{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.122 visninger | Oprettet:

Aflivning af hest på prøve {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg står i en meget uheldig situation, Jeg solgte for 1 1/2 måned sige min hest til en lille rideskole, rigtig søde folk som de stadig virker til at være. hesten skulle bruges til undervisning et par gange om ugen og evt handicap ridning vis hun ville kunne det...
Handlen går fint og vi afslutter handlen med et lile tvist på de får 3 måneder til at se om hun kan gå undervisning vis ikke køber jeg hende tilbage. alt dette er skrevet i en kontrakt som er hentet på hestenettet udarbejdet af advokater med en særskilt rubrik til køb på prøve. hvor i der står hvem der står for alle udgifter og har risiko i prøveperiden
(Køber) og at vis handlen skal gå tilbage skal hesten leveres tilbage i samme stand som de afhenter hende i. Alt dette er fint og vi skriver begge under. skal siges hun er solgt med en gammel skade i det ene bagben som køber er informeret om og det står også i kontrakten.
vi er løbende i kontakt hvor hun fortæller at det hele går så godt og de er så glæde for hende, for 4 dage siden kommer der en besked om unormal opførsel ( hesten drikker meget og tisser rigtig meget vil ikke spise foder men gerne gras på marken og virker ellers frisk, køber vil høre om det er noget jeg har oplevet med hesten og det må jeg sige nej til, jeg syntes altid hendes boks har været en del våd men da vi kun muger ud hver 4-5 dag ellers bare kommer nyt halm på må jeg sige at det ikke er noget jeg har set før. Køber siger ok de har også snakket med dyrelægen om det og han siger ingen grund til bekymring, men at se skal holde øje med hende.
så høre jeg ikke mere før dagen efter sent eftermiddag, nu har dyrlægen været ude ved hende da hun har fået feber og tynd mave (Så hun er syg) så nu vil de ikke ha hende mere, altså handlen skal gå tilbage da de ikke har penge til sådanne behandlinger.
jeg fortæller køber at det er jeg ked af at høre men hesten skal være rask inden handlen kan gå tilbage (som står i kontrakten) høre så ikke mere før om aftnen (hvor jeg skriver for at høre hvordan det går med hende) hvor køber fortæller at der er bedring heldigvis og at hun vil få dyrelægen til at kontakte mig. høre dog ikke mere før dagen efter om eftermiddagen hvor der kommer en besked, hvor der i står at hesten er aflivet.... og nu vil det ha deres penge tilbage, jeg er ikke blevet kontaktet af dyrelægen eller køber inden, og får nu pludselig af vide at dyrelægen ikke mener at det er en akut situation men hun er solgt med det... hun Har Aldrig vist tegn på sygdom aldrig... og er desværre ikke handels undersøgt ej heller på købers ønske... Hvad gør jeg ? Jeg har skrevet til hende at jeg holder mig til kontrakten som vi skrev under på,

Mvh Helle smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af hest på prøve
  • #1   18. aug 2015 hesten skal leveres tilbage i samme stand, vil sige hesten er død óg det er køber der står med ansvaret, du skal ikke give dine penge tilbage, da det var dem der havde hesten, og de valgte selv ikke at få dyrlæge på da de købet hesten. Er helt sikker på du har retten på din side.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   18. aug 2015 de kan ikke levere hesten tilbage i samme stand, ergo kan de ikke få nogle penge.

sur røv for dem at de anskaffer sig en hest de ikke har råd til.

forfærdelig situation for dig, som har været uheldig at blive snøre af nogle inkompetente mennesker som ikke burde have hest

• #6   18. aug 2015 Jeg kan kun Være helt enig med de andre kommentarer! Det er selvfølgelig meget trist at det skal Være sådan, men som sagt så har du retten på din fulde side og ingen grund til bekymring! ..
    De afliver hesten uden at informere dig først og kan ikke levere hesten tilbage i samme stand som de selv har skrevet under på, så det er skam bare sur røv for dem..
    Tag du den bare med ro smiley

• #7   18. aug 2015 Mener også at du har retten på din side. Handlen kan jo ikke bare gå tilbage fordi de ikke har penge til behandling af hesten - det er DERES ansvar! Heste bliver jo altså syge engang imellem.

Hvis man kører i trailer med hesten en måned efter køb og den kommer til skade her, så kan man jo heller ikke kræve at handlen går tilbage bare fordi man ikke har råd til dyrlægebehandlingen.

Når der tilmed ikke kan bevises at det er noget, den er solgt med, ja så skal de da ikke have deres penge tilbage.

• #8   18. aug 2015 Optager man samtalen skal man altså lige huske at gøre opmærksom på at man gør det (og få lov til det)...

Men ja, de skal jo dokumentere at hesten var syg da de overtog den -er den blevet syg hos dem, er det godt nok møg uheldigt, men altså, ifølge kontrakten, ikke noget der giver dem ret til penge tilbage.

• #9   18. aug 2015 Behold dine penge, de har IKKE ret til at få dem tilbage. Jeg tror ikke du skal være bekymret for at de går rettens vej, det tror jeg ikke en rideskole har råd til. Og hvis de gør, så har du retten på din side. De har selv fravalgt at få en handelsundersøgelse, de kan ikke bevise at hesten skulle have været syg ved købet. De har jo købt den som beset, hvor den ikke havde sygdomssymptomer som du selv skriver.

