{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Dårlig periode? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Hvad laver i med jeres heste når i er inde i en dårlig periode?

Siden sidste uge har min ismule simpelthen bare været så træls! Han stikker af, vender om og løber og låser nakke og skuldre. Han sætter sig imod og vil ikke det jeg vil. Han har 'glemt' sit stop signal i longe, og vil hellere tølte end trave i longen. Jeg bliver simpelthen bare så frustreret på ham! smiley
Vi var til undervisning i lørdags, og der var han også bare så træls, stoppede op,Mille ikke gå frem og stak af konstant.. ( dog var der to hingste lige ved siden af ridebanen og en hund der løb mellem benene på ham, så jeg forstår godt hans adfærd lidt.)
Jeg bliver simpelthen også bare så irriteret på ham, fordi han KONSTANT napper efter mine fingre efter godbidder. Nøøøøj hvor er jeg træt af ham! smiley Hvad gør i når i er inde i sådan en periode? Og hvordan kommer i igennem den?

Dog havde vi en god tur igår, da vi red en tur med en anden hest, men den var bare ikke så fantastisk god, at den overdøver alle de dårlige episoder fra hele sidste uge.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig periode?
  • #1   17. aug 2015 Jeg bliver ved og ved.....;)
    Men husk at tænke positivt! smiley held og lykke:)

• #2   17. aug 2015 Hmm, er du sikker på han ikke har ondt? Hvis han lige pludselig er blevet dum på den måde?

Hvis han bare er fræk, så prøv evt. at få din ridelærer til at tage en tur på ham, det kan være hun kan sætte ham lidt på plads. Det har min i hvert fald gjort et par gange smiley

Jeg kender godt det med de dårlige perioder. Der er nok ikke så meget andet at gøre, end at kæmpe videre, og fokusere på det gode. Om det så bare er en enkelt volte at han går pænt, eller at vejret var godt da i red smiley

• #4   17. aug 2015 Jeg plejer faktisk at give min hest 1-2 ugers fri hvor han kun er i hænder når han skal fodres, når han har en dårlig periode. Når jeg så starter op igen med ham, så er både ham og jeg klar og positive igen og klar smiley

• #5   17. aug 2015 Hmm, når jeg kommer ind i en dårlig periode med Mini, så lader jeg mig selv få en pause. Ikke nødvendigvis en pause uden hest overhovedet, men jeg siger til mig selv, at det er ok ikke at ride eller træne hver dag, og når jeg træner, så gør jeg det kort og stopper mens legen er god. På den måde kommer keg hurtigere ind i en god periode igen.

Et godt råd Team Tindur gav mig for nyligt var, at jeg downloadede en dagbog til min telefon, og for hver træning skrev jeg alt det positive ned, jeg kunne. Ikke én negativ tanke. Når så jeg skulle træne næste gang, så læste jeg sidste træningsnote igennem. På den måde bliver man lidt mere positivt stemt overfor træningen, når man ikke altid fokuserer på det dårlige smiley

• #6   17. aug 2015 Bidløse: det lyder faktisk som en rigtig god idé for at få de positive tanker frem!
    Med de positive elementer skrevet ned, så er det jo en ideel indgang til at bygge videre på de positive ting fra sidste gang, i stedet for rent faktisk at bygge videre på de negative ting fordi man bliver ved med at hænge i dem smiley

Jeg ville tage lidt pauser hvor man bruger tiden på at hygge om hesten, hvis det er sådan et lidt "periode-betinget" problem.
    Mht. at nappe ud efter fingrene efter godbidder, så går det jo ikke over ved at tage en pause, men måske hvis man stopper med at give godbidder fra hånden, og prøve at fjerne det irritationsmoment smiley

• #7   17. aug 2015 Han er stædig til en vis grad, det har han altid været... Jeg overvejede det lidt om han havde ondt, men det synes jeg ikke, da han ikke opfører sig på samme måde, som da han havde ondt lige da jeg fik ham for han bukkede som jeg ved ikke hvad. så jeg tror bare at han er træls, og vi derfor er inde i en ond cirkel.. smiley

Jeg sætter ham skam også på plads, men jeg er bare så træt af at tage kampen hele tiden.. Han blev fx rigtig sød og lydig til sidst i undervisning i de sidste fem minutter.

Men jeg tror jeg vil arrangere nogle ture med nogle andre heste, så vi ikke skal kæmpe konstant..

