store til at ride dem, så skal de selvfølgelig stadig køres osv.
Men
Hvad skal jeg så vælge til pigerne efterfølgende. Jeg vil have at det skal være en pony med rødt pas, så de har muligheden for at deltage i flere ting hos foreningerne.
Men hvad str. skal jeg vælge??
Jeg kigger lidt på Welsh sec B på omtrent de 130, men hvor hurtigt vil de vokse fra sådan en?
Jeg har en ismule på 140 og tænker at springet fra shetterne der rangerer fra 85-103 cm her hos os og op til de 140 er for stort.
Grunden til at jeg spørger allerede nu, er fordi jeg overvejer mulighederne og at købe et føl, så jeg kan træne det i at komme med alle steder, kender forhistorien (skader, nykker osv)
Hvad skiftede i andre til efter shetlandsponyerne? Til hvad alder ca. kunne i ride på en pony på 130?
Kom gerne med erfaringer og gode råd
sep 2013
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 27 Svar: 66
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Hvad er dine piger vand til at ride på? Har de aldrig sat på andet end deres shetter? For så kan det selvfølgelig være et stort spring.
Jeg havde min egen shetlænder, og da jeg skulle have ny pony, sprang jeg direkte fra de 100 cm, til en pinto på 138. Det havde jeg det udmærket med, men jeg havde allerede dengang også redet en hest på 154, og en oldenborger der var 165 ca - Så springet fra shetter til større, var ikke farligt for mig.
Hvis drømmen er, at de skal kunne ride stævner, så vokser de jo fra ponyen når de er 16 - så skal de op og have en hest. (så vidt jeg har forstået)
Jeg var ca. 11 år da jeg fik ny hest, og hun var jo så 138 cm. høj - og det var for mig intet problem. Den dag i dag har jeg en på 150 cm - og jeg er selv kun 156 høj.
Jeg vil anbefale dig at spørge dine piger, hvad har de mod og lyst til? og selvfølgelig tag dem med ind i valget om ny hest. Jeg fik selv lov til at vælge, og det gik desværre ikke som håbet - den dag i dag er jeg ked af at jeg ikke tog mine forældre med ind i mit valg af pony, men det er en anden historie. Hvis de har mod til at springe over til en pony på 140, så lad dem prøve din ismule, og så se om det er noget de har lyst til.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Hvis de den dag de er så gamle, ville gå fra shetterne, til ismulen og så efter noget tid, til en hest efter eget valg, så ville jeg blive glad, så vi slipper for alle "mellemlandingerne"
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
fell
newforest
islænder
connemara
welsh
exmoore
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 431
Så købte vi en velredet pony på 138 cm og 6 år og hende havde jeg til jeg var 16 år. Jeg husker ikke springet som noget, men nu havde jeg også redet på alt hvad der kunne rides på, siden jeg blev født. Min bedstefar havde fjordheste og dem havde jeg tit siddet på og redet på.
Det jeg husker som noget specielt, var da jeg som 15 årig for første gang skulle prøve at ride en hest. Sådan en på over 160 cm. Det var lidt svært for mig. Den havde jo en helt anden gang, end de ponyer og fjordheste jeg havde redet.
Så jeg tror altså ikke du skal tænke så meget over det. Lad dem få nogle trækture på din islænder og så den dag de er klar til selv at ride islænder, så er det ikke noget særligt, i forhold til springet mellem størrelserne.
jan 2006
jan 2006
Jeg har haft stor hest, men mine ben nåede dårligt ned over sadelklappen. Det duede ikke i længden.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.184
Min datter begyndte på rideskole som knap 6-årig (eget valg!) og red mest en stor shetter. Da hun var knap 7 købte vi en dejlig welsh b hoppe på 124 i stang ( virkede større - se Flikas profil) og denne erfarne pony red hun i ca. 6 år. Det år hun fyldte 13 år (sidste år med 3ér pony i DRF regi) købte vi en 1ér pony på 146 cm i stang som hun så bliver færdig med at ride i år.
Næste trin bliver en hest - vi rider stævner og hun er lidt langbenet til ponyen - dog ikke for tung. Er en slank pige og 172 cm høj og kunne egentlig sagtens fortsætte med ponyen men vil også gerne ride stævner og det er ikke så let imod hestene.
Disse oplysninger bare for at give dig en ide om størrelse i forhold til alder - men det er jo noget individuelt i forhold til højde og drøjde på både rytter og hest/pony hvornår hvad passer sammen.
OBS: vi beholder så ikke ponyerne da vi synes det er synd og skam de bare skal gå som foldbumser når de er vant til at lave noget og tiden er der ikke til at ride flere heste.
mvh Ponymor
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Er det dressur, spring, kørsel, gangarter ???
Er det dressur og spring i DRF regi dine børn synes er sjovt, så er islænder måske ikke det bedste valg.