• #10   18. aug 2015 Der findes advokater, hvor mange på bestemte tidpunkter kan kontakte dem uden omkostninger. Stod jeg i din situation, selvom jeg også er ret sikker på, at du er i din gode ret til at beholde pengene, så ville jeg kontakte en sådan.

• #11   18. aug 2015 Michelle W
    Nej du skal ikke gøre opmærksom på at du optager samtalen, så længe du selv deltager i den smiley

http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-100.html

Du kan desuden downloade en app som optager dine samtaler, dem finder du ved at søge på google "optage samtaler på hhv. Iphone eller android"

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#12   18. aug 2015 Hvorfor overhovedet begynde at optage dyrlæge mm?

ts har ikke fejlet, hun står juridisk utroligt stærkt, så hun ville vinde uanset hvad.

• #13   18. aug 2015 Du har dit på det rene.
    Som jeg læser det, så er hesten solgt på den betingelse, at den kunne leveres tilbage efter 3 mdr SÅFREMT den ikke kunne bruges i undervisning.
    Hesten er reelt solgt og i deres varetægt = deres problem at hesten er aflivet.

• #14   18. aug 2015 kontakt evt Sofus bøgeskov telefonisk. så kan du få at vide med 100% garanti hvordan du skal forholde dig.

• #15   18. aug 2015 Det springende punkt her er "samme stand". Da hesten ikke er blevet handelsundersøgt, KAN køber henholde sig til at hesten var syg da de modtog den. Dermed er det juridisk dit problem. Jeg stod i lidt samme situation, og det er forfærdeligt når folk snyder eller bare er inkompetente. Dit "held" er at hesten er død og ikke kan bruges som "gidsel" af køber (jeg endte med at købe en rask, men ekstremt fejlredet/fejlhåndteret og dermed øm og spændt hest tilbage kun for at få ham væk fra køber, han fejlede intet der ikke kunne løses med korrekt håndtering). Derfor ville jeg bare henvise til kontrakten og ignorere det, så er bevisbyrden på deres side, og de skal betale for undersøgelser (i dette tilfælde så obduktion).
    Håber det ordner sig snart smiley

• #16   19. aug 2015 Nyeste melding er at dyrelægen mente det vær betændelse i tarmene.
    hesten står stadig i mit navn men de har hendes pas. aftale var at efter de 3 måneder skulle jeg komme der ned en tur og aflever ejerskiftet så kunne jeg også lige se hende.
    Men vis hun har fået betændelse i tarmene skulle hun da også ha været syg som mig, Tænker feber og sådan og det har hun aldrig haft...

• #17   19. aug 2015 Er det bare et godt gæt ? eller er hesten blevet obduceret ?

En dyrlæge kan ikke bare smide en diagnose ud, uden at hesten er blevet undersøgt indvendigt .

• #18   19. aug 2015 Det er bare et godt gæt da hun ikke er obduceret, til at starte med trode han det var leveren så der for ville han ikke give medicin ( ud over mod smerter ) da han mente det ville gøre det være...
    men må sige når han hu siger at det var betændelse i tarmene så ville det jo ha hjulpet med medicin....men igen det er info fra køber da dyrelægen stadig ikke har taget kontakt til mig...det undrer mig meget da det nu er onsdag hun blev aflivet lørdag og køber stadig skiver hver dag at hun til ha pengene tilbage...

• #19   19. aug 2015 Sikker på den overhovedet er blevet aflivet?

• #20   19. aug 2015 Ja, er du sikker på at hun er aflivet ?
    Hvad med at aflægge dem et uanmeldt besøg ?
    Og bed om dokumentation for at hesten er tilset og aflivet af en dyrlæge.

Du skal IKKE betale nogen penge tilbage til køber med mindre det kan dokumenteres at hesten var syg inden du solgte den.

• #21   19. aug 2015 Du har retten på din side, eftersom du jo har en kontrakt hvor ser står at hesten skal levers tilbage i samme stand for at handlen kan gå tilbage. Hesten er aflivet og derfor kan den ikke leveres tilbage til dig i samme stand, eller på nogen måde i det hele taget. Derfor skal du ikke give dem pengene tilbage.

• #22   19. aug 2015 Der er ikke noget de kan gøre. De tager valget om at aflive hesten, juridisk ses det som, at de påtager sig ansvaret for hesten. Dette er grunden til så mange heste kommer til at stå i flere år, mens der kører en retssag.
    Hvis de ville levere hesten tilbage, skulle de have kontaktet dig, for at få din tilladelse til aflivning.

Så er der også noget helt andet i twists omkring tilbagelevering af heste. Sælger har ret til at få hesten undersøgt af egen dyrlæge, inden handlen går tilbage, den mulighed tog de fra dig, da de aflivede hesten uden at kontakte dig.

Men tag fat i en hesteadvokat, så du kan få paragrafferne du skal henvise til, når du beder dem om ikke at kontakte dig igen.

• #23   19. aug 2015 Mon ikke jeg skal bede dem sende hendes pas til mig så jeg kan få det sendt ind og meldt hende død...det er jo mig der står som ejer af hende ?

Tænker også at jeg har mit på det rene også retsmæssigt er bare så ked af siturationen og så bliver det ikke bedre af at de bliver ved med at skrive

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   19. aug 2015 ts: du har dit helt på det rene. .
    det er så synd, at de har valgt at aflive hesten uden at have en samtale med dig først.

men du har, som sagt, alt på det rene, og du skylder ikke dem nogle penge.

at de kræver pengene retur, er en typisk og meget normal situation (desværre)

Kommentér på:
Aflivning af hest på prøve

Annonce