{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

Arg hvorfor så svært at vælge hest.. Hjælp :) {{forumTopicSubject}}

Ihh er jo igang med at kigge hest, men synes det er så svært, der er så mange dejlige heste til salg smiley
Har kig på 2 meget forskellige som begge tiltaler mig, og kan se både plus og minus ved begge.. Så hjælp mig lige med jeres tanker smiley

Lidt om mig smiley jeg er 36 (snart 37) har redet siden jeg var 5-6 år dog med pause i 4 år startede op igen her i marts med en part.. Mine 2 sidste ridehestes har jeg selv tilredet.. Jeg rider dressur og ture, kun lidt hygge spring.. Ikke den store stævne rytter..
Jeg er 168 cm (meste af højden i benene) og vejer pt 74 kg (jeg har lavet en fuld kost og livsstils omlægning, har smidt 10 kg på 9 uger, og taber mig fortsat) men regner med at komme ned på 65-68 kg inden for 2-3 måneder..

Hest 1:
2,5 års (født start marts) PRE hoppe (grønt pas pga manglende registrering da den er importeret i moderens mave).. Hun er pt ca 160 cm, forventet højde ca 165 cm.. Mere den ridepræget type end den barokke (altså længere ben, mere varmblods præget bevægelser) hun er enormt nyskerrig og kontakt søgende, kan stå bundet, trækkes med og få løftet ben, men ellers rå og ikke glad for at være alene.. God i hoved men med tænding.. Passet med alt..
Mine bekymringer er om den bliver for stor (faderen er 172 cm og jeg er vandt til fjord og småheste) og om det bliver et problem at den ikke er vandt til at være alene.. Og så ville jeg egentlig gerne holde min ridning igang og ikke holde 6-12 måneders pause..

Hest 2:
9 års welch cob hoppe.. 144 cm og ok bygning, dog ikke bred cob type.. Den er super lydig fra jorden, står bomstille under strigling og opsadling samt opsidning.. Meget følsom for hjælperne og fremadgående, men stikker ikke af eller noget.. Bliver ikke bange for ting..
Den trænger til tandlæge og skal vaccineres.. Den er meget muskelfattig da den har gået rideskole og derefter stået en periode.. Og den har bløde koder på forbenene..
Mine bekymringer er om den bliver lige lille nok, om der er for meget arbejde i at få den tilbage i form og om de bløde koder får betydning

Hvad er jeres umiddelbare tanker ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arg hvorfor så svært at vælge hest.. Hjælp :)
  • #1   10. sep 2015 jeg havde valgt nummer to men det er fordi en rå ville være en stor mundfuld for min tålmodighed smiley

• #2   10. sep 2015 Jeg ville nok have ledt videre, indtil den hest som passede 100% til mig dukkede op smiley

Ellers havde jeg valgt nummer 1, hvis det skulle være en af de to...
    Jeg ville ikke turde købe en hest med en "skade" hvor man ikke ved om det har nogen betydning smiley

• #3   10. sep 2015 Welsh coben bliver ikke for lille jeg rider en på 143 og er 178 og hun er heller ikke den brede type..

Men jah hvis du skulle vælge nr 2 så håber jeg prisen er godt svarrende.. plus jeg ville få undersøgt den angående det med bløde koder.. Hvor slemt det er og hvad den ville kunne klare.

• #4   10. sep 2015 Jeg ville så også vælge at leder videre.

Nr. 1 er meget ung, og det er ikke til at sige hvad den indeholder.

Nr. 2 lyder til at være "for lille" og div. andre småting.

Der er alt mange fine heste derude, som er sunde og raske til en rimelig pris.

Held og lykke med at finde din nye hest.

• #5   10. sep 2015 Hvis du ikke føler, at nogen af dem opfylder dine behov 100%, synes jeg også, at du skal lede videre smiley Som jeg forstår dig, på det, du har skrevet, er der jo noget ved dem begge, som får dig til at tvivle lidt og det mener jeg, er et tegn på, at der ikke er nogle af dem, du skal satse på smiley
    Der er allerede rigtig mange på markedet og der dukker endnu flere op løbende, så det er bare med at væbne sig med tålmodighed, indtil du finder en, du er helt sikker på, er din kommende stjerne! smiley

• #6   10. sep 2015 Hvis jeg KUN havde de to valg ville jeg nok vælge nr 2 Hvis de bløde koder ikke havde betydning. Alle heste skal jo have tandlæge og gerne vaccineres. Så i mine øjne er de to minusser du har sat op der bare bagateller! Dog ville jeg nok lede videre da de bløde koder ville være for bekymrende for mig til at jeg turde købe den. Havde du spurgt mig for et år siden havde jeg valgt nr 1. Men jeg gider ikke starte på nyt med en hest igen (ikke lige nu i hvert fald)

Mvh TT

• #7   10. sep 2015 TT: Selvfølgelig skal alle heste have ordnet tænder og vaccineres.. Det er mere at den ikke er passet med det..

