2.782 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Køb af hest med handelsfejl Køb af hest med handelsfejl

Jeg er ved at kigge ny hest, men det er jo en jungle og med nutidens teknologi kan man jo finde handelsfejl på alle men hvilke kan man se lidt igennem fingre med?

Jeg har nemlig allerede kigget på to heste med forskellige handelsfejl, hvor jeg rigtig godt kan lide hestene men er selvfølgelig ikke glad for fejlene. Er i tvivl om hvad jeg skal være meget opmærksom på og hvordan priserne skal betragtes i forhold til de kendte fejl? Hestene er sat til salg i et prisleje omkring 60.000,-

5 års springvallak:
Hesten har tendens til krybbebidning men ifl. ejeren mest i fodringssituationer og kun på krybben, der er lavet afføringsprøve som intet blod viste, hesten er igang med foderskift for at prøve og mindske dette.
Derudover var den i screeningsrøntgen som 2,5 års og der blev fundet en skygge på det ene ben, hvad denne skygge var er ukendt men blev vurderet ubetydelig. Ved evt. handel skal der tages nye billeder, men fordi hesten ikke er blevet brugt så meget, vil det måske være svært at se om dette kunne udvikle sig ved belastning.
Ellers ukendt røntgenstatus siden 2,5 og ingen røntgen på overlinjen.

5 års hoppe:
Kat 2. mus i haseleddet på det ene bagben.
Forbenet dragtbrusk på en af de andre ben.
Ellers ren i røntgen i overlinjen.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af hest med handelsfejl
  • #1   20. sep 2015 Jeg ville lede videre smiley

• #2   20. sep 2015 Så længe den kan gå i gennem i første eller andet rate og stadig kan forsikres eller din egen dyrlæge ikke ser noget problem i det, er det vel ok.
    Ellers kan du altid skrive dig ud af det i købskontrakten.
    Dog hvis det var mig ville jeg finde noget andet, har haft nok ben problemer med mine heste.

• #3   20. sep 2015 FanFiction_Narkomanen:
    Der vil jo altid være forsikringsforbehold på heste med kendte handelsfejl, det kan ikke undgås desværre, men hestene kan jo godt forsikres udover det.
    Hvad er det du ville skrive dig ud af i købkontrakten?

• #4   20. sep 2015 Jeg ville ikke købe en hest med tendens til krybbebidning. Det vil nok altid sidde lidt i dem, selvom man retter stress fra foder og omgivelser og man skal være påpasselig resten af hestens liv. Hvis hesten fx skal opstaldes til et stævne og bliver stresset og ovenikøbet bliver hestene omkring den fodret uden at den gør, ja så vil den sandsynligvis krybbebide igen og måske ødelægge materiel og egne tænder. Det er heller ikke alle opstaldningssteder der vil have krybbebidere og mange steder er der for stresset til at hesten bør stå på stedet. Og så er der jo fodringen... nej jeg ville ikke gide det, medmindre jeg kunne have hesten hjemme hos mig selv.

• #5   20. sep 2015 Køber du for at uddanne og vidresælge, så skal hesten være så pletfri så mulig.

Køber du for at få en god hest til dig selv, og er prisen sat efter fejlene, så ville jeg ikke være bange for fx krybbebidning.

Snak med din egen dyrlæge og underviser mht hvordan de vurdere evt fejl, i forhold til hvordan og på hvilket niveau du rider/ realistisk kommer til at ride.

Mvh Charlotte

• #6   20. sep 2015 jeg vil også klart lede videre..
    min tidligere pony, havde mus i haseleddet, som endte med at være on/off halt smiley

Min nuværende hest har lige fået erklæret Forbenet dragtbrusk på begge forben, og bliver ikke sportshest igen..

• #7   20. sep 2015 mus i hasen + forbenet dragtbrusk ville jeg ikke købe -musen ville jeg lade dyrlægen om at vurdere, men forbenet dragtbrusk er der ingen grund til at købe sig til... der er ret stor forskel på hvordan heste med den slags klarer sig, men generelt er det ikke en ubetydelig fejl.

Den førstnævnte kunne jeg muligvis finde på at købe afhængig af hvad røntgen siger på det ben der var fundet noget på tidligere -en skygge kan jo være alt og intet, så det ville jeg undersøge hvis jeg seriøst overvejede køb.

