Ville i putte sko på? {{forumTopicSubject}}
Jeg har min hoppe på 17 år, som er pensioneret fra al ridning. Det er sjældent at jeg laver noget med hende, og når jeg laver noget er det måske lidt fri longering på bane, eller at jeg bare trækker hende en tur. Det er noget der kun sker et par gange hen over en måned, så det er altså virkelig sjældent.
Sagen er så, at hun er meget ømtået på hendes forhove. Med baghovene er der absolut ingenting. Hun kan gå helt fint på græs, sand, astfald, ujævn skovbund osv, her er hun ikke øm. Men går hun på grus, er det helt slemt.
Det eneste sted det reelt set er et problem, er når vi skal op til ridebanen eller ud fra grunden. Indkørslen er nemlig belagt med grus. Hun kan gå i lidt græs meget af vejen, men nogen steder må hun altså lige gå et par meter på grus, og hver gang får jeg det helt dårligt, fordi jeg kan se at det ikke er behageligt for hende.
Der er mulighed for at putte sko på hende, jeg tænker selvfølgelig kun på forhovene. Men jeg er meget i tvivl. Min smed mener at det næsten ville være for dumt, når hun jo fungere på alt underlag undtagen lige grus, og især fordi hun jo egentlig er pensioneret og derfor nærmest ikke laver noget.
Hvad ville I have gjort, hvis I stod i en lignende situation?
Jeg er ikke interesseret i forslag omkring boots, det har jeg styr på. Kommentarer herom vil blive ignoreret. Jeg spørger helt enkelt om i ville vælge at sko en hest i det her tilfælde eller ej.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Det er bare først blevet et ''problem'' efter at jeg er flyttet til et sted hvor hun er nød til at gå på grus et kort stykke, for at komme til f.eks. ridebanen
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
dec 2006
Hun kan sagtens gå på banen, det er vejen op til banen der er problemet, men jeg skal også op af den vej hvis vi skal forlade gården.
dec 2006
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 50 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 51
dec 2006
Jeg vil selvfølgelig også helst undgå sko, for jeg synes heller ikke at det er sundt. Hun har heller ikke haft sko på i de år jeg har redet hende, og det var heller ikke et problem på alt andet underlag. Jeg er nok bare blevet for pylret med hende :o)
mar 2007
Følger: 163 Følgere: 152 Heste: 5 Svar: 429
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 243
Ville ikke give hende sko på
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Selv har om pensionist sko på, hans såler bliver meget medtaget hvis han ikke har sko på. Så din smed kan se på sålen om den får krusninger af de få gange på stenene eller ej, gør den ikke så ville jeg ikke give sko på.
dec 2006
okt 2013
dec 2006
Smeden indrømmer jo også selv, at hun kan have gavn af det, og at han sikkert også vil opfordre til det, hvis hun blev brugt mere.
Jeg ville bare gerne høre hvad andre ville gøre. Jeg har det rigtig skidt når hun går på grus fordi jeg tydeligt kan se at det gør ondt på hende, og det er jo aldrig sjovt som hesteejer at se at noget gør ondt på ens hest - heller ikke selvom det måske kun er 1 minut.
Men som skrevet tidligere, så slår jeg tanken om sko ud af hovedet. Så må jeg se om jeg kan få overbevist mig selv om, at det er OK, og ellers må jeg købe nogle boots så jeg ikke skal have det dårligt med det.
okt 2013
Men hvor lang tid har hun gået uden sko?
dec 2006
Hun havde sko på da jeg overtog hende. Jeg overtog så samme smed som tidligere ejer havde brugt, og fordi min hoppe ofte smed skoene, spurgte jeg hvor nødvendige de egentlig var. Han sagde at de slet ikke var nødvendige, og at hun havde sunde og forholdsvis stærke hove. Forhovene er dog lidt ringere kvalitet, men ikke dårlige.
Så hun fik skoene af da jeg fik hende for 8 år siden. Siden da har jeg brugt et par forskellige smede, og ind i mellem er snakken faldet på sko - kun fordi jeg selv har bragt det op. Ingen har sagt at det var direkte nødvendigt, men de fleste har medgivet at det med stor sandsynlighed vil kunne afhjælpe problemet. Dog påpegede flere af dem også, at så længe det kun var på grus, var de ikke bekymrede. Det er jo ubehageligt underlag. Hvis hun derimod var øm på f.eks. asfalt og sled sine hove meget, ville det give mening at putte sko på hende, men det er ikke tilfældet.
Sammenligner man hendes forhove med baghove, så står hun en smule lavt på forhovene. Det er svært at forklare, for så meget forstand har jeg ikke på det. Men især hvis hun når at blive bare lidt langtået, kommer hun til at stå meget ''fladt'' på hendes forhove.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nej, ville ikke proppe sko på, når du ikke er mere ude og hesten er mere øm så og sige :o). Men finde et alternativ. Fx boots eller hoofwraps - som så sidder på hele tiden, så man ikke skal hen og tage af og på, som boots og hoven så "hærdes" imens men stadig er beskyttet med hoofwrappen på.
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 163
Ville i putte sko på?