Hul i strålen og hove der flækker {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har et problem med min pony: hun får hul i strålen, der hvor revnen er. Det ligner sur stråle, men har haft smeden ude og kigge flere gange, og det er ikke sur stråle. Det lugter heller ikke, og den virker heller ikke svampet og sort, som det kan gøre ved sur stråle.
Desuden flækker hendes hove meget let, de er begyndt at flække igen, og det er kun halvanden uge siden smeden sidst beskar hendes hove.
Smedens forslag var, at bruge tjære i hullet ved strålen, samt at smøre tjære på den yderste centimeter på hovene, et par gange om ugen. Det har jeg gjort, men det lader ikke til at have den store effekt.
Jeg vasker næsten dagligt hendes hove og sprøjter dem med æbleeddike. Derudover får de hovfedt to gange om ugen. Hun får også biotin som tilskud, og er passet med vitaminer. Hun går pt. på døgnfold, så kan ikke gøre så meget ved underlaget hun står på.
Da hun er under tilridning, bliver hun også kun redet på sandbane, så det er ikke fordi jeg slider meget på hendes hove.
Min anden hest har også haft lignende problemer med hovene, men efter han er begyndt at få samme behandling, har han fået så fine hove.
Er der nogen der har forslag til, hvad jeg ellers kan gøre?
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 178
Jeg har en hest, der har meget skrøbelige hove. Jeg brugte i starten 'bare' noget jeg havde fået med til min hest, men hans hove blev værre og værre. Han har sprækker i tre af sine hove og han kan ikke holde skoene på... s:
Jeg er gået over til at bruge ungulat fra hippolyt og noget hovfedt, som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder, som man ikke ligger henover hele hoven, men kun masseres i kronranden. Det virker altså super godt.
Jeg har virkeligt en hest, som har fået tydeligt bedre hove på få uger! Det kan varmt anbefales.
jul 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.051
For første gang har min smed rost hendes hove. Jeg bruger biotin, hovolie mindst et par gange om ugen og så har jeg suppleret med ekstra vitamin bolcher og hun STRÅLER både på hovene og i pelsen.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Hul i strålen og hove der flækker