{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

Kåring af araber {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg har igår købt mig en 2-års hoppe, efter Zonyx fra Kirk, og Emily Rose fra Taarup Arabians. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få hende kåret næste år, som araber. Men jeg er slet ikke inde i alt det med kåringer, så ville høre om der var nogle der kunne sætte mig ind i det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kåring af araber
  • #1   15. jul 2015 Fuldblodsarabere fødes jo ind i hovedstambogen, så der er ikke rigtigt kåringer (Kun frivillige) smiley
    Men kig evt. på dsah: http://dsah.dk/

Hvis hun er shagya, anglo eller sportsaraber, kan du kigge her:
    http://www.shagya-anglo-arabere.dk/

• #2   15. jul 2015 Far er ox araber og mor er pinto, har fået afvide jeg kunne få hende kåret som araber eller pinto, hvis jeg ville have rødt pas på hende, begge forældre har fuld stamtavle smiley

• #3   15. jul 2015 Det eneste sted jeg kan forestille mig hun kan kåres er i pintoforbundets pintoaraber afdeling. Araber bliver hun jo aldrig, når der er krydset med pinto.

• #4   15. jul 2015 Avler fortalte mig at hun kunne kåres som araber, fik egentlig også et papir med i hendes pas hvorpå der stod hun kunne kåres indenfor en af de to racer. Hun kan da ikke kåres som pintoaraber når hun ikke er broget kan hun?

• #5   15. jul 2015 Jeg tænker det måske er Sports Araber hun tænkte den måske kunne kåres under???

• #6   15. jul 2015 Tænker også at det må være sports araber så smiley

• #7   15. jul 2015 Hmm ja smiley
    Jeg må lige tage en snak med avler, for som sagt er jeg ikke så meget inde i det med kåringer.

• #8   16. jul 2015 ox araber kan hun ikke kåres, men som en skriver længere oppe så kan hun formentlig indenfor araberrace.

• #9   16. jul 2015 Hun kan kåres i pintoforeningen som en pintoaraber, og måske som sportsaraber men der skal hendes stamtavle først godkendes.

• #10   16. jul 2015 Jeg ved at pintoforeningen kårer ensfarvede afkom efter pintoforældre, så mon ikke pintoaraber også gør det.

Sportsaraber kan jeg ikke helt gennemskue, for der skal hoppens afstamning være godkendt til indkrydsning.

Jeg fandt lige deres regler for registrering, men der står hoppen skal have rødt eller blåt pas, og jeg går udfra din har grønt med afstamning.

Afstamningskrav for hopper til kåring, som ikke i forvejen er registreret som sportsaraber i DSAH:

Hopper kan stille til kåring som sportsaraber, såfremt der i tredje generation findes mindst én ane fra en af racerne shagyaaraber, angloaraber eller fuldblodsaraber, samt mindst tre generationer dokumenteret og anerkendt afstamning. Ydermere kræves at hopperne har rødt eller blåt hestepas udstedt af Landscentret for Heste eller lignende udenlandsk registrering.

Men det kan jo også være de bare ikke har fået rettet reglerne til, for i gamle dage ville din hoppe jo have blåt pas.

• #11   22. jul 2015 fandt du ud af hvad hun kunne kåres som ?

• #12   22. jul 2015 Nej, har ikke fundet ud af det endnu smiley

• #13   11. aug 2015 Ang. Pinto-Araber:

Avls godkendelse Pinto-Araber
    At en hest er godkendt til avl i Pinto araber sektionen er ikke ensbetydende med, at den er godkendt i Dansk Pinto Forenings andre sektioner. Det er op til ejer at undersøge, hvad regler der er gældende, hvis der ønskes at avle anden type Pinto end Pinto araber.
    EU godkendte Pinto avlsforbund kan bruges til indkrydsning. Der kræves tre led i stamtavlen for optagelse i stambogen.
    Såfremt hopper der fremstilles til kåring mangler afstamningsled, optages disse i bilaget til stambogen.
    Bilag til hovedafsnittet (forregister)
    For optagelse i bilagene F1, F2 og F3 kræves følgende:
    Hoppen anses for anvendelig i Pinto araber sektionen, men opfylder ikke kravene til kåring i hovedafsnittet. Hoppen har en helhedskarakter på minimum 5.

Bilag F3
    Faderen opfylder kravet til avlsgodkendte hingste
    Moderen er optaget i min. bilag F2

Bilag F2
    Faderen opfylder kravet til avlsgodkendte hingste
    Moderen er optaget i min. bilag F1

Bilag F1
    I F1 optages hopper, der er bedømt og godkendt af Pinto-Araber sektionen.
    Hoppen er broget og kan dokumentere 50% ox-araber blod.

§1 Selektion
    Selektion af hopper til Pinto araber sektionen foretages via en godkendt eksteriør bedømmelse på Pintoaraber showet. Avlsgodkendelsen er gældende fra godkendt eksteriørbedømmelse, til hoppen afgår.