Jeg er ikke så hysterisk med mindre fejl der ikke har betydning for brugen af hesten, og en krybbebider kunne jeg godt købe, hvis ellers den ikke står med mavesår e.l.
    Men der er ingen grund til at købe sig til dyrlægeregningerne, de kommer i reglen helt af sig selv, så heste med betydelige fejl, ville jeg holde fingrene fra.
    Ja der KAN findes noget på de fleste heste hvis man leder grundigt nok, men der er dælme forskel på hvad man finder... jeg er altså ikke ligeglad med om hesten, som vores "nye" har en adamskrog, som er 100% uden betydning af nogen art, eller om hesten har forbenet dragtbrusk, som absolut ikke altid er uden betydning, tværtimod...

• #8   20. sep 2015 Charlotte:
    Som udgangspunkt ved jeg ikke om jeg kommer til at skulle sælge hesten igen, er trods alt i studiealder, så prøver at have i tankerne at jeg kan ende ud i at salg på et tidspunkt.

Jeg er nemlig i tvivl om hvordan jeg skal vurdere prisen i forhold til fejlene, hesten med krybbebidningen ville min træner mene skulle ned i 30.000 vurderet i forhold til risikoen ved handelsfejlene og er meget i tvivl om det er for meget afslag at forlange på en hest der egentlig var sat til 70.000 men sælger siger "prisen kan vi snakke om", så tror han regner med 50.000-60.000 for hesten.

• #9   20. sep 2015 Hvis du ved du skal sælge den igen om et par år, og bare vil have noget at ride lidt på nu, ville jeg købe en 3 års og selv tilride den, du for meget hest for pengende når de ikke er tilredet og hvis du så han sælge den til det dobbelte når du er færdig med at hygge dig med det er det jo en bonus.

• #10   20. sep 2015 Michelle:
    Problemet er jo netop at man kan finde på alle, men hvad skal man acceptere og hvad skal man IKKE. Så søger lidt diverse meninger og erfaringer, for har indtil videre hørt en masse forskelligt fra div. jeg har snakket med.

Der skulle selvfølgelig tages røntgen igen af den først nævnte for at kigge på den skygge, men spørgsmålet er om man vil kunne se om der vil forekomme en ændring da hesten ikke er brugt så meget. Og er ikke så vild med at man ikke kan se hvad det er som er i benet, men kun se at der er 'noget' smiley
    Hesten har ikke være endoskoperet, men der er som sagt taget affføringsprøve og intet har indikeret mavesår og hesten virkede ellers ikke til at være generet.

• #11   20. sep 2015 FanFiction_Narkomanen:
    Er ikke ud i at skulle tjene penge på hesten, skal have hest for min egen skyld.
    Vil ikke ud og købe 3 års da jeg ikke vil bruge tid på at ligge al basis på hesten før jeg egentlig kan bruge den. Vil have en hest jeg kan lave det jeg synes er sjovt inden for en kortere tidsramme, da jeg har brugt rigtig mange af mine ride år på at ride 'problemponyer' og starte heste op som har været redet forkert, så vil ud og have en "god" hest nu smiley

• #12   20. sep 2015 Helt ok, har været i samme situration dog uden remedierne til at ligge så mange penge for en hest. Og har derfor været ude og låne, hvor jeg så endte med købte hesten.
    Det kan jeg forresten også varmt anbefale at låne en hest i stedet for at købe, og hvis der så bliver noget med hesten kan du altid sende den retur

• #13   20. sep 2015 Note ift mavesår og afføringsprøve. Der skal UTROLIG meget (blødende) mavesår til før det kommer helt ned og med i afføringen. Hesten har et langt tarmsystem. Jeg ville ikke stole på noget ift mavesår før jeg har set endoskopi af hesten..

• #14   20. sep 2015 SilverFlake:
    Tager al den info som jeg kan få, har ikke de helt store kendskaber til identificering af mavesår og evt. forbindelse til krybbebidning(der er jo delte meninger om krybbebidningsårsager)
    Så en god ide i forhold til mulig handel ville være at kræve en endoskopi?

• #15   20. sep 2015 Lad være med at købe dig til skader/fejl.
    Jeg har prøvet det, uden succes, så jeg ville lede videre.

• #16   20. sep 2015 Jeg har det lidt så om så med de handelsundersøgelser. For som du selv er inde på, kan man finde fejl ved stort set alle heste, så det er ligeså meget et spørgsmål om at vurdere hvilke fejl, man tør satse på og hvilke, man ikke gør. Som udgangspunkt ville jeg ikke købe en hest, der ikke kan "bestå" den kliniske handelseundersøgelse! Men som jeg forstår det, er ingen af de heste, du har nævnt, blevet tjekket klinisk? smiley

Som udgangspunkt ville jeg heller ikke købe mig til en hest, der er krybbebidder. Var det i mild grad og en lækker, lækker hest, ville jeg måske kunne overtales, men som udgangspunkt, ville jeg ikke smiley Det kommer måske også an på, hvordan det er blevet håndteret indtil nu og hvordan den historik er; om den er undersøgt for mavesår og om den ofte har stået med kolik osv. smiley
    En hest med forbenet dragtbrusk ville jeg heller ikke give mig i kast med, for det er ikke-reversibelt og kan kun blive værre - hvis ikke hesten allerede er halt, vil den med stor sandsynlighed blive det. Og når den kun er 5, ville jeg frygte, at der ikke var mange "gode" år i den... Men i det tilfælde vil den jo med stor sandsynlighed blive fældet i den kliniske del.