Er de til stævner og altid i islænder regi, så er det jo den vej I skal gå.
Mine veninder med børn har welsh ponier - smukke ponier, og også med lidt brede på, således at børnene kan ride dem selv når de bliver lidt højere. Og så er de YNDIGE for vogn
Min fornemmelse er, at børn skal have en str pony som de kan tumle. Kan godt forstå, at man hober de aflagte ponier op, at det så er fristende at "skippe et mellemled", men det er lige præsis der man risikerer at ungerne mister gejsten og glæden.
Hvad med evt at låne ? Og hvad med evt at overveje udlån af jeres egne, når de ikke længere skal bruges ?
Mvh Charlotte
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.144
Billedet er taget igår, pigen på skimlen fylder 11 år imorgen og pigen på den røde fylder 13 år i december
dec 2014
Følger: 42 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 293
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 178
Jeg ville helt klart købe en voksen og erfaren pony i stedet for et føl af flere forskellige grunde. For det første er det jo svært at vide hvordan både føl og børn udvikler sig og du risikerer at stå med en pony der ikke passer til hvad dine børn har brug for og lyst til.
Der er også udfordringen med tilridningen og træningen af en pony som er så lille. Man skal altså ikke være særlig stor for at ride på sådan en lille en og derfor er det selvfølgelig sværere at finde en til at tilride og træne hesten op til at være børnepony.
Hvis jeg kunne gå tilbage og ændre på én ting i mit hesteliv, så var det at få mine forældre til at købe mere erfarne og egnede ponyer til mig da jeg var lille. Det er virkelig uvurderligt som barn at have en pony som man kan have det sjovt med og prøve 1000 forskellige ting på, på en sikker måde fordi den allerede har prøvet det mange gange før.
Mht. størrelsen så kommer det jo meget an på hvor hurtigt dine børn vokser og hvor store de har tænkt sig at blive. Vi er ikke særlig store i min familie og min lillesøster passede perfekt til min halvspinkle pony på 125 cm da hun var 10 og passede stadig okay til den, til hun blev 13-14.
Jeg tror det er meget individuelt hvad størrelse pony man har brug for. Jeg havde ikke noget imod at ride på store ponyer da jeg var under 10, men så blev jeg bange for de store og var først oppe på en pony på over 140 cm igen da jeg var 14. Jeg passede fint i størrelsen til Shetlændere indtil jeg som 11-12-årig pludselig voksede 10 cm.
jan 2006
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Mine børn opvokser primært i m og m regi, da vi i forvejen kommer der med shetterne og har et godt forhold til mange af udstillerne, men de vil også komme i DRF regi. Islænder vil jo først blive når de engang er store nok til den.
Jeg tror at overvejelsen ved føl også er, at vi har på sin vis haft mange uheldige oplevelser/køb af ældre heste i vores familie (primært min moster) hvor tingene bare ikke var helt som sælger havde oplyst (omkring ponyen).
Det er rigtig rart at få en ca alder på mht til str. på hest. Vi bliver dog høje i vores familie.
En hest her ville aldrig blive foldbums, da vi også kører med dem, longerer, løsspringer, tager til skuer osv. men tiden skal jo være til at træne dem alle sammen
Omkring tilridning, ville det ikke være det største problem... Jeg er så heldig at jeg har 5 veninder/bekendte der helt sikkert ville hjælpe. De vejer alle omkring de 50-55 kg og er ikke særligt høje
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
Ang pony hvad I skal anskaffe kommer det jo an på hvad I er til. Skal det være en kæmpe hårpragt? Skal det være en smart sporty en? Eller skal det "bare" være en pony med kapacitet i dressur? Ved sidstnævnte kan I jo kigge bredt på mange forskellige racer, men kun investere i ponyen med rødt pas.
okt 2010
Følger: 13 Følgere: 16 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 188
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
af mine egne ponyer (ikke rideskole) Gik jeg fra shetlænder til en hoppe på 148 cm. må dog indrømme jeg var utryg ved hende, det var ikke str men hun var araber så hun var rigtig energisk og det er altså ret så ustyrligt for en 10-årig
Hvis vi snakker rideskole ponyer gik jeg fra shetlænder til en lille 2'er pony og kunne bestemt ikke mærke forskel
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 351
Jeg har set så mange hvor det ender galt og børnene mister lysten til ridning, fordi de har købt et føl, eller unghest. De færreste børn er klar til den krævende ridning det er at ride på en uerfaren pony. Det er hårdt og svært at skulle uddanne ponyen og samtidig selv kunne lære. Giv dem roen til at udvikle sig på en erfaren, en hvor de kan føle succes og føle at de selv rykker sig og bliver bedre, så kan de selv vælge senere om de har lyst til det arbejde der er i mange år frem hvis man starter fra bunden med en nytilredet
Når barnet bliver for stort til shetteren