{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.607 visninger | Oprettet:

Når part skal prøve hest {{forumTopicSubject}}

Hej søde HG folk
I næste uge får jeg en (forhåbentligt) rigtig sød pige ud, som skal prøve min baby og se, om hun vil have part på ham.

Jeg synes selv jeg har skrevet en ret ærlig annonce, men man kan jo ikke skrive alt. Ville i fortælle om nogle af de der småting, der er som ikke er nævnt i en annonce?

Og hvis i skulle ud og prøve part, ville i så foretrække at krikken stod klar og striglet i stalden, eller ville i hellere selv hente den ind fra fold, og se hvordan den generelt er?

Nogle gode råd til at møde sådan en part? Jeg har aldrig haft en før, så jeg er virkelig på bar bund. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når part skal prøve hest
  • #1   19. sep 2015 Jeg synes at man skal fortælle alt der er relevant, dvs det der har med håndtering og ridning at gøre. Jeg ville hente den på folden... Ikke kun for at hun kan se den lidt an, men også så du kan se hvordan hun håndterer heste. Bare hvordan folk agerer når de henter en hest og hvordan de trækker den, fortæller meget smiley

• #2   19. sep 2015 Da parten formodentlig skal håndtere alt omkring hesten de dage hun har den, ville jeg se hvordan hun var i al omgang med hesten. Jeg ville derfor lade hende gøre alt (hente fra fold, strigle m.m.).
    Det skal føles rigtigt for både ejer og part smiley

• #3   19. sep 2015 Da jeg var ude at prøve min lånehest, tog jeg den selv ind fra fold, striglede, læssede( vi kørte over til n rideklup hvor vi red) og sadlede op derovre smiley

• #4   19. sep 2015 Super. Jeg havde også tænkt at hun skulle hente krikken på folden, dejligt at høre at det ikke er helt galt smiley

Rigtig mange tak for jeres respons!

Så ærlighed omkring hvad Joey er for en fisk og så se hendes reaktion på det. Jeg vil jo gerne have en part, der respektere hvis Joey har en dag hvor han ikke har lyst til ridning, og istedet hygger eller går en tur med ham.

• #5   19. sep 2015 Jeg ville helt klart foretrække at være med til alt når jeg skal prøve en part! smiley
    Ejeren kan selvfølgelig godt gøre tingene (fx trække hesten fra fold) men jeg vil være med til at se hvordan det foregår! smiley

Og jeg synes helt klart du skal fortælle alt, det kunne fx være imens i strigler og gør klar smiley

Fortæl om hvordan du plejer at gøre ting, men husk at det heller ikke skal være sådan at du dikterer hvordan alt skal foregå med hesten smiley det kan skræmme folk væk smiley

Men helt sikkert: lad parten være med til alt og fortæl alt! smiley

• #6   19. sep 2015 Jeg forestiller mig at parten generelt får ret frie hænder med pony, så længe de overholder staldens regler og opfører sig ordenligt. Men det bliver nok hårdt det første stykke tid ikke at rette-rette-rette.
    Jeg ved jo realistisk set godt, at bare fordi jeg har haft hesten de sidste 6 år, er det ikke ensbetydende med at mine metoder er de bedste. Men det føler jeg jo alligevel lidt.. Haha, du ved nok hvad jeg mener smiley

• #7   19. sep 2015 Spørg personen hvad de helst vil..
    de fleste vil helst hente selv fra fold og selv sadle op osv..

jeg har selv har parter på en del heste og har fra start af selv hentet, sadlet op osv..

jeg har også haft en del parter på mine heste..
    de har altid selv hentet på fold og striglet men jeg har lagt udstyr på første gang for gad ikke til at lære dem hvordan det skal ligge på præcis den hest hvis ikke det var noget efter første tur..

ved de 2 sidste der har skulle have part på mine heste har de selv redet fra start af, men jeg har også ofte vist dem frem inden, det har været sådan lidt efter hvem der kom hvad hesten kunne på det tidspunkt osv..