Det skræmmer mig ikke at den første er rå.. Jeg foretrækker ungheste jeg selv kan forme.. Optimalt ville være 3,5-5 år og ryttervandt, men dem er der ikke mange af til den pris jeg kan give..
    Nr 2 har så også den "fejl" at den er ældre end jeg egentlig ønsker..
    Den første er jeg ret forelsket i.. Men får hele tiden at vide at jeg bør købe en jeg kan ride nu og det kan ikke undgå at påvirke en.. Tror sjældent man finder en der er 100% perfekt.. Det handler vel mere om hesten får en til at glemme "fejlene"..

• #8   10. sep 2015 Så køb nr 1. Som du selv siger så vil du gerne forme den selv.. Så har du hesten. Desuden er du ret vild med den.. Du svarer jo faktisk på dit eget spørgsmål smiley

Mvh TT

• #9   10. sep 2015 Havde Tindur været ældre nu og jeg ikke var i gang med at tilride ham (at jeg havde haft en pause hvor jeg "bare" kunne nyde uden at tænke uddannelse.) Så havde nok jeg også valgt nr 1. Lige nu er jeg bare fyldt op af kravet om at udvikle os så jeg gider ikke starte på nyt de første mange år smiley man skal jo også huske at nyde efter man har ydet smiley

Mvh TT

• #10   10. sep 2015 TT: havde også besluttet at købe nr 1, men så tog min veninde forbi og så nr 2 (fordi hun var i nærheden) og så lød den meget mere lovende end forventet og lokker også lidt at kunne ride nu (burde nok have 2 heste smiley ) og så spænder min hjerne konstant ben for mig med "hvad nu hvis" har lovet at købe fornuftigt og se flere heste og ikke bare købe den første jeg ser denne gang.. Men jo så nemt bare at følge hjertet smiley

• #12   10. sep 2015 Hvad skete sidst du fulgte hjertet? smiley mener at huske noget om at der først var en kæmpe udfordring men så fik du din sjæleven... (korrekt mig hvis jeg husker forkert)
    Men betyder ridningen så meget for dig at du ikke kan vente? Det er jo utroligt meget du kan træne der letter tilridningen og bare tænk på tilliden du har når I går i gang smiley

Mvh TT

• #14   10. sep 2015 Umiddelbart havde jeg valgt nr. 1 af den grund at jeg aldrig havde valgt en rideskole hest. Jeg ved hvordan de sjældent bliver tjekket af dyrlægen - en jeg havde redet før, døde et par timer efter ridning pga. Blødende mavesår som var blevet så slem.

• #15   10. sep 2015 Forresten kan du jo sagtens ride på hest nr. 1, selvom den får voksepause. Det betyder jo bare at det kun drejer sig om små skovture et par gange om ugen, og ikke mere. Rigtig mange hest behøver hellere ikke mere end 4 måneders voksepause - men det afhænger jo selfølgelig og jeg kan godt følge dig i at det er lidt surt at vente de måneder. Jeg har for første gang selv præget og tilredet en hest for 3 1/2 år siden (8års), og jeg er ikke i tvivl om at min næste hest skal jeg præge selv igen. Det er lækkert hvordan man bare ved hvordan hesten normalt er og derfor hvor hurtig man skal reagere på ændret adfærd, hvor ved en ridehest er det svært at gennemskue til tider.

Jeg har fået muligheden for at ride et par dygtige heste, men jeg holder mig nu til Cody som jeg gerne skulle begynde at tilride i næste måned. smiley

• #16   10. sep 2015 Jasmin var nr. 4 hest vi kiggede på - og hun var absolut alt det vi IKKE skulle have. En hoppe, hvid, ikke tilredet og total bred. Samt at hun ikke stod særlig stille under strigling og sparkede vores ridelærer i hovedet under maven, så var der bare noget... smiley I dag har jeg aldrig fortrudt at vi købte hende, og efter at have redet en bredere type, så kan jeg mærke på de slanke heste når jeg sidder at det bare ikke er der jeg hører til. Jeg så hende mandag, snakkede med hende tirsdag, prøvede hende onsdag og købte hende om torsdagen.

