{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.238 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676

en lille tanke -græs {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på noget her sidste dag.

flere og flere døjer med forfangne heste, og genrer hest der går helt amok h is de kommer på græs, fordi at græsset er så lækkert for dem.

Hvis heste nu gik på ordentlige græs folde hele året, ville deres "grovæden" og deres indtag af græs så ikke falde, så det var moderat hele tiden?

og ville man så ikke undgå forfangenhed, græssende heste, mundkurv osv osv.

altså fordi hvis hesten er vandt til græsset, har den ikke behov for at være så grådig når den om sommeren kommer på en ordentligt mark.

måske det kan sammenlignes med et barn af en sundhedsfanatiker, som pludselig bliver sluppet løs i en slikbutik - dette barn vil også blive rigtig syg, og overspise fordi at slikket er så lækkert, hvor mod et barn der har smagt slik, og måske for slik oftere ville være mere afslappet omkring det, og ikke overspise?

grunden til min tanke er egentligt alle dem jeg ser her inde, som står med forfangne heste, græsfede heste, og heste som bliver nødt til at gå med mundkurv, hvor mod flere af de heste jeg har oplevet, som går på gode græsfolde året rundt, hverken er forfangne, græsfede, grådige eller har behov for mundkurv.

håber i kan følge min tankegang, ellers må i egentligt sige til.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  en lille tanke -græs
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#2   24. aug 2015 stald z: men har du problemer med forfangenhed osv?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   24. aug 2015 stald z: tak for svar, så har jeg da et eksempel mere på at alle de heste der bliver forfangne, i sidste ende er "menneskets skyld"

• #6   24. aug 2015 Mine heste har over vinteren været vant til at gå ude men dog på en fold hvor der ikke var så meget græs, og så her til sommer fik vi lov til at låne en fold med massere af lækkert græs, men selv om de ikke var vant til græs på den måde, har jeg ikke haft problemer med noget som helst og de kan sagtens gå ude 12 timer om dagen på massere af græs smiley Og jeg har aldrig haft en forfangen hest smiley
    Så det er i hvert fald ikke sådan for alle smiley

Men kan godt følge din tankegang, og er delvis enig, tror dog også det afhænger meget af den enkelte hest smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   24. aug 2015 kathrine: det er selvfølgelig individuelt for den enkelte hest, men hvis man ser overordnet på det, og ser på det i store træk smiley

• #9   24. aug 2015 Min går udenlukkende glip af græs, fordi dyrlægen har anbefalet det.
    Da hun er en ældre pony, der grovæder og har været meget overvægtig.

• #11   24. aug 2015 Min venindes hest, som går på græs altid, har netop været forfangen og de har ellers kæmpe folde og der går kun 5 heste, så det ikke fordi de har gået på nedbidt græs.

• #13   24. aug 2015 Vores har græs på foldende året rund (med mindre det er dækket af sne selvfølgelig) og de har ikke et stort behov for at æde når foråret kommet, og de kan da godt blive lidt tykke, men det er ikke noget der er et problem.

Min gamle vallak kunne gå på jordfold en hel vinter og selvom han blev lukket på en lækker græsmark om foråret så havde han heller ikke behov for at æde helt vildt. Han spiste da græsset, men lige så tid stod han bare og sov, eller lå sig ned og tog en ordentlig lur.

• #15   24. aug 2015 Min hest går på græs året rundt. Jeg synes nu ikke at hans behovtil græs har været så slem, som de andre heste på gården (Han er den eneste der går på græs året rundt)
    Han er dog en vaske ægte islænder, så fra starten af august, til græsset begynder at forsvinde, så æder han alt hvad han kan, hvilket har resulteret i at jeg har prøvet mundkurv. Han fik gnavesår.
    Han er nu kommet på jordfold, og kommer på græs om natten (Fordi hans foldkammerat, en hingst, valgte at bide ham flere steder smiley )

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   24. aug 2015 interessant at høre andres syn og erfaringer - både for og imod smiley

yasmin: men en hest spiser stort set konstant, og jo mere græs - jo mere vil den automatisk indtage, med mindre den er vandt til det.
    forskellen lægger vel k at en hest der går med en mark med helt nedbidt græs, slm pludselig kommer over på en mark fyldt med græs, vil indtage mere.