• #8   17. aug 2015
    Faktisk, så har jeg ikke rigtigt dårlige perioder - jeg har dage, hvor det kan gå mindre godt og jeg har ting der ikke fungere ind imellem i træningen. Men jeg ser ikke det som dårlige perioder, da det ikke er vedvarende.

Skulle jeg nogensinde komme i sådan en periode, så havde jeg klart fået noget hjælp ude fra eller droppet der hvor man oplever problemet så man i en periode ikke konstant tramper rundt i det.

• #9   17. aug 2015 Synes aldrig, jeg har dårlige perioder. Jeg kan have en dårlig dag - en dag, hvor damen tripper eller teer sig mærkeligt, men hestene kan jo have dårlige dage præcist som vi kan.
    Hvis damen ikke gør, som jeg vil, så prøver jeg en anden metode. Hvis det heller ikke dur, så laver vi noget andet eller stopper for den dag. Jeg gider ikke slås, jeg gider ikke have dårlige oplevelser, hverken for mig eller for hende, så jeg sørger for at gå ind til hver udfordring med støtte og tålmodighed, og hvis det ikke virker, så venter vi med det. smiley

• #10   17. aug 2015 Forstår godt at du bliver træt af at sætte ham på plads hele tiden smiley

Som mange andre foreslår, og som du selv siger, så tror jeg også noget mere afveksling og nogle gode ture i skoven eller hygge på banen ville være fint smiley

Så kan du jo begynde at ride mere seriøst igen når du får lysten tilbage smiley

• #11   17. aug 2015 Uha jeg kender det.

Hele vinteren 2013-2014 kæmpede jeg konstant med min hest. Han ville ikke bøjes af til hverken højre eller venstre, lagde sig på tøjlen og løb rundt med sænket ryg. Sommeren 2014 besluttede jeg mig for at prøve at få hjælp af en på gården der har teorien helt i orden, men efter to måneder blev vi uvenner over at jeg ville irettesætte hesten en dag den var komplet umulig. Derfor skiftede jeg underviser igen og syntes egentlig det begyndte at gå bedre, men jeg var aldrig tilfreds smiley

Til sidst blev det for meget for min veninde som mente at jeg nok bare ikke kunne sammen med min hest og burde sælge den. Til at starte med gik jeg med til at prøve andre heste og jeg faldt lidt for en af dem, så jeg gik med til at skrive en annonce på min egen hest. Men så skal jeg da lige love for min verden faldt fra hinanden. Jeg sov maks 2 timer den første nat og spiste ingen ting, havde kvalme og bare lyst til at gemme mig væk når mobilen ringede. Jeg gik med til at der skulle komme en og se min hest 4 dage efter jeg havde lavet annoncen og dagen før havde jeg prøvet den hest jeg lidt godt kunne lide anden gang, men den sagde mig lige pludselig ikke noget og da køberen kom havde jeg faktisk besluttet mig for at begynde at se det positive som jeg jo faktisk har opnået med min egen hest. Og sådan blev det at jeg har beholdt min elskede hest og nu kan se alt det gode i hesten smiley

Min hest er også en tikkerøv og "desværre" har jeg lært den at ryste på hovedet på "kommando" men det har betydet nogle kæberaslere fordi den så har gjort det uden det var meningen. Jeg er holdt op med at give godbidder og så siger jeg altid - slut - når jeg ikke har mere og det er som om hesten nu er ved at forstå der ikke konstant kommer godbidder

Held og lykke med din hest, du skal bare give det tid og tænke positivt, jeg tror på det ændre sig smiley

• #12   17. aug 2015 skulle det der ske en dag ville jeg slet ikke tøve med at repetere alt hvad der hedder basic groundwork. og er et eller andet "sket" ville jeg "genindstallere" de signaler vi bruger, før jeg fortsætter hvor vi var kommet til smiley

tag det som en skattejagt. der skal nok dukke noget spændende op under rejsen

• #13   18. aug 2015 Bliv ved med at tænke positivt. Når du så bare har fået ham til at gøre lidt at det du gerne vil have, så giv ham en pause. Så i har en god afslutning/

• #14   18. aug 2015 Jeg dropper hverken træning eller ridning, hvis enten min hest eller jeg har en off-dag (eller en off-periode for den sags skyld). Og med min Michellino sker det faktisk jævnligt, at jeg har en særling af en hest, jeg skal have gennem dagens træning smiley I stedet træder jeg tilbage og repeterer det helt simple, så det ikke ender i en kamp, som ingen af os får noget godt ud af.
    Men jeg har også en lynende intelligent hest, så jeg kan ikke bare "give efter", uden det vil få konsekvenser på et andet tidspunkt.