• #17   10. sep 2015 Munk - ha ha ha.. Sparkede ridelæreren i hovedet og du var solgt... smiley jeg tager det som at du ikke var særlig glad for denne ridelærer? smiley smiley

Mvh TT

• #18   10. sep 2015 Munk: Ja man ender ikke altid med det man tror man vil have smiley

TT: Jamen det er jo egentlig ikke fordi der er sket noget.. Jeg har haft 4 heste som "voksen" 3 af dem har været første hest jeg så på (2 af dem var jeg så faldet for allerede ved billede og beskrivelse og tog ud at se for at bekræfte det) den 4 så jeg en først, tog ud til avler for at se en anden, men fik øje på den på folden og det var den jeg ville have.. 2 har været 2 år rimeligt rå, en var et 3 måneders føl.. Den sidste en 5 års der var redet så meget bagud at det tog 1 år at få den til at bevæge sig ordentligt fremad smiley
    Men jeg lader mig nok påvirke for meget af andre..
    Nr 1 er lidt en drømme hest.. Har altid drømt om at eje en af de iberiske racer, men normalt er de uden for min købeevne.. Regne med at skulle have fjordhest igen.. Men så fik jeg et super tilbud.. Tør nok bare ikke rigtig tro på det

• #19   10. sep 2015 Hvis du altid har drømt om en PRE, så gå efter nr 1.

Bliver du ride-skruk ind imellem, før du kan begynde at tilride hende, så kan du nok låne en hest og få en ridetur.

Min oplevelse er med de unge, at man kommer til at lave en masse andet sjovt end at ride, og lige pludselig så skal de tilrides.

Held og lykke hvad du end vælger.

M h Charlotte

• #20   10. sep 2015 Ud og køb hest nr 1. Afsted afsted afsted!!! Tjap tjap tjap!! En ordre smiley

Mvh TT der nu ikke håber hun får ballade hvis noget går galt smiley

• #21   10. sep 2015 Det var jeg hellere ikke - men der var bare noget over hende. Jeg var midt i undervisning om mandagen hvor hun bliver trukket forbi, og jeg stopper bare op med åben mund, uden at tænke om de bag mig - jeg var så fascineret af hende og hun var så smuk broget. Selv min mor som jo også skulle ride og ikke selv kan tilride eller have en ikke rolig hest pga diskoprolaps faldt for hende. Det viste sig jo så med lidt hjælp at hun var helt perfekt for mig og min mor, for hun løb aldrig, ville ikke trave med min mor når hun kunne mærke hun ikke havde balance.. Så ja. Jeg skal ikke eje hest igen før der kommer sådan en hest som kravler sådan under huden på mig smiley

• #22   10. sep 2015 Selvfølgelig kan man jo sige at den er ret rå.. Så der er en del der skal trænes først.. Og når det er på plads så er den nok ved at være klar til rytter smiley den anden vil også kræve noget træning inden fast ridning, da den mangler muskler

• #23   10. sep 2015 Altså jeg har altid Agtig købt den første hest jeg har set. Men det normalt også fordi jeg faktisk ikke har skulle have hest men så jeg bare faldet også præcis ønske heste eller jeg simpelthen bare er ude hos nogle avler også falder jeg pladask for en af dem. smiley

• #24   10. sep 2015 Altså skal vi vælge mellem de to havde jeg personligt valgt nummer 1. Det er små ting der hurtig kan trænes væk. Den er 3 år lige om lidt og der er masser af træning både fra ryg og jord som du kan gå i gang med.

Men jeg havde ledt videre. Ingen af dem er perfekte. Dine krav er rimelige af hvad jeg forstå og synes ikke man skal gå på så store kompromier når man kigger hest smiley

• #25   10. sep 2015 Ingen af dem.
    PRE-en tror jeg er for rå og bliver en for stor mundfuld, plus der går lang tid før du kan begynde at ride på den.

Welsh på 144 tror jeg vil blive for lille til dig hvis du er 168 så er du for høj til at kunne ride pony hvis det stadig skal se harmonisk ud.

• #26   10. sep 2015 168 så man overhoved ikk for stor til pony. Heller ikke harmonisk.

• #27   10. sep 2015 Schabrakoholic: Min sidste ridehest var en pony og synes ikke jeg var for stor til den..
    Og med hensyn til nr et, så har jeg tilredet mine 2 sidste selv og de var også helt rå og senest haft en fra føl.. Så det er intet problem..

• #28   10. sep 2015 Mig på fjordhest på 142 cm.. Og der vejede jeg ca 10 kg mere end jeg gør nu

profilbillede
  • #29   10. sep 2015 Ingen af dem.
    For det første skriver du, at du er vant til Fjordheste - så vil begge hestetyper sandsynligvis føles RET kvikke i det, også selvom det var halvgamle, velredne eksemplarer.
    For det andet har du fået børn - og der sker noget, når man får børn. Bevidstheden om, at nogen er afhængig af, at du kommer hjem i ét stykke sidder i baghovedet...