Jeg har aldrig selv brugt det der med sommerfold/vinterfold, da vi altid har været heldige at der hvor hestene har stået har der altid været græs, og var græsset bare lidt nedbidt skiftede de fold, sådan foregik det hele året rundt. smiley

• #17   24. aug 2015
    Jeg kan godt følge tankegangen. Men det er desværre ikke kun meget græs, elendig indgræsning e.l der udløser forfangenhed.

Nogle gange kan det være en lille bitte ting der udløser det, som måske ikke er det græs hesten er vant til at gå på.

Mange heste kan og bør heller ikke gå på græs - de tåler ikke sukkeret i det og bliver for fede. Men folk har en eller anden mentalitet med at det er synd for hesten ikke og få græs, nogle gange er det nærmest på grænsen til mishandling hvis man ikke sætter sin hest på døgnfold og græs om sommeren.

Så jeg tror egentligt ikke man vil kunne undgå det - fordi EMS, forfangenhed mm. ikke nødvendigvis udløses af at de grovæder men bare selve græsset.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#18   24. aug 2015 krikken: tak for svar.

havde slet ikke tænkt i de baner, selvom at du faktisk har fat i noget rigtig interessant.

du skulle vel tilfældigvis ikke ligge inde med nogle artikler omkring græs og heste?

• #20   24. aug 2015 Min erfaring bekræfter din tanke, hvis man kan sige det sådan smiley Vores unge dyr, har vi hen over sommeren lukket på en stor græsmark, og de spiser moderat.
    Havde vi muligheden, ville jeg også helst have mine til at gå på græsfolde året rundt, netop fordi de vil vende sig til den konstante mængde græs, de har afgang til. Og det har ikke noget at gøre med, at heste "ikke kan tænke sådan", for selvfølgelig tænker en hest ikke: "nu kommer Lea snart og tager græsset fra mig, så jeg må hellere skovle så meget ind, som jeg kan". Det er et spørgsmål om instinkt og det faktum, at hestene er vanedyr. Det øjeblik en adfærd er blevet gentaget nogle gange, lærer hesten, at græsset slipper op. Så bliver der giver nyt på et givent tidspunkt, som også slipper op. Det kan hesten sagtens indlære! smiley
    Og jeg har oplevet det flere steder fra, hvor folk går fra at have en grådig, evigt-græssulten hest, der bliver stribegræsset, til at få en "normal" hest, der spiser efter behov, efter de er blevet lukket på en mark med græs ad libitum (om man så må sige) smiley

• #21   24. aug 2015 I naturen ville hestene skulle vandre længere for at få samme mængde græs, så jeg er delvist enig, men vi er med til at skabe problemet netop fordi græs er så frit tilgængeligt konstant. Hvis hesten skulle vandre 15-50 km om dagen og sørge for at dække sig selv ind med vitaminer og mineraler ved at spise blade, rødder, bark m.m., så tror jeg bestemt vi ville se et andet billede. De vilde hestefold rundt omkring i DK lider så vidt jeg har kunne læse mig frem til ikke af forfangenhed.
    Men tror bestemt også at den pludselige introduktion til græs er årsag til en del forfangenhedstilfælde smiley

• #22   24. aug 2015 Bom bom, jeg kan lige se om jeg kan finde nogen :o)

• #23   24. aug 2015 Jeg tror at det ville fungere rigtig godt for mange heste, at have dem på græs på den måde hele året rundt men jeg tror altså også at der er mange ponyer som det bare slet ikke ville fungere for.

Der er ponyer som kun kan holde vægten nede på afmålt hø + vitaminer og når bliver fede på hø ad libitum så vil de selvfølgelig også blive fede af at have græs tilgængeligt 24/7.