ang. alle de små ting, dem fortæller jeg først når de er der..
    i annoncen skriver jeg ting som hvis den kan finde på at drille, bukke, stejle eller sådan nogen ting..
    men f.eks. ved min ene hest den har løse led, det har ingen betydning i hverken håndtering eller ridning som sådan, dog når han ikke trænes så meget/hårdt kan han finde på at skvatte lidt på benene, det har jeg altid først fortalt når de er her..

altså de små ting som ikke har nogen videre betydning siger jeg først når de er der og skal prøve ham de har alligevel glemt det hvis det stod i annoncen

• #8   19. sep 2015 Så fortæl parten hvad det er for nogle regler du forventer bliver overholdt og fortæl at du ellers er meget åben smiley

Og hvis du er ærlig over for parten, så går det bare meget lettere smiley

• #9   19. sep 2015 Maria, det lyder rigtig fornuftigt. Så må jeg lige spørge hende i løbet af næste uge. Tænker at det er smartest at hun selv henter ham ind og ser hvordan det normalt foregår, for det ville jo være sådan det fungere, når hun har ham selv. Men derfor kan det måske være meget grænseoverskridende at starte lige på og hårdt så at sige, første gang man møder hest og ejer smiley

Cecilie, ærlighed frem for alt. Hvis jeg er ærlig omkring Joey og omkring hvad jeg forventer og ikke vil have, har parten jo en chance for at "gøre det rigtigt" så at sige. Fortælle jeg ikke alt det, hvor skulle hun så vide det fra? smiley

• #10   19. sep 2015 Det kan være rigtig grænseoverskridende bar lige at skulle ordne en andens hest fra bunden helt selv mens ejer intenst står og kigger på..
    nogen er som jeg pisse ligeglade andre har det egentlig bedst med bar lige at se om ridningen fungere og så tage det andet bagefter.. det er så forskelligt smiley

Kan fortælle at da jeg købte min sidste hest (ved godt det er noget andet end part men alligevel), der kom jeg alle 3 gange jeg prøvede ham til en hest der kun manglede hovedtøj, så da jeg fik ham hjem og pludselig skulle hente ham på fold og selv strigle ham var jeg sku nervøs især fordi han var 176cm høj, men stolte blindt på ejer og havde bestemt ikke grund til andet smiley
    men der kunne jeg godt mærke at det var okay 1 gang at han var opsadlet netop fordi han var en stor hest, anden gang var det sådan lidt øv øv, men okay og tredje gang havde jeg besluttet mig for at købe ham så der var jeg egentlig ret ligeglad jeg ville bar ud og ride haha smiley

• #11   19. sep 2015 Da jeg skulle prøve part, stod hesten klar og opsadlet. Det var ikke fedt, for jeg kunne ikke se hvordan hun var på folden og at trække med osv. men ejeren var med hver eneste dag jeg var sammen med hesten i en uge, så vi lige kendte hinanden (mig og hesten xD) inden vi skulle være alene. Det synes jeg var mega rart, da jeg ville blive utryg hvis hesten spassede ud, når jeg ikke kendte den.. Så det var meget rart at der var nogen. Det var ikke fordi at hunvar med til at hente Join på folden eller noget, hun stod bare inde i stalden hvis der skulle ske noget.

Jeg synes at hun skal være med til at hente hesten selv og sadle op/strigle. Hvis det var mig (er meget genert) ville jeg gerne have at ejeren spurgte om jeg ville sadle op og strigle, eller om du bare skulle gøre det.

Synes det er vigtigt at du fortæller hvad man må med hesten (HMS, tur, spring, dressur osv.) og hvad den kan, og hun må lære den. Det er også vigtigt at fortælle (hvis du ikke er let at få fat på) hvad hun skal gøre hvis hesten bliver skadet (hvis der ikke skal dyrlæge til). Vis hende gerne hvordan hun skal muge ud i boksen, (alt efter hvad strøelse den står på) og hvor meget foder/hø den skal have. Jeg har part på en hest, og synes det er rart at ejeren skriver for hver gang at jeg kommer, hvad for noget foder den skal have, da hun skifer meget i hvor meget hø hun skal have, og det er ikke altid let at få fat i ejeren. (hvis hun skal blande foder til den, så husk at vis hvad for noget)

hvis hun skal op og ride på den, så spørg hende om hun vil undervises af dig, eller om hun bare selv vil ride (medmindre du vil undervise hende). Håber at du kan bruge det smiley

• #12   19. sep 2015 Da jeg havde part ude, stod de stalden. Det grunder ud i at hun skulle lærer min unge hest at kende da det er ham man trækker op og så følger ponyerne. Ene mand om 3 heste, så sådan er det bare.

