Foderproblematik Foderproblematik
Jeg har to problematikker
1) En hoppe på 6 år, går pt på døgnfold, får wrap på folden 2 gange dagligt pga af anden hest der trænger til foder, samt vitaminer og mineraler, er ved god huld, derfor ingen foder.
Hun går med sko. Har stået på rideskole i en periode hvor hun blev redet, der fik hun sko på og har holdt dem på. Nu efter hun er kommet hjem, smider hun skoene. Ændringer er ny smed, andet grovfoder, mere foldtid og gået fra tilskudsfoder (Balance) til vitamin og mineral bolsjer henover sommeren. Hun har klokker på.
Hvad skal jeg gør? Skal jeg sætte hende på hendes foder igen? Hun er "tyk" nok, bliver ikke redet så meget pt pga manglende tid. Skal smeden gør noget andet fx anden sko? Hvilken Biotin foretrækker I?
2) Jeg har en hoppe der går med føl ved siden fra 18/4. Hun malker rigtig godt. Hun er ikke et omvandrende lig, men jeg har aldrig haft en hoppe der malker så godt og har tabt sig så meget pga føl, så jeg synes alligevel det er lidt pinligt. Dyrlægen griner bare lidt af mig og siger den bare malker godt og at det nok skal komme igen når føllet kommer fra. Men det har jeg bare ikke tålmodighed til.
Hun får wrap 2 gange dagligt på folden (døgnfold) og nu foder x 2 dagligt. Da hun var til hingst fik hun foder x 3 med eget foder (jeg kørte derud hver anden dag med madpakker).
Pt får hun wrap (1.slæt fra i år) og balance med olie.
Jeg har desuden prøvet wrap, balance, olie samt Alfa Omega (lucerne fra Equsana).
Alfa Omegaen har jeg prøvet at ta fra nu, da jeg læste et sted at de kunne ha svært ved at omsætte det hvis de fik for meget protein.
Hun har fået tjekket tænder og har fået ormekur efter behov.
Hvad skal jeg gøre? Give hende Alfa'en igen? Andet foder? Helst ikke noget der fylder 3-5 kg, så jeg skal fodre alt for mange gange om dagen, det er en smule besværlig når de andre absolut ikke mangler noget.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.166
2) tildelingen af wrap holder den til at den har wrap døgnet rundt? Ellers ville jeg fylde den med al det wrap den gider æde.
jul 2007
Den kom hjem fra rideskole fik nye sko på efter 2 uger. Den smed første sko efter 1 uge, fik ny på og har nu smidt den anden sko som er fra 26/6.
Den har i øvrigt lige smidt den sidste sko, så nu er den sko-løs igen...
2) Nej der er ikke wrap til hele døgnet, men masser af græs. Der er wrap nok til at de lader det ligge og går til og fra i en periode. Den går sammen med de andre der ikke har behov for wrap ad libitum pt. Det får de alle om vinteren.
jul 2007
Nogen der kan anbefale et godt biotin tilskud???
Eller et godt fedende foder der ikke bare går lige direkte i mælken, det skulle gerne blive siddende på hoppen???
Foderproblematik