Jeg har da heller ikke lyst til at tage chancen med at lukke min Cushings pony på græs selvom han ikke er den nøjsommeste der findes. Det kan godt være at han ville kunne finde ud af at holde vægten nede, men jeg tænker at det ligegyldigt hvad ikke er en specielt god diet for en pony med Cushings eller EMS.

• #24   24. aug 2015 Stald Z:
    Langt se fleste tilfælde af sukkersyge hos mennesker er faktisk ikke arveligt smiley Så det tvivler jeg også på, det er hos heste. Det er jo et spørgsmål om at balancere indtaget af sukker i forhold til produktionen af insulin.

• #25   24. aug 2015 Ude ved os, går hestene i løsdrift, året rundt, og har altid adgang til græs. Alligevel æder min venindes pony sig altid voldsomt fed, i løbet af forår/sommer, og i år er det så resulteret i forfangenhed. Min Fjordhest er også ekstremt madglad på tur, eller jo sådan set helt generelt, selvom hun altid har adgang til græs, så hun har også en del mave, om sommeren. Dog ikke helt så meget, som min venindes pony.

Omvendt så har Tjalfe døjet med forfangenhed ved tidligere ejer, men i de 11 år jeg har haft ham, og han har gået i løsdrift, der har vi ingen problemer haft overhovedet, men han æder sig heller ikke mega fed.

• #26   24. aug 2015 Jeg har et forskningsresultat (på min computer der er død smiley ) fra England mht overvægtige heste, der viser at heste der er overvægtige og stresser omkring maden (græs/hø/foder) gør dette fordi deres hjerne har lært at de på et tidspunkt løber tør for mad. Og derfor var de overvægtige. Disse heste fik ad libitum hø og i nogle måneder så spiste de utrolig meget men så lærte deres hjerner at maden ikke forsvinder og så spiste de kun det halve og kun når de faktisk havde et behov. Så tabte de sig smiley

Jeg gjorde samme forsøg på Tindur i vinters. Da han kom ind fra græs i november var han alt for tyk. Han fik så ad libitum i småmasket hønet. Til at starte med (de første måneder) spiste han 16 kg. Men pludselig var han nede på 12 kilo, så 7-9 kg døgnet smiley og han tabte sig og var lige kommet i perfekt stand da de kom på græs igen i midten af maj måned smiley og nu er han for tyk igen smiley de bliver nemlig taget væk fra græsset. De går der fra ca kl 8.30 -17. (ikke så meget i starten) og græsset er desværre for kraftigt.. Han har så seks kilo hø at gumle på fra kl 17-07. Men spiser aldrig det hele da han er for fyldt op af græs da de spiser til de er ved at eksplodere smiley
    Havde det været op til mig så havde jeg sået i fattigere græs og ladet græsset fået vokset sig højt og kedelig og så ladet de gå der 24/7 ligesom stald Z. smiley

Mvh TT

• #27   24. aug 2015 Der hvor min står er der græs året rundt. De fleste heste tåler det fint, men shetlænderen har stadig brug for mundkurv hver sommer, og en gammel dame på 26 er for første år i risikogruppe for forfangenhed, selvom hun har gået der de sidste tre år. De andre heste på stedet har ingen problemer.

• #28   24. aug 2015
    Jeg kunne ikke lige komme på nogle artikler så spurgte Christina Keppie der er trimmer og går en del op i forfangenhed, EMS, foder, sukker samt sammenhængen fra det også hovene.

Hun anbefalede at kigge på www.thehorse.com - der er en masse artikler, som er gratis. Man skal bare oprette sig med mail.

Også søge på det engelske ord for forfangenhed samt at forskerne Pollitt, Hampson, Asplin, Mc Gowan, P Johnsson havde lavet en del.

• #29   25. aug 2015 Det som gør hesteforfangne er ikke indtaget af græs. Det er simpelthen hvor meget sukker i græsset der er tale om. En hest kan jo også godt "nemt" blive forfangen i februar måned.