-Men ellers ordnede hun også selv alt, vi red den dog lige en 15 min. Da jeg syntes det lige giver et indblik i hvordan man gør.

• #13   19. sep 2015 Mange tak for svarene alle sammen, det giver stof til eftertanke. Jeg tænker også at være med ude de første par gange, hvis hun beslutter at hun vil have part på ham smiley

• #14   19. sep 2015 Jeg plejer at starte med, at vise dem rundt i stalden, bare sådan kort - "her er ridehallen, her er sadelrummet og toilettet, her er hendes boks", så vedkommende lige føler, at man kender stedet lidt. Så går vi sammen ud og henter hesten. Jeg plejer at spørge, om hun har lyst til at trække hesten, og det vil de som regel godt. Så går jeg foran ind i stalden, for lige at vise hvor man går ind henne osv. - og så hun kan få lov til at gå alene med hesten, uden at føle sig overvåget. Så går vi sammen ned i sadelrummet, og jeg viser hvor alle mine ting står henne. Så hjælpes vi ad med at strigle og sadle op - og jeg plejer at sige, at jeg ikke har nogen regler for, hvordan hun strigler, der er ikke noget rigtigt og forkert, så længe hesten bare bliver ren. Jeg synes det virker som om, at det gør dem mere afslappede omkring det, da det ellers godt kan være ret ubehageligt bare at blive sat igang med at strigle alene, mens ejer står og observerer hvad man gør. Vi har jo alle forskellige måder at gøre det på, og man vil som ny part helst ikke gøre noget, som ejer ikke vil have. Så plejer jeg at sadle op - igen, fordi vi har forskellige måder at gøre det på, og jeg synes ikke situationen behøver gøres mere ubehagelig, end den allerede er, ved at ny part skal føle sig overvåget.

Så trækker jeg hesten ind på banen og varmer den op. Så kan parten lige se, hvordan den egentlig ser ud under rytter, og kan måske også lure, hvordan jeg gerne vil have, den bliver redet - igen, for at undgå/mindske ubehagelige situationer for parten. Så får parten lov til at komme op og rider rundt. Hvis jeg kan se der er noget der driller lidt, giver jeg måske et godt råd o.lign., men ellers lader jeg hende ride selv - medmindre hun ellers beder om hjælp. Hvis vejret er til det, plejer vi at skridte af på en kort tur, hvor hun rider og jeg går ved siden af. Så kan hun mærke hesten i naturen, jeg får vist hende lidt af området og samtidig snakket med hende om, at min hest kan være noget speciel i naturen.

Vi sadler af sammen, og sætter hesten tilbage på fold/i boks. Så viser jeg hende lidt mere grundigt rundt, mens jeg fortæller om reglerne på stedet - hvor er kosten, at man skal feje efter sig selv, hvor er vandet, er man den sidste i stalden, så lukker/slukker man efter sig - og hvor gør man så det henne osv.
    Så plejer vi at sætte os op i rytterstuen, og snakke om hvordan det er gået, hvilke forventninger vi har til hinanden, aftaler evt. nyt besøg osv. - Bare en god snak om det hele. :o)

Sådan plejede det at foregå, da jeg søgte part til Jolly. Det er dog ved at være nogle år siden nu, og vi har flyttet sted siden. :o)

• #15   19. sep 2015 De gange jeg har skulle have part på en hest, har jeg foretrukket at jeg var med til at hente hesten fra fold, strigle osv. Jeg vil gerne se/mærke hvordan hesten er at fange og trække med :).

Når jeg skal have part på min egen hest, starter jeg altid ud med en lille snak med personen og (hvis det er en ung person under 15) personens forældre. Viser dem lidt rundt og fortæller hvad jeg forventer og hører om deres forventninger til parten.
    Så får de lov til at gå ud og hente hesten, sammen med mig, og mens der bliver striglet så hyggesnakker vi og jeg svarer på spørgsmål hvis der er nogen :).

Og ja, ærlighed ærlighed ærlighed :). Så hvis der er noget du ikke har fået med i annoncen, så sig det mens I strigler e.l. :).

• #16   19. sep 2015 Da jeg søgte part og skulle ud prøve en hest, var jeg med ude og hente den på folden; striglede selv, og hjalp hinanden med sadle op. Det synes jeg var enormt rart, fordi jeg så fik et indblik i hvordan hesten var på fold og stald.. samtidig hjalp jeg med at muge boks, da det var en del af være part på hesten smiley efterfølgende blev jeg vist rundt på stedet.. jeg synes det var enormt rart at jeg var mere en del af det hele, i stedet for at ejer bare gjorde det hele smiley
    Hun havde fortalt det basale omkring hesten, og gik mere i dybden da vi mødtes, for hun mente at det var bedre jeg selv så hesten an, frem for at jeg fået alle mulige "fordomme", f.eks var hesten i starten ikke super vildt med at få sadel på, og kunne finde på at vade frem og tilbage på staldgangen, og med en masse træning står hun nu så pænt ... men det synes jeg var rart først at få af vide da jeg kom ned, og selv kunne se hvordan hun reagerede med sadlen - da nogle ting sagtens kan blive formuleret på anden måde på tekst end Hvordan det kan forstås smiley

så det jeg siger er at du sagtens kan fortælle noget i annoncen, men samtidig kan du godt fortælle det når i mødes, da parten så har mulighed for at se det selv, frem for at få det fortalt på tekst og så gå og lave en del forestillinger smiley ;)

• #17   19. sep 2015 Jeg plejer gerne at se hvordan ejer er omkring den den første gang og også se hvordan ejer rider hesten og gangen efter henter jeg selv hesten, sadler op og rider, mens ejer kigger på smiley

Så er der selvfølgelig en rundvisning dag 1 også, samt aftale hvad parten skal lave og hvordan det skal gøres (evt. foder).

• #18   19. sep 2015 Mange tak for al responsen - igen. Jeg har helt sikkert fået en masse gode råd, og har i hvert fald bekræftet mig i hvad der skal ske af ting og sager.

Nu har jeg intentioner om at der skal kontrakt på bordet for parten. Ville i have en udprintet kontrakt med, vedkommende kan tage med hjem og læse eller ville i foretrække at den er sendt per mail inden, så man eventuelt kan diskutere et punkt eller to?

• #19   19. sep 2015 Da jeg havde kontrakt på min ponys gamle part, tog jeg 2 eksemplarer med i stalden anden gang hun og hendes forældre var der, og læste den igennem med dem så vi alle var indforstået med hvad der blev krævet af hinanden osv. Det synes jeg var positivt, at vi sammen gennemgik det :).

• #20   25. sep 2015 Rigtig mange tak for alle svarene en gang til

I går havde jeg en rigtig sød pige ude og prøve Joey. Jeg tror jeg fik hende informeret om alt andet end at han synes køer er lidt uhyggelige (men de er alligevel ikke i området) og hun kunne godt lide stedet, pony og måske også mig?
    I hvert fald har jeg nu fundet en rigtig sød part til min hest, der ikke er bange for at tage kampen op selvom han bliver stædig og er god til at skyde skulderen. Som hun selv sagde er han ikke ond eller dum, han ved bare ikke bedre, fordi det ikke har været trænet og holdt ved lige.

Så nu skal jeg ud og finde mig et par sikkerhedsstigbøjler til saddelen, for det vil hun gerne have til når hun rider lidt mere seriøst end en skovtur.

Pony nåede både at blive "bange" for noget i skoven og være på tværs, men det tog ikke modet fra hende. Så jeg er så glad som man kan være lige nu. smiley

Kommentér på:
Når part skal prøve hest

Annonce