§2 Afstamningskrav
    Pinto araber hopperne skal som min. have 50 % dokumenteret arabisk blod. Med dokumenteret arabisk blod menes der, at blodet skal være fra fuldblodsarabere registreret i DSAH (eller anden EAHO accepteret forbund).
    Der kræves tre led i stamtavlen, for at en hest kan indføres i stambogen.
    OX araber hopper er automatisk avlsgodkendt.
    Pinto hopper avlsgodkendt i Dansk Pinto Forening og andre EU godkendte Pinto forbund, er automatisk godkendt til avl.
    Andre hopper med min. 50 % dokumenteret ox-araber blod kan avlsgodkendes, hvis de fremstilles i showklasse og opnår min. Bronze.
    Hopper, født i Pinto araber sektionen og andre EU godkendte Pinto araber sektioner, skal fremstilles i showklasse og opnå min. Bronze for at blive avlsgodkendt i dansk Pinto-Araber.

§3 Holdopdeling
    Alle 3 års samt ældre hopper, som opfylder Pinto araber foreningens afstamningskrav, kan fremstilles.
    3 års hopper med føl ved siden kan ikke fremstilles.
    Hopperne bedømmes på showet, hvorefter de opnår avlsgodkendelse eller afvises.
    Ved avlsgodkendelse er denne gældende, til hoppen afgår. Avlsgodkendte hopper har adgang til materialeprøve.
    Hver enkelt hold opdeles i klasser efter alder. I klasser med under 3 tilmeldte, vil holdene sammenlægges hvis muligt.

§4 Show:
    Hopper kan fremstilles til show i Pinto araber sektionen og kan herefter godkendes eller afvises. Hopper med føl ved siden skal som minimum være fyldt 4.år
    Godkendte hopper registres i klasser jf.§2 - Stambogsføring.
    Hoppen skal min. Opnå 65 point på show.
    Alle hopper i pågældende klasse kommer i ringen, hvor de går et par runder, inden de sendes ud, og hopperne kommer herefter i ringen til bedømmelse en af gangen.
    Championater:
    De to først placerede i hver klasse går videre til championaterne.
    Der er følgende championater :
    Føl champion (hvis føl klasse)
    Ung hoppe champion (1-3 år)
    Ung hingste champion (1-3 år)
    Hoppe champion (4 år og ældre)
    Hingste champion (4 år og ældre)
    Dommerne vælger en champion, samt en reserve.

§5 Show/fremvisning
    Showklasser inddeles efter alder.
    Hopperne fremvises på samme måde som fuldblodsarabere fremvises til shows.
    Hopperne fremvises i showgrime med løs man.
    Hopperne bedømmes på 5 punkter : Type, Hoved og hals, Overlinie og krop, Fundament, Bevægelser.
    Der benyttes pointsystem på 10-20.
    Hopperne får point for hvert punkt, og samlet point sum bliver divideret med det antal dommere der er, så hoppen/hingsten opnår en point sum på mellem 50 og 100 point..
    Hoppens fremvisning
    1) hoppen opstilles for dommere.
    2) hoppen vises i skridt
    3) hoppen vises i trav
    4) hoppen slippes løs
    5) hoppen opstilles for dommere.
    Hopperne placeres efter samlet point sum.
    50 - 74,99% = Bronzemedalje
    75,0 - 84,99 %= Sølvmedalje
    85,0 - 100 %= Guldmedalje

§6 Materialeprøve
    Hopper skal være avlsgodkendte for at stille til materialeprøve.
    Materialeprøven følger Landsudvalget for Hestes regler for afprøvning af avlsdyr. LH har ansvar for beregning af resultatet.

§7 Veterinære undersøgelser
    Hopper skal ikke gennemgå veterinære undersøgelser for at opnå avlsgodkendelse.

§8 Blodtypekontrol (DNA-bestemmelse)
    Hopper født i Pinto araber foreningen skal DNA-bestemmes. Alle udgifter betales af hoppeejeren.

§9 Specielle krav
    For at en hoppe kan stille til kåring i Pinto-Araber sektionen, skal følgende farvebetingelser være opfyldt.
    Den skal have store tydelige aftegn/markeringer på sin krop, her er hoved og ben undtaget. Disse hvide og farvede kropshår er samlede i store, velafgrænsede felter.
    En hest hvor begge forældre er ensfarvede, skal have min. 2 hvide ikke sammenhængende usymmetriske pletter på min. 100 mm . i diameter pr stk. på kropspartierne. Sokker og blis medregnes ikke.
    En hest som ikke er tydeligt broget med hel/delvis godkendt pintoafstamning skal have en plet på min. 45 mm i diameter på kropsstykkerne, her medregnes ikke eventuelle sokker og blis.
    Knabstrupper og Appaloosa aftegn afvises. Ved Knabstrupper / Appaloosa aftegn kan ses pletmønstre, lodrette striber i hoven fra pletter i kronranden, kødfarvet meleret mule, næsebor, omkring øjne og kønsåbninger.

§10 Ensfarvet Pinto araber hopper
    Ensfarvet Pinto araberhopper født i Pinto arabersektionen kan opnå avlsgodkendelse. Avlsgodkendelsen er gældende fra godkendt eksteriør, til hoppen afgår.

§11 Ensfarvede hopper
    Ensfarvede hopper med min. 50 % OX blod kan for at fremme Pinto araber avlen stilles til bedømmelse.

Men ellers, så skriv til Pinto Araber og hør hvad dine muligheder er smiley

Kommentér på:
Kåring af araber

Annonce