• #15   18. aug 2015 TS: Lær din hest at kende - den er ikke stædig (hesten mangler pandelappen som gør at de kan tænke rationelt) og den er ikke dum og træls for at være det, af samme grund som før. Få den undersøgt, de reagere ikke ens på smerte over hele kroppen. Det kan også være noget med dig og din ridning der udløser problemet smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #16   18. aug 2015 Jeg har aldrig haft dårlige perioder, kun dårlige dage, og de dårlige dage har aldrig været pga. af mig selv og mit humør.

har en hest dårlige perioder, ville jeg selv blive nervøs, og få hesten undersøg, eller ihvertfald lige få en massør ud.

• #17   18. aug 2015 Jeg holder pause. Jeg havde en helt enormt dårlig periode i foråret da jeg arbejdede et sted der ikke var ret godt, og jeg var enormt stresset. Det gik ud over hesten, og hun gik ganske simpelt frygteligt hver gang jeg red. Til sidst indstillede jeg al træning og skridtede kun ture. Hvis jeg havde en god dag tog jeg en lang tur, og nu er vi endelig ude af den periode, og har faktisk sjældent en dårlig dag smiley

Mit bedste råd er at holde lidt pause og komme lidt væk fra det hele. Man bliver bare mere og mere frustreret hver gang det går dårligt, og så er man sur allerede inden man havner i stalden næste gang, og så går det jo heller ikke godt. Det sætter selvfølgelig en stopper for udviklingen, men det gør dårlige dage så sandelig også smiley

• #18   18. aug 2015 Tak for svar alle. smiley det er dejligt at læse så mange positive svar! smiley
    Jeg tror desværre at det bare er blevet en ond cirkel, hvor jeg faktisk har forventet at han var træls, og derfor var han træls..

Jeg vil nok lige gå et par skridt tilbage og se de små ting som han gør rigtigt, og ikke presse ham så meget. Skal idag på tur med min opstalder, hvor vi har planer om en god galoptur, hvor både han og jeg kan brænde lidt krudt af. Håber det vil hjælpe lidt på vores stemning. smiley

Hvis han fortsætter adfærden, vil jeg selvfølgelig lige overveje smerter igen, men jeg har bare slet ikke den opfattelse af han har ondt, for der var jo fx ikke noget med ham da vi var på tur med en anden hest.

Men tak for jeres opmuntrende kommentarer! De har givet håb! smiley

• #19   18. aug 2015 Hvor gammel er han?

Vi kender alle til at det ikke kan gå godt altid - og det gør det jo heller ikke for os mennesker. Jeg synes der er mange som kommer med nogle rigtig gode bud. Mit bedste bud er også at tænke positivt også måske gå et par skridt tilbage i træningen?
    Vær' konsekvent også gå helt tilbage til a-b-c så han lige bliver mindet om signalerne, måske lidt træning fra jorden. Husk dit bedste redskab er tålmodighed.
    Også er det jo ikke forbudt at spørge andre om hjælp, det har hjulpet mig utrolig meget smiley få din træner op og tag en tur - spørg en anden om hjælp når du longere. Det er helt okay smiley Held og lykke med det, jeg er sikker på i nok skal blive gode venner igen

• #20   18. aug 2015 Træner. Igen og igen og igen;)!

• #21   18. aug 2015 Han er 7 år smiley og tilredet som 5 års.

• #22   18. aug 2015 Det kommer an på hvad den dårlige periode omhandler.. Er det på banen han er "dum" rider vi i skoven og vice versa. Er han dum alle vegne eller ekstremt nervøs så rider vi hjemme på gården. Jeg kan også finde på at lave jordarbejde og løsspringe ham hvis mine nerver sidder udenpå tøjet og han også er rigtig nervøs.. Dette sker dog ikke ret tit heldigvis smiley Jeg forsøger at tilpasse mig ham og træningen og variere den men nogle gange skal han også lære at til trods for manglende motivation så skal man nogle gange arbejde. smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Dårlig periode?

Annonce