Det folk gør fejl er at gøde deres makker. Det gør at sukkeret er så stigende højt selv i langt græs - og bliver kun værre pga skift mellem dag og nat og graderne. Det er en ren måde at sige på "hey heste - kom herind og bliv forfangen!" smiley

Mine tidligere heste gik udelukkende på en minimum 5 år gammelt ugødet eng - selv den der havde været slemt forfangen en gang og det gik skide godt og næringen er helt anderledes på den gode måde.

• #30   25. aug 2015 Og mht til græsfede heste; godt nok faldt jasmin til ro efter den første uge, men det var ikke fordi hun egentlig overspiste, men hun er bare den type som tager nemmere på, så på de første 4 dage tog hun altid minimum 50kg på - og hen over sommeren en smule mere, dog ikke noget rigtigt, men var stadig lige fed uanset hvad jeg trænede med hende hver dag OP af bakker. smiley

• #31   26. aug 2015 TT- lige på det område tror jeg på at der er noget om snakken.

jeg har 3 heste, og de har alle historier inden for tanken om fri adgang til græs/strå.

Cha-cha (frederiskborger/haflinger) så super godt ud, til jeg flyttede hende til en stald hvor hun ikke fik som aftalt. på meget kort tid 1,5 måned kom hun til at ligne en væddeløber, ikke muskelmæssigt, men fordi hun tabte sig og slet ikke fik nok. hun stod i boks på spåner, og burde få wrap. men hun fik ikke de mængder hun burde (heller ikke selvom jeg hver dag satte frem til hende). Efter hun har stået dette sted har hun i lang tid støvsuget sin boks for alt hvad der ligner strå, uanset hvor meget hun har fået. om sommeren når hun var på græs, åd hun som en gal og blev så fed at der kunne stå blank vand på ryggen af hende.
    Desværre bliver hun stadig fed om sommeren. men efter at hun i flere år har stået i en stald hvor der altid er adgang til strå, støvsuger hun ikke længere sin boks, og bruger nu et minimum af halm til strøelse, og hun er også dalet i forbrug af wrap/hø, fordi hun altid har adgang til stråfoder.

Jobbe (fjordhest/araber) har også været opstaldet samme sted hvor han ikke fik det strå han havde brug for, han har dog ikke udviklet den her vilde trang til at tømme sin boks. Han plejer også at blive så fed at der kan stå blankt vand på ryggen af ham.
    Han står nu på 5,5 hektar græs lavt sukker indhold, med urter ingen gødning, fri adgang døgnet rundt. han har stået der 1 år nu, han svinger ikke voldsomt i vægt mere, men ligger stabilt, han er lidt sommer rund ja, men vandet render af ham, han er altså ikke så fed som han plejer at være om sommeren, til trods for han går på de her 5,5 hektar som de kun går 2 heste på.

Dancer (blanding) hun har tendens til at blive alt for tynd i vinter halvåret, og blive almindelig pæn om sommeren. hun går sammen med Jobbe på de her 5,5 hektar græs, og har derfor altid adgang til græs, om vinter bliver de suppleret med hø, men selv hun har i vinter holdt sig pæn, med runde former (rund bagdel), hun ser bare endnu bedre ud nu.

Både Jobbe og Dancer, bruger ikke ret lang tid på at græsse, og er ikke slug halse, de kan sagtens bruge rigtig mange timer på bare at ligge og sove eller stå og dovne, og så bevæger de sig mere. jeg var rigtig bange for at lukke Jobbe på konstant græs og så i de mængder, men mine bekymringer, har vist sig ikke at være nødvendige.

• #32   26. aug 2015 Rikke - det er jo ikke noget jeg har fundet på men et forskningsresultat jeg kom over her inde fra der er lavet i England af en Dr. Et eller andet jeg ikke kan huske. Det irritere mig at min computer er nede for jeg ville utrolig gerne dele den med rigtig mange mennesker.
    Jeg var selv meget skeptisk og nervøs over at sætte Tindur efter denne forskning for hvad hvis det ikke passet.. Så ville han jo blive endnu tykkere end de 50kg for meget... Men jeg valgte at stole på forskningen og det lykkedes smiley
    Håber det går hurtigere nu til vinter end hvad det gjorde sidst da han desværre er ved at nærme sig de 50 kg over igen smiley

Mvh TT

• #33   26. aug 2015 TT jeg læste godt det var en undersøgelse du havde set smiley

50 kg for meget vil jeg altså ikke bekymre mig om, det svare ikke engang til 6 kg på et menneske.

• #34   26. aug 2015 Jeg synes han ser for tyk ud.. Da han er tøndeformet så ser man det bare for hurtigt smiley så jeg er ikke tilfreds smiley men selvfølgelig er det sådan det bliver når han ikke får fri adgang til græs.. Så spiser han jo som om det var hans sidste måltid.. smiley

Mvh TT

• #35   26. aug 2015 Lad mig se ham TT

• #36   26. aug 2015 Min går på græs året rundt, hun står i løsdrift, har stort set adgang til ubrgrænset mængde græs 24/7 (selvfølgelig pånær når der er sne) og hun æder sig fed hvert forår alligevel. smiley

• #37   26. aug 2015 Har ingen nye billeder af ham.. Skal få taget et i morgen smiley fra hvilken vinkel? smiley

Mvh TT

• #38   26. aug 2015 fra siden TT

• #39   27. aug 2015 Okay det gør jeg så smiley

Mvh TT

• #40   27. aug 2015 Rikke - et billede af tyksagen smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #41   27. aug 2015 Og et forfra

profilbillede
  • #42   27. aug 2015 Og bagfra

profilbillede
  • #43   27. aug 2015 Ej T T han altså på ingen måde for tyk ham du sku ikke slanke

• #44   27. aug 2015 Sæt selv de ord ind der mangler, så det giver mening smiley

• #45   27. aug 2015 JooO. Det ser man når man ser ham live... Til og med min underviser der godt kan lide de lidt runde mener han er 50kg for meget.. Man kan lige se hans hoftehjørner, de burde være lidt tydeligere.. smiley

Mvh TT

• #46   27. aug 2015 Ej T T han smuk slank, på ingen måde overvægtig

• #47   27. aug 2015 Rikke - ja i mine drømme... smiley smiley det irriterer mig at I ikke kan se det på billederne.. Jeg er nemlig en af de der har den holdning (som mange andre mener er forkert) at heller lidt for meget end at være for tynd.. Og jeg har kommet til den konklusion (foreløbig) at Tindur nok er af den slags hest der er nødt til at have lidt for meget for at have energi til at arbejde. Men uanset kan jeg ikke lukke øjnene for at han er mindst 30 kg overvægtig på nuværende tidspunkt.. smiley selv om jeg skulle ønske at han så perfekt ud nu. smiley

Mvh TT

• #48   27. aug 2015 Vi har græs på foldene året rundt. Mine ponyer har boet her stort set hele deres liv, men det gør altså ikke at de selv kan regulere.

Om vinteren henter de så mange fe, at jeg er nødt til at begrænse mængden af strå i boksen. Og ad lib i småmasket net er afprøvet over længere periode, men de æder alt for meget og bliver alt for fede.

Om sommeren bliver de på folden med mindst græs og alligevel kan de trille.

Mine ponyer er af oprindelse irske bjergponyer, og de har åbenbart bare ikke en stopknap. Men når man besøger deres hjemegn, kan man jo godt forstå hvorfor de har lært at udnytte hver en kalorie.

• #49   27. aug 2015 Det ses ikke på billedet TT. Der ser han perfekt ud. Hvis vi taler 30 kg for meget svare det til at du vejer knap 1,5 kg for meget.
    50kg = 3 kg
    100kg = 6 kg

Jeg ville ikke slanke ham, end ikke i min vildeste fantasi, aldrig i livet.

• #50   27. aug 2015 Jeg kan så love dig for at han overhovedet ikke må tabe sig 50kg. Min krikke på 165 var FED - ingen sadler passede, selv en dressursadel måtte vi bruge 125 cm med elastikgjord (så har du vel en ide om hvor slemt det er) - der var direkte hul langs ryggraden hvor vand og sand kunne samle sig - fordi hun var så fed. Dyrlægen kunne under handelsundersøgelse ikke afgøre hvordan hjerte og lunger var fordi det var svært at høre for alt fedtet. Hun tabte sig lige omkring 150 kg - og der måtte vi sætte ekstra foder på hende fordi hun var blevet lige lovlig tynd nok og det kunne synes smiley

• #51   27. aug 2015 Han er smuk din hest og i god stand - så lad ham endelig forblive som han er. Istedet for at tabe sig så lad ham få en smule ekstra på for at omdanne det til flere og bedre muskler smiley

• #52   27. aug 2015 Rikke - han kommer altid til at have hø ad libitum.. Når jeg snakker om at han skal tabe sig så er min tanke bare at han må leve på hø/græs og vitaminer/mineraler indtil han kommer på stald til november. De andre heste plejer at få noget krybbefoder når det bliver koldere men min tanke er at vente med det indtil han har tabt sig..
    Og hvor er I søde med jeres kommentarer smiley
    Mange tak smiley jeg får at høre hvad dr.dyr siger når hun kommer sidst i september for at lave den årlige sundhedstjek og vaccination smiley
    Er rimelig sikker på at I havde sagt anderledes hvis I så ham live smiley

Mvh TT

• #53   27. aug 2015 Han må ikke blive tyndere TT. Han ser rigtig godt ud som han er der. Selvfølgelig skal han have hø adlibitum men du må ik lade ham tabe sig

• #54   28. aug 2015 Hvis jeg havde større folde ville jeg uden tvivl vælge at lade dem gå på græs hele året. Vores folde bliver desværre til mudder i løbet af efteråret, og de ville så ødelægge græsset hvis de fik lov at gå der.

Men jeg kan jo tydeligt se på især min ene hest, som inden jeg købte hende kun fik græs om efteråret, at hun æder helt vildt til at starte med (derfor må jeg indgræsse) og nu her sidst på græssæsonen, går hun lige så stille og gumler græsset stilfærdigt.
    Så med mine heste tror jeg også det ville være bedre hvis de kunne gå på græs hele året smiley

• #55   29. aug 2015 Team Tindur: Jeg er enig med dig- selvom det ikke er pænt at sige- din hest er lidt for tyk- det er ikke meget, men 50 kg kan han godt smide. Jeg tror bare (desværre), at rigtig mange mennesker er vant til at se de lidt for tykke heste, så det er det, der er normen.
    Jeg har været på kursus med en dyrlæge, hvor vi skulle score hestene ifht huld, vi scorede dem næsten alle sammen for lavt ifht hvad dyrlægen gjorde smiley

Mht det med at gå på græs fuld tid også vinter. Ja så har min gjort det i største delen af sit liv, han gik på sommergræs i engen, kom hjem til vinter, hvor de græssede marken på 3 hektar af efter køerne var kommet på stald, den gik de på hele vinteren og der var rigeligt med græs og ja han blev altså fed hvert år om sommeren alligevel, ikke bare tyk- men FED! Han har aldrig været decideret forfangen, men jeg tror kun det er held desværre. Og det er under alle omstændigheder ikke sundt at blive så fed.
    Efter jeg har fået ham hjem til mig selv, går han nu i vandrefold og fodres ad libitum med hø. Han har taget ganske lidt på i sommer, men slet ikke som de andre år.
    I vinters inden vandrefolden var lavet, gik de i øvrigt bare på græs også, men allerede i martsmåned, havde han kraftig puls i forbenene- så der røg han af græsset og der blev lavet vandrefold.

Planen er dog, at de skal af vandrefolden her i efteråret og så ind på midterstykkerne med græs, så håber jeg sukkeret er minimalt, så de kan på græs vinteren over- dels for at de får tilfredsstillet naturlig græsningsadfærd, men også for at skåne vandrefolden, så den ikke bliver trådt helt op.

Og så passer det i øvrigt ikke det med gødning. Gamle marker, som ikke får gødning, kan let være mere stressede, end dem der får gødning og dermed indeholde mere sukker.

Kommentér på:
en lille tanke -græs

Annonce