• #17   20. sep 2015 Bopbop du vil have en god hest nu, og ikke en ung. Muligvis skal/kommer den til at blive solgt, muligvis ikke. Tjaaa så er det som udgangspunkt jo ikke en hest du forventer at 5-10 doble salgsprisen på .

Generelt skal du huske, at en handelsundersøgelse jo kun er et "her og nu billed" og en " vi forventer/forventer ikke, men kan ikke ligge hoved på blokken billed"
    Sagt på en anden måde, så købte min veninde en dejlig let redet 4 års total ren i ALT - dejlig hest. 1,5 år efter købet blev den aflivet pga bylder i lungerne og rgt-forandring !?!
    Jeg har købt en plag, som gik igennem handelsundersøgelse - han døde af tarmslyng som 2,5 års.
    De andre 1 års jeg har købt er købt uden handelsundersøgelse - og går nu som 7 og 8 års MB/MA dressur til stævner. Aner ikke om de fejler noget, aner ikke hvordan de er i rgt - men de arbejder og fungerer. De er så heller ikke købt som salgsobjekter, men som mine to pussernusser, og derfor til en meget billig penge.

Så en fejlfri handelsundersøgelse/rgt er jo ikke en garanti for at hesten aldrig kommer til at fejle noget - det er kun en "grov finkæmning" for de me st gængse og grelle fejl. Til gengæld kan heste med divs rgt-fejl fint fungerer, du ved det bare ikke med sikkerhed.

Mvh Charlotte

• #18   20. sep 2015 Lea:
    Ingen af hestene har været i klinisk undersøgelse mig bekendt, da jeg kun har prøvet hestene og endnu ikke er længere i forhold til at beslutte om det skal være den hest. Hestene skal kunne bestå bøjeprøve og alment sundhedstjek og så er det i røntgen der kan accepteres fejl og let adfærd.

Det er nemlig en lækker hest og ifl. sælger i mild grad og hesten har ikke haft kolik af det. Men den er ikke endoskoperet(undersøgt for mavesår).

Synes det er en jungle at finde risikoer og hvad der kan accepteres da heste jo er så forskellige. Og i den yngre aldersgruppe har man jo intet tegn på om de vil holde i længden.

Charlotte:
    God hest forstået som en uden en masse adfærdsproblemer eller som skal genskoles, en unghest der er redet ordentligt er fint, bare basis er iorden smiley Ingen hest der skal tjenes penge på men vil selvfølgelig heller ikke købe en hest som jeg ved der tabes en del penge på.

Der kan som du siger altid ske uventede ting, men håber på at kunne sortere det værste fra. Har måtte aflive min hest for 2 måneder siden pga. 6 fortætninger i ryggen og et overlap, så er ret ops på diverse fejl og bange for at sige ja til noget forkert.

• #19   20. sep 2015 Sabrine:
    Lige præcis. Og der er bare ingen garantier med de dyr (desværre)! Personligt har jeg også været forfulgt af skader de sidste måneder, så ville også være noget mere opmærksom - men som Charlotte også er inde på, så er handelsundersøgelsen kun et øjebliksbillede.
    Men som sagt, synes jeg, du skal holde dig fra den med forbenet dragtbrusk. Musen behøver ikke have eller få betydning, men dragtbrusk vil jeg mene er dumt at købe sig til.
    Krybbebidderi kan også være slemt, hvis det ikke er til at håndtere, men i min verden er det lidt en anden "type" defekt. Jeg selv har lidt mere respekt for skader i ben og ryg, end sygdom som mavesår eller kolik..
    Men i sidste ende er det jo din egen mavefornemmelse, der skal afgøre, hvad du vil satse på smiley

• #20   20. sep 2015 Jeg har tænkt lidt over det .. og personligt vil jeg nok altid tænke, at hvis jeg køber en krybbebider, så køber jeg en hest m øget stresstendens og øget tendens til mavesår. Om hesten har mavesår nu(ved handel) eller ej er for mig ligemeget, den øgede risiko vil altid være der.

Men hvis du vil udelukke mavesår, så skal du ja kræve en endoskopi.

