{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Mineraler eller ej {{forumTopicSubject}}

Har lige været i en butik for at få fat på nogle mineraler til hesten. Men de havde intet hjemme. På vejen ud, får jeg bemærkningen, at de jo også kommer ind nu. Underforstået, at de ikke behøver noget andet end i sommerhalvåret.
Jeg har hele året givet ham mineraler, for det troede jeg var nødvendigt, og særligt om vinteren. Har jeg taget fejl?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mineraler eller ej
  • #1   14. sep 2015 I sommermånederne behøver hestene ikke have mineraler osv. Så længe der er godt med græs. Men om vinteren vil jeg foreslå at du giver mineraler til din hest smiley

• #2   14. sep 2015 Min pony har intet fået her i sommer - kun lidt her og der. Hun har ikke manglet det. smiley Men til vinter (fordi hun er så nøjsom) får hun kun en smule krybbefoder og ellers de vitaminer/mineraler, hun behøver samt hø/wrap selvfølgelig.

De andre år har jeg også givet vitaminer om sommeren, men det har jeg ikke gjort i år. Der er jo noget i det foder, ens hest får, hvis den altså får foder. Så du bør tjekke den pose med foder, du køber til vinter, så du kan se hvor meget vitamin/mineral der er i. Hvis din hest ikke er dækket ind på det, der er i posen (eller hvis den får mindre foder, end den burde gøre, evt. fordi det bliver erstattet med noget andet), så skal du ud og have vitaminer/mineraler du kan give.

• #3   14. sep 2015 Han får kun wrap sommer og vinter plus lidt græs om sommeren.

• #4   14. sep 2015 Hmmm... Ja så kommer det jo lidt an på wrappen, men umiddelbart ville jeg nok supplere med vitaminer/mineraler, når nu der ikke gives andet. smiley Hvad er det for en hest, du har? smiley Er han nøjsom?

• #5   14. sep 2015 Nej, jeg vil ikke kalde ham nøjsom.

• #6   14. sep 2015 tror måske de kan have ment det som i at når de kommer ind begynder de fleste at få foder og derved for de deres vitaminer og mineraler igennem der..

jeg må ærligt indrømme at min ene hest som jeg har haft i 7år, har alle de år kun fået max lidt lucerne igennem alle år sommer og vinter.. han har aldrig fået krybbefoder, og har aldrig givet ham vitaminer og mineraler overhovedet, han har det seneste år fået loppefrøskaller og det er det..
    han går i løsdrift, så hø har han fået 24/7 og lidt lucerne hvis den hest han har stået med skulle have krybbefoder ellers ikke..

og kan fortælle han det seneste år har fået taget en del blodprøver pga. 3 gange kolik, så jeg ved igennem dem at han intet mangler overhovedet.. på trods af at mange siger at de skal have vitaminer og mineraler.. skal siges han det meste af tiden har været i fuld ridning

så tror det kommer an på hesten min anden hest jeg har kan slet ikke undvære sine vitaminer og mineraler, og for foder året rundt for at holde vægten osv..

• #7   14. sep 2015 Ok. Hvordan ser man om hesten kræver ekstra mineraler? Er det kun via blodprøve?

• #8   14. sep 2015 Blodprøve er den nemmeste måde at se det på for så ved du præcis hvad den mangler..

men ting som er den træt og doven, mat at se på kan i nogen tilfælde være tegn på mangel på vitamin/mineral..

men blod prøve er den nemmeste måde så er du sikker på hvad den mangler..

• #9   14. sep 2015 Hans pels skinner da, men nu har han også fået mineraler. Jeg må se om ikke jeg kan finde nogen et andet sted.

• #10   14. sep 2015 En blodprøve viser kun hvad hesten mangler i det øjeblik blodprøven bliver taget... Skal du vide hvilke mangler hesten har skal der tages prøve af håret...
    Tindur får vit/min til heste på græs det tidspunkt han går på græs (Ca. maj-nov) Og så får han fuldfoder fra Nov - maj smiley han får wrap og græs og om vinteren kun wrap smiley

Mvh TT

• #11   14. sep 2015 Hvis hesten slikker på jord, er det også en ret god indikator for, at den mangler noget. smiley Men så skal man jo se den, når den gør det smiley

• #12   14. sep 2015 Hvor gammel er din hest?
    Græsset indeholder ikke nok vitaminer og proteiner (nogle græsarter værre end andre) ca. fra midt august. (hvis primærfoderet er hø fra andet slet, må det være samme princip) Ungheste kan ikke klare sig uden vitaminer, mineraler og proteiner ca fra midt august, da deres vækst vil lide under, ikke at have de rette byggesten til knogledannelse mm.

Vokse udvoksede heste, har som grundregel også brug for vitaminer og mineraler hele året, men det skulle ikke undre mig, at nogle helt kan klare sig uden smiley

• #13   14. sep 2015 Vinteren giver man jo typisk fuldfoder morgen aften hvor hesten dækkes ind vitamin mineral. Derfor er der styr. På dit foder behøver du ikke give ekstra. Lever din hest af wrap og et kg havre så ja skal den gerne have vitamin mineral tilskud. Sommeren når hestene går på græs giver man jo da de ikke får det i foderet. Og nej hestene kan jo ikke som i naturen vandre rundt og tage de mineraler og vitaminer til sig, de sat på en fold og der det som der er. Derfor giver man ofte hele sommeren. Dog kommer din hest ind om 1-3 uger på fuldfoder, så ja er det næppe et problem. Men ekstra b vitamin nu de sætter pels kan være godt.

• #14   15. sep 2015 Heste skal have tilskud af vitaminer/mineraler hele året, hver dag... De kan ikke tilnærmelsesvis finde alle de ting på græsfoldene som de ville i naturen og derfor skal de have det tildelt hele året....

Min er ikke nøjsom og han får derfor samme foder hele året, også når han går på døgnfold som nu smiley Har man en hest der bliver tyk på sommergræsset, skal man finde et produkt med lav tildelingsmængde....

Kommentér på:
Mineraler eller ej

Annonce