• #30   10. sep 2015 Mimre: Det var så lidt af en fordom.. Min fjordhest var bestemt ikke doven, men meget Selvgående.. Og før det havde jeg en DV så ikke fordi jeg er vandt til halv døde heste smiley jeg søger netop en livlig hest med et godt hoved

• #32   10. sep 2015 Jeg vil ikke komme med et bud på om du skal tage den ene eller anden
    Det er jo som du vil have

Vi har købt en ny hest fornylig
    Og vi så nogen stykker
    Valget faldt på det vi ikke ville have en vallak og til den slanke side
    Vil sige at aldrig har vi haft denne hest med på tur og været skuffet
    Han er hesten for os

VH
    Annette

profilbillede
  • #33   10. sep 2015 Han er da også super fin Annette smiley og det er den anden fjord også

• #34   10. sep 2015 Det er 2 meget forskellige heste du har kig på og temperamentsmæssigt begge til den noget livlige side. Nu "kender" jeg dig fra HN og tror at en så ung hest måske vil tage en del af glæden fra "projekt ridning", når nu du har været igennem et par ungheste og er gået af med dem grundet tidsmangel. Jeg tror du ville få noget mere glæde ved en lidt ældre hest.
    Welsh cob er en meget stærk, lille hest -forudsat at man vægtmæssigt harmonerer med den (hvilket jo gælder alle typer/racer) og er nok en tand bredere end Cruzado´en bliver. Du kommer hurtigere til at syne for stor til en smal, men højere hest, kontra en lavere men bredere.
    Welsh cobber har en tendens til bløde koder og langt de fleste trives fint med det, men som udgangspunkt bør man undgå benstillingsfejl og tage sin smed og dyrlæge med på råd vedr vurdering af en eventuel risiko for problemer.

Skulle jeg vurdere hvilken af disse du vil få mest glæde af, ville jeg sige welsh cobben udfra at den kan rides dagligt, når du er kommet af med nogle flere kg (suuuperflot vægttab i øvrigt!! Totalt thums up) og har bygget lidt muskler og kondi på ponyen gennem jordarbejde.

• #35   10. sep 2015 Mange tak ja det er et vældig par de 2 smiley
    Hvad kan det være du ikke vil have en fjord igen?
    VH
    Annette

• #36   10. sep 2015 JP : Tak smiley den første ungheste solgte jeg som 5 års da den var for følsom og varm, dengang var jeg meget plaget af min sygdom og når jeg havde ondt reagerede den voldsom smiley derfor valgte jeg at sælge den og købe noget med mere ro i hoved smiley heldigvis er mit helbred også forbedret en del efter vægttab smiley
    Nr 2 ungheste solgte jeg også som 5 års.. Ikke kun tidsmangel.. Men stod med en nyfødt, med et brækket haleben (kunne ikke ride i 6-8 måneder) min part var smuttet og hesten havde lært nogle dårlige vaner smiley men nu er den mindste knapt 14 måneder og alle 3 unger i institution så har masser af tid smiley
    Den sidste, mit føl solgte jeg fordi jeg indrømmet ikke kunne overskue det, havde stadig 2 børn hjemme og det var ikke meningen den lille skulle starte så tidligt.. Og så kneb pengene.. Men nu er børnene afsted og pengene rettet op smiley
    Så ja der har været nogle problemer, også med tid.. Men det er heldigvis "overstået"..
    Tror nu ikke en unghest ville glæden fra mig.. Cobben kræver jo også en del jordarbejde da den lige nu har en meget svag ryg..

Annette: Det ville jeg såmænd også gerne.. Men synes faktisk ikke rigtig der er nogle som passer mig, enten er de for gamle, for små eller for dyre smiley

• #37   11. sep 2015 Hej jeg rider en ox araber hingst,det er fordi jeg har muskel gigt og kan ikk takle de stærke heste som kan trække afsted med en smiley

• #39   14. sep 2015 Jeg vil bare sige, at du VED når du finder drømmehesten smiley

• #40   14. sep 2015 Jeg har fundet en hel 3 hest som jeg bare vidste var den rette med det samme smiley

• #42   14. sep 2015 3,5 års fjordvallak.. Har haft rytter på et par gange i skridt, men ellers rå ridemæssigt, men ekstremt velopdragen.. Rigtig sød og venlig og 148 cm og god bredde uden at være tung

• #43   14. sep 2015 Ham her

profilbillede
  • #44   14. sep 2015 Nøj hvor er han skøn smiley tillykke med din nye hest smiley

Mvh TT

• #45   14. sep 2015 Tak.. Glæder mig vildt til at få ham hjem smiley

• #46   14. sep 2015 Tillykke med den nye hest.

Jeg tror at det bliver et godt match, også set i lyset af at du har en familie ved siden af smiley
    Held og lykke.

Kommentér på:
Arg hvorfor så svært at vælge hest.. Hjælp :)

Annonce