Derudover, så øger krybbebidning også risikoen for kolik. Både fordi miljøet i tarmene ændres pga pH-ændringer, og fordi luften i maven kan trække sig videre ned i tarmene -> lejeforandring kan ske(mild kolik) --> risiko for tarmslyng(ofte operationskrævende).

MEN, det er ikke sikkert den pågældende hest nogensinde får nogen af problemerne, det kan endda være, at hesten under de nye opstaldningsforhold stopper med krybbebidning (det er ofte management-betinget)

• #21   20. sep 2015 jeg købte en hest med mus i baghas og kodeled, fik dem begge fjernet for 15.000, (den er ren i røgten nu) gav 15.000 for hesten, som stod til 60.000 inden musen blev opdaget. Så medmindre du får væsentlig afslag i prisen ville jeg lede videre smiley

• #22   20. sep 2015 Lea:
    Jeg er nemlig heller ikke så mistroisk overfor krybbebidning som overfor røntgenforanderinger, fordi man kan påvirke krybbebidningen så meget med foder og miljø.

SilverFlake:
    Jeg har læst lidt forskellige undersøgelser på emnet og det virker til at der er lidt delte meninger omkring årsagen til krybbebidning. Men at nyere forskning hælder imod at de starter med at krybbebide pga. forhøjet mavesyre og pH. Og med det udgangspunkt kan man nemmere fodre sig ud af problemet.
    Men mulighederne for at afhjælpe det, afhænger jo lidt af hvad der er årsagen til krybbebidningen

Stephanie:
    Sælger mener bare allerede at der er givet afslag når hesten er til 60.000, men det er vi så ikke helt enige om

• #23   20. sep 2015 altså hvor gammel er hesten? min var kun 1,5 år da jeg købte den. for at få den størte succes rate på at få fjernet mus skal hesten være omkring 2, så hvis det er en hest der er reddet med musen risikerer du yderligere at der er slid på leddet, hvilket gør processen langt mere risikabel, og chancen for at det går godt bliver væsentlig lavere. så jeg ville nok takke nej til den pris. smiley

• #24   20. sep 2015
    Hvis hesten først HAR mavesår, så kan du ikke fodre dig ud af det så skal det behandles - og det er møg dyrt.

Og ja, det er grundet for meget mavesyre som fx kan komme af og stå uden grovfoder i for lang tid. Det kan komme af stress ( og heste kan blive stresset i mange sammenhænge ), for meget stivelse mm.

Nogle heste kan helt slippe af med adfærden hvis de bliver fri for mavesår, hvis de har dette. Andre vil gentage adfærden hvergang de fx føler sig stressede - fx i foder situationer, fordi det var det der i første omgang udløste mavesåret.

• #25   20. sep 2015 Stephanie:
    Hesten er 5, så planen skulle ikke være at fjerne musen men hesten skulle fungere med. Men synes prisen er alt for høj med de fejl.

Krikken:
    Er godt klar over jeg ikke kan fodre mig ud af et mavesår, men kun forebygge mavesår med fodring.

Det er jo nemlig hvad der er skyld og det kan man desværre ikke rigtig undersøge på forhånd.

• #26   20. sep 2015 så er prisen alt for høj i forhold til risikoen smiley !

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #27   20. sep 2015 nu ved jeg ikke hvilke heste der er tale om, ved kun ud fra hvad du beskriver.

står hesten til 60.000, jamen så er det den pris sælger vil have, også er den den pris hesten er vurderet til, også taget fejlene i betragtning.

syntes man prisen er for høj, jamen så er det ikke den hest man skal have.

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at hesten har en mus, nok nærmere hvis den havde odc.

krybbebidning ville jeg holde mig langt fra - også selvom at det ofte sker under fodring. er krybbebidningen grundet stress, jamen så vil hesten højst sandsynligt reagere voldsomt på omvæltninger, og være meget stresset generelt.
    er krybbebidningen der imod pga mave problemer, jamen så venter der med stor sandsynlighed nogle store trælse dyrlæge regninger og enormt mange forbehold.

• #28   21. sep 2015 Skulle aldrig rører en hest med forbenet fragbrusk og heller ikke en krybbebider før min dyrlæge havde undersøgt den godt igennem.

Men når det er sagt synes jeg man skal få dyrlægen til at undersøge den inden man tager sin vurdering, jeg har købt min 3 års med 3 bemærkninger og gav flere penge end dem du nævner der. Men det alle bemærkninger både mi og sælgers dyrlæge (som bliver anvendt i retssager og selv fandt alle fejl) vurderede det hele ubetydeligt..

Kommentér på:
Køb af hest med handelsfejl

Annonce