{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Når man skal søge part (Hvad er okay?) {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg igang med en part søgning, og vil gerne høre jeres meninger. Hvis du havde en hest, som du søgte en part til, og du så havde fået en henvendelse, ville du så blive sur over at personen senere afslog parten? Altså, folk vil jo have seriøse henvendelser, så hvis personen af en eller anden grund ikke vil have part på din hest, ville du så føle det var spild af din tid? Jeg vil jo gerne lige prøve hesten først, inden jeg siger ja til parten, og man kan jo finde ud af i løbet af den første tid, at man ikke fungere med hesten. Hvordan ville du have det med det?
Sidste gang jeg havde part, fik jeg den største skideballe over at sige op så hurtigt (efter 4 mdr) og at jeg ikke blev indtil der var fundet en ny. Det skal lige siges, at annoncen altså havde været oprettet i ret lang tid før jeg fik parten, så det ville have været længe. Desuden kostede den 650 kr om måneden, på 4 mdr havde jeg kunnet ride 7 gange, det eneste sted der var muligt at ride, var en en lille sandbane, jeg var blevet kastet af 3 gange, og hesten var hele tiden halt, manglede en sko, umulig at få ind fra fold, fuldstændig skør pga vind eller sådan, så den ikke kunne bruges. Ihvertfald mistede ejer den fuldstændig, og jeg var både det ene og det andet, og skulle ihvertfald ikke komme igen til mine sidste dage - som jeg jo havde betalt for.
Kort sagt, hvilke grundlag syntes i det er okay at afvise en part hest på? Jeg har jo flere mugligheder, og vil helst ikke spilde nogens tid, ved bare at tage den første jeg kan besøge, og så fortryde mit valg.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man skal søge part (Hvad er okay?)
  • #1   20. sep 2014 Når jeg har sagt part til min hest, så får parten en prøveperiode, så vi begge kan finde ud af, om det vil fungere. Jeg gider ikke have en part, der ikke vil min hest helhjertet - så vil jeg hellere være uden part. :o)

Det der kan pisse mig af, er hvis parten bare holder op med at svare, istedet for at sige, at hun ikke er interesseret - det har jeg prøvet et par gange, efter parten har været og prøve hesten. Jeg har også oplevet en, der slet ikke mødte op den aftalte dag, og aldrig svarede igen.

Jeg har én gang været virkelig gal på en part, fordi hun inden sommerferien havde redet min hest et par gange, og så skulle på ferie i 2-3 uger. Da ugerne var gået skrev jeg til hende, for at høre hvornår hun ville ride igen. Så havde hun pludselig udskudt sin ferie 1-2 uger, uden at fortælle det. Fair nok, jeg ventede til ugerne var gået, men fik ikke noget svar. Da ferien var slut og hun begyndte i skole (hun var ca. 35 år, men var ved at uddanne sig til pædagog på 2. år), havde hun pludselig ikke tid alligevel - hvilket hun helt sikkert havde vidst længe. Da flippede jeg helt ud, jeg følte virkelig at hun havde spildt min tid hele sommerferien, hvor jeg havde sagt nej til flere andre.

• #2   20. sep 2014 Selvfølgelig skal møde hest og ejer, og prøve at ride hesten, før man kan underskrive en partskontrakt - alt andet ville da være vanvittigt.

Og selvfølgelig har man til enhver tid ret til at opsige parten - det er træls for ejer, ja, men det er nu engang et vilkår. Som part har du altså ikke forpligtelse til at blive, indtil der er fundet en ny - medmindre andet er aftalt, selvfølgelig.

Som ejer har man altså det grundlæggende ansvar for sin hest, og hvis man ikke kan finde en part - og ikke kan få økonomien til at hænge sammen uden - jamen, så skulle man nok slet ikke have anskaffet sig en hest i første omgang.

• #3   20. sep 2014 Jeg er nok blevet lidt irriteret nogle gange, når jeg har fået en henvendelse fra en person og vi så aftaler at de skal komme herud, men de så pludselig finder ud af at det slet ikke kan lade sig gøre - feks. at et barn/ung slet ikke har snakket med sine forældre inden de aftaler at vi skal mødes eller at personen finder ud af at det ikke kan lade sig gøre med transport alligevel. Når det første jeg fortæller en interesseret er beliggenheden og hvordan det ser ud med offentlig transport, så er det altså ret træls at man på dagen lige får en besked om at ups, det dur alligevel ikke.

Jeg bliver ikke sur over at en part siger op/stopper, hvis det gøres på en ordentlig måde, feks. bare at give lyd og sige det, som det er.

Personligt har jeg sådan lidt opgivet at finde en part; 90% af alle henvendelser er ret useriøse og 70% af de "seriøse" henvendelser er så alligevel også useriøse. Det er faktisk lidt træls at få mange useriøse beskeder som feks: hvor langt står ponyen fra mig? (rejseplanen og google maps kunne klare den).

• #4   20. sep 2014 CTS - Jov det med at holde op med at svare, i stedet for bare at give ren besked, er selvfølgelig skide træls for ejer.

• #5   20. sep 2014 Da jeg fik part på Mirabel prøvede jeg hende 2 gange også var den første måned prøveperioede, hvor jeg ikke betalte noget. Jeg valgte så at stoppe med at have part på den efter ca. et halvt år, da jeg fik min egen pony. Og hvis jeg skulle have forsat skulle jeg låne den i et år, da ejer skulle et år til England.

Hvis jeg skulle finde en part til min egen (hvilket jeg højest sandsynligt ikke skal), ville jeg være rigtig træt af, hvis parten valgte at stoppe en måned eller sådan noget efter prøveperioeden, da jeg så ville føle, at jeg havde spildt min tid. Selvfølgelig ville det være noget andet, hvis ponyen gjorde noget, så parten ikke var tryg ved den længere. smiley

• #6   20. sep 2014 hmm jeg ville ikke brokke mig eller blive sur, jeg ville bare ønske personen held og lykke med at finde en hest der passer bedre.....

• #7   21. sep 2014 Det lyder helt ekstremt det du har været udsat for. Jeg havde godt kok govet hende et møgfald direkte tilbage over sådan en opførsel! Føj!

Nå.. Jeg har heldigvis kun været heldig med alle mine parter på min gamle pony, alle har været søde, mødepligtige, ansvarlige og har haft en god grund og god måde at sige parten op på smiley
    Men vil gove mange afde andre ret, der er ret meget der kan "gå galt" smiley

Respekt til dig for at du undersøger holdninger osv, før du bare aftaler (hvilket mange på din alder desværre gør uden at gennemtænke noget)

• #8   21. sep 2014 Maja-Loise - Ja jeg kan godt se det måske er lidt træls, at have spildt noget tid på at have en på prøve. Men parterne betaler jo for det (i hvertfald i de fleste tilfælde) så det skal jo være med en hest, de godt kan med, ellers er det jo dumt smiley

Stinne - Ja jeg syntes bestemt heller ikke hun var rimelig. Men altså, hun mistede også alle parter kort efter de var startet, så der var jo et mønster.

• #9   21. sep 2014 Men definer en hest du godt kan med. Tænker at man slet ikke kender en hest de første 5-6 måneder. Jeg holder mig som regel til én hest i lang tid ad gangen.
    Jeg har kun prøvet en hest det slet ikke gik med, ud af alle de parter jeg har haft gennem livet.

• #10   21. sep 2014 Jeg har selv haft mange parter igennem årene..Alle gratis. Jeg mødte op som aftalt og gjorde ekstra arbejde som tak for at jeg måtte bruge hestene. Jeg passede de hvis de skulle på ferie e.l. Jeg sagde altid i fra hvis det ikke duede og jeg kom til at stoppe pga. forskellige årsager. Det mener jeg er et KRAV og en PLIGT man har som part. Man skal overholde aftaler og give besked hvis der sker noget der gør at man ikke kan komme eller skal stoppe.

Min veninde søger part til sin pony. Det skal ikke koste noget for parten, de skal bare overholde aftaler og komme 2-3 gange ugentlig og ride efter hestens formåen. Den har stået stille længe og skal langsomt rides op igen og selvfølgelig behandles pænt. Det er alt hun forlanger af parten.. Dette har hun rigtig svært ved at finde da de hun har fået ud ikke har overholdt aftaler og været stabile smiley Rigtig træls og ikke ok!

Man skal huske på at det er levende væsener vi arbejder med! De knytter sig og får et forhold til de mennesker de omgås. Det mindste man som part skal gøre er at sørge for at holde det man lover..ikke bare for ejer men især for hesten. Hestene lærer hurtig hvem der kommer til hvilken tid og hvad det betyder. Har man et godt forhold til hesten vil den miste noget når du/parten forsvinder!

Mvh TT

• #11   21. sep 2014 Emilie - Nu har jeg kun selv haft en part, så det er lige den jeg må gå ud fra.
    Hesten her, kunne ikke tages mere end 100 m væk fra stalden, før den satte hælene i, og var umulig at flytte. Den kunne nærmest ikke rides alene, og med andre fik den rideskole hest syndromet. I blæst eller regn, gik den fuldstændig amok, og kunne ikke så meget som tages ind fra folden. Den kunne kun rides i skridt og trav, da den i galop tog over og bukkede til man røg af (medmindre det var ejer der red, for hun havde fat i bidet..) der var som sagt tit et eller andet, så den alligevel ikke kunne rides eller bruges. Og tit var den fuldstændig umulig at få ind fra folden. Den havde helt sikkert problemer, og burde være tjekket igennem, men nej det gad ejer da ikke. Det var en sød hest, men så meget arbejde gider jeg simplethen ikke ligge i en part der koster 650 om måneden. Sikkert ikke engang i en gratis part. Og så er der jo andre tilfælde, hvor hesten egentlig er sød nok, der er bare ingen kemi eller glæde ved samarbejdet.

TT - Det forstår jeg så heller ikke. Hvordan man som part, ikke engang kan finde ud af basale ting, som at overholde aftaler eller behandle ting og dyr pænt..

• #12   21. sep 2014 forstår udemærket godt at du ikke gider sådan en hest. Så du har ikke været uretfærdig.

Kommentér på:
Når man skal søge part (Hvad er okay